Om jag skulle utforma och genomföra en fotokurs/studiecirkel så hade jag planerat och strukturerat ett program/plan som såg ut ungefär som nedan:
Dag 1:
Introduktion - Att fotografera olika motivtyper och i olika miljöer.
Praktiska övningar:
- Hur man kan hålla sin kamera.
- Olika ställningar när man fotograferar.
- Olika kamerainställningar för olika motivtyper
- Arrangera bildkompositionen.
Dag 2:
Introduktion - Hur man hanterar sina digitala fotografier.
Praktiska övningar:
- Överföring av bildfiler mellan kamera och dator.
- Lagra bildfiler på USB-minne eller CD/DVD-skiva.
- Säkerhetskopiera sina bildfiler.
Dag 3:
Introduktion - Möjligheter att redigera digitala fotografier med ett bildredigeringsprogram.
Praktiska övningar:
- Hitta och ladda ner gratisprogram eller hur man beställer/köper programlicens.
- Beskära, förändra storlek, färg, filformat och anpassa fotografier för framkallning eller för publicering på internet.
Dag 4:
Introduktion - Lagar, vett och etikett när det gäller fotografering och fotografier.
Praktiska övningar:
- Snabbrepetition av Dag 1-3 utifrån önskemål från deltagarna.
Dag 5:
Introduktion - Framkalla fotografier och publicera fotografier på internet.
Praktiska övningar:
- Skicka in fotografier för framkallning, via lagringsmedia eller via internet.
- Lägga ut fotografier i ett fotoalbum på internet.
- Skapa bildspel.
- Skicka bildfiler via e-post.
Sedan skulle jag nog begränsa antal deltagare till max fem personer. För att du som kursledare ska kunna ge deltagarna mer av din tid. Om intresset är stort/större så kan du köra flera kurser parallellt, på olika dagar per vecka.
Jag skulle även vara hårdare när det gäller förkunskaper, t ex att det är rekommenderat om man har grundläggande dator- och internet vana. För att kunna förstå och följa med i handhavandet och termologin. Det är trots allt ett omfattande kurspaket du erbjuder och om viss förkunskap inte krävs, så kommer det att påverka takten överlag.
Ja, det var lite av mina åsikter och förslag. Hoppas du kan få idéer utifrån detta. Det är inte lätt att sätta ihop såna här kurser.