Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in OS X på Windows 2003 domän

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-03-12 13:41

Hej,

Jag har ett litet problem. Jag har provat att lägga till min MacBook med OS 10.5 på en windows domän. Problemet som uppkom är att jag har samma användare lokalt på datorn som på domänen, så när jag försöker logga in på domänkontot så tror datorn att jag försöker logga in lokalt och säger att det är fel lösenord. Loggar jag in med ett annat konto på domänen fungerade det smärtfritt.

Och en annan fråga, kan man logga in med sitt domänkonto när datorn inte är ansluten till domänen?

Tacksam för hjälp

/a

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-12 17:35

Du kan inte ha två konton med samma namn i Macen.
Det som händer är att du först skapade ett konto med ditt namn (lokalt konto), sedan ansluter du i AD och det skapas automatiskt ett nytt konto. Dvs 2 konton.

Så för att särskilja dessa kan man ha olika namn eller lägga till ordet local före namnet på kontot som du skapade först. Det är det som är lättast att byta, kanske.

Du kan använda ett domän konto cachad, dvs när du inte är ansluten.

Vi använder ADmitMac till detta så det kan vara annorlunda för dig.

Hoppas att du fick lite vägledning;)

Sökte snabbt mer info:

Ursprungligen av Arch@ngel:

Tror inte att du kan logga in med AD kontot martin om det redan existerar en lokal martin. Autentisering sker alltid först mot local och sedan mot AD. Blir ju konstigt om datorn ska kunna skapa 2 st hemkataloger i Användarkatalogen lokalt som heter exakt likadant.

http://www.99.se/mac-os-x/57598-mac-os-x-active-directory-problem.html

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-03-12 19:14
Ursprungligen av Sten_n:

Du kan inte ha två konton med samma namn i Macen.
Det som händer är att du först skapade ett konto med ditt namn (lokalt konto), sedan ansluter du i AD och det skapas automatiskt ett nytt konto. Dvs 2 konton.

Så för att särskilja dessa kan man ha olika namn eller lägga till ordet local före namnet på kontot som du skapade först. Det är det som är lättast att byta, kanske.

Du kan använda ett domän konto cachad, dvs när du inte är ansluten.

Vi använder ADmitMac till detta så det kan vara annorlunda för dig.

Hoppas att du fick lite vägledning;)

Sökte snabbt mer info:

http://www.99.se/mac-os-x/57598-mac-os-x-active-directory-problem.html

Ok ok, anade nästan det. Hur ändrar jag namn på mitt lokala konot utan att göra en "fuck up"?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-14 12:34

Kolla om det räcker med att ändra Användarnamn i Systeminställningar/ konto.
Annars får du stänga av kontot, skapa ett nytt och flytta över information från det gamla till det nya.

Du kan inte ändra användarnamn tillika kortnamnet på ditt konto. Inte utan att ställa till en massa problem. Är det inte enklare att byta kontonamn i ADt?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-03-15 11:08

Min tanke var att inte ändra kortnamnet utan endast Användarnamn för att se om det funkade. Skapar även det problem?
Länk varför man ej skall byta kortnamn: http://www.99.se/mac-os-x/40614-aendra-kontonamn.html

Det kommer inte fungera eftersom det är kortnamnet den går på.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-03-15 21:16

Hmm, ok, får vänta till snow leopard släpps, då ska jag ändå blåsa datorn.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden