Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andersson's Mac DVD -> "Quick & dirty" DivX tutorial

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är VÄLDIGT många som frågat mig "hur rippar man DVD?", "hur gör man då?". Därför postar jag denna tutorial som är den snabbaste metoden med gott resultat jag känner. Verktygen är dessutom gratis.

Följande krävs:
BSD subsystem installerat i OS X
0SEx
ffmpegX

Alternativt:
MacMPEG2decoder

Så här gör du:

1. Öppna 0SEx och markera lämplig del av skivan att spara ned, de förinställda valen borde fungera utmärkt för de flesta. Tänk på att själva filmspåret inte alltid ligger först.
Se till att ha gott om plats (mellan 5-7 GB ledigt) för den avkodade VOB´en.
Notera filmspårets längd.
Stäng 0SEx.

2. Vi vill få bort svarta "sorgkanter" runt om bilden. Öppna den nedsparade VOB-filen i MM2dec, välj "Transform" -> "Ask the Wizard".
Notera "crop" värdena.
Stäng MM2dec.

3a. Öppna ffmpegX, välj VOB fil att bearbeta samt den slutgiltiga filmens namn och sparplats. Välj, filmformat (NTSC, PAL etc) och skriv in crop-värdena som du fick från MM2dec.
Skriv in filmens längd, avrunda uppåt till närmsta minut. Skriver man in fel tid kan filmen bli "för stor" och inte rymmas på en 700 MB cd t.ex.

3b. Audio fiken: för mig är bra bild bättre än bra ljud i en film om det inte är en konsert etc där musiken dominerar. Jag sätter ljudet till 96 kbps MP3 och 44100 samplingsfrekvens.

3c. Options fliken: jag väljer (för bästa resultat) High Quality, Deinterlace och Two Pass Encoding (tar dubbelt så lång tid, men bilden blir bättre).

3d. Filmfliken (igen): välj antal skivor och mediats storlek som filmen skall sparas på, tryck på "calculate bitrate", "700" och uppåt ser bra ut i de flesta fall. Fler skivor = bättre bild, det är en fråga om hur kräsen du är. Välj "aspect ratio" och hur mycket filmen skall skalas ned, 640x??? (där ??? ändras beroende på aspect ratio).

4. Tryck på "encode", se att Terminalen startar normalt. Sen är det bara att vänta.

Lycka till!

Och självklart rippar ni bara filmer ni äger max en "säkerhetskopia" per film.

Andersson:

Citat:

citera:Det är VÄLDIGT många som frågat mig "hur rippar man DVD?", "hur gör man då?". Därför postar jag denna tutorial som är den snabbaste metoden med gott resultat jag känner. Verktygen är dessutom gratis.

Här finns programmen som nämndes:

OSEx
http://www.cs.buffalo.edu/~afaversa/ (nyare)
http://www.macupdate.com/info.php/id/9830 (äldre)

FFMPEGX
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15473&db=mac

MacMPEG2decoder
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9508&db=mac

Om någon är intresserad av att göra detsamma i Mac OS 9 så finns det ett par DVD Tutorials för Mac OS 9 (med inkluderade programaror) och Mac OS X på denna adress:

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download.html#DVDCopy

Lycka till!

/Ola

Bra! Jag var litet yr när jag skrev ihop ovanstående på eftermiddagen.

Kan rekomendera DiVA istället för MacMPEG2decoder. Går nästan tre-fyra gånger så snabbt att encoda.
Tack vare optimeringar (den är helt i Cocoa, om det spelar någon roll) och gör ingen färgkonvertering.

Det gör att saker och ting ger bättre bildkvalité (gamma och sånt) plus att den blir effektivare på att koda.

Från samma kille som gjorde MacMPEG2decoder.

http://diva.3ivx.com

Citat:

citera:Från samma kille som gjorde MacMPEG2decoder.

http://diva.3ivx.com

Orajt. Skall ta mig en titt på denna.

  • Medlem
  • 2003-02-28 18:08

Vad har man BSD subsystem till och var hittar man en installer?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 20:05

I DiVA, vlket codec skall man välja om man vill spara det på en CD som kan spelas i en DVD spelare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-28 23:06

För att spela en CD i en DVD måste den vara VCD eller SVCD kompatibel (MPEG1 eller MPEG2). Det kan du inte göra genom Diva om du inte har en MPEG1 eller MPEG2 codec i QuickTime...

FortySix eller var det heter kan rippa direkt DVD -> VCD/SVCD tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 23:36

Laddade ner nåt codec från 3ivx som jag fick en skaplig bild med, men jag hittar inget ljud i DiVA...
Videon har inget ljudtrack.
Var hittar man FortySix?
I OSeX, om det finns flera videospår, hur lägger man ihop dom till ett?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-28 21:39

Ny version av Diva är släppt. Mycket kompetent program! Diva 1.0b4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-30 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
OpenShiiva kommer nog att bli riktigt bra när den väl kommer upp några versionsnivåer.

Den finns att hämta här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18765

Tycker att det blir ganska dålig kvalité. Några tips på bättre resultat?

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-04-01 10:52

Är det någon som har lyckats koda med hjälp av Apples MPEG2Export codec som följer med DVD Studio i DIVA. Jag hittar det flesta codecs som jag har i Quicktime i listan under compressioni DIVA, men inte just MPEG2.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-04-04 00:19

Jag använder ffmpegX 0.0.6g och behöver lite hjälp.

1. Var ska man skriva in filmens längd, är det i "min keep in"-rutan?

2. Hittar heller inte någon "aspect ratio".

3. Kan man använda Subtitles, hur i så fall? Vill gärna ha svensk textning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jaysee
Är det någon som har lyckats koda med hjälp av Apples MPEG2Export codec som följer med DVD Studio i DIVA. Jag hittar det flesta codecs som jag har i Quicktime i listan under compressioni DIVA, men inte just MPEG2.

"Export" codecs är inte som vanliga codecs, och stödjs därför inte.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-04-07 09:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
"Export" codecs är inte som vanliga codecs, och stödjs därför inte.

Okej, finns det något annat sätt att koda direkt till MPEG2 från DIVA. Annat codec etc...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jaysee
Okej, finns det något annat sätt att koda direkt till MPEG2 från DIVA. Annat codec etc...

Nops inte vad jag vet iaf. Man får nog ta omvägen runt förtillfället och koda till någon lossless codec som möjligt. Och sen koda med t.ex BitVice eller valfri MPEG2 encoder...

Jag har hört att det inte är omöjligt att "export component" stöd kommer till Diva dock.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-04-08 13:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nops inte vad jag vet iaf. Man får nog ta omvägen runt förtillfället och koda till någon lossless codec som möjligt. Och sen koda med t.ex BitVice eller valfri MPEG2 encoder...

Okej, tack för hjälpen iaf !

Citat:

Jag har hört att det inte är omöjligt att "export component" stöd kommer till Diva dock.

Det vore ju inte helt fel om så var fallet...

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-04-09 13:32

Vilket lossless codec är att rekomendera för att få bästa resultat i den kommande MPEG2:an?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-04-15 02:51

Hur ska man göra för att dela upp den slutliga filen och kan man dela upp VOB-filen i flera delar så att man slipper omvandla allt på en gång?

Skulle behöva lite hjälp med subtitles också.

Med Diva måste man lägga på ljudet i efterhand, kan vara meckigt...

Dags att skaka liv i den här gamla tråden, jag har laborerat med nya grejer. OpenShiiva (0.8.8) är senaste testobjektet, tyvärr inte optimerat för G5 och/eller Panther :-/ så kodningshastigheten var medelmåttig, men resultatet blev bra!

1. Decrypta DVD som vanligt med 0SEx.

2. (optionellt) öppna VOB i MM2D och kör Transform Movie -> Ask the Wizard, för att få fram rätt beskärnings- och filmstorlek (upplösning), notera resultatet (eller behåll fönstret öppet i bakgrunden).

3a. Öppna OpenShiiva, välj den VOB du vill koda om och var målfilen skall hamna.

3b. Crop & Scale - skriv in informationen du fick från MM2D.

3c. Video - Vilken codec skall användas? XviD står som standard, men du kan använda vilken QT codec du vill. Jag har inte testat Bitrate funktionen, vill man passa in filmen på 702 MB är detta att rekommendera.

3d. Subtitles - en välkommen funktion för de flesta. Vilket subtitlespår du skall använda kan enkelt kollas upp i 0SEx. Går även att ställa in textfärg.

3e. Audio - ingen kommentar, här väljer man ljudinställningar. AAC är förvalt om man vill komprimera ljudet. Liksom subtitles kan du kolla vilket ljudspår du ska välja i 0SEx.

3f. Processing - välj hur många frames som skall gå mellan varje förhandsvisning, mellan 0, 10 till 10.000 bildrutor. Det är även under denna flik ni startar processen -> Go!.

Senast redigerat 2003-12-05 17:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 13:23

Kan rekommendera Cinematize. Mycket bra program.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Kan rekommendera Cinematize. Mycket bra program.

Vad gör den som 0SEx inte kan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 17:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Vad gör den som 0SEx inte kan?

Openshiiva menar du? Flera ljudformat och några andra småsaker. Men gratis kan ju iofs vara svårt slå.

Menade iofs 0SEx (dvd ripp programmet), men cinematize kodar alltså också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
men cinematize kodar alltså också?

Det är det Cinematize gör.

Andersson och ni andra,

Hur är det med regionkoden? Blir den alltid densamma eller finns det något sätt att ändra den till kopian? Vill kunna göra hyffsade kopior av egna region 1-filmer (som jag alltså har betalat för) så att jag kan spela dessa i min nya PB (i vilken det förefaller mest logiskt att slutligen välja region 2).

För det finns väl inget bra sätt att trixa så att man kan ändra superdriverns regionkod obegränsat antal gånger? En säker lösning med bibehållen garanti alltså.

/J

Någon?

Du kan ställa regionskoden till 0 (ingen) eller vilken du vill när du kopierar filer till HD med 0SEx.

Hej!
Sitter med ffmpegX och lite vobfiler.. Frågan är, hur får jag programmet att komprimera ihop filerna så dom blir en lång film ?

Bevaka tråden