Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte just min första Mac, behöver råd om program

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 22:24

Hi Alla
Jag har just köpte min första mac, och har erfernehet med linux och windows, jag byter från linux p.g.a min ny projekt att göra ljudböcker och podcast, jag har använt openoffice båda i windows och linux och kommer försätta med den i Mac Os. graphic behandling har jag använt gimp program. min ekonomi är inte bra just nu. d.v.s jag har inte råd men dyra program.
Finns några har som har använt openoffice och gimp program ?.
Jag behöver en projekt management program som kan likna microsoft projekt .
Till slut vilka program som nästan varje användare ska har för att kunna klar ( Must have programs) av arbete enkelt.
Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2009-02-04 09:50

Både gimp och openoffice finns ju till Mac OS X så det är bara att installera. För project management rekommenderar jag GanttProject som är gratis:

http://ganttproject.biz/

"Must have"-program är speciellt iWork och iLife. De ingår ju i konsumentmodellerna, så du har dem kanske redan.

OpenOffice (eller möjligen NeoOffice, men den är kanske på väg ut nu) är inte någon favorit hos mig, NeoOffice är hemskt långsamt, jag misstänker att OO inte är bättre, men som gratislösning att ha när det behövs är det ju bra (så man slipper köpa MS Office).

Ovanpå det skulle många sätta ett Adobe-paket, Creative Studio alltså. Men det beror ju på vad man jobbar med. Vad gäller Photoshop så är ju Gimp ett alternativ, och PixelMator ett annat (billigt men inte gratis). De matchar inte PS precis men räcker för mycket.

För mig är Graphics Converter ett måste. Några till kan jag rada upp, men det blir snabbt färgat av vad just jag gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 15:26
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

"Must have"-program är speciellt iWork och iLife. De ingår ju i konsumentmodellerna, så du har dem kanske redan.

Vad då iWork ingår? Gör de väl inte alls. De kostar 715kr extra när man köper en dator, eller så 895kr o köpa fritt. Ingår inte i någon av datornerna man köper hos Apple iaf.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

"Must have"-program är speciellt iWork och iLife. De ingår ju i konsumentmodellerna, så du har dem kanske redan.

Konsumentmodeller???

iLife ingår på alla nya Macar.
iWork medföljer - men bara i trial-version - på alla nya Macar.

Och till trådskaparen:
Det finns flera trådar om "Måste-ha-program". Sök lite så hittar du nog några bra trådar om detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-04 16:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Konsumentmodeller???

iLife ingår på alla nya Macar.
iWork medföljer - men bara i trial-version - på alla nya Macar.

Och till trådskaparen:
Det finns flera trådar om "Måste-ha-program". Sök lite så hittar du nog några bra trådar om detta.

Trist att de bara är en Trail, då man gärna vill ha hela, o nu på något sätt är begränsad i antingen tid eller funktioner, så att man måste köpa de för o kunna utnyttja det fullt ut.

Senast redigerat 2009-02-04 17:59
Ursprungligen av Minto0:

Trist att de bara är en Trail, då man gärna vill ha hela, o nu på något sätt är begränsad i antingen tid eller funktioner, så att man måste köpa de för o kunna utnyttja det fullt ut.

Well, alternativet är ju att de höjer priset på datorn och inkluderar iWork. Men Office 2008 är fortfarande väldigt stort och många skulle nog tycka till om man inkluderade iWork och höjde priset på datorn, när de själva hade tänkt använda Office. Jag är själv för iWork, men jag har svårt att se kunderna uppskatta ett sådant drag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 10:47

Nope.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Konsumentmodeller???

iLife ingår på alla nya Macar.
iWork medföljer - men bara i trial-version - på alla nya Macar.

Ingår inget iWork eller ens Trial i nya Macarna. Men man kan
ladda hem en 30-dagars trial gratis på Apple. Gäller alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 15:28
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

"
OpenOffice (eller möjligen NeoOffice, men den är kanske på väg ut nu) är inte någon favorit hos mig, NeoOffice är hemskt långsamt, jag misstänker att OO inte är bättre, men som gratislösning att ha när det behövs är det ju bra (så man slipper köpa MS Office).

En annan gratislösning för "officeprogram" är Lotus Symphony från IBM (bygger på Open Office) som just släppts för mac (finns för windows också, tror Linuxversion är i beta).
http://symphony.lotus.com/software/lotus/symphony/home.nsf/home
Har inte hunnit titta på de själv ännu men av det jag läst så skall den vara mer polerad är Open Office.

Sedan kan du göra några lätta tävlingar på http://www.macheist.com/
och få en del gratis - och mer lär det komma

1
Bevaka tråden