Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill ha feedback på AppleTV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 01:54

Verkar vara högt tryck just nu men Apple frågar efter din feedback på olika saker. Tydligen är en fråga: "If you could change one thing about your Apple TV, what would that be?"

https://surveys.apple.com/survey/155432/181f/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 02:02

Känns positivt att Apple undrar vad deras användare använder sin AppleTV till. Kanske öppnar upp för en del bra ändringar.

Självklart har ju folk på Appleinsider andra tankar om undersökningen:
SpamSandwich: "Apple taking a survey, instead of simply talking to their customers indicates that Steve has truly left the building. As I suspected, AppleTV was never a concept that Jobs bought into and now that he's out of the picture, every division of Apple will be taking their product in whatever direction THEY want."

Ursprungligen av acke:

Självklart har ju folk på Appleinsider andra tankar om undersökningen:
SpamSandwich: "Apple taking a survey, instead of simply talking to their customers indicates that Steve has truly left the building. As I suspected, AppleTV was never a concept that Jobs bought into and now that he's out of the picture, every division of Apple will be taking their product in whatever direction THEY want."

Va? Dummaste jag läst. Även om Steve inte är där 80 timmar i veckan som förr, så har han inte gått och gömt sig i någon grotta medan företagets anställda har lekstuga. Kan jag inte tänka mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 11:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Va? Dummaste jag läst. Även om Steve inte är där 80 timmar i veckan som förr, så har han inte gått och gömt sig i någon grotta medan företagets anställda har lekstuga. Kan jag inte tänka mig.

Nej men det är ju massa obalanserade människor som hetsar upp sig för ingenting. Samma typ människor som trodde Apple skulle gå tillbaka till PPC när PA Semi köptes.

Kan vara så att vi inte kommer åt den eftersom den skickades ut via mail till folk som har AppleTV och när vi andra fick nys på det så blev trycket för högt. Ingen idé att stressa upp sig (menar inte dig) innan vi vet.

Jo, troligtvis kom dom på den bättre iden att rikta sådana här saker med bättre precision. Dom fick väl in en triljon mer eller mindre sanslösa förslag av människor som inte ens har eller sett en ATV - en del av tipsen var säkert sådant som redan finns i ATV'n. Etc, etc...
Jag minns inte om jag reggat min ATV...jag har i alla fall inte fått något mail.

Ursprungligen av acke:

Kan vara så att vi inte kommer åt den eftersom den skickades ut via mail till folk som har AppleTV och när vi andra fick nys på det så blev trycket för högt. Ingen idé att stressa upp sig (menar inte dig) innan vi vet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-10 09:03

"Sorry!

Thank you for being willing to participate in this survey. This survey is now inactive. We appreciate your consideration."

Steve fick tydligen höra talas om detta.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 09:26

Synd. Skulle vara kul att se hur apple tv skulle bli om kunderna själva fick bestämma.

//Rob

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-10 10:17

Steve har tidigare sagt att Apple vet vad kunderna vill ha, därför så behöver de inte fråga.

Men fråga mig inte var jag läste det.

Jag har tjatat om det förut, men jag tror verkligen Apple TV är en slumrande succé, något som fortfarande inte har hittat sin riktiga form ännu. Och jag tror att Apple jobbar på att ta det till en ny nivå så småningom. Men det kanske inte sker i den omedelbara framtiden, men på sikt så. Sen finns det ju andra som tror helt tvärtom...

Ursprungligen av Macus:

Steve har tidigare sagt att Apple vet vad kunderna vill ha, därför så behöver de inte fråga.

Men fråga mig inte var jag läste det.

Jag tror inte Apple sagt det riktigt så. Jag tror det Jobs (eller vem det nu var som uttalade sig om det) sa var att om man ska vara innovativ och hitta på nya saker så är kundundersökningar otillräckliga. Om Apple t.ex. hade frågat dåvarande kunder av Sony Ericcsons telefoner hur de skulle vilja att en mobiltelefon såg ut och fungerade så hade de knappast beskrivet vad iPhone idag är, utan utgått ifrån de dåvarande mobilerna.

Du får det att låta som att Apple är för arroganta för att fråga kunderna, men det handlar inte riktigt om det.

Det finns två ytterst framgångsrika företag inom konsumentelektronik och det är Apple och Nintendo och en sak dom har gemensamt är att de *inte* gör kundundersökningar hela tiden.

När Nintendo skulle ta fram Wii så gjorde de inga kundundersökningar alls utan satt och funderade på helt andra saker, som t.ex. vad mammor skulle godkänna. Med tanke på hur negativ kritiken mot Wii var från början så är det uppenbart att Wii aldrig hade blivit av om de bara gått ut och frågat folk. Men uppenbarligen visste Nintendo bättre, för Wii har ju blivit extremt framgångsrik och inte minst inkomstbringande (till skillnad från Xbox och PS3 vilka inte alls haft samma marginaler eller rent av sålts med förlust).

And don't even get me started about the iPod...

ATV är i mina ögon en flopp, av alldeles för många anledningar för att lista här

Ursprungligen av PeeMaN:

ATV är i mina ögon en flopp, av alldeles för många anledningar för att lista här

En flopp ur din synvinkel endast, eller en flopp totalt sett?

Ursprungligen av Adrian B:

En flopp ur din synvinkel endast, eller en flopp totalt sett?

Min synvinkel, mina krav på funktion och prestanda i en apparat av det slaget. Apple har säkert sålt bra med ATVs, ingen "Apple-flop" så att säga.
Sen tror jag visserligen den sålt mindre bra i de länder där man inte kan köpa eller hyra filmer på ITMS, typ Sverige

Jag diggar min ATV. Eftersom jag inte tittar på teve så väntar jag givetvis på filmhyrningen, men redan nu - att ha lilltösens alla barnfilmer och egenproducerat materiel samlade där - är värt pengarna. H264 är framtiden och jag vill ha ALLT i H264. Detta - som när det gäller det mesta om framtiden - har Apple förstått sedan länge nu.
För mig är ATV'n en liten knäpptyst och vacker spelare som lirar mitt iTunes.bibliotek som ligger på en NAS i garderoben. Den är snabb och stabil. Klockren. Har aldrig fuckat upp. När den kommer FullHD köper jag den direkt och ger bort den jag har nu till en vän.
Traileravdelningen är suverän också :-). Jag kollar trailers och kan lätt veta vad jag ska gå på bio och se. Remoten är genial.

Om ATV-projektet läggs ner så beror det på att Apple inte lyckas sy ihop avtal med Europas och Asiens filmproducenter/distributörer. Jag kan föreställa mig att administrationen och copyjuridiken slukar betydligt mera kapital än utveckling och produktion av denna enkla hårdvara. Apple har en enorm kassa och kan plöja ner många miljarder i förlust för att sjösätta något, men dom har - som alla andra - en smärtgräns och ägarna (läs: aktieinnehavare) kan ha negativa åsikter om pengaflödet ut ur företaget.
Grejen är att Apple inte nöjer sig med halvtaskiga avtal med några få filmproducenter/distributörer - som en del andra löjliga internetuthyrare av film. Apple vill ha ALLT och det BÄSTA och HETASTE. Jämt. Alltid.
Så - om dom inte får ihop detta så lägger dom ner hela grejen. Pang. Jag kan bara hoppas att dom fixar biffen...men jag är absolut inte säker...ja, jag tvivlar starkt faktiskt. Filmbranchen är inte alls lika smidig som musikbranchen. Filmbranchen är ett oöverskådligt kluster av intressen. Om ATV/Hyrfilm bär sin kostnad i USA så kanske den finns kvar där, men det skulle vara konstigt då Apple alltid säljer grejer globalt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-11 10:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag diggar min ATV. Eftersom jag inte tittar på teve så väntar jag givetvis på filmhyrningen, men redan nu - att ha lilltösens alla barnfilmer och egenproducerat materiel samlade där - är värt pengarna. H264 är framtiden och jag vill ha ALLT i H264. Detta - som när det gäller det mesta om framtiden - har Apple förstått sedan länge nu./.../

Hej på dig Zimmerman! Du, H264 och Panasonic - jag köpte ju en HDC-SD100 och har nu filmat några snuttar för att testa i iMovie. Formatet jag har fått fram är MTS vilket iMovie inte kan tolka. Är det så att jag behöver göra en inställning i kameran?

Fridens!

Du är OT så det stänker om det
Nå - jag kan inte låta bli att svara: Jag transfererar från min SD100 (har kortet i kortläsare) med FCP (och även VoltaicHD) utan problem. Jag har läst att det också ska funka klockrent även med iMovie (som jag aldrig använder själv).
Så - jag vet inte vad som falerar hos dig, men du behöver inte göra några inställningar på kameran för att iMovie/FCP ska kunna se filerna och transferera (ta in och packa om till klippbart = Intemediate eller ProRes).

Ursprungligen av Ricard:

Hej på dig Zimmerman! Du, H264 och Panasonic - jag köpte ju en HDC-SD100 och har nu filmat några snuttar för att testa i iMovie. Formatet jag har fått fram är MTS vilket iMovie inte kan tolka. Är det så att jag behöver göra en inställning i kameran?

Fridens!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-10 15:55

Jag gillar också min AppleTV. Helst av allt så skulle jag vilja ha en hold-knapp precis som på iPod:en.
Det är så himla lätt att AppleTV går igång. Speciellt sen jag la till min multifjärr som fjärrkontroll till AppleTV:n.

Så går det när man lämnar Apples geniala remote...:confused:

Ursprungligen av Macus:

Jag gillar också min AppleTV. Helst av allt så skulle jag vilja ha en hold-knapp precis som på iPod:en.
Det är så himla lätt att AppleTV går igång. Speciellt sen jag la till min multifjärr som fjärrkontroll till AppleTV:n.

Jag kommer lämna tillbaka min Apple TV till förmån för min WD TV eftersom jag måste ha 1080p24. Kommer det en uppdaterad Apple TV med 1080p så köper jag den direkt för detta är det enda som saknas.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-11 11:17

Skall inte kladda ner den här tråden med mer OT så det blir pm. Over and out!

1
Bevaka tråden