Hej allihoppa!
Jag har ett oerhört stort, pinsamt och ovanligt svårlöst problem på gång här. Brukar klara mig bra med "nördgrejer" men här kommer jag ingenvart! Läget ser följande ut:
Jag har en nätverkskabel (RJ45) som går ut ur väggen och in i Airport Express. Konfigurationen har fungerat hur bra som helst i över ett år: jag slog på datorn och var redan uppkopplad, trådlöst delade Airport ut nätet och jag slapp logga in i stadsnätet för varje gång. Airport var liksom en enhet som erhöll en IP-adress från stadsnätet och sen delade den trådlöst med sig.
En dag tog jag bort Airport:en och körde in sladden i en dator direkt. Som väntat erhöll datorn en IP-adress från stadsnätet via DHCP och jag omdirigerades till en inloggningssida. Därefter loggade jag in och var ute på nätet.
Efter ett tag hade jag skaffat fler datorer och ville nu återigen dela via Airport Express. Så jag kopplade om sladden, men kontrollampan på Airport:en blinkade efter ett tag gult. Undersökning med Airport Utility visade att Airport:en inte erhöll någon IP-adress från stadsnätet, utan hade istället egentilldelad (169.254.*.*). Konstigt, tänkte jag och kopplade över till iMacen som tidigare hade sladden i sig. Mycket riktigt, efter ett tag hade datorn fått IP och inloggningen dök upp! Så sladden och stadsnätets DHCP verkar fungera. Kopplade över till Airporten igen, och ... egentilldelad IP. Så jag provade nu med en vit MacBook. Konstigt nog, egentilldelad IP där också! Som tur är har jag en till MacBook (alu), och när sladden kopplades över till den så... får datorn en IP och kommer till inloggningen!
Tillbaka till den vita MacBook:en - egentilldelad IP.
Över till iMac:en - IP från stadsnätet.
Byter till AirPort:en - egentilldelad IP.
Provar med alu MacBook:en - IP från stadsnätet!
Förstår ingenting av det här. Snälla hjälp...