Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-22 23:08

Hej!

Kort intro över hur bekant jag är med Apple Produkter.
Har ägt 2 iPods i mitt liv. en iPod Mini (1G tror jag, blev dock stulen ) och har för nuvarandet en iPod Touch. Touchen har jag ungefär haft i 1 år och kan bara säga att det är absolut ett av mina bästa köp när det kommer till elektronik.
Mer Apple människa har jag inte varit. Är väl en standard typ som har smakat lite på äpplet men inte gått fulla vägen till att köpa en dator ifrån dom.

Men nu skall saker och ting ändras. Jag ska skaffa mig en MacBook. Efter ett misslyckat OS av Microsoft och en trasig spelkonsol från samma företag så tycker jag att en personlig bojkott är det ända rätta (ok jag kommer förmodligen prova på Windows 7.. i min mac).

Jag ska nu under denna vecka (onsdag förhoppningsvist) skaffa en Macbook Aluminium Bas Modellen (2ghz). Ser fram emot detta köp väldigt mycket. Har lurkat runt på diverse forum och läst på lite basics om Mac datorer i allmänhet. Även kollat lite Youtube klipp om folks åsikter om den nya Macbooken.

För er som undrar vad jag kommer att pyssla med så är det surfa, media, musikproduktion, lite spelande och programmering.

Jag tror och hoppas denna dator passar mig. Jag är väldigt nyfiken på vad OSX har att erbjuda. Tycker att OSX alltid sett så mycket renare ut och lättare att hitta runt på. Jag har tålamod så att ge upp bara för att jag inte kan förstå hur man tar print screen kommer inte att hända. Mycket fin design, lockande hårdvara(man kan ju få liknande hårdvara för 1-2 tusen billigare peng men bara OSX och iLife är värda det känner jag. iLife ser jag fram emot att prova, verkar har väldigt intressanta program).

Kan fortsätta skriva en hel uppsats men det orkar nog ingen läsa. En update skall jag försöka komma med på onsdag då. Ifall inget krånglar :P.

Sedan till er som sköter 99.se, mycket trevligt forum. Har läst runt här dom senaste dagarna och tycker den håller en väldigt hög kvalité. Hoppas jag får en trivsam vistelse här på 99.se

mvh,
Micke

• Medlem
  • 2009-03-23 15:21
Ursprungligen av Bryshan:

Jag tror och hoppas denna dator passar mig. Jag är väldigt nyfiken på vad OSX har att erbjuda. Tycker att OSX alltid sett så mycket renare ut och lättare att hitta runt på. Jag har tålamod så att ge upp bara för att jag inte kan förstå hur man tar print screen kommer inte att hända. Mycket fin design, lockande hårdvara(man kan ju få liknande hårdvara för 1-2 tusen billigare peng men bara OSX och iLife är värda det känner jag. iLife ser jag fram emot att prova, verkar har väldigt intressanta program).

Välkommen hit! Bytte själv när alubooken kom

För att ta printscreen, så trycker du på cmd+shift+3, om du trycker på cmd+shift+4, så kan du göra en markering, trycker du på mellanslag efter cmd+shift+4, så kan du ta på ett fönster, eller dockan, eller skrivbordet... (Du får upp en lite kamera)

Välkommen hem Bryshan.

Det verkar ju som du är en medveten kund och har kollat upp lite grand innan. Sånt är kanon. Det händer ju ibland att folk köper helt fel dator för det de tänkt använda den till.

iMovie är höjdaren i iLife-serien tycker jag själv. Man kan klippa film, lägga texter, skyltar osv... gjort en del små alster åt vänner, släkten etc. Använder fruns lilla pocketkamera i Filmläge... mest bara för att det är kul.

• Medlem
  • 2009-03-23 15:22

Yes. I´m a Switcher.

Tjena alla forum-läsare.

haft min mac sedan julafton men inte aktivera mig förens idag.

Så nu bli det söka i forumet efter svar på alla frågor.

Andreas

jag har alltid haft pc men från och med i morn kommer jag ha mac "varför mac" jo för att det saker och ting verkar funka bättre på en mac än på en pc och alla pc datorer jag har haft har bara strulat sig i slut ändan och som jag ser det gillar jag oxå stilen på mac os x m.m

och kan oxå ange att jag e en neewbie på mac så nån som har lite info som kan vara bra angående
apps och dylikt kan skriva till mig

jo jag undrar om man skall spara en bild från nätet är det som i windows då att man kan högerklicka och få upp en meny och spara till HDD eller är det anorlunda på macken för och spara bilder från nätet ?

Ursprungligen av smackbook:

jo jag undrar om man skall spara en bild från nätet är det som i windows då att man kan högerklicka och få upp en meny och spara till HDD eller är det anorlunda på macken för och spara bilder från nätet ?

Markera bilden, klicka, håll inne knappen och DRA den till skrivbordet - släpp.

Det funkar oftast bra med en text med, markera den, klicka håll inne knappen, dra till skrivbordet och släpp.
Sedan kan du dra texten till ett annat fönster - smartare än klipp & klistra.

Pröva att ta tag i en bild på skrivbordet, dra den och släpp på mailprogrammet.

Mkt mer är dra & släpp på mac än i Windows.

Har de vart fiffiga och "skyddat" bilden mot att kopiera den kan du använda Shift+cmd+4

Ursprungligen av smackbook:

Fungerar utmärkt att högerklicka på en bild om man vill.

ok tack skall jag komma ihåg

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-25 19:10

Hej igen!

Är på arbetsvecka här i Göteborg. Hade tänkt att inhandla min macbook idag men till min förvåning så var den slutsåld på både El-Giganten(backaplan tror ja de hette) och Apple Store i Nordstan.
Så jag får väl skjuta upp mitt köp till lördag då jag är tillbaks i Stockholm (ahh.. macstores på varenda gata).

Nej usch nu blev jag besviken på GBG. Fan, har alltid älskat eran stad men inga macbooks, no love for you!

Hursomhelst, får väl studera eran värld några dagar till innan jag får ta mitt kliv.

Ha en trevlig kväll!

mvh
Micke

Hej igen!

Är på arbetsvecka här i Göteborg. Hade tänkt att inhandla min macbook idag men till min förvåning så var den slutsåld på både El-Giganten(backaplan tror ja de hette) och Apple Store i Nordstan.
Så jag får väl skjuta upp mitt köp till lördag då jag är tillbaks i Stockholm (ahh.. macstores på varenda gata).

Nej usch nu blev jag besviken på GBG. Fan, har alltid älskat eran stad men inga macbooks, no love for you!

Hursomhelst, får väl studera eran värld några dagar till innan jag får ta mitt kliv.

Ha en trevlig kväll!

mvh
Micke

Du kunde ju ringt och bokat en på MacForum (som är väldigt likt en AppleStore).

Vi har även två Mediamarkt som är hyfsat bra (en i Bäckebol och en i Högsbo)
Adress. www.mediamarkt.se

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-25 19:45
Ursprungligen av Goflorp:

Du kunde ju ringt och bokat en på MacForum (som är väldigt likt en AppleStore).

Vi har även två Mediamarkt som är hyfsat bra (en i Bäckebol och en i Högsbo)
Adress. www.mediamarkt.se

Ber om ursäkt, Var nog MacForum som jag var inne på. Hursomhelst var den slut där. Ringde dock Mediamarkt Högsbo och där fanns den. Affären råkade även ligga längs busslinjen jag åker till jobbet med (771:an). Kanske pallrar mig dit då!

Visst är det inga problem med apple produkter och garantier, du kan lämna in den i närmsta apple/mac store (eller vad dom nu heter) och dom går på datorns serie nummer väl?

Skall inte vara några problem.

Skulle i det läget ändå rekommendera MacForum, de har egen verkstad om det skiter sig.
Mediamarkt skickar nog iväg vid service. (= tar tid)

(jag är kanske lite biased här, jag känner halva personalen rätt bra)

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-03-25 20:04

Jag köpte en igår på Mediamarkt. 11499:- för 2 Ghz-modellen.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-25 20:57
Ursprungligen av onnyt:

Jag köpte en igår på Mediamarkt. 11499:- för 2 Ghz-modellen.

Då tänker jag passa på att fråga dig, Fick du iLife 09 eller 08?

Skickade nämligen ett mail till el-giganten och frågade samma sak och fick 2 olika svar (no suprise there).

Svar 1:
Köper du en Macbook utav oss just nu innehåller den iLife 08.

Svar 2:
De nya modellerna medföljer iLife09 i, de äldre iLife08.

Så lite små lulligt. Men men.
Sen till er Mac fantaster, är det stor skillnad på 08 och 09? Jag vet om att det är i princip bara några nya funktioner i programmen som finns i iLife men jag tänkte bara ifall att man absolut ska ha 09an för den har "detta" som är skit bra.

mvh,
Micke!

edit:
såg inte att du skrivit Goflorp, jo jag känner också absolut att jag helt skulle vilja köpa en mac hos dom. Märkte direkt när ja va hos el-giganten att personalen hade i princip ingen anning om vad en mac va. Men kanske annorlunda hos Mediamarkt då jag sett att dom har sånna där "apple" avdelningar i stockholm, med någorlunda kunnig försäljare.

Sen sa du om det skiter sig så har dom egen verkstad. Menar du ifall dom skulle sälja ett exemplar som det var fel på eller? Men de funkar väl på Apple Garantin också eller? Tänkte mestadels för att jag bor i Stockholm men det kanske inte spelar någon roll jag kan lämna in den hos en mediamarkt där också ifall jag nu var tvungen att ta mig till en Mediamarkt.

Sen sa du om det skiter sig så har dom egen verkstad. Menar du ifall dom skulle sälja ett exemplar som det var fel på eller? Men de funkar väl på Apple Garantin också eller? Tänkte mestadels för att jag bor i Stockholm men det kanske inte spelar någon roll jag kan lämna in den hos en mediamarkt där också ifall jag nu var tvungen att ta mig till en Mediamarkt.

Javisst, du kan lämna in din Mac till vilken auktoriserad servicepartner som helst. Måste inte vara samma ställe eller kedja som du köpt den på.

Jag tänkte mest på att strulet repareras fortare hos ett ställe som inte skickar grejerna till Holland elller så.

Givetvis kan man köpa den vart man vill, AppleStore, mediamarkt, Elgiganten eller MacForum.
Samma garanti gäller. Man kan även lämna in den för reparation vart man vill.

Du kan köpa den på Mediamarkt Kungens kurva om du vill och lämna den på rep till Kullander i Malmö om du bara känner att det är den lösningen som passar.

min PERSONLIGA åsikt är att det alltid känns skönt att stötta ett ställe som vet vad de pratar om, har kunskap, prylar, mjukvara och som man kan prata med och få verkliga råd/tips. Sådant är guld värt. Då tycker jag billiga-pc-stället-som-i-kristider-kränger-lite-macar går bort.
man köper inte en elgitarr på Domus heller...

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-26 20:19

Så! Nu sitter jag på min första MacBook.

Vilken kvalitets känsla. Än så länge är jag oerhört nöjd. Har inga större problem med att navigera runt i OSX. Är fortfarande lite förvånad över att jag faktist sitter med en Mac dator! Men det känns väldigt bra.

Måste ragga ihop lite program nu. Skall även prova iLife programen och utforska Finder.

Har lekt med den knappt 1 timme. Ovant med att hela styrplattan är en knapp. Glömmer det titt som tätt :P.
Sedan undrar jag ifall någon snäll själ kan förklara för mig hur man markerar all txt. Tex, när jag skriver här nu ett inlägg så skulle jag gärna vilja kunna markera allt och deleta. (i windows var de ctrl+a och sen delete.)

Eller det kanske inte finns något fiffigt sätt på OSX?

Så! Nu sitter jag på min första MacBook.

Vilken kvalitets känsla. Än så länge är jag oerhört nöjd. Har inga större problem med att navigera runt i OSX. Är fortfarande lite förvånad över att jag faktist sitter med en Mac dator! Men det känns väldigt bra.

Måste ragga ihop lite program nu. Skall även prova iLife programen och utforska Finder.

Har lekt med den knappt 1 timme. Ovant med att hela styrplattan är en knapp. Glömmer det titt som tätt :P.
Sedan undrar jag ifall någon snäll själ kan förklara för mig hur man markerar all txt. Tex, när jag skriver här nu ett inlägg så skulle jag gärna vilja kunna markera allt och deleta. (i windows var de ctrl+a och sen delete.)

Eller det kanske inte finns något fiffigt sätt på OSX?

Crashguide : Ta ner menyn och kolla står det kringla-tecken-A så kolla sedan på tangentbordet, nere i hörnet sitter den "cmd kringla-tecken".

I de flesta fall är det Windows CTRL ersatt av cmd.

Det finns hela trådar om kortkommandon här, sök lite så hittar du.

OT:
Kringla-tecknet är faktiskt samma tecken som det svenska trafikmärket "sevärdhet".
Susan Care som designade alla ikoner mm till de tidiga systemen fick order att byta ut Apple-loggan som satt på tangenten först. Steve Jobs vart irriterad på att det var så hemskt många äpplen i varje meny.
Susan tog fram ett bild-lexikon och slog en bra stund, sade att det här används endast i Sweden to mark a place of cultural Interest ungefär... så det blev det tecknet...

• Medlem
  • 2009-03-26 21:06

Välkommen till den ljusa sidan! Du kommer att upptäcka att styrplattan är ovärderlig. Jag använder den nästan mer när jag surfar än den mus jag köpt till.

När det gäller kortkommandon, så är ctrl i windows allt som oftast ersatt med cmd. Så, för att markera allt, tryck cmd+a. kopiera, klipp ut och klistra in är samma sak, fast med cmd istället. cmd+c,x eller v alltså.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-26 22:27

Tack för båda era svar. Går bättre och bättre nu, förstår mer och mer.
Vad underbar trackpadden är. Scroll funktionen är ju underbar. Går i princip lika snabbt som att sitta med en vanlig mus med scroll. Helt underbart!
Ska försöka göra mitt desktop lite fint som alla andra mac människor

Men då tackar jag för mig just nu i denna tråd. Har tänkt att komma med mina synpunkter och tankar gällande mitt byte till Mac om kanske 2-3 veckor. Gör en ny tråd då och hoppas att kunna hjälpa folk som tänker skaffa en Mac.

Tack goflarp, capeman och jac för eran hjälp.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-03-27 16:04

Så hände det....... min dator dog och jag har byttad till en MacBook.

Nu har jag haft den i ungefär tvo veckor och börjar att bli glad för den.
Jag har köpt Mac för att jag tager många bildor. Kanske att jag har blevit lite påverkad av att hänga här också. )

Typ att ens dator dör, när man sitter och skriver bachelor rapport. Om nogon säger back upp då börjer jag att gråta ok?

Jag har använd Picasa, men det låter till att det inte går att använda med Mac. Nogon som har erfaring med det?

Ursprungligen av Lotte P:

Så hände det....... min dator dog och jag har byttad till en MacBook.

Nu har jag haft den i ungefär tvo veckor och börjar att bli glad för den.
Jag har köpt Mac för att jag tager många bildor. Kanske att jag har blevit lite påverkad av att hänga här också. )

Typ att ens dator dör, när man sitter och skriver bachelor rapport. Om nogon säger back upp då börjer jag att gråta ok?

Jag har använd Picasa, men det låter till att det inte går att använda med Mac. Nogon som har erfaring med det?

Picasa skall visst finnas till Mac numera.
Själv använder jag FlickR.com istället. Jättenöjd med den tjänsten
( http://www.flickr.com/photos/goflorp)

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-27 19:08

Efter 17 år med PC så blev det till sist en mac. Lyckades tajma in beställningen till första dagen då nya iMacen släpptes för några veckor sedan.
Är helnöjd med den då jag "tog i" med en 3.06 24" och en disk på 1 TB. Blir till att ladda hem en del...:)

Ursprungligen av Miqqe:

Efter 17 år med PC så blev det till sist en mac. Lyckades tajma in beställningen till första dagen då nya iMacen släpptes för några veckor sedan.
Är helnöjd med den då jag "tog i" med en 3.06 24" och en disk på 1 TB. Blir till att ladda hem en del...:)

Snygg burk!

Välkommen till den ljusa sidan!

Vi finns här, om du kör i sten eller om du vill snacka med andra Macare.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-03-30 11:03
Ursprungligen av Goflorp:

Picasa skall visst finnas till Mac numera.
Själv använder jag FlickR.com istället. Jättenöjd med den tjänsten
( http://www.flickr.com/photos/goflorp)

Jag får väl lete lite mera efter det.
Jag är jättenöjd med Picasa, men det beror ju på vad man är van vid

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-03-30 11:09

Snyga bildor förrestan )

Ursprungligen av Lotte P:

Snyga bildor förrestan )

Jag tackar och bugar.

Ta gärna en titt på FlickR.
Gratis upp till 200 bilder. redigering online. ett antal miljoner bilder ...
Många VÄLDIGT duktiga människor här.
Bra att varje bild finns i olika storlekar. Du kan söka på person, karta, namn, tags osv i all oändlighet.
Vill du ha mer än 200 bilder: ungefär 125:- året... billigt.

Dessutom är det mkt macvänigt. Det finns uploaderprogram mm för mac.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-03-30 18:51

iPhoto skulle också köra bra med FlickR, som jag har set det tills nu. Jag har inte använd iPhoto så väldig mycket än.

Bevaka tråden