Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .

EN ENDA Metallica låt...

Spotify - Metallica

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-30 00:01

Oh my. Jamen, då dödförklarar vi Spotify eftersom de inte har all världens musik efter några månader.

Något säger mig att den här tråden blir rätt komisk att gräva fram om, låt oss säga fem år...

Ursprungligen av Skilling:

Något säger mig att den här tråden blir rätt komisk att gräva fram om, låt oss säga fem år...

Det tror jag också, denna tråd har guldkorn som t.ex "Jag skulle förvånas mycket om vi inte kommer att få se en högst märkbar nedgång för iTunes det närmaste året."

Senast redigerat 2009-01-30 02:20
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-30 06:51
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det tror jag också, denna tråd har guldkorn som t.ex "Jag skulle förvånas mycket om vi inte kommer att få se en högst märkbar nedgång för iTunes det närmaste året."

Det har jag skrivit va?

Men hur ser det ut då? Låter osannolikt om inte ITMS har påverkats ordentligt under senaste kvartalet av 2008.

  • Medlem
  • 2009-01-30 00:28

Hoppsan, mer Jan Johansson nu än förut tycker jag mig se!

Skilling: Behövs inte, jag har svårt att sluta skratta efter jgb's kommentar där... :D:D:D:D

Skilling - du måste komma ihåg att iTunes har helt andra volymer, man ändrar inte en så stor grupps köp- eller lyssningsmönster över ett kvartal eller ens ett år.
Jag tror inte itms och Spotify är konkurrenter faktiskt, det finns en given plats för båda än så länge.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-30 08:10
Ursprungligen av Dumb Dan:

Skilling - du måste komma ihåg att iTunes har helt andra volymer, man ändrar inte en så stor grupps köp- eller lyssningsmönster över ett kvartal eller ens ett år.
Jag tror inte itms och Spotify är konkurrenter faktiskt, det finns en given plats för båda än så länge.

Ja, det tror jag absolut också. Att det finns plats alltså. Spotify måste man ju komplettera än så länge i alla fall, vilket jag då tycker är helt förståeligt och fullkomligt acceptabelt. Men konkurrenter måste de väl ändå vara?

Vad jag menar med att iTunes borde ha tappat är ju att de borde sälja mycket mindre (nu pratar jag om Sverige eftersom det startat här och det är här det har slagit än så länge). Jag pratade med några vänner förra helgen om just detta och bara i det sällskapet var vi fem stycken som i princip inte köpt en skiva där sedan vi blev spotifierade. Att jämföra med en fem-sex skivor i månaden tidigare. Ingen av oss är storanvändare av portabla mp3-spelare dock.

Jag säger inte att jag vet, men jag står fast vid att jag skulle bli förvånad om ITMS inte förlorat mycket på Spotify. Vore lite intressant med siffror.

Kan inte någon som vet berätta för mig hur skivbolagen kan göra vinst på Spotify?
För mig känns det som om det är låtskrivarna,förlagen, artisterna som är vinnarna på Spotify?
Att de säljer licens till Spotify för att de skall kunna tillhandahålla deras kataloger är ju en grej, men det borde ju rimligtvis handla om enorma summor som inte Spotify borde kunna betala med tanke på att reklamen de säljer kan inte vara mer än runt en miljon i månaden.

Ursprungligen av Firechild:

För mig känns det som om det är låtskrivarna,förlagen, artisterna som är vinnarna på Spotify?

och lyssnarna förlorarna, my point precisely!

Ursprungligen av LCR:

och lyssnarna förlorarna, my point precisely!

hehe, glömde lyssnarna, men det är ju så sjukt bra för lyssnarna att det är underförstått:cool:

Ursprungligen av Firechild:

hehe, glömde lyssnarna, men det är ju så sjukt bra för lyssnarna att det är underförstått:cool:

Nja, mitt inlägg syftar mer på mina tidigare inlägg om den låga kvalitén,
som fick en massa arga reaktioner, men om jag inte minns fel så är väl
kvalité uppfattning subjektiv...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Nja, mitt inlägg syftar mer på mina tidigare inlägg om den låga kvalitén,
som fick en massa arga reaktioner, men om jag inte minns fel så är väl
kvalité uppfattning subjektiv...

LCR

ok, sorry för en felvinkling av ditt inlägg:p

Ursprungligen av Firechild:

Kan inte någon som vet berätta för mig hur skivbolagen kan göra vinst på Spotify?
För mig känns det som om det är låtskrivarna,förlagen, artisterna som är vinnarna på Spotify?

Normalt sett så tar skivbolagen större delen av intäkterna (se tex hur pengarna fördelas vid försäljning på iTunes), men jag vet inte hur avtalen ser ut för Spotify. Dumb Dan kanske vet mer? (eller vem det nu var som nämnde att de tittat på Spotifys avtal)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-30 11:00

Så lång tid tog det innan bolagen blev griniga... nu skärs det ner på låtar och man begränsar vilka länder som får lyssna på vad:

http://www.spotify.com/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/

Damn, det verkar i alla fall som Warner music börjar dra tillbaka sina kataloger. Många Absolut samlingar är borta (som alltså Warner är bakom )samt Melodifestivalsamlingarn och mina singlar släppta hos dem...argh!
Obs, ovanstående är inte signifikativt med min musiksmak...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-31 16:26
Ursprungligen av Firechild:

Damn, det verkar i alla fall som Warner music börjar dra tillbaka sina kataloger. Många Absolut samlingar är borta (som alltså Warner är bakom )samt Melodifestivalsamlingarn och mina singlar släppta hos dem...argh!

Ang det där med Melodifestivalen, så bekräftar det ju bara regeln om inget ont som inte för något gott med sig

Apropå något helt annat, så tycker jag en av de intressantare aspekterna av Spotify är de sociala bitarna. iTunes, album och annat i all ära, men att kunna skicka runt spellistor och liknande känns som ett intressant område. Det är ju inte alls lika lätt att göra något sånt med iTunes eller CD-skivor. (Visst, det går att bränna ut samlingar, men när var det senast man gjorde det?)

Ars Technica har en recension av Microsofts Zune där de bland annat går in på de (hånade) sociala bitarna av Zune, känns definitivt som ett eget grepp. Spotify är ju i en liknande sits, så de kan också jobba med sociala bitarna - ska bli spännande att se vad som händer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-08 17:14

Men nu får dom fan fixa in autechre igen annars blir jag ilsk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 20:06

Jag har inte orkat att läsa hela tråden så jag vet inte om detta redan har diskuterats. Men, om skivbolagen tror att de kan minska antalet nedladdningar via diverse otillåtna tjänster och samtidigt begränsa tillgängligheten i Spotifys musikarkiv så måste de halkat och slagit i huvudet rejält hårt en kall, och hal, förmiddag.

Om någon vill får de gärna föreklara det för mig. Varför begränsa så att bara vissa länder får lyssna på en låt? Är inte lite av tanken med Internet att det inte ska finnas några sådana gränser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 21:56
Ursprungligen av Rizzo:

Jag har inte orkat att läsa hela tråden så jag vet inte om detta redan har diskuterats. Men, om skivbolagen tror att de kan minska antalet nedladdningar via diverse otillåtna tjänster och samtidigt begränsa tillgängligheten i Spotifys musikarkiv så måste de halkat och slagit i huvudet rejält hårt en kall, och hal, förmiddag.

Om någon vill får de gärna föreklara det för mig. Varför begränsa så att bara vissa länder får lyssna på en låt? Är inte lite av tanken med Internet att det inte ska finnas några sådana gränser?

Problemet är väl snarare att spotti gick live innan de hade alla kontrakt klara med skivbolagen. Att bara lägga ut alla sina torrents och hoppas att man snabbt kan skriva kontrakt med alla berörda parter och tror att ingen skulle ta illa upp över att ett kommersiellt bolag använt illegalt material i sin produktutveckling var väldigt naivt. Tyvärr finns det risk att någon större aktör(google?) nu tar över den här nya nishen efter bakslagen. Om de bara hade väntat lite till och rensat innan så hade allt varit frid och fröjd och katalogen hade växt för varje dag i stället för som nu!

Jag hoppas att de snabbt kan komma igen och faktiskt lägga tillbaka det mesta som försvunnit nu, tjänsten behövs och är lysande.

Vad gäller landsbegränsningarna så har det alltid varit så, det är olika bolag i olika länder som har lite olika rättigheter. Nytt material är inget problem, men gammalt material faller under redan skrivna distributionskontrakt. Det borde de ha känt till på spotti också.

  • Medlem
  • 2009-02-08 20:19
Ursprungligen av Rizzo:

Är inte lite av tanken med Internet att det inte ska finnas några sådana gränser?

Jag antar att det beror på att upphovsrättsliga regler/lagar/avtal & skivbolag inte riktigt är där ännu. Av samma skäl är inte utbudet på t ex iTunes Music Store och liknande detsamma världen över...

"tanken med Internet": jag vet inte vems tanke som åsyftas, men nog vore det väl nåt för den som har nåt att sälja att ha så stor marknad som möjligt?

Kan ju bara inflika att jag verkligen inte har haft några problem (än så länge) med låtar som bara får spelas i vissa länder. Jag har bara stött på en låt i en låtlista och den ville jag inte ens lyssna på...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-08 23:24

Jag säger det igen: Det är inte så konstigt att bolagen vill att det ska finnas gällande avtal. Spotify var enormt puckade som byggde upp sin musikbank delvis med material de inte hade rättigheterna till och i huvudsak är det väl de som de får ta bort nu.

Samtidigt fortskrider väl arbetet med att lägga till musik på rätt sätt så ge det lite tid. Det har sagts hundra gånger: Spotify är fortfarande i betastadiet.

Nu har vissa låtar kommit tillbaka igen...

Ursprungligen av Firechild:

Nu har vissa låtar kommit tillbaka igen...

Vi får väl betrakta följande som ett rykte, för jag minns inte var jag läste det, men Spotify har tydligen skrivit på nåt avtal med CD Baby(?) vilket genererar 250000 nya låtar. Nån får gärna bekräfta detaljerna...

Ursprungligen av axeman:

...men Spotify har tydligen skrivit på nåt avtal med CD Baby(?) vilket genererar 250000 nya låtar.

Är det inte artisterna som generar låtarna ?!

LCR

Stämmer bra, enligt deras egen blogg Bra nyhet.

Hahaha, jag hörde just en väldigt Kevin-Borgig reklam med Outshape på spotify!! :p:cool:

Hehe, ja jävla skivbolag att tvinga på en sånt va?

Vem är Kevin Borg? Hoppas han gör skön detroit techno...

Bevaka tråden