Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-02-19 15:37
Ursprungligen av outshape:

Vem är Kevin Borg? Hoppas han gör skön detroit techno...

techno är det ju, men detroit vetifan...

http://www.kevinborg.se/

Ursprungligen av syked:

techno är det ju, men detroit vetifan...

http://www.kevinborg.se/

Påminner inte så lite om Kevin Saunderson. Musikpolisen trålar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 23:42
Ursprungligen av outshape:

Vem är Kevin Borg? Hoppas han gör skön detroit techno...

Looooool .. tyvärr inte:)

Jag brukade gilla Spotify, men sedan har jag börjat jämnföra kvalitén på min musik via iTunes och Spotify. I iTunes ligger de på 320kbs/s och Spotify är väl 256kbs/s ?, det är ju (för mig) en stor skillnad faktiskt genom samma högtalare och hörlurar. Dessutom har reklamen ökat, jag vet att det betyder att jag ska betala men det väntar jag med tills de flår fler skivbolag.

Ok, Spotify är fortfarande bra när jag letar ny musik. Men vill jag sitta och lyssna på mina favoriter så är det inte Spotify som gäller, utan iTunes. Fan vad jag klagar, tjänsten äger ju, men jag föredrar iTunes i flera avseenden bara :)!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-20 12:27
Ursprungligen av Felix.Thalen:

I iTunes ligger de på 320kbs/s och Spotify är väl 256kbs/s ?, det är ju (för mig) en stor skillnad faktiskt genom samma högtalare och hörlurar.

What quality does Spotify stream in?
We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s.

(från http://www.spotify.com/en/help/faq/#codec-quality)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 08:02
Ursprungligen av Gollum:

What quality does Spotify stream in?
We use the Ogg Vorbis q5 codec which streams at approximately 160kb/s.

(från http://www.spotify.com/en/help/faq/#codec-quality)

lol.. snacka om överhypad sida folk har pratat sig varma om hur bra just ljudkvaliteten är på spotify, "CD-Kvalitet" blablabla jag håller mig till FLAC och CD Det här har verkligen spridit sig som en löpeld på internet, invites överallt.. masspsykos

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 10:18
Ursprungligen av Diaks:

jag håller mig till FLAC och CD

Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 11:30
Ursprungligen av Skilling:

Grattis!

Ja hellre CD där jag själv kan välja och vraka bland vilken musik jag vill, än att behöva välja bland spotifys begränsade utbud , spotify är som en internetradio med jobbig reklam och dålig ljudkvalitet

Så grattis på dig själv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 11:54
Ursprungligen av Diaks:

Spotify är som en internetradio med jobbig reklam och dålig ljudkvalitet

Nope.

Ursprungligen av Skilling:

Nope.

Kategoriskt svar, bra då vet jag...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 13:42
Ursprungligen av LCR:

Kategoriskt svar, bra då vet jag...

Jag vet inte om admin menar att jag tramsar också, fast jag nog mer tycker att jag svarar på trams.

Spotify är inte som reklamradio. Det är en lögn. Jag har aldrig någon reklam what so ever, de som har valt reklamvarianten har lite reklam, men något så väldigt mycket mindre än en reklamradiostation.

Ljudkvalitén är inte usel, det är också en lögn.

Inte heller är det ett dåligt sortiment eller bara listmusik. Det är en extrem lögn. All musik i världen finns dock inte, men extremt mycket mer och varierat än i någon enskild användares CD-samling, det kan jag definitivt lova. Att påstå något annat är bara tramsigt och, just det, lögnaktigt.

Ursprungligen av Skilling:

...Att påstå något annat är bara tramsigt och, just det, lögnaktigt.

Lika mycket trams som att kritisera folk som väljer att lyssna på sina CD skivor istället...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-22 01:42

Hittade en konstig grej ikväll. Är det så att det finns mer musik om man betalar för sig jämfört med om man kör med reklam?

En kompis har inte betalvarianten och vi hittade inte Morrisseys nya "Years Of Refusal" på hans, medans den finns hos mig som betalar...

Lite förvirrad här...

Ursprungligen av Skilling:

En kompis har inte betalvarianten och vi hittade inte Morrisseys nya "Years Of Refusal" på hans, medans den finns hos mig som betalar...

Den bästa anledningen hittills att köra gratis versionen då...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-22 12:00
Ursprungligen av LCR:

Den bästa anledningen hittills att köra gratis versionen då...

Jo, om man vill undvika monumentalt bra musik...

Ursprungligen av Skilling:

Hittade en konstig grej ikväll. Är det så att det finns mer musik om man betalar för sig jämfört med om man kör med reklam?

En kompis har inte betalvarianten och vi hittade inte Morrisseys nya "Years Of Refusal" på hans, medans den finns hos mig som betalar...

Lite förvirrad här...

Såg att en stor reklamblaffa om just den plattan häromdagen, Premium-medlemmar kan "förhanslyssna", eller vad dom kallade det. Så det är nog ett undantagsfall.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-22 12:00
Ursprungligen av PeterH:

Såg att en stor reklamblaffa om just den plattan häromdagen, Premium-medlemmar kan "förhanslyssna", eller vad dom kallade det. Så det är nog ett undantagsfall.

Aha, ok.

Dumt grepp av Spotify. Gör det enkelt utan att förvirra så får ni mer användare, damn it!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 05:10

Spotify det nya "EL Yarn" för "LamaDjuret"

Nä, men Spotify är bra, där kan man hålla koll så att man lyssnar på
de låtarna som är mest populära, och det är viktigt!!

Tänk om man sitter och lyssnar på musik som ingen annan lyssnar på!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-23 11:55
Ursprungligen av LCR:

Nä, men Spotify är bra, där kan man hålla koll så att man lyssnar på
de låtarna som är mest populära, och det är viktigt!!

Tänk om man sitter och lyssnar på musik som ingen annan lyssnar på!

Kvalificerat trams.

  • Medlem
  • 2009-02-23 11:49

Ja, man kan ju sitta hemma med sin skivsamling och aldrig höra något nytt, man har ju redan alla bra skivor!

  • Medlem
  • 2009-02-23 12:32

Alltså. Lägg ner det där tramset. Alla inblandade. De som inte giller Spotify eller dess ljudkvalité har sagt det tillräckligt många gånger, samma sak gäller de som gillar Spotify inklusive ljudkvalité.

Det är sandlådenivå på det här, men nu har vi alla fyllt år och får faktiskt gunga i gungorna med de stora barnen. Ok? Gäller även mig själv.

  • Medlem
  • 2009-02-23 13:55

Skilling + LCR: Ta det där privat nu, fortsätter ni gnabbas här så blir jag barsk. Ok? Om inte, skicka mig PM med bra motivation för att fortsätta offentligt, annars raderar jag rakt av.

Ok

Min 6-åriga dotter kom precis och ville att jag skulle lyssna på en AC/DC
låt hon gillar (säkert influerad av min son), så jag startar Spotify och...

Inga AC/DC låtar alls, bara en massa pseudo AC/DC. Är detta vad vi
strävar efter ? Alternativa kopior och billiga versioner ?

Vi får gå till mina CD skivor istället...

  • Medlem
  • 2009-02-23 15:02

Min 6-åriga dotter kom precis och ville att jag skulle lyssna på en AC/DC låt hon gillar (säkert influerad av min son), så jag går till skivhyllan och...

Inga AC/DC låtar alls, bara en massa synth. Är detta vad vi strävar efter ? Blippblopplåtar och akustiska covers ?

Vi får gå till iTunes istället... men inte heller där finns det något! (http://news.cnet.com/8301-1023_3-10066360-93.html). Vafan, måste jag köpa musik jag inte gillar bara för att min dotter skall få höra den? Nej, nu tackar vi youtube istället! Där fanns det! http://www.youtube.com/watch?v=yex1yyySpyM

Ursprungligen av jgb:

Vi får gå till iTunes istället... men inte heller där finns det något! (http://news.cnet.com/8301-1023_3-10066360-93.html). Vafan, måste jag köpa musik jag inte gillar bara för att min dotter skall få höra den? Nej, nu tackar vi youtube istället! Där fanns det! http://www.youtube.com/watch?v=yex1yyySpyM

Hm, vet inte riktigt hur jag ska tolka det där...

Först och främst äger jag redan alla skivorna, bara att de står i min
skivhylla (Lundkvist!!) på nästa våning upp och hon ville att jag skulle
höra just den låten.

Anledningen att iTunes inte har dem är antagligen samma anledning
som med Spotify, artisten/skivbolaget vill bestämma över sina alster
(good on them!!!).

Att sedan föreslå Youtube, som därav publicerar mediet pirat är ju
lagom hög nivå...

LCR

  • Medlem
  • 2009-02-23 15:13

Ville bara visa att problemet inte låg hos Spotify, utan hos AC/DC.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-02-23 15:15

... vi får hoppas att din dotter alltid kommer fråga efter saker då finns i din skivhylla då

Själv är jag så mentalt rubbad att jag BÅDE använder spotify och lyssnar på mina skivor (och shoutcast med för den delen) ... varför måste det ena utesluta det andra?

EDIT, nej, jag lyssnar inte på alla samtidigt.

Ursprungligen av odlarn:

... vi får hoppas att din dotter alltid kommer fråga efter saker då finns i din skivhylla då

Stor hylla, och bra smak... Jo, det borde gå bra

Ursprungligen av odlarn:

... varför måste det ena utesluta det andra?

Inget jag har påstått, jag bara reagerar på den anda av Spotify löser allt
som verkar råda...

LCR

Bevaka tråden