Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotomässan i GBG, Feb 09

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var på mässan.

Intryck: Förbannar GBG Horse Show som går samtidigt. Inte en P-Plats i hela satn ledig. Tips: ÅK SPÅRVAGN, ni kommer leta P-plats halva dagen annars...

Mässan är förpassad till 2:a våningen i huset, första ockuperas av en massa hästmänniskor.

Kö: Kö till fikat (svindyrt), kö till inträdet, kö till Epsons gratis printning (30min).
Kö till Scandinavian Photos "Fyndsektionen"

Toppen: Mötte en del gamla vänner. Bl a Ulrik Södergren ("Bus"), inte sett honom på 25år.
kolla in honom på lördagen:
14.00-14.45 "Praktiska tips för bättre bilder", seminariet är gratis.

Mycket prylar!

Köpte: kulled till stativet (Giotto), Kurs i LR (Moderskeppet 340:- istf 400:-), en Gorilla-Pod till fruns lilla pocketkamera.

Bästa: Israeliska tjejen som GAV mig en National Geographic kamerarem - hon hade till att visa men inte att sälja och jag blev lite sur när remmen inte fanns på hela mässan....
Rent spontant så gav hon kompisens dotter en liten söt kameraväska att ha som sin egen bara för att hon tyckte tösen var söt. Snyggt!

Epsons printning, A2 var utlovat, men pappren var slut (skyll på skoskav era snåljåpar), det blev A3 istället...resultatet var dock förbannat snyggt.

Lägger på lite bilder till....

Ställ inga estetiska krav bara på alstren ovan. Höga ISO. Smällda rätt av bara, ingen som helst behandling i LR....

Försöker bara göra Rei till viljes som ville ha bilder

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 22:17
Ursprungligen av Goflorp:

Ställ inga estetiska krav bara på alstren ovan. Höga ISO. Smällda rätt av bara, ingen som helst behandling i LR....

Försöker bara göra Rei till viljes som ville ha bilder

Ojojoj, lite bökigt, men verkar ju ha varit givande trots parkeringsbrist och köer. Ser ut att varit mycket folk och det är ju trots allt två dagar till. Kul med de olika bilderna. Blev ingen kinkig när du tog foton av deras produkter? Den där vita Pentaxen såg skum ut. Vad var det för något?

Tack Goflorp för fotona!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 22:22

2:a och 3:e fotot gilla jag skarpt. 2:a bilden ser ut att vara Nikon-kameror med proffsoptik på... Från vänster - 70-200/2.8, 14-24/2.8, 17-55/2.8 och 24-70/2.8... Hehe, rena smörgåsbordet ju! 3:e fotot med tele-gluggarna... Åh, dessa underbara prylar! Haha!

Det var roligt, men det tar ju på en att åka iväg.
Sitter och blänger på kul-leden här.... fan att man inte köpte det tidigare...

Vita pentaxen är en Pentax K-m, instegskamera "jubileumsmodell" i vitt....
Bad dem att hädanefter tillverka allting i vitt. Tänk sicket statement: VIT kamera = pentax...
De hade en likadan modell fast bling-blingad med... säkert ett hekto strass på...

Mannen i skägget är Ulrik Södergren, otroligt skarp kille. Gör utbildnings-DVD:er, håller föredrag etc... YFO hade ngn ful motorhuv. Troligen fick man väl fota brudar på den då eller nåt..

Vem kan bli kinkig när Jerry säger med hög röst INNAN jag tar bilden, "Se snygg ut för fan!"....*klick* moahahahahaha!

Polaren Hasse är väl snygg med en Gorilla-Pod på huvet?!

Förresten var kön till att printa ca 30 min...
När man väl tagits om hand av jättetrevliga tjejer och killar så var print-kön i datorn ca 25 min... summa en timma gick åt.
De tog BARA minnepinne (USB) eller CD-skiva.
bilden skall vara >10MB och helst TIFF i AdobeRGB1998.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 22:43

Aha jubileumsmodell av K-M:an. Ja, det känner jag igen, där den andra varianten var med bling-bling på. Mm, tycker dock att vitt påminner om Canon. I alla fall när jag ser vita objektiv. Hehe.

Så du har kört stativ utan kulled tidigare? Då ska du se hur lättare det är nu att justera. Hehe. Mm, känner inte till den där Ulrik. Hehe, Gorilla-pod-Hasse såg rolig ut. Vad vissa förmår sig göra för att komma med på bild.

Ja, en heldag på mässa tar på krafterna. Men himla skoj är det tills man har ont i hela kroppen.

Kameraremmen och kul-leden...

Känns som bra saker.....

Gratis är gott! Om det var svårt att hitta parkering lär det väl bli ännu värre i morgon, suck. Hur gick det med sensorrengöringen btw?

  • Medlem
  • 2009-02-20 23:00

Kameraremmen ser ju sketfin ut! Mums.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 23:07

Remmen ser stabil och bekväm ut. Bra när remmen är bredare. Kulled is the shit!

Ok. Härmed anser jag diskussionen "vem har fetast blixt?" vara avslutad

Kulled is the shit.

Parkering. Glöm det! Du tävlar med 14000 hästbruttors mammors SUV:ar och Land Rovers...Parkera långt bort. Backaplan? och ta vagnen till Korsvägen...

Remmen är riktigt snygg i sitt canvastyg. Gummeringen är grym på insidan med....

Mari är suveränt nöjd med Gorilla-podden med....

(Och den förste som säger att jag är lik Claes Malmberg kommer får en pungspark )

Knappast..

http://www.profoto.se/products/profoto/lightshapingtools/giant-reflectors/giant-reflector-300

Ursprungligen av Goflorp:

Ok. Härmed anser jag diskussionen "vem har fetast blixt?" vara avslutad

Kulled is the shit.

Parkering. Glöm det! Du tävlar med 14000 hästbruttors mammors SUV:ar och Land Rovers...Parkera långt bort. Backaplan? och ta vagnen till Korsvägen...

Remmen är riktigt snygg i sitt canvastyg. Gummeringen är grym på insidan med....

Mari är suveränt nöjd med Gorilla-podden med....

(Och den förste som säger att jag är lik Claes Malmberg kommer får en pungspark )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 04:15
Ursprungligen av Goflorp:

Ok. Härmed anser jag diskussionen "vem har fetast blixt?" vara avslutad

Kulled is the shit.

Parkering. Glöm det! Du tävlar med 14000 hästbruttors mammors SUV:ar och Land Rovers...Parkera långt bort. Backaplan? och ta vagnen till Korsvägen...

Remmen är riktigt snygg i sitt canvastyg. Gummeringen är grym på insidan med....

Mari är suveränt nöjd med Gorilla-podden med....

(Och den förste som säger att jag är lik Claes Malmberg kommer får en pungspark )

Classe....I say no more!

National Geographic-remmen hade gjort min dag. Grattulerar till den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-20 23:41

Havremoppe-show är inte att leka med. Hehe. Oj, det var en rejäl blixtmojäng som ge solbränna vid för många exponeringar. Hehe. Gorilla-poden är smidig i o med att den går att klämma fast vid grejor och behöver inte stå på någon yta. Grymt smidigt.

Kul att se bilder från mässan, hade tänkt åka upp, men det föll sig inte så.
Var över tio år sedan jag var på fotomässa i GBG, men då fick jag ta Joel-Peter Witkin i hand.
Vilket kändes ganska coolt.

Witkin ska förövrigt deltaga på Nordic Light i Norge 29 april till 3 maj i år.
http://www.nle.no/

Är lite sugen på att åka.

Ja, det där med parkering i Gbg, alltid detta bekymmer. Vi hade nog lite tur som fick parkering i p-hus Lorensberg, eller så har hästmänniskorna inte vågat leta sig dit. Under Ullevi kanske hade gått att parkera med. Men det bästa är nog för er som skall dit under helgen att följa Goflorp's tips, parkera någon annanstans och ta spårvagn!

Själva mässan då. Jo jag kom också hem med Moderskeppets Lightroom DVD. Fick även tittat ut stativ och kulled, samt ryggsäck som det ev, skall investeras i. Tittade även väldigt snabbt på Nikons nya 35mm-objektiv, svårt att komma fram pga folkmängden.

Ursprungligen av fredrik78:

Ja, det där med parkering i Gbg, alltid detta bekymmer. Vi hade nog lite tur som fick parkering i p-hus Lorensberg, eller så har hästmänniskorna inte vågat leta sig dit. Under Ullevi kanske hade gått att parkera med. Men det bästa är nog för er som skall dit under helgen att följa Goflorp's tips, parkera någon annanstans och ta spårvagn!

Själva mässan då. Jo jag kom också hem med Moderskeppets Lightroom DVD. Fick även tittat ut stativ och kulled, samt ryggsäck som det ev, skall investeras i. Tittade även väldigt snabbt på Nikons nya 35mm-objektiv, svårt att komma fram pga folkmängden.

Det var redan rätt trångt på Fredagen, gissar att Lördag, Söndag kommer bjuda på ännu större trängsel.

rekommenderar: ta vagnen dit, ta med en vattenflaska och kanske en kexchoklad eller två i bagen. Ha mat i magen innan du åker dit. Det finns en reklam-slip som ligger i kassan på första våningen som ger 40:- i rabatt (110:- istf 150:-) på inträdet.

Spårvagn är alltid roligt, M32:orna är reparerade nu (Italienska StarTrekvagnen), M31:orna (Åttitals-fyrkantslådan) går med... har man lite otur får man åka M25/M28 (de gamla rundade 60-70-talsvagnarna). ...

Är det ingen mera som har bilder ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 16:54

Spårvagnar... Ja, såna har det funnits i Malmö också. Men det var innan jag berika denna stad. Haha. Synd att de försvann för jag tycker det är väldigt charmigt med spårvagn i en stad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-21 17:05

Såg att Fotosidan.se har sin monter där på mässan. Och att fotograf Elin Torger:s foto som pryder omslaget på kommande FS Magasin är i storformat i deras monter. Åh, den bilden är grym! Var du inte där och kika Goflorp?

1
Bevaka tråden