Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bör en studiecirkel för nybörjare i digitalfoto se ut?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en studiecirkel för medlemmarna i vår bostadsrättsförening. Den riktar sig till nybörjare som nyss skaffat digitalkamera. Först ska jag ge ett litet föredrag vid vår årsstämma nästa vecka och sedan en studiecirkel med 5 till 7 träffar under våren. Nedan finns den plan jag gjort.

Du har säkert egna erfarenheter av vänner som frågat dig om hjälp. Utifrån detta undrar jag om du har några råd att ge mig om innehåll och upplägg! Jag är tacksam för alla synpunkter.

Studiecirkel Digitalfoto
Ordnas vid tillräckligt intresse
Förslag: 5 eller 6 eller 7 träffar i Tegnérsalen, tisdagar 18.30-21.00 inkl. kaffe
Kursbok: Ta hand om dina digitalfoton! En kort handledning för fotografer i den digitala bildfloden
Kursledare: Göran Lindgren, som också skriver kursboken
Deltagaravgift: Max 950 kr inkl. mtrl
Ordnas av HSB32 Astolf i samarbete med ABF

5 eller 6 eller 7 träffar
1. Introduktion, presentation, digitalt & analogt, ta ett foto och spara det i dator, backup
2. Från/till dator-kamera-usbminne, bildbehandling, program, beskärning, kontrast, färg
3. Fotografera människor, ljus, rörelse, avstånd, hållning, bakgrund, spara & backup
4. Gör gemensamt nätalbum på Flickr eller Picasa
5. Skicka bilder, göra bildspel, skriva ut
6. Grundläggande bildbehandling med Picasa
7. Katalogisera, nyckelord med Picasa
För nybörjare!
• Inga förkunskaper krävs
• Kursmaterial på papper 5-20 sidor/träff som ej förväntas läst innan träffen
• Tryckt kursbok vid kursens slut med kursmaterialet i förbättrad form
• Medtag bärbar dator om du har
• Max 8 deltagare

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 11:54

Om jag skulle utforma och genomföra en fotokurs/studiecirkel så hade jag planerat och strukturerat ett program/plan som såg ut ungefär som nedan:

Dag 1:

Introduktion - Att fotografera olika motivtyper och i olika miljöer.

Praktiska övningar:
- Hur man kan hålla sin kamera.
- Olika ställningar när man fotograferar.
- Olika kamerainställningar för olika motivtyper
- Arrangera bildkompositionen.

Dag 2:

Introduktion - Hur man hanterar sina digitala fotografier.

Praktiska övningar:
- Överföring av bildfiler mellan kamera och dator.
- Lagra bildfiler på USB-minne eller CD/DVD-skiva.
- Säkerhetskopiera sina bildfiler.

Dag 3:

Introduktion - Möjligheter att redigera digitala fotografier med ett bildredigeringsprogram.

Praktiska övningar:
- Hitta och ladda ner gratisprogram eller hur man beställer/köper programlicens.
- Beskära, förändra storlek, färg, filformat och anpassa fotografier för framkallning eller för publicering på internet.

Dag 4:

Introduktion - Lagar, vett och etikett när det gäller fotografering och fotografier.

Praktiska övningar:
- Snabbrepetition av Dag 1-3 utifrån önskemål från deltagarna.

Dag 5:

Introduktion - Framkalla fotografier och publicera fotografier på internet.

Praktiska övningar:
- Skicka in fotografier för framkallning, via lagringsmedia eller via internet.
- Lägga ut fotografier i ett fotoalbum på internet.
- Skapa bildspel.
- Skicka bildfiler via e-post.

Sedan skulle jag nog begränsa antal deltagare till max fem personer. För att du som kursledare ska kunna ge deltagarna mer av din tid. Om intresset är stort/större så kan du köra flera kurser parallellt, på olika dagar per vecka.

Jag skulle även vara hårdare när det gäller förkunskaper, t ex att det är rekommenderat om man har grundläggande dator- och internet vana. För att kunna förstå och följa med i handhavandet och termologin. Det är trots allt ett omfattande kurspaket du erbjuder och om viss förkunskap inte krävs, så kommer det att påverka takten överlag.

Ja, det var lite av mina åsikter och förslag. Hoppas du kan få idéer utifrån detta. Det är inte lätt att sätta ihop såna här kurser.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 12:09

Ett annat tips som jag kom på nu i efterhand, är att kika på andra utbildningsanordnare hur de har lagt upp sitt kurspaket. Jag har säkert missat många pedagogiska godbitar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 13:12

Jag gick en fotokurs för några år sedan som en fotograf höll. Kursinnehållet var jättebra, men gruppen var nog lite för bred och lite för stor till antalet. Några kom med systemkameror och var rätt så långt komna och andra var nya med små kompaktkameror, så det kändes som om det blev lite splittrat. Tyvärr så hade jag en hel del musikgrejer att ta tag i så min närvaro på kursen blev inte heller den bästa - något jag ångrar idag.

Om jag får komma med några tips så skulle det bli att precis som Reisan tog upp, ha färre deltagare i gruppen som befinner sig på ungefär samma nivå och samtidigt försöka ställa krav på närvaron (som kanske inte är lätt i dessa tider) för att deltagaren bättre ska kunna få grepp om helheten.

Som inspiration kanske det dessutom vore roligt att tillsammans titta på olika foton och diskutera och tycka till. Det ser jag själv som väldigt givande.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 13:26

Något som också är väldigt bra är att utforma utbildning/kurs/studiecirklar så att det passar oavsett om man använder digital systemkamera eller digital kompaktkamera. De grundläggande tankesättet och handhavandet är densamme, oavsett vad man använder för utrustning.

Det är bra om det tydligt anges att det handlar om digital fotografering/fotografier och att nivån är nybörjare. Jag vet inte om man ska kräva närvaro, fastän det är självklart och underförstått. Varje deltagare betalar ju avgift för paketet och man kan endast rekommendera att närvara på så många delkurser som möjligt eftersom de hänger ihop och att varje delkurs förbereder för följande delkurs.

Ursprungligen av Reisan:

Något som också är väldigt bra är att utforma utbildning/kurs/studiecirklar så att det passar oavsett om man använder digital systemkamera eller digital kompaktkamera. De grundläggande tankesättet och handhavandet är densamme, oavsett vad man använder för utrustning.

Det är bra om det tydligt anges att det handlar om digital fotografering/fotografier och att nivån är nybörjare. Jag vet inte om man ska kräva närvaro, fastän det är självklart och underförstått. Varje deltagare betalar ju avgift för paketet och man kan endast rekommendera att närvara på så många delkurser som möjligt eftersom de hänger ihop och att varje delkurs förbereder för följande delkurs.

Hjärtligt tack för dina innehållsrika synpunkter!

Kuren är tydligt presenterad att handla om digitalfoto och vara avsedd för nybörjare. Nybörjare när det gäller digitalfoto men inte nödvändigtvis när det gäller foto i allmänhet. Med den begränsade tid som finns tror jag dina dag 1 (Att fota olika motivtyper) och dag 4 (Lagar....) inte får vara med.

Nu är det en digitalfotokurs och inte en allmän fotokurs. Om det vore det tror jag Göran Segeholms nya bok som jag inte läst men sett många positiva recensioner av skulle passa bra.

Att begränsa antalet till 5 blir inte bra. Om en eller två blir sjuka eller av annan anledning inte kan komma blir vi för få. Dessutom kräver ABF minst 6 betalande för att vi ska kunna starta. Men jag har satt 8 som maxantal.

Kursen blir säkert av eftersom jag redan fått 5 intresserade. De har begränsad datorvana men alla har använt dator och Internet.

Lär dem tänka i steg, att en ändring av slutartiden = 1 steg, ändra bländare = 1 steg, Ändra ISO = 1 steg.
Det bjuds på en stor AHA!-upplevelse när eleverna inser hur "allt hänger ihop".
Som en bonus blir det lätt att förklara exponeringskompensation.

Tid/Bländare/Känslighet är en av grundpelarna i hela fotokonsten.

Se till att hitta BRA bilder som visar/förklarar sammanhangen här.

Jag vet folk som fotograferat flera år och de har ingen aning och gör fortfarande nybörjarfel för att de aldrig förklarats skillnaden mellan olika bländare etc.

goranlin: Jag tycker ditt upplägg ser utmärkt ut. Har bara ett tips. Många tror att de skall få lära sig alla kamerans funktioner - alltså inte behöva läsa manualen till kameran - när de går en kurs. Det gäller att vara tydlig med att de skall lära sig sin kameras olika funkitoner själva genom att läsa manualen. Olika märken har ju olika kontroller för olika funktioner och det går ju inte att täcka på en kurs. Annars sitter alla bara och pillar med sina kameroro hela tiden:)

Ursprungligen av benganj:

goranlin: Jag tycker ditt upplägg ser utmärkt ut. Har bara ett tips. Många tror att de skall få lära sig alla kamerans funktioner - alltså inte behöva läsa manualen till kameran - när de går en kurs. Det gäller att vara tydlig med att de skall lära sig sin kameras olika funkitoner själva genom att läsa manualen. Olika märken har ju olika kontroller för olika funktioner och det går ju inte att täcka på en kurs. Annars sitter alla bara och pillar med sina kameroro hela tiden:)

Bra förslag! Tack för det. Ska börja med att läsa manualerna till mina egna kameror....

Hur det gick!

Under våren 2009 genomförde jag en studiecirkel med en provupplaga av min egen bok som kursbok. Erfarenheten var att boken behandlar för många olika delar för att hinna behandlas på de 7 x 3 = 21 timmar som vi hade. Vi hoppade över avsnittet om Flickr eftersom det ändå blev ganska mycket nyheter att smälta.

Det svåraste var filhantering där många behövde mycket övning för att förstå hur man hämtade foton från kameran till datorn och hur man sen kunde göra säkerhetskopior. Eftersom olika kameror, olika kameramobiltelefoner och olika datorers operativsystem av olika årsmodeller skiljer sig åt blir det ganska krångligt. Vi arbetade mest med deltagarnas egna bärbara datorer vilket var en stor fördel eftersom motivationen är mycket större då man vet att man kan använda kunskaperna på sin egen utrustning. Denna modell visade sig väsentligt bättre än om vi gjort det i en datasal eftersom det då inte blivit likadant när de skulle göra samma sak hemma.

Jag pratade och visade först med dator + projektor varje gång och sedan provade deltagarna individuellt eller i par.

Vad vi gjorde:
Träff Innehåll Kapitel Övning
1 Introduktion, presentation, digitalt & analogt, backup 1-4 1-3
2 Från/till dator-kamera-usbminne, bildbehandling, program, beskärning, kontrast, färg 5-8 4-5
3 Hämta, spara & backup 5 3-4
4 Picasa webbalbum, regler för bilder 6-8
5 Fota varandra, lägga i mapp i dator, in i Picasa, beskära, lägga ut på Picasa webbalbum, lägga in på blogg 9 3-4,
7-12
6 Repetition: kamera-dator-usb-webb 3-4, 6-8
7 Repetition: kamera-dator-usb-webb 3-4, 6-8

Slutsatser: Det är svårt med filhantering för många, det kräver mycket repetition. Jag fick skär ned på en del av mina ambitioner eftersom deltagarna behövde och efterfrågade mer repetition.
Beskrivning av min bok som blev bättre av att provas i grupp finns på min webbplats: www.goranlindgren.se

1
Bevaka tråden