- planB
- Medlem ●
- Halmstad
Det kan man ju bara spekulera i. Det kan ju lika gärna vara apple som ställer orimliga krav. Sen kanske det andra hinder i form av rättighetsfrågor och diverse juridik.
Men hur svårt är det för ett filmbolag att bara utöka det som de redan godkänt för USA & Canada till andra geografiska områden? Det har ju funkat med musiken, vad är det för speciella problem med film?
Filmbranchen är inte homogen som musikbranchen. Filmbranchen är ett enormt kluster av intressen och personer/grupper som ska ha pynt varje gång en rulle visas/säljs. Räkna bara hur många som gjort en musikskiva (bandet plus producent plus några till). Räkna sedan hur många som gjort en film - och räknar du bara skådisar och regissör så har du bara kommit till första början på en lååång lista.
I Europa finns det en enorm mängd filmbolag och distributörer - det är inte alls så homogent som i USA. Inte ens moderbolagen i Californien har full kontroll över sina enga rullar i Europa där dom sköts av mer eller mindre fristående dotterbolag. men visst...om vi bara vill ha Hollywoodrullar i Europas iTunesRent så skulle nog allt vara fixat vid det här laget...men europeisk filmkonsumtion ser ju inte ut så.
Apple måste få loss nationella rullar till sin uthyrning - i varje enskilt land. Detta är garanterat ett villkor - ett standardminimum - som dom jobbar efter. Ett av ett tusen enskilda problem/förhandlingar kan då i Sverige vara t.ex. SF-rullar. SF har ju egen uthyrning. Vad ska få dom att släppa sina rullar tll Apple också?
Det är den enorma mängden enskilda förhandlingar med enskilda intressen i Europa som håller på att skjuta allt i sank. Hur många miljarder kan Apple's ägare acceptera att det läggs på förhandlingar och 300 jurister? Hur länge?
Men hur svårt är det för ett filmbolag att bara utöka det som de redan godkänt för USA & Canada till andra geografiska områden? Det har ju funkat med musiken, vad är det för speciella problem med film?
När vi ser svenska åldersgränser under Parental Control inställningarna i iTunes så tror jag vi kan förvänta oss TV och film i svenska ITMS. Det kom inte i 8.1 och jag börjar tro att det inte kommer. Att det enda videoinnehållet fortfarande är kortfilmer från Pixar är ju ett hån. Man kan ju tycka att de åtminstone hade kunnat skrapa ihop några musikvideos.
Allt jag vill är ju att ges möjligheten att faktiskt betala för mig, utan att laborera med falska adresser i USA och Gift Cards från Ebay. Är filmbolagen så jävla korkade och inte vill ha mina pengar kommer jag snart att ge upp mitt motstånd mot att tanka film från Pirate Bay. Det är lika dumt som att de enda som måste titta på de där dumma jävla filmerna om att "Piracy is stealing" innan det går att se filmen är vi som faktiskt har köpt DVD:n. Piraterna slipper ju.
Nu blev jag så där arg igen
Johan
När vi ser svenska åldersgränser under Parental Control inställningarna i iTunes så tror jag vi kan förvänta oss TV och film i svenska ITMS. Det kom inte i 8.1 och jag börjar tro att det inte kommer. Att det enda videoinnehållet fortfarande är kortfilmer från Pixar är ju ett hån. Man kan ju tycka att de åtminstone hade kunnat skrapa ihop några musikvideos.
Allt jag vill är ju att ges möjligheten att faktiskt betala för mig, utan att laborera med falska adresser i USA och Gift Cards från Ebay. Är filmbolagen så jävla korkade och inte vill ha mina pengar kommer jag snart att ge upp mitt motstånd mot att tanka film från Pirate Bay. Det är lika dumt som att de enda som måste titta på de där dumma jävla filmerna om att "Piracy is stealing" innan det går att se filmen är vi som faktiskt har köpt DVD:n. Piraterna slipper ju.
Nu blev jag så där arg igen
Johan
Tror du ärligt talat att Apple i cupertino sitter på styrelsemötena och skrattar åt hur dumma vi måste känna oss över att England är det enda land i Europa som har möjlighet till att hyra filmer?
Tror du dom resonerade på samma sätt när dom släppte itunes music store i USA endast?
Film och Musikindustrin är en multi-miljard industri och alla vill ha en del av kakan. Framförallt handlar det ju som svenska skivbolag och internationella skivbolag med svenska filialer som vill ha en del av Apple kakan.
Men om du vill hyra film idag över nätet finns det ju alternativ. Både Bredbandsbolaget och Telia har ju SF Anytime och Live Networks, som är två svenska bra alternativ tillgängliga. Om du orkar boota din dator i Windows så kan du köra båda dessa från din dator, tom i HD kvalité.
Tror du ärligt talat att Apple i cupertino sitter på styrelsemötena och skrattar åt hur dumma vi måste känna oss över att England är det enda land i Europa som har möjlighet till att hyra filmer?
Tror du dom resonerade på samma sätt när dom släppte itunes music store i USA endast?
Film och Musikindustrin är en multi-miljard industri och alla vill ha en del av kakan. Framförallt handlar det ju som svenska skivbolag och internationella skivbolag med svenska filialer som vill ha en del av Apple kakan.
Men om du vill hyra film idag över nätet finns det ju alternativ. Både Bredbandsbolaget och Telia har ju SF Anytime och Live Networks, som är två svenska bra alternativ tillgängliga. Om du orkar boota din dator i Windows så kan du köra båda dessa från din dator, tom i HD kvalité.
Ganska dyrt att köpa windows bara för att kunna hyra film...
Ganska dyrt att köpa windows bara för att kunna hyra film...
Men det är det värt för lite amerikanska standardrullar...
Nu går ju inte min Mac att boota i windows, dels för att det är en ppc men även om det skulle gå så skulle jag aldrig köpa ett undermåligt os för att kunna hyra film.
Är det inte så att SF har någon slags ensamrätt i Sverige på filmimport och -förmedling? Hörde något om det. Det skulle ju kunna hindra Apple (vilket iofs inte förklarar varför det dröjer så för nästan alla andra länder men ändå)
Är det inte så att SF har någon slags ensamrätt i Sverige på filmimport och -förmedling? Hörde något om det. Det skulle ju kunna hindra Apple (vilket iofs inte förklarar varför det dröjer så för nästan alla andra länder men ändå)
Filmbranschen idag i Sverige består av dels Biografägare (SF Bio, Svenska Bio och ett antal mindre privata aktörer), samt ett antal filmdistributörer (Disney, UIP, Fox, Noble Entertainment, Sandrew, NonStop, SF Film, Scanbox, Atlantic Film och Folkets Bio). De agerar i symbios med varandra, men också helt självständigt. Filmmarknaden i Sverige består till största delen av amerikanskproducerad film (ca. 60%), resten är fördelat mellan Sverige, de nordiska länderna samt delar av Europa (främst England och Frankrike, men också Spanien och Italien) och Asien (Indien, Japan och Kina).
Nej, SF har alltså långtifrån någon ensamrätt på filmdistribution men man är däremot nästan monopolföretag på att äga biografer (om man ser till den kommersiella marknaden utanför kultursfären)...:)
Har hört från Apple Sverige att det är på gång också
Hela den fenomenala bruksidén och geniala skönheten med ATV går ju bort om man ska bota sin Mac med Windows för att hyra en rulle hos SF. Jisses. :-D. Vi pratar inte om samma sak...liksom...
Föreställ er att iTunesStore bara fanns i USA/England. Med apps och allt. Är svaret på detta att bota om i Win och surfa till något annat ställe för att köpa apps och musik?
Jag tror inte Apple fixar den juridiska/ekonomiska biffen med det oöverskådliga klustret som kallas för den europeiska filmindustrin. Något annat alternativ finns dock inte för mig, mina Macs och min ATV. Så - jag skiter i det så länge. Jag går på bio och tankar hem obskyra rullar på annat sätt.
Hela den fenomenala bruksidén och geniala skönheten med ATV går ju bort om man ska bota sin Mac med Windows för att hyra en rulle hos SF.
Haha, bota sin Mac med Windows.. Nej, snarare tvärtom, då blir den sjukare
Zimmerman / MatsOlov / Leftrustle
Ni förstod precis vad jag menade, om inte så kan jag skriva ordet igen, som faktiskt gör skillnad:
ORKAR
orkar
Orkar
.......
Ytterligare ett exempel på hur obotligt korkad branschen är visar ju Film2Home exempelvis där man faktiskt kan KÖPA film online, dvs. du laddar hem hela filmen, och betalar ett fett fullpris.
Trevligt, om det inte vore för att filmen faktiskt är i Windows Media format, och, sjäääälvklart kopieringssskyddad. Det vore faktiskt intressant att köpa en sådan film och sen stämma dom, då jag fortfarande äger rätten att göra en kopia av filmen till min familj (Snäv familjekrets)
Tyskland är 80 miljoner människor :-). Vi är 9.
Nå - det kanske kommer nom ett år. Who knows.
Och tänk på att dom måste dubbal alla filmerna också innan dom dumma tyskarna fattar Minns när jag såg en Roland Hasselfilm, eller vi på saltkråkan dubbad till tyska, det var tider det..
Beror väl på hur höga tankar man har om våra svenska filmdistributörer... jag törs inte hoppas på för mycket
Jag tror de är rätt angelägna om att hitta så många kanaler till inkomster de kan. Om skivbolagen kan sluta de - säkerligen rätt usla - avtalen med spotify så kan filmbolagen göra det samma med iTunes.
Nu vekar det som vi iaf. kommer få HD uthyrning (i 1080p) till Sverige. Men det kan vi tyvärr inte tacka Apple för (får väl dock se på måndag..) utan Microsoft kommer lösa detta. Även LiveTV via X-boxen kommer till UK i form av ett avtal med Skype.
Skulle jag kunna använda en Apple TV till att just titta på TV.. så vore det ju bara o slänga ut min digital-tv box... Hyrfilmer i HD vore också trevligt, något som SF anytime inte lyckats med fast jag har en digital-tv box som fixar HD..
Jag bor i Tyskland, och tittade in på iTunes store där (det kanske alla kan?)
Tyvärr är det ju bara köpfilm än så länge, men det är snyggt upplägg, och tyskarna kör oftast engelska som andravalstillägg. 9.99€ per rulle.
Old news, det här kanske...
[EDIT] Det fanns hyrfilm också såg jag nu. runt 2.99€ till 3.99€. Även köpfilmerna varierade mycket i pris.
Efter den senaste uppdateringen av iTunes och Quicktime så råkade jag se att även min AppleTV fick någon uppdatering av "videostreaming" när den synkades.
Kan det vara så att Apple släpper filmer till AppleTV på måndag i Sverige? Hoppas det.
Efter den senaste uppdateringen av iTunes och Quicktime så råkade jag se att även min AppleTV fick någon uppdatering av "videostreaming" när den synkades.
Kan det vara så att Apple släpper filmer till AppleTV på måndag i Sverige? Hoppas det.
Knappast troligt. Det kanske kommer ett tillkännagivande från Apple, det är inte otänkbart. Om det äntligen "släppt" i Sverige/Norden bland elaka jobbiga filmbolag så är det ju troligt att inte bara Microsoft, då tillsammans med netflix (tror jag det var) kommer få avtal, framförallt när Apple (förhoppningsvis) lobbat ett tag för detta..
Apple-TV/Itunes har ju fått "funktioner" i programen som inte gått att använda nu lääänge.
Jag provade Headweb för första gången i går. Fungerade smidigare än förvantat. Det finns ett betalningsalternativ där man inte behöver krångla med att registrera sig utan betalar genom sms - hur enkelt som helst: man mail'ar en kod, får en kod i retur som man skriver in i en ruta och sedan rullar filmen.
Oj, där fick visst Frankrike och Irland tillgång till filmer. Sveriges tur nästa gång?
Dream on...
Igår drömde jag, om en ny AppleTV med ARM-processor, anpassat iPhone OS och grymma spel som man styrde med sin iPhone som en svindyr Wii-kontroll.
Drömma kan man alltid.