Imorse när jag satte mig vid min Macbook hörde jag ett nytt ljud från bokhyllan - ett knäppande/tickande ljud. I bokhyllan har jag en Mac Mini som filserver och till den har jag tre USB-diskar kopplade. En av dessa externa diskar är en backup av de andra två, en slags extra försäkring. Det var den som hade lagt av. Tick-tick-tick ... tick-tick-tick ... tick-tick-tick ...
Disken är en Western Digital WD500YS Caviar RE2 SATA2. Hade den ursprungligen i min Mac Pro, men den fick bli backupdisk när jag gjorde mig av med den stora datorn.
Har någon annan råkat ut för kraschande WD-diskar? Jag har med ett halvt öga följt Seagates problem den senaste tiden. Disken är drygt två år gammal, datumet på disken säger 28 dec 2006.
Nu till min fråga. Jag har kvar kvittot, men det är inskannat. Köpet gjorde 2007-02-21 ... på JME Data ...
Allt ovan betyder alltså att jag köpt en hårddisk för två år och tre dagar sedan som nu är sönder från ett företag som har gått i konkurs. Plus att jag har kvittot som en fil i min dator, inte i pappersform.
Har jag en suck i världsrymden att få till ett garantiärende? Vem ska jag i så fall kontakta?
Hjälp och tips mottages tacksamt!