Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur felanmäla accessnätet (fast telefoni)?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur f-n man felanmäler accessnätet (fast telefoni)?

Hos mina föräldrar brummar det så mycket i ledningarna att det inte går att föra ett normalt samtal. Vi har givetvis kopplat ur alla anslutna apparater och provat med olika telefoner i alla tillgängliga uttag. Min far har pratat med både Glocalnet och Telia utan att få någon hjälp, bara besked typ "vi skickar inte ut någon i första taget". Ingen vill ta något ansvar. Själv lyckas jag inte ens bli kopplad till en människa på de nummer jag ringt.

Jag utgår från att din far ringer med Glocalnet och då måste felanmälan göras via dem. Telia kan inte hjälpa till eftersom din far inte är kund hos dem. Glocalnet ska ta upp en felanmälan och sedan skicka den vidare till Skanova som skickar ut tekniker som felsöker.

Ibland kan det dock vara väldigt svårt att få dom att göra en felanmälan men det är bara att stå på sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 20:53

Jag ringde till Telia för nått år sedan med samma problem. Tjugo minuter senare(!) står en tekniker i min hall och vill hjälpa till. Det var jag som inte hade installerat bredbandet i första jacket med filtret på plats...

Tack för svar!

Bredbandet sitter i första jacket och det brusar i luren även om det är urkopplat...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-08 10:32
Ursprungligen av Mutant:

Bredbandet sitter i första jacket och det brusar i luren även om det är urkopplat...

Och du (din far) kör med en vanlig hederlig bordtelefon utan batteridrift och trådlöst (DECT etc)? Vad jag är ute efter är att du inte har något problem med själva telefonen. Det har nämligen hänt förut att folk som jag hjälpt att haft riktigt risiga telefoner som testutrustning. Du säger ju att du har testat med olika telefoner, men är alla av otvivelaktig hög/bra kvalité?

Men det kan ju också vara en dålig telefonledning till din pappas hus...

Han har två telefoner, en trådbunden och en DECT. Bägge är äldre modeller. Min första tanke var att någon av hans telefoner spökade, men det låter lika illa i bägge även om man kopplar ur den andra. Visst kan man köpa en ny telefon och testa med, men jag är skeptisk...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-03-09 08:56

En person i min omgivning hade också problem med att det brummade och brusade. Efter upprepade påtryckningar på Telia blev det i alla fall inte bättre.

Ett par veckor senare stormade polisen huset och grep en av sönerna misstänkt för droghandel. Direkt efter det slutade störningarna. Det var alltså polisen som orskade brummet med sin avlyssningsanläggning.

Haha, ja farsan har kanske några några spöken i garderoben...

Med tanke på #4: kolla att det där lilla filtret verkligen sitter monterat enligt anvisningar mellan bredbandsmodemet och första jacket. Och att det sitter _nära_ det första jacket, alltså inte vid modemet. Den medfäljande kabeln brukar ju bara vara någon halvmeter eller meter, och det är tydligen viktigt.

Filter? Vad är det? Dosan som sitter på telekontakten som hör till modemet?

Som sagt brusar det även när allt är urkopplat.

Det brukar följa med en liten dosa med adsl-modemet att sätta mellan modemet och jacket (telesladden). Den medföljande kabeln är väldigt kort och meningen är att filtret skall sitta så nära jacket som möjligt. Tror också att filtret numera kan sitta inbyggt i kontakten eller i en mellanplugg (men så har inte jag det vare sig för ett gammalt Nokia eller nyare Netgear - där följde filtret med separat).

http://www.windowsnetworking.com/img/pictures/adslinst.gif

1
Bevaka tråden