Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egentilldelad (self-assigned) IP på Airport Express (och på en av tre Mac:ar!)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-05 21:34

Hej allihoppa!
Jag har ett oerhört stort, pinsamt och ovanligt svårlöst problem på gång här. Brukar klara mig bra med "nördgrejer" men här kommer jag ingenvart! Läget ser följande ut:

Jag har en nätverkskabel (RJ45) som går ut ur väggen och in i Airport Express. Konfigurationen har fungerat hur bra som helst i över ett år: jag slog på datorn och var redan uppkopplad, trådlöst delade Airport ut nätet och jag slapp logga in i stadsnätet för varje gång. Airport var liksom en enhet som erhöll en IP-adress från stadsnätet och sen delade den trådlöst med sig.

En dag tog jag bort Airport:en och körde in sladden i en dator direkt. Som väntat erhöll datorn en IP-adress från stadsnätet via DHCP och jag omdirigerades till en inloggningssida. Därefter loggade jag in och var ute på nätet.

Efter ett tag hade jag skaffat fler datorer och ville nu återigen dela via Airport Express. Så jag kopplade om sladden, men kontrollampan på Airport:en blinkade efter ett tag gult. Undersökning med Airport Utility visade att Airport:en inte erhöll någon IP-adress från stadsnätet, utan hade istället egentilldelad (169.254.*.*). Konstigt, tänkte jag och kopplade över till iMacen som tidigare hade sladden i sig. Mycket riktigt, efter ett tag hade datorn fått IP och inloggningen dök upp! Så sladden och stadsnätets DHCP verkar fungera. Kopplade över till Airporten igen, och ... egentilldelad IP. Så jag provade nu med en vit MacBook. Konstigt nog, egentilldelad IP där också! Som tur är har jag en till MacBook (alu), och när sladden kopplades över till den så... får datorn en IP och kommer till inloggningen!

Tillbaka till den vita MacBook:en - egentilldelad IP.
Över till iMac:en - IP från stadsnätet.
Byter till AirPort:en - egentilldelad IP.
Provar med alu MacBook:en - IP från stadsnätet!

Förstår ingenting av det här. Snälla hjälp...

Senast redigerat 2009-02-06 22:06
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-06 22:03

Ännu en dags tester, exakt samma utgång. Vad kan det vara tror ni?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-06 22:11

Den server du går till kan ha låst mot iMacen och dess macadress, låt expressen sitta i det lossnar efter ett tag. Hade samma problem för 9 år sedan och vårt ADSL, då kunde man skicka ett ping via netscape mot den servern så lossnade det. Konstigt dock att den andra alu? macbook funkar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-06 22:22

Tack för att du tog dig tiden att läsa mitt långa inlägg!
Din idé låter bra, ska prova den ordentligt under natten. Har som längst låtit den sitta kvar i 3-4 timmar under dagen bara. Men att stadsnätets router har på något sätt lagt in MAC-adresserna skulle vara en möjlig förklaring.

Om det är så, så verkar det dock snarare som att två av mina MAC-adresser (Airport Express och vit MacBook) har spärrats. Medan iMacen och Alu MacBook som inte kopplats till nätverket förän för 2 respektive 4 veckor sen fortfarande inte blivit spärrade.

Då kan man ju undra om någon skulle verkligen ta sig tiden att av någon anledning spärra mina MAC-adresser på routern nere hos stadsnätets källare nånstans... =/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-06 23:44

Jag provade med att sätta Airport:ens IP, Subnet, DNS och Router manuellt. Där använde jag mig av dem uppgifter som min iMac (dvs en av de två datorer som kan få IP från DHCP) automatiskt snappade upp när sladden satt i den. Och, mycket riktigt, Airport:en har en fungerande anslutning och delar den med alla mina datorer trådlöst... under en viss tid! Efter ca 20-30 minuter verkar det som att DHCP:n hos stadsnätet gör nån refresch, upptäcker att jag kopplat in en annan enhet än datorn som jag loggades in på, och bryter anslutningen. Därefter blir det egentilldelad IP med 169.254.*.* igen!

Nu ändrar jag till automatiska inställningar på Airport:en och låter det vara över natten. Får vi se om det "släpper". Har ni fler förslag? Anledningar till vad det kan vara?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-06 23:48

Tycker det låter som samma "problem/feature" som jag hade med mitt ADSL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 23:52

anslutningen verkar vara låst mot MAC som är tilldelad, ett "vanligt" problem.

Med vissa operatörer behöver man låta utrustningen vara urkopplad, utan ström i minst 20 minuter, då släpper MAC spärren och du kan koppla in det igen.

Jag råder dig dock till att göra en "factory reset" av APX genom att dra ur den ur väggen och hålla in den lilla knappen medans du sätter in den i väggen, släpp knappen efter ca 20 sek (den blinkar grönt)

Efter det gör du en vanlig ny setup med Airport verktyget.

testa kostar inget.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 23:54

Airporten söker en ny DHCP efter en viss tid som man kan ställa in själv i Airport verktyg.
Det är nog det som sker när den tappar nätet, den söker nytt - och du har låst den till en IP

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 00:09
Ursprungligen av Tangen:

Airporten söker en ny DHCP efter en viss tid som man kan ställa in själv i Airport verktyg.
Det är nog det som sker när den tappar nätet, den söker nytt - och du har låst den till en IP

Kanske uttryckte mig oklat, för det verkar ha blivit missförstånd.

Jag körde manuellt bara tillfälligt (eller det blir ju tillfälligt, eftersom det slutar fungera efter ett tag). När den manuella adressen inte längre funkar byter jag APX:en till automatisk IP från DHCP:n. Och då är det precis som vanligt, 169.*.....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 00:06

@MatsOlov: Vi får väl se under natten Det konstiga är att min APX verkligen verkar jobba när den inte har en riktig IP. Den är varmare än vanligt när den har stått och jobbat. Kanske sliter med att återanropa DHCP och blir varm av det...

@Tangen: Ethernätkabeln från väggen har mestadels legat löst och väntat på mig tills jag kommit hem efter jobbet och börjat trixa med konfigurationen. Så den biten har jag täckt tror jag - även om jag inte är säker på om jag provat att koppla sladden till APX direkt efter en längre period av vila. Om inte nattens lösning fungerar ska jag prova det på förmiddagen, efter att ha hård-reset:at APX:en.

Tack för idéer så här långt och kom med fler förslag gärna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 00:09

OM min lösning inte löser problemet så har du något allvarligare problem, som inte är relaterat till några av förklaringarna här.

1. Fel på APX
2. Skit in i ledningen

Vilket är lite svårt att veta

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 00:14
Ursprungligen av Tangen:

OM min lösning inte löser problemet så har du något allvarligare problem, som inte är relaterat till några av förklaringarna här.

1. Fel på APX
2. Skit in i ledningen

Vilket är lite svårt att veta

Jag har även övervägt fel hos leverantören/stadsnätet först. Men det kan det ju inte vara, om två datorer får svar från DHCP:n?

Fast varför skulle då en tredje dator, och en APX inte få det? Låter helt osannolikt att spärra två MAC-adresser ju. Hade de velat blocka mig, är det ju bara att spärra användarkontot, alternativt koppla ur sladden mellan routern och vägguttaget i min lägenhet? Så knappast fel hos dem, eller vad tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 00:52

kan vara skägg i skåpet
→ jag ringde support och bad dom reseta
- hade samma trassel när jag swoppade nätverkKort i mina datorer
→ kom bara ut på dom gamla korten
-- kan vara MACadresserna som ligger som demoner nån stans -- hwo knows - be dom ta en titt iaf i sina skåp!

skåpen tar inte hur många MACaddr. som helst heller .. BRYTER rakt av -- och det e bara operatörerna som kan låsa upp det hela

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-07 11:05

Låsningen är inget som dom gör manuellt utan det är en inställning i deras aparatur. Förmodligen något som finns kvar från tiden då man bara fick ha en dator per ip/anslutning och egna routrar inte var så vanligt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 13:47

Kan mycket väl vara som ni säger i de två sista posterna. Har iaf testat under natten med APX:en i väggen. Och den gula lampan blinkade lika mycket 10 timmar senare. Har den inte lyckats få rätt IP under den tiden får vi räkna det försöket som avklarat.

Nästa var att göra factory reset som Tangen föreslog och låta allting vara urkopplad ett tag. Har fixat båda nu och allting var av i 2 timmar. Fortfarande får jag samma gula lampa och egentilldelad IP. Verkar vara kört... eller?

Bara omstart av routern i källaren som är kvar och det lär dom inte fixa under helgen. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 17:21
Ursprungligen av qnx:

Nästa var att göra factory reset som Tangen föreslog och låta allting vara urkopplad ett tag. Har fixat båda nu och allting var av i 2 timmar. Fortfarande får jag samma gula lampa och egentilldelad IP. Verkar vara kört... eller?

Får du upp den i Airportverktyget - och gör ett nytt trådlöst nätverk - och fortfarande inte får kontakt?

/Tangen

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-02-07 17:29

Det är addresser som används som locallink. Se RFC 3927. Det behöver inte vara routern i källaren
det kan lika gärna vara dhcp servern som har pajat, men då borde det vara många som har problemet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 18:57

@Tangen: Har gjort så efter varje reset de senaste dagarna. APX:en får bara inte nån IP utan tilldelas en av de sk. "link-local"-adresserna (som pme påpekar att 169.*-adresser kallas officiellt).

@pme: Tror ändå att om felet legat i DHCP-servern så hade inte någon av datorer fått adress. Och det får ju två av mina datorer som sagt. Bara en dator och en APX som envisas om att roffa åt sig egna link-local-IPs. Och nej, det har inte hjälpt att klicka sönder "Renew DHCP lease"...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-10 23:33

En liten uppdatering hur det har gått då:

Ingenting hjälpte. Ringde stadsnätet. En tekniker ringde tillbaka. Jag berättade i klarspråk (DHCP, MAC-adress, etc.) vad det handlade om, han fattade med en gång. Han gick in i switchen och annat dom har där, såg att "det ligger massa gammal skit", rensade där och..vipps så funkar allt ingen!

Tänkte väl att det inte kan vara något fel på min lilla älskade APX
Tack alla ni som ville hjälpa till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 06:55

skönt att det löste sig!

Och att det inte var fel på din lilla vita

1
Bevaka tråden