Tack för hjälpen Fredde! Men!
Är den inte upplåsningsbar eller låst till annan operatör så återställer du den med SHIFT/Option Restore till 3.1.2, testar wifi, jailbreakar med Redsn0w och låser upp med Blacksn0w. Inom kort kommer även en hackad version av Blacksn0w som låser upp baseband 05.11.07 på fw3.1.3
.
Körde på ovanstående, eftersom jag köpt telefonen på motsvarande blocket i frankrike och den fortfarande verkar ha garanti.
Även om jag dök på en del annat strul så fick jag igenom så att jag nu har 3.1.2, men det har inte hjälpt för Wi-Fi. Om man kollar på tråden nedan så får man inte intryck av att 3.1.3 skall göra någon skillnad heller.
Apple - Support - Discussions - No Wifi after iPhone 3.1 upgrade ...
Intrycket jag själv får är att det verkar handla om någon form av blandning av ett mjuk, - och hårdvarufel, där mjukvaran får telefonen att dra mer energi, därmed ökar temperaturen och hårdvarufelet löses ut.
Ska man låsa upp med blacksn0w utan att ha tillgång till Wi-Fi är detta (nedan) en bra länk, och jag kan tilllägga att man bör deleta .plist filen på egen hand, istället för att låta DiskAid göra 'replace' på förfrågan (annars kan man inte starta om telefonen, den hänger sig). Märk även att man måste ha jailbreakat korrekt för att få åtkomst till root-katalogen nere i vänstra hörnet på DiskAid.
Unlock iPhone 3G 3GS Offline Blacksn0w Without WiFI Cydia | Blacksn0w
Så nu undrar jag närmast, om telefonen en gång är jailbreakad och upplåst, kan man då reklamera den, på andra sidan jorden (utan kvitto) om det är ett hårdvarufel (bor i australien för tillfället)?