Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MFB köp nu, billigt ,billigt!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-05-16 02:35

Helt klart kan jag hålla med i ditt resonemang tommyc. Med öppet filter så kan oscilatorerna låta tråkiga osv... (det är i de fallen som jag byter till neptune 2'an, men det är en annan diskussion.) Det var dock basljudet i ljuddemon som fick mig att tycka att det lät likt. Hade nästan skruvat till ett likadant ljud.

Jag gjorde en demo med min pulse där jag multitrackar. Lite reverb och möjligtvis lite delay här och var. www.cheshirecat.se/99/pulsedemo.mp3 Jag kan göra en ny demo om ni vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-16 08:59

Snygg demo! Låter väldigt mycket Yazoo!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 13:35

Angående oljudet på mfb synth 2 så slipper jag det om jag kopplar in något på audio in. Jag kör återkoppling via min mixer istället för att använda den inbyggda återkopplingen. Om jag inte har det på det viset låter den hemskt med ett rejält sprakknastertjut men med den lösningen blir ljudet riktigt rent.
Bara en grej ni kan testa, vet inte om det hjälper alla.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-18 19:50

Mjaaaaaaaa, nu e' vi tebax med detta om oljudet! Tydligen ere fler burkar som oväsnas,
har ingen en liten ljudsnutt tex VCF helt öppet, VCA fullt, och inga VCOer på och sen
spela en not eller två så man kan få höra vad det är som gnisslar?

Nått e lurt här!

(jag får fortfarande inte igång carls ljudsnutt??)

"Och att det är små märkligt att man jämför den med en Evolver?"
dom är bägge två blåa analoga(eller evolvern är en hybrid) (mfb:n har väl DCO och inte VCO eller hur).. där slutar väl likheten typ..
finns några modulationsmöjligheter på mfb2? LFO antar jag? syncbar? midistyrning av parametrar?
hade en mfb-503 länge, och jag gillade den? gillade billigheten på nåt sätt med.. genuint billigt på nåt sätt..
nej noll flashfaktor:-) även om jag tycker mfb-503 är assnygg!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-07 21:48

Fick MFB synth II demad av en kompis aldeles innan jul som använder den live istället för MC-202an han kånkat runt länge och jag måste säga att jag var imponerad av vad jag hörde...DCOer eller inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 00:38

Den tappar stämningen konstant innan den blivit varm (typ 20 min), så DCO vete fasen...

LFO:erna går att ställa i "one-shot" läge, annars är de "free running". Midistyrning tror jag... har faktiskt aldrig provat iom att den har pots till allt.

Min har också oljudet (tror att det är standard), och det verkar ligga sent i kedjan, påverkas inte av någonting annat än master. Inte Audio in heller alltså. Men jag stör mig faktiskt inte på det... märker det knappt längre om jag inte gör en låt med bara synth II och överfrfriskar med kompressor.

Det enda jag stör mig en aning på är att filtret inte har nån legato-sättning. Och auto-glide vore schysst. Enveloperna kunde vara lite snabbare också, fast nu har jag ju en mopho...

edit: midi thru saknas också tyvärr. Resten är jag bara nöjd med, den låter grymt, är väldigt lättrattad och lätt att ta med.

Senast redigerat 2009-02-08 15:24
Ursprungligen av SAFE1978:

Den tappar stämningen konstant innan den blivit varm (typ 20 min), så DCO vete fasen...

På deras hemsida står det att den är "helt analogt uppbyggd, med spänningsstyrda VCO".

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 14:48

hmm, jag öppnade den igår och skulle kika hur det såg ut inuti, men pcb:n som allt sitter på är fastskruvad med distanser mot frontpanelen och vänd åt det hemliga hållet, så för att kunna se någonting måste jag plocka bort alla knobs och lossa på en massa ytterligare skruvar som sitter i tunn plast - eftersom jag är en mästare på eltekniska fiaskon skruvade jag ihop den medans det fortfarande var möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 15:43

Det här med bruset måste ju vara nåt som MFB känner till, eller?

Jag hör det bara på tommycs sista ljudexempel (eller är det de kassa lurarna som distar?).

Senast redigerat 2009-02-09 16:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 15:59

Så här ser lillebrorsan Synth Lite ut innuti i alla fall:
http://www.retrosynth.com/gear/synthlite/synthlite_pcb_front.jpg

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 21:56

Jag kunde inte hålla mig så nu är den öppen. Nåt speciellt jag borde kika efter?

Har tagit lite kort, men det är svårt att få med text på alla kretsar med min kamera + belysning...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 23:42

Såhär ser den ut inuti:

Jag har iaf fått ihop den nu, låter fortfarande ganska analogt
- kan ju bero på att jag inte lyckades identifiera någonting förutom några op-ampar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-09 23:59

I följande user-group kan man hitta en hel del olika omdömen om MFB:
http://launch.groups.yahoo.com/group/MFB_Synth2/

Tror mig veta att jag sett nån mer detaljerad beskrivning av hårdvaran under skalet här också, men orkar inte leta just nu...

Bevaka tråden