Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express till Mac och PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå. Har letat runt på forumet efter liknande problem men inte hittat något som hjälpt.

Jag har skaffat en Macbook samt en Airport Express, att få internet att fungera på Macen via airport var inga problem. Men jag kommer inte ut på nätet med min flickväns PC.

Bor i studentlägenhet i GBG vilket innebär att jag får internet via LAN med fast IP-adress.
HAr ställt in airporten på "Dela en allmän IP-adress" samt ställt in intervallet av adresser. PC'n verkar få kontakt med nätverket men fastnar vid "Nätverksadress erhålls".

I Pc'ns trådlösa nätverksanslutning har "erhåll en IP-adress automatiskt" och "erhåll adress till DNS-servern automatisk" klickats i.

Jag prövade med att i Airport-verktyget fylla i en statisk IP-adres till PCn (skrev då in PCn dator namn i airporten samt skrev i den statiska IP-adressen i PCns egenskaper för TCP/IP). Då verkade det funka, då fick jag medelandet i PCn att jag var ansluten, men kunde ändå inte komma ut på internet.

Börjar bli j-vligt trött på att dra ut ethernet-kabeln varje gång flickvännen vill skicka ett mejl från sin dator.

Hjälp...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-04 11:30

Kolla om det finns någon uppdatering av nätverksdrivrutinerna på PC:n att ladda hem.

Stäng av brandväggen tillfälligt i PC:n för att kolla så att det inte är den som ställer till det.

Uppdatera din AirPort Express med det senaste programvaran från Apple.

Har du aktiverat NAT-portkopplingsprotokoll i AirPort:en?

Tack... Men, det verkar inte funka..

Senaste uppdateringar till airporten samt PCn, brandvägg till pc avstängd...

Aktiverat NAT portkopplingprotokoll är i klickat, behöver jag göra något i "Ställ in portkopplingar..."?

Något annat tips?

Fixat... Vet dock inte riktigt vad jag gjorde, känns som att hemligheten med PC är att trycka på alla knappar samtidigt.

Tack Marcus...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-04 13:32

Kul att det ordnade sig.

Du får väl aktivera brandväggen på PC:n igen och hålla andan.

1
Bevaka tråden