Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Jag lyssnar i stort sett endast på sammanhängande album. Det kan jag göra på spotify också, förutsatt att albumet finns där. Inga problem. ??

Det är lite det som är problemet. Jag hittar mestadels samlingsalbum, best of osv

Jag kör 98% skivor (har aldrig i hela mit liv tryckt in en Shuffle knapp)
och när många av mina favoriter finns på Spotify i uteslutande blandade
samlingar så återgår jag till mina skivor (CD).

Spotify har landat bäst hos min 9-åriga son som är mycket musikintresserad
och det fungerar suveränt för honom då han letar bland musik, hittar nytt
och går vidare. Det lustiga är att hans musiksmak är mycket snävare än min,
men mindre känslig...

LCR

  • Medlem
  • 2009-01-26 20:18

För min del så kan "åh nej, nu är albumformatet" lika gärna komma från när melodiradion började ljuda i etern. "Vafalls, spelar ni inte hela skivorna, utan bara enskilda låtar från dem?!? Barbarer! Ungdomen av idag lär sig inte uppskatta musik på det RÄTTA sättet!".

  • Medlem
  • 2009-01-27 22:35

1. Så har det varit så länge som melodiradion har funnits, samt tidigare. Albumkonceptet är ingen självklarhet, utan något som (som jag ser det) utvecklades på 60/70-talet till att vara något mer än en samling av låtar utan blev något som faktiskt var den där helheten.
2. Vad menar du med det här? Väldigt oklart. Pratar du piratkopiering eller något annat?
3. Nu kan man välja att bara köpa de låtar man gillar, det kunde du inte tidigare. Du fick dras med bottennappen, men även de låtar som kunde utvecklas till favoriter senare. Jag ser här prissättningen på iTunes som en bov. Om man hade velat hålla fast vid albumkonceptet så borde ett album kosta så lite att man lika gärna köper albumet som fyra låtar från det.
4. Så länge det har funnits singlar så har man kunnat göra det, nu kan du köpa även låtarna som inte är singlar separat. Det är väl en förbättring?
5. Japp. Se punkt 4 ovan. Har artisterna/skivbolagen rätt att välja vilka låtar som jag skall ha möjlighet att köpa separat, i sådana fall på vilken grund?
6. Helt rätt.

Ursprungligen av jgb:

3. Nu kan man välja att bara köpa de låtar man gillar, det kunde du inte tidigare. Du fick dras med bottennappen, men även de låtar som kunde utvecklas till favoriter senare. Jag ser här prissättningen på iTunes som en bov. Om man hade velat hålla fast vid albumkonceptet så borde ett album kosta så lite att man lika gärna köper albumet som fyra låtar från det.

Jag skulle också lägga till att EP:s, maxisinglar osv har blivit betydligt mindre vanliga, vilket ju befinner sig någonstans mellan hela album och lyssna på enskilda spår. Dessutom var de flesta fullängdare betydligt kortare förr (30-40 minuter snarare än 60-70 som idag), och det var inte säkert att man lyssnade på mer än 1 sida av ett vinylalbum innan man bytte till någon annan artist.

Så jag tror inte heller att forntiden, när vinyl och magnetband härskade över musikvärlden, var någon förlovad era för albumlyssning. Radiostationer har väl aldrig spelat hela album som standardformat?

Ursprungligen av jgb:

1. Så har det varit så länge som melodiradion...
2. Vad menar du med det här? Väldigt oklart. Pratar du piratkopiering eller något annat?
3. Nu kan man välja att bara köpa de låtar man gillar, det kunde du inte tidigare.
...
Om man hade velat hålla fast vid albumkonceptet så borde ett album kosta så lite att man lika gärna köper albumet som fyra låtar från det.
4. Så länge det har funnits singlar så har man kunnat göra det, nu kan du köpa även låtarna som inte är singlar separat. Det är väl en förbättring?
5. Japp. Se punkt 4 ovan. Har artisterna/skivbolagen rätt att välja vilka låtar som jag skall ha möjlighet att köpa separat, i sådana fall på vilken grund?
6. Helt rätt.

1. Jo, men där väljer radion vilka låtar som folk ska lyssna på.
Detta är ett helt annat argument, jag hatar melodiradio!
(Detta inkluderar INTE program som Smoke Rings, Radio Västindien...)

2. Svar ja. De finns även här på 99.se, Laseranders bl.a. som öppet förespråkar...
Detta är också ett helt annat argument...

3. Ja, och detta drar "utvecklingen" BORT från album, som är mitt argument.

4. Inte riktigt samma sak. Förbättring om man inte vill köpa hela skivan, vilket återigen leder tillbaka till samma argument (som punkt 3) att utvecklingen går FRÅN album.

5. Folk ska få köpa vad de vill, självklart, men detta gör att vi går från album, och jag tror att dagarna då det släpps "kompletta" skivor är över. För mej är det skivor som "Road to hell", "Auberge" men det finns massor mer.

För att summera vad jag menar så vill jag uttrycka det där summan av alla låtarna på albumet är mer än de individuella låtarna.

Förstår man inte vad jag menar så tillhör man nog den nyare sortens musiklyssnare.

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 22:41

Varför detta synsätt på albumformatet som nån helig ko? Visst det finns en del skivor som är bra som album, men än fler är bara en samling låtar som varken blir bättre eller sämre av att ingå i sammanhanget som ett album ger. Och som har sagts tidigare, går man tillbaka 40 år så var det singlar som gällde i ännu högre grad än i dag.

Jag tror inte heller att den breda massan har lyssnat på album heller i någon större utsträckning utan det är nog nåt som i första hand vi musiknördar har gjort. Vi som uppskattar pretentiösa konceptalbum. Gemene man vill ha sina hits och har nog alltid velat det. Och nu kan de tack vare itunes, spotify osv, få det. Vad är problemet?

Senast redigerat 2009-01-27 22:52
  • Medlem
  • 2009-01-27 22:49

Glöm inte alla samlingsskivor heller!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 00:21

Ursäkta, LCR, men...

Jag närmar mig med rask takt de 40 och är väl sålunda inte direkt purung längre i alla fall. Jag är uppvuxen med album och lyssnar oftast så fortfarande idag. Jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter.

När du säger att dagarna för kompletta album är över far du med direkt osanning och jag förutsätter att det beror på att du inte är nyfiken längre och vet vad som görs.

Ett alldeles extremt komplett album som kom alldeles nyss:

Ursprungligen av Skilling:

Ursäkta, LCR, men...

Jag närmar mig med rask takt de 40 och är väl sålunda inte direkt purung längre i alla fall. Jag är uppvuxen med album och lyssnar oftast så fortfarande idag. Jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter.

Jag talar inte om oss, minoriteten här på 99.se, och övriga 60-/tidiga 70-talister utan de människor som utgör en mycket större del av "vårat" samhälle.

Jag har för länge sedan fattat att jag tillhör en minoritet, oavsett vad det handlar om.

Ta en titt på alla musikkonsumenter mellan 10 år upp till, säg 30, och kolla på hur större delen av dem "köper" musik (nej, ingen referens till piraterier).

Det är inte bara iTunes MS som säljer individuella låtar, Amazon (de säljer väl musik?) och alla de andra. Varför ? Jo, för det är så folk vill köpa musik. De vill bara betala för de låtarna de tycker om på direkten. Ingen lägger tid på att lyssna in en skiva!

Vi här tillhör inte majoriteten.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 00:32

Nej men det har vi aldrig gjort!

Det är musiknördarna som köper albumen (eller lyssnar på dom är väl mer rätt att säga). Jag kan inte tänka mig att folk lyssnar mindre på album idag. Jag tror inte det.

Du får tänka på att bra många lyssnade förr bara på radion och hade två skivor hemma... Typ en Michael Jackson och en Absolute Hits-samling.

Att hitsen laddas ner mer är väl självklart? Så funkar det ju.

Det är enkelt. De musikintresserade hittar sina favoritartister och skaffar allt de kan med dom. Slölyssnarna gör som de alltid har gjort: lyssnar på listmusiken.

Det görs galet mycket bra musik idag och den har väldigt mycket lyssnare. Musiken är allt annat än död eller i kris. Det är ett värre drag än någonsin, det är min uppfattning i alla fall.

EDit: Dessutom ska man inte negligera och se ner på singellyssnandet. En låt som står för sig själv är inte alls att förakta.

Ursprungligen av Skilling:

Det görs galet mycket bra musik idag och den har väldigt mycket lyssnare. Musiken är allt annat än död eller i kris. Det är ett värre drag än någonsin, det är min uppfattning i alla fall.

Du gillar att läsa sånt jag inte skriver...

Jag säger inte att det är något fel på musiken eller musik branschen, jag säger BARA att leverans paketeringen går från album till individuella låtar.

När majoriteten av låtar säljs digitalt finns det mindre och mindre anledning för bolagen/artisterna att släppa låtarna i klump om 10-15st, snarare tvärt om. Det blir mer lönsamt att släppa dem ett par i taget fast tätare.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 00:38
Ursprungligen av LCR:

[B]När majoriteten av låtar säljs digitalt finns det mindre och mindre anledning för bolagen/artisterna att släppa låtarna i klump om 10-15st, snarare tvärt om. Det blir mer lönsamt att släppa dem ett par i taget fast tätare.

LCR

Jo, men det är inte en utveckling vi ser...

Ursprungligen av Skilling:

Jo, men det är inte en utveckling vi ser...

Det är en utveckling jag tror kommer att ske, bland de mer pop-inriktade genrerna.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 00:54
Ursprungligen av LCR:

Det är en utveckling jag tror kommer att ske, bland de mer pop-inriktade genrerna.

LCR

Om du menar den utpräglade listmusiken så kanske. Frågan är vad det gör för skillnad egentligen?

Ursprungligen av Skilling:

Om du menar den utpräglade listmusiken så kanske. Frågan är vad det gör för skillnad egentligen?

Jag vet inte. Vill inte vara ohövlig genom att släppa tråden men jag har inget annat bakom det jag säger än att jag känner att musikbranschen genomgår en förändring, som jag själv inte direkt sympatiserar med.

LCR

Lite OT kanske men det skiter jag i...

Angående det där med att lyssna in en skiva. Jag är Prince fanatiker och har så varit sedan 1982. Jag älskar (nästan) allt han gjort (en och annan dip har väl alla artister rätt till).

Men nästan alltid när jag köpt hans skivor så har jag inte gillat skivan när jag för första gången suttit ner och lyssnat genom den, men sedan har det vuxit och jag har hört mer och mer av det han skapat, och ser helheten i det.

Jag tror att anledningen till att jag känner så med honom är för att alla hans album är utforskande av nya områden. Jag har aldrig de problemen med Tom Petty t.ex. På med nya plattan, love at first hear!!

LCR

Skulle det vara nåt att bråka om, att album inte är lika viktiga idag som för 20 år sedan? Det är dom ju inte..?

Ursprungligen av Dumb Dan:

Skulle det vara nåt att bråka om, att album inte är lika viktiga idag som för 20 år sedan? Det är dom ju inte..?

Nej du har helt rätt. Jag tycker moderatorerna borde förbjuda all
diskussion på detta forumet som inte innehåller faktabaserad
diskussion som leder till någon konkret slutsats!

Vi skulle ha ett mycket mer trevligt och intressant forum då...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-28 09:04

Köpte som tonnåring sjukt mkt skivor, mest begagnade för 40-50spenn st... och gärna samlingen definitivt 50spänn... och ett fåtal skivor nya... När priset kröp över 130kr så blev det inte så roligt längre...

Dock så lyssnar jag inte alls på mitt itunesbiblotek eller spotify lika mkt som jag trodde... köper de 3-7skivor om året som jag vill ha...

downloads är så sunkingt, köpa direkt av artisten isthe shit!! ministry starade eget bolag med billiga skiver, antar att dom får mkt mer cash när jag köpte deras album för 90kr än när man köper för 180 genom skivbolag...

Vem stödjer man när man lyssnar i spotify?

ALbum..... zip heter det väll numera nästan..

Ursprungligen av enapa:

Vem stödjer man när man lyssnar i spotify?

Spotify, skivbolaget, förlaget, låtskrivaren, artisten. Förmodligen i den ordningen.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Spotify, skivbolaget, förlaget, låtskrivaren, artisten. Förmodligen i den ordningen.

Skulle vara väldigt intressant att veta hur stora pengar det handlar om, och hur dom fördelas. Antal spelningar?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-28 09:07

Någon mer som märkt att det försvunnit artister ifrån Spotify? Någon mer info kring det?
(Instant Remedy är en av de jag märkt försvunnit)

Om jag visste det så skulle jag nog ändå inte få berätta, sånt brukar vara hemligt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 12:58

Albumen ligger till grund för varenda artist som, lyckas i princip, så att säga att albumen inte är lika viktiga som för tio-tjugo år sedan tror jag är helt fel.

Däremot säljs det inte lika många album, men det är en annan sak. Det betyder inte att folk inte lyssnar.

Fan, kolla varenda artist som har haft framgång med turnerandet t ex. Det beror på att de har populära album i bagaget när de ger sig ut. Jag hävdar att det är totalt fel att hävda att albumet på något vis har spelat ut sin roll. Det stämmer ju inte med hur det ser ut.

Att det ser annorlunda ut där DD har sin huvudsakliga hemvist, nämligen dansmusiken, är en annan sak.

Ursprungligen av Skilling:

Albumen ligger till grund för varenda artist som, lyckas i princip, så att säga att albumen inte är lika viktiga som för tio-tjugo år sedan tror jag är helt fel.

Det kan jag inte hålla med om. Kevin Borg till exempel har aldrig varit i närheten av ett album och han lär ju vara det största som finns just nu, iallafall om man räknar i flickskriksdecibel.
Han är väl ganska representativ för hur det funkar idag? Se artisterna på tv, ladda hem låten, gå till köpcentrat och skrik.

Ursprungligen av Skilling:

Albumen ligger till grund för varenda artist som, lyckas i princip, så att säga att albumen inte är lika viktiga som för tio-tjugo år sedan tror jag är helt fel.

Jag trodde det var Idol och Disneymusikaler som gällde nu för tiden, men jag är kanske inte i takt med fjortonåringarna.

Album tyckte jag var smidigt till CD'n. Då visste man att musiken stod på typ en timme, och man behövde inte resa sig och byta platta. Det blev för många avbrott att växla mellan singlar. I iTunes och Spotify har man inte det problem, eftersom man kör med spellistor.

Sedan tycker jag albumet har konstnärliga kvalitéer i och med att låtarna kan få större djup då de sätts i ett sammanhang. Men olyckligt nog är det inte så ofta man stöter på något som har högre konstnärliga ambitioner än att låtarna ska komplettera varandra...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 14:20

Fast jag reagerar på att ni pratar om det som kan jämföras med gamla tiders Herreys- och Smurfhits-dyrkan. Kevin Borgs köpcenterturnéer ser jag inte som världens mittpunkt. Småkidsen har aldrig varit de som lyssnat mest på album. Kom igen nu....

Pratar vi 2008 är det kanske snarare Krunegård, Lyyke Li, Johnossi, Hello Saferide och dyligt man ska nämna om man ska prata svenskt? Internationellt välte Fleet Foxes och Justice världen. Alla med framgångsrika album i bagaget.

Att utgå från Kevin Borg är ju som att säga att förr minsann var allt som Lili & Sussi....

  • Medlem
  • 2009-01-28 16:04

http://www.spotify.com/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/ berättar mer om vad som händer med musikutbudet. Det kommer tydligen rensas en hel del.

Bevaka tråden