Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna diskussion är endast öppen för dig som verkligen är en switcher - dvs du har bytt ifrån att köra PC till att köra Mac under dom senaste 24 månaderna (typ).

OM du är en switcher - skriv en rad här (och berätta gärna om varför du bytte) så får du en pytteliten men rolig uppgradering av din användarprofil.

Jag har switchat, dock inte från Windows (det var 8 år sen jag la windows på hyllan för gott).

När de nu var dags att köpa ny dator och jag ville ha en laptop, så blev det en PB 12", vilket kändes rätt naturligt eftersom OSX bygger på fbsd kärnan, och det är FreeBSD jag kört dom senaste åren (:

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-15 18:59

Jag har sedan 96(ett tag efter win95 kom) kört Linux o Solaris, men lite sporadiskt lekt med några äldre macar. Wintendo har man ju blivit påtvingad på univ och genom jobbet... tristare OS får man leta efter. Men lånade en iMac 233:a av ett litet företag och testade att med att lägga in 10.2 i den och den står och pryder mitt skrivbord mitt i ett pc-träsk som gymnasiet där jag jobbar är. Så efter att funderat och kollat länge så köpte jag en iBook 800 12.1" för några månader sedan.

Problemet som har blivit är att jag använder inte min arbetstation med 21" trinitron som står i lägenheten utan sitter med iBooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 18:59

Nå, det var ca ett år sedan jag bytte ut min ena dator till en iMac globe. Sedan dess är jag övertygad om att Mac är det bästa datorvalet.

Det finns många anledningar till att jag tycker det. Många andra har redan nämnt dem, ibland som ett mantra.

De mest imonerande fördelarna som jag stött på är;
Kringutrustning. Det finns färre prylar som funkar med Mac än med PC. Då tänker jag på skrivare, skanners, handdatorer, läspennor osv. Men när man köper en anpassad produkt så fungerar den otroligt smidigt! Så här skulle Plug´nPlay till Win98 ha fungerat. Underbart.
Nätverk. Behöver inte längre stavas med två ä. Funkar också bra med min HemPC (som jag inte blir av med än på ett tag). Dock måste man vara på det klara över att t ex W98 är ett öppet och osäket operativ medan OS X är "tightare". Det gav mig några funderingar innan jag insåg detta med behörigheter och rättigheter.
Internet. OS X är jättebra integrerat med .mac och dess olika funktioner som t ex iCal, Backup och iDisk. Det är en fröjd att dessa saker på nätet funkar som om de fanns här hemma. Visst, breband är nästan en förutsättning men att det funkar så himla bra är toppen!
Stilrenheten. OS X och Mac är snyggare. De tilltalar mitt estetiska sinne helt enkelt.
Kvaliteten. Med designen följer en gedigen kvalitet. Även om vissa hittar missar, det finns alltid småsaker att haka upp sig på, så känns en solid kvalitet när man trycker på knappar, klickar på musen, öppnar DVD-luckan, vinklar TFTskärmen och rör vid sakerna.
Enkelheten. Jag har redan nämnt det lite men det förtjänar ett eget omnämnande. iTunes, iDVD, inkoppling av sladdar och inkoppling av usb-pryttlar. Enkelt och smidigt.
Valuta. Mac är lite dyrare men ändå inte. Det följer med så mycket fina program som man annars skulle få installera själv och pula med så det räcker för säkert 80% av alla användare. Varför köpa en Skoda när man kan få en Rolls Royce för bara lite till? Kvalitet lönar sig i längden och det ser man också på begagnatpriserna på Mac respektive PC.
Tystheten. Jag har fått höra att min modell är en av de tystaste och det är jag väldigt glad för. Datorn står ca tre meter från min huvudkudde. Även om jag stänger av den på natten skulle det gå att ha den på för att den är så tyst.
Virus. Har inte haft några problem på hela året. Jag var faktiskt skeptisk till att antivirusprogrammet fungerade men det gjorde det när jag kollade. Lustigt men befriande.
Spam Mails antispam fungerar bättre än något annat jag provat. Toppen, toppen! Detta är en "killerapp" tillsammans med avsaknaden av virus.
Ljudet Jättebra ljud i de medföljande högtalarna. Jag kopplade Macens bildskärmsdubblering till min hemmabioprojektor och använder originalhögtalarna som enda ljudkälla. Det duger imponerande väl i ett mindre rum.

För att nämna nackdelarna så är det några som jag upplever som betydande, men ändå inte oöverkomliga.

Det är;
GUI:s snabbhet. Trots att jag har en G4 800MHz med mycket minne (768Mb) är det ofta segt att bläddra runt i katalogerna, leta i fillistor med tusentals filer. Det är väldigt segt jämfört med PC. Det är möjligt att man prioriterat annorlunda mellan de olika GUIna men faktum kvarstår. GUIT är segt med många filer.
Finders upplägg. Jag vill kunna se katalogerna överst och filerna underst i finder. Individuellt sorterade i alfabetisk ordning. Nu får man bara antingen sortera på typ eller allt i alfabetisk ordning. Det gör det väldigt svårt att få en snabb översikt av trädstrukturen när man öppnar en mapp.
Utforskaren. De som använt PC vet vad utforskaren är. Där har man volymer och mappar till vänster och kataloger samt filer till höger. Högerdelen påminner mycket om finders fönster. Inget av finders tre olika visningsalternativ är tillräckligt bra för att vara ett alternativ till Utforskaren. Inte heller fungerar tredjepartsprogram bra, som tex Macintosch Explorer (tror jag det heter). Även det är otroligt segt för att klicka runt bland katalogerna.
Idioter Man får träffa en massa sådana när man berättar att man har en Mac. Nästan alla sådana är PCägare som sågar Mac. Men när jag frågar om hur länge de jobbat med Mac eftersom de verkar så insatta i saken så tystnar de alla. Är nästan en fördel snarare än en nackdel för att det är så roligt.
Kringutrustning Det går inte an att snoka upp en billig Windowslaserskrivare och koppla in den. Min T39 går inte att synka med seriekabeln som följde med telefonen. Inte heller funkar min C-pen eller Psion Revo ordentligt. Visst det funkar med lite pulande men hallå, var tog den sköna användarvänligheten vägen?

Det där blev en del synpunkter men det är mina erfarenheter.

  • Medlem
  • 2003-05-15 19:02

Jag köpte en Ibook för ett år sedan som jag är supernöjd med. Jag har kört PC hela min yrkeskarriär men jag har alltid haft svårt för Windows och allt vad det innebär. Jag har ett förflutet som OS/2 fetischist och installerar Linux så ofta jag kan:) . För ett år sedan hade jag helt enkelt ett behov av en bärbar dator och i och med att MacOSX är en Unixdialekt så blev jag intresserad. En kompis till mig hade nyligen köpt en Ibook och när jag fått känna lite på den var det tvärkört.

Ibooken är bland de bästa köp jag gjort överlag och helt klart det bästa (och roligaste) datorköpet jag gjort. Det är liksom MIN dator och ingen grå Windowsburk utan själ. Visst låter det där lite pretto men det är faktiskt så att ibooken känns mer personlig, helt sjukt men så är det. Nu är jag fast i träsket och längtar till nästa år då mitt nuvarande Hem-PC avtal går ut och då blir det en PowerMac, förhoppningsvis med en ny fet 64-bits CPU .

Jag är alltså ingen fullfjädrad switcher då jag fortfarande har en WindowsPC kvar .... men snart ....

Ja, jag är en switcher!
Jag bytte i januari från Windows och Linux till Mac.

Först hade jag, i några veckor, en imac DV 400 som gick sönder. Det var mitt eget fel, jag tappade den.
Nu har jag en B/W g3:a på 350 mhz med tillhörande skärm.

Varför jag bytte?
1. Det var dels av nyfikenhet.
2. Också för att jag nu har allt jag använde på mina gamla två system tillsammans i ett; snyggt grafiskt gränssnitt och stabilitet, dessutom många kompilatorer och program från Unixvärlden. Och så klart från Macvärlden.
3. Snygg design.
4. Andvändarvänlighet.

/Nicholas

Senast redigerat 2005-09-13 11:05
  • Avstängd
  • 2003-05-15 19:54

JoDå har upplevt C64
Arbetade i SAS koncernen i början på 80-talet där vi kunde chatta , beställa biljetter till teater m.m. förutom flyg m.m. men hela tiden övervakade av Köpenhamn så när språket blev lite "för mycket" så fick vi upp en (pling).
Har gått på kurs Wang också i början på 80 kanske 83-84.
Då fanns det en superdator där som visade upp hur man arbetade på Storbild ( Filmduk) rätt så häftigt.

1968 var jag på en elektronikmässa där man förevisade filmvisning på Vinyl mycket häftigt på den tiden.
Läste någonstans att den första prototypen till datorn med ettor och nollor började konstrueras 1831-1887
Tror det var Ill. Vetenskap 5/2003
Men religion av olika slag har satt stopp för utvecklingen. Det är vad jag TROR.

Men nu till Switch.

Min kompis Colin Scarf som tyvärr inte är i livet längre var med i Apples utveckling.
Hade han fått leva så tror jag att postgirot använt sig av Apple.

Jag har använt mig av PC i många år och det beror nog på erbjudande.

Min svåger som är fotograf och Amerikanare har alltid använt MAC. och tjatat på mig att skaffa MAC.

Förra året när jag var riktigt pissed på min PC så kastade jag in den i garderoben.
Åkte till Stockholm till NK mfl. för att klämma och känna.Det var ingen som hade 17" Men det jag såg på 15" räckte.
Kontaktade Applestore och det ångrar jag inte förutom att priset sjönk efter 5 månader.
Men kan inte säga annat än "det bästa jag gjort är att switcha" /Pirre

Senast redigerat 2003-05-15 20:06
  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 20:13

Jepp, jag switchade lite smått för 2,5 år sedan. Först körde jag bara musik apps på Macen, och arbetade på PC.

Efter att OSX släppts förstod jag att det var dags att släppa Windows. Det tog tid... Men nu kör jag 99% Mac

Finns flera skäl till att jag bytte, men det största är att jag var trött på Windows.
Saknar vissa små finesser, men jag tar hellre stabilt system som man kan leka med ordentligt utan att behöva vara rädd.

Köpte min första Mac någonsin för snart ett år sedan. Helt klart OS X som lockade eftersom jag då nästan enbart använde Linux. Eftersom OS X är Unix-baserat visste jag att det fanns en god teknisk grund att stå på. Jag hade också sett och häpnat över Aqua och Quartz. Men jag visste inte att jag skulle fastna så för själva gränssnittet, programmen och allting som gör Mac till Mac. Logiskt och genomtänkt intill minsta detalj. Ingen onödig skräpinformation. Allt bara fungerar.

Jämför bara att plugga in en valfri USB-enhet i Windows, Linux och Mac.

Windows: "Windows har hittat ny maskinvara, vänta letar drivrutin, drivrutin har hittats, tryck nästa för att fortsätta, konfigurerar, tryck nästa för att fortsätta, din maskinvara är nu installerad, tryck slutför." (om allt går bra vilket ofta inte är fallet)

Linux: "kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2
kernel: usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x4e6/0x325) is not claimed by any active driver." Skriv insmod modulnamn. Kolla loggen. Japps, det fungerar.

Mac OS X: [ingenting] Givetvis fungerar det när man provar använda prylen.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Jämför bara att plugga in en valfri USB-enhet i Windows, Linux och Mac.

Windows: "Windows har hittat ny maskinvara, vänta letar drivrutin, drivrutin har hittats, tryck nästa för att fortsätta, konfigurerar, tryck nästa för att fortsätta, din maskinvara är nu installerad, tryck slutför." (om allt går bra vilket ofta inte är fallet)

Linux: "kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2
kernel: usb.c: USB device 2 (vend/prod 0x4e6/0x325) is not claimed by any active driver." Skriv insmod modulnamn. Kolla loggen. Japps, det fungerar.

Mac OS X: [ingenting] Givetvis fungerar det när man provar använda prylen.

Ciryon

Ovan är antingen stor humor eller tragik ....
det bästa jag läst på länge.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-15 20:32

Jag har ända sedan iMac G4 lanserades sneglat på macen. När min gamla pc-burk började kännas allt för trött och jag ville ha en liten lätt bärbar dator var valet ganska enkelt. Det blev en PB 12" SD och nu är jag helt windows-fri! Jippie!

Jag valde mac för att slippa allt strul som uppstår med windows. Slippa allt tjafs med dll-filer, codecs hit och dit, förbjudna åtgärder m.m. är värt mycket enligt mig. Apples i-program var också ett skäl till att switcha. iPhoto har gjort det ännu enklare och roligare att fota digitalt. Inbyggd blåtand, dvd-brännare osv är ytterligare ett plus. Att styra datorn med min t68i imponerar på de flesta pc-muppar. Det största skälet är dock OS X, jag hade nog aldrig valt en mac om apple fortfarande kört "gamla mac os".

När jag började kolla runt bland bärbara datorer hittade jag ingen motsvarighet till PB 12" på windowssidan. Jag hittade ingen dator som kombinerar funktioner, design, prestanda, format och pris på ett sådant bra sätt på den "mörka sidan".

99mac har också haft en stor inverkan på mig. Under ett års tid har jag följt detta forum utan att ha någon egen mac. Ju mer jag läste desto mer sugen på en mac blev jag. Till slut kunde jag inte låta bli och investerade mina surt förvärvade slantar på en PB.

Att powerbooken är otroligt snygg är också en stor fördel. När jag sitter i skolan är det många som är imponerade och kommentarer som "oh, vad snygg den är", "vad liten!", "va, får det plats dvd-brännare i den lilla datorn?" är inte ovanliga. Lite surt är det dock när tjejer säger "åhh, vad söt den är...." Min dator är inte söt, den är cool!

  • Avstängd
  • 2003-05-15 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Lite surt är det dock när tjejer säger "åhh, vad söt den är...." Min dator är inte söt, den är cool!

That´s cute

Köpte mac nummer ett våren 2001, en Powerbook G3 (lombard) och körde OS X 10.1.nånting på den. Blev inte riktigt biten då eftersom OS X saknade så pass mycket men sen slog jag till knappt ett år senare och köpte en G4/733 Quicksilver-maskin från Björnström. Gillade den skarpt men den lät för mycket och jag sålde den också. Mac nummer tre blev en iBook som också var bra men aningen för tam och långsam för min smak.

Min fjärde mac är en PB12 som jag skriver på nu. I det här läget har jag också sålt alla mina pc-maskiner hemma (bortsett från dotterns gamla maskin och ett par servrar) och slås av en del saker :

1. jag behöver inte syssla med "support" till mig själv och andra längre. Frun har en iMac G4 med 15" TFT och den fungerar dunderbra den med.
2. Våra datorer är TYSTA.
3. Våra datorer värmer inte upp rummet de står i till bastunivåer.
4. jag behöver inte ha stora lådor för att dämpa ljudet från datorn.
5. Mängden kablar har minskat dramatiskt.
6. Epostvirus ? hahaha.
7. Stabil plattform som kanske inte är snabbast i världen men den fungerar i alla väder - vad mer kan man begära ?

Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd med OS X som operativsystem - men det är en bra bit på vägen att bli allt jag letar efter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-15 21:35

Köpte min första Mac 96.En Performa 6200. (Om jag inte minns helt fel på årtalet)Den följdes av en 4400.En beg Lombard senare fick jag nog av Mac och system 7,8 och 9.Men efter två års pc´ande och iMac Globe och Jaguar som så gick det inte längre.Sedan Okt 02 har jag en eMac.

Att det blev en eMac och inte en iMac berodde på att det fanns en ljudingång på eMacen.Jag är helnöjd med eMacen och framför allt Os X.Men faktum är jag aldrig skulle switchat utan Os X.

Apple´s i-appar är förressten ytterligare ett skäl att köra Mac.PC sidan har inget riktigt jämförbart till dessa underbara program.Som dessutom ligger färdiga att använda direkt ur kartongen.

I min kommande 5 års plan rymms både en bärbar till mig och en till min dotter.Självfallet en Mac.Om inte Apple skrotar X:et och går tillbaka till 9:an vill säga.:D

  • Avstängd
  • 2003-05-15 21:43

Om inte Apple skrotar X:et och går tillbaka till 9:an vill säga
Vau dåå ??
Panter är ju´på väg---- Nya 970C ??
Låt dem mä pengarn leka. Så kan ossandra kanske smaka sen.!!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 12:11

Jag har alltid tvingats använda WINDOWS på skolan, universitetet och alla jobb, men samtidigt lystet spanat mot macsidan. genombrottet var skönt. min pappa köpte en g4 när jag bodde hemma och jag lämnade genast pentiumen i källaren. Efter att jag flyttade hemifrån har jag endast haft tillgång till pc ända tills för ett par månader sedan. Nu har jag köpt en imac g4 och väntar på att ha råd med en ny dator med g5-processor..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 14:30

En seg switchers bekännelser

Jag har använt såväl Mac som PC på daglig basis sedan 1991. Men det var först förra sommaren jag gjorde slag i saken och skaffade en G4 som hemdator. Trots att jag jobbat som journalist sedan början av 90-talet (och därmed kört Mac på jobbet), samt haft musikproduktion som största intresse (och halvproffssyssla, för den delen), har jag bara kört på i gamla PC-spår. Inte ens Windows 98, andra utgåvan, fick mig att förstå hur överlägset Apple är på alla sätt och vis. Kan inte riktigt förklara varför. Jag är väl helt enkelt bara fantastiskt trögfattad. Märkligt nog samlade G4:an damm i nästan ett halvår, innan jag kom loss med den ordentligt. Envisades med att behålla min AMD-PC, och körde på som om Macen inte fanns. Tanken var att jag skulle använda Macen enbart till att köra musik på (Logic 6). Till slut föll dock poletten ner, och jag insåg att man faktiskt kan göra annat än att filtrera audio med Macen. Nu har jag svängt om totalt. Jag tycker verkligen inte om Windows, och jag har fallit pladask för OSX. Jag har sett ljuset. Trots åratal bland Quadror, dasslocks-ibooks, lampskärmsburkar och allsköns annan äppelprydd hårdvara höll herr Gates mig hypnotiserad i hans tråkiga värld. Nu känns allting plötsligt så fräscht. Någon som känner igen sig?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 14:21

Ge mig en kram, nu har jag gått hela vägen!

Har använt både mac och pc i många år, men endast pc privat. (första gången jag stötte på mac var föresten i slutet av mellanstadiet tror jag.. maskinskrivning stod på schemat och mac classic och/eller II var maskinerna. Inte helt hemma på apples hårdvaruhistorik) Mac använder jag nuförtiden då och då i universitetets publiceringslabb (där det faktiskt även finns windowsdatorer), och nån gång har jag smyglånat min lägenhetskompis PB 15". För några veckor sålde jag min shuttle till syrran, och har sedan dess väntat på att det skulle ramla in några extra kronor på kontot så man fick råd med den lagrade beställningen på apple.com.

Så för någon timme sedan tog jag steget fullt ut, och slog till på en mecenatrabatterad Powerbook 12" med superdrive och 80GB 5400 rpm, Airport express och naturligtvis en Cram&Jam-iPod. Mer minne och andra tillbehör tar jag om nån månad när finanserna har återhämtat sig.

Så, apple säger att den skeppas 20/9 eller tidigare, så jag får väl försöka hitta nåt att sysselsätta mig med tills dess. ID3-tagga de återstående mörka hörnen av min MP3-samling till exempel.

Nybliven switcher

Hejsan!

Här har ni en switcher må ni tro, sen klockan 15.30 igår eftermiddag är jag en glad mac-användare. Postbilen kom körande med min underbara lilla iBook 12", och jag är frälst (=

Jag har sen ett par år tillbaks varit en trogen linuxanvändare, tycker fortfarande att Suse linux 9.1 Pro är ett fantastiskt system, men med Mac OSX, så fantastiskt design på hårdvaran ... ja jag kunde inte motivera mig till att köpa en ny trist PC. Mina vänner gjorde det, men nej ... det går bara inte att motivera. Även om Suse glatt får puttra på i min PC misstänker jag att iBooken kommer att tåga in i min IT-vardag och ta över med besked!

Mvh,
- Andreas Eklöv

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-15 21:47

Jag köpte min pb för ca 3 mån. sedan, efter att ha kört win under en massa år. Det känns idag oerhört bra, det mesta flyter på väldigt smidigt, Bytte ffa pga att jag använt en del mac i mina studier och allt fungerade smidigare än på win, vilket gjorde att jag använde mer och mer mac på skolan, det ena ledde till det andra och snart kändes win-burken hemma sååå trååkig,
är idag mkt nöjd om än lite fattig

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 21:52

I många år har jag vart en trogen PC användare och hatat Mac i alla lägen... ända fram tills jag verkligen provade att använda en..

Jag blev biten direkt och nu står en iMac 17" TFT på hedersplatsen.

/Krillan

  • Avstängd
  • 2003-05-15 21:53

är idag mkt nöjd om än lite fattig

Du är rik!
Rik på erfarenhet. Rik på livet.
Och du har en investering.!

Have a nice one.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-05-15 22:00

Jodå, helt klart en switcher.

Köpte min första PC XT 1984. Den hade 2 diskettenheter för såna där 360 Kb floppy disketter.
Efter något halvår köpte jag en hårddisk, det blev körigt med allt diskettskyfflande... Den var på gigantiska 20 Mb! Skulle ju räcka ett tag.

Körde med dBase III för databaser, Proplan för kalkyler och Framework till lite av varje. Minns att jag stoppade in ett brutalt minneskort på 2Mb för att kunna ha flera FrameWork-filer öppna samtidigt. Hur coolt som helst.

Nåväl, efter ihärdigt tjatande under mer än ett decennium från Nurell så testade jag en iMac 600 när jag skulle redigera lite DV-film från semestern. Och fastnade direkt. Det var väl för snart 2 år sedan.

Bytte ganska snabbt ut iMacen mot en PM867 och en PB500 (nyligen uppgraderad till en PB17").

Så nu sitter man här totalt Mac-skadad, läser 99mac varje morgon och kväll och har rätt kul.

Hasse

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 22:07

Switcher här också Stolt ägare av en iMac G4 800. Har inte stött på en enda problem under den månaden (lite mer kanske) som jag inte kunnat lösa via Apple's hjälp på hemsidan.

Riktigt kul läsning. Att så många switchat nyss och dessuton är flera av er väldigt flitiga på 99mac. Ni måste vara fast i mac-sfären.

Säger bara grattis!

  • Avstängd
  • 2003-05-15 23:07

Ja Ha Daa Tackar tackar.

dessutom ( jag iallafall) köper mactidningar av olika slag och besöker
Danmark där man antagligen använder MAC procentuellt mer än i Sverige.
ännu ett reklaminslag.

www.macnyt.dk

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-05-15 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Riktigt kul läsning. Att så många switchat nyss och dessuton är flera av er väldigt flitiga på 99mac. Ni måste vara fast i mac-sfären.

Säger bara grattis!

Visst är det lite sektartat vara macare.Men väldigt kul,och sådana här forum som 99mac gör ju inte saken sämre.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 00:03

bytte från pc/linux (p200mmx) till en g4:a 400 i sommras... rullar på som bara den har 1gig i ram och kan verkligen inte klaga.
Kommer inte byta plattform igen, var Osx som suktade mig mest.

Mac:en är helt klart grym, tyvärr dyr, men man får väll vad man betalar för

  • Medlem
  • 2003-05-16 02:42

Jag kör både Mac och PC, men föredrar självklart Mac. Jag bytte för lite mer än 24 månader sen, men hoppas jag får dela med mig ändå =). Anledningen till att jag bytte var att jag fick ett jobb där jag var tvungen mer eller mindre att använda Mac. Innan dess trodde jag inte det fanns några som helst program (bara photoshop i stort sett) till Mac:en och Mac:arnas möss fortfarande bara hade en knapp. Nu förespråkar jag alltid Mac och är en sann apple-fanboy!

Edit: PC för att jag är spel-fjant

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 03:38

Jag bytte till en iBook runt jul, da jag pa nat satt lyckades ordna avbetalningsplan till foraldrarna.
Anledningar; Man slipper bli pa daligt humor/stressas varje dag, snygg design, dock, iLife, politik, samt direktsandningar av Keynotes :D. Eftersom jag leker runt i Reason gillar jag ocksa den laga latencyn man far pa det inbyggda ljudkortet.

Dom storsta bristerna skulle vara bristen pa spel och utbyggnadsmojligheter(=pengar), men jag har inte saknat nagot sarskilt mycket.

Och maste bara saga att jag inte alls forstar den har OS9 vs OSX-debatten... Trodde inte att man INTE kunde gilla OSX! (forutom nar man inte kan slanga filer etc)

Bevaka tråden