Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2003-10-27 11:05

Är en switcher och ruskigt stolt över det också!

Switchade för ett drygt år sen, sitter med en iBook och är helnöjd, har dessutom en iPod sen i somras.

  • Medlem
  • 2003-10-27 18:30

skall man inte få en switcher-titel när man switchar?
jag har iaf precis fått min första mac. en 12" powerbook som jag redan älskar! köpte även en 20Gb ipod..

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-30 11:29

Jag har äntligen switchat!

Hade förmånen att få arbeta med mac under en period mellan 99-00, men efter det har arbetet satt stopp för mac-användandet... men mitt hjärta har hela tiden funnits hos apple och macintosh, kärlek vid 1a ögonkastet!

Nu har jag dock köpt mig en underbar PB 12".

Tack för ett utomordentligt bra forum,
Guilty

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 19:42

Själv har jag kört MS i väldigt många år men har nu köpt in en Mac för första gången i mitt liv.
Har nu kört drygt en vecka med min iMac G4.
Ett beslut som jag inte ångra en sekund.

Mycket nöjd och belåten och sitter nu på kvällarna för att lära mig mer om operativet.

/Heiko

hej jimmy...trist läge! vad köpte du 800 el 900? jag har själv en 800 mhz G3 ibook, 640 mb ram, och jag älskar den! köpte den för fyra månader sedan typ och att det kommer G4 nu rör mig inte i ryggen - faktiskt. jag har fått för mig att G3 inte är så värst mycket "långsammare" än en G4 - den är framför allt Tyst! jag kör indesign, photoshop, imovie, Bluetooth med min SE T610, iTunes - ja - allt i ett och den är som en kompis! men visst hade jag fått välja så är det ju alltid klart att man vill ha det som precis har släppts - allra helst när du precis har köpt den...

jag har förvisso också en dual G5 som tar hand om det där extra tunga...men faktiskt...skriver på iBooken nu...i soffan - trådlöst...kollar på teve...etc iBooken är mer av en kompis - G5an är mer min arbetshäst

öh - what ever it's worth...välkommen till gänget

Citat:

Skrevs ursprungligen av jimmythemoose
Bra eller dåligt?
Jag har under 10 år varit en inbiten pc-användare. För snart två veckor sedan köpte jag en ibook. Det som var bra med den affären var känslan. Det är ungefär av samma anledning jag kör Mersa. Den är slöare, dyrare, omodernare.......och alldeles alldeles underbar. Så kändes det i alla fall i 3 dagar. Sedan fick jag höra att apple släppt en ny ibook, som var bättre på alla sätt och till på köpet till samma pris. Då skrattade mina kollegor åt mig(de tyckte jag var korkad som överhuvudtaget bytte till mac). Då byttes min känsla av stolthet och glädje till en känsla av att ha blivit lurad. Nåja jag fick tipset att ringa apple och fråga om jag kunde få byta. Tydligen är det många som får det. Problemet var bara att jag köpt aven appleåterförsäljare och inte av apple-store. Jag fick därför stå med långnäsa eftersom återförsäljaren inte hade någon bytesrätt hos apple. Uppenbarligen konkurerar apple med sina egna återförsäljare på ett sätt som jag inte kan förstå.
Jag tycker trots allt om min mac, men känner en otrolig irritation över att apple gör folkskillnad. Jag vill tillägga att de hos återförsäljaren sa att problemet aldrig skulle ha uppstått om det varit en pc jag köpt.

  • Avstängd
  • 2003-11-09 02:33

Bytte från PC som enda dator till en Sawtooth på 400Mhz, den är lite slöare men wtf det är en Mac som funkar (olikt min gamla iMac...) och sen blir det en iBook till Januari/Februari

EDIT: Whää, den blir till December istället. Räknade om min budget

Senast redigerat 2003-11-20 21:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 18:44

Jag har nu sagt adjö till PC-världen och skaffat mig en iBook G4..

bästa jag gjort någonsin..

Vist är jag en switcher!!
Jag har använt PC datorer under många år men sedan Powerbook G4 introducerades har jag hela tiden sneglat på Macarna. I augusti i år bestämde jag mig äntligen för att det var dags att ta steget och byta plattform.

P.g.a. problemen med PB15' så blev det en PB17' med Superdrive. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt byte. Svårt att peka på något som är avgörande men det handlar om att Macen tillsammans med OSX är smidig att använda samtidigt som den har väldigt kraftfulla funktioner. Det är ju heller ingen nackdel att den är snyggare än allt annat i datorväg som finns att köpa.

Det jag dock inte är nöjd med är attityden hos Apple samt flera av deras återförsäljare. Det finns dock undantag tex Inwarehouse där jag gjorde beställningen. Förmodligen beror det på att de säljer både Mac och PC och därigenom känner till något som kallas konkurens.

Idag blev jag en switcher!
Fick hem min efterlängtade PowerBook G4 12" Combo
Jag älskar den!

Japp, jag fick hem min första Mac i slutet av förra veckan, en fullt utrustad iBook G4/800 med 640MB RAM, 60GB HD, Airport Extreme och Bluetooth. Mycket trevlig liten sak.

Nu kanske man inte kan påstå sig vara en fullkomlig switcher, för jag har fortfarande kvar några Intel-baserade maskiner hemma, och på jobbet tvingas jag jobba på en gammal Wintel-burk. Men jag har iaf tagit det första steget

välkomna skall ni vara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 17:25

Min iBook kom förra fredagen. Innan det har jag bara använt PC sedan 1999 (innan dess var jag en inbiten macanvändare). Orsaken till att jag först bytte var att jag blev väldigt frustrerad över hur MacOS 8 utvecklades och att mina pc-vänner hade stabilare maskiner!

Med OS X förändrades allt för mig. Jag har dreglat ända sedan Jaguar kom ut. Fyra timmar efter att min bror installerat Panther på sin PB beställde jag min iBook. Jag har absolut inte ångrat mig. Dessutom utvecklar applikationer med inriktning mot unix. Jag antar att ni förstår produktivitetsökningen när jag kan utveckla på ett system som i princip är identiskt med målplattformen! Jag älskar min iBook G4 och kommer nog aldrig byta till den mörka sidan igen.

Mitt namn är Kalle Haglunds och jag är KTH-student och numera även Mac-utvecklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 17:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe

* C# är faktisk något som M$ gjort riktigt bra. Enkelheten av Java, men kan enkelt kompileras ordentligt (utan virtuell maskin som gör allt toklångsamt). Anse vad man vill om det men M$ .NET verkar bli stort, riktigt stort. Mono-projektet jobbar på en fri implementation till bl.a. Mac-platformen men den ligger rätt långt efter Win-varianten. Även om man kan de delar av det som WebObjects-rippoff bör Apple här låta nåon eller flera av sina utvecklare på att hjälpa upp Mono så att Mono blir riktigt bra på Mac-platforrmen.

mvh hpe [/B]

Först måste jag börja med att säga att de senaste versionerna av javamotorn inte alls går "toklångsamt". Version 1.4.2 av J2SE (som ännu inte finns för OS X) ger t ex en rejäl prestandaskjuts mot tidigare versioner (Netbeans startar t ex 30% snabbare)!! Det enda jag kan hålla med om är att de första cyklerna kan gå lite långsamt innan Hotspot är "uppvärmd", detta är dock något som dels kan åtgärdas, dels sällan är något praktiskt problem.

Angående C# tycker jag du ska ta en titt på Objetive-C och Cocoa. Inte lika snällt och mysigt som java men oerhört kraftfullt för framförallt RAD men även på andra områden är Objective-C allt som C++ är men är inte vad C++ inte borde ha varit (haha, snurrigt va?).

/Kalle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 22:11

Nä, jag är inte switcher. Macanvändare sen....få se nu....ääähh orkar inte ens börja räkna...f-n man börjar bli gammal.

Hursomhelst, det var inte vad jag ville säga, utav någon anledning har jag inte sett den här tråden fast jag är här och kikar varenda dag. Märkligt!

Jag måste säga att det är kul att se att det fylls på med nya "oförstörda" Mac-användare. Vi etablerade kan ibland bli väl nördiga så det är väldigt nyttigt med alla nya. Sen vill jag bara säga att jag tror inte ni kommer ångra er...hehe. Ni har gjort ett både bra och medvetet val.

Välkomna!

Hejsan 99mac;)

Jag har funderat på att bli en switcher så här i tiderna...
Jag har använt Amiga för att se gå över till PC och har arbetat på den plattformen en herrans massa år för att ha blivit fast där eftersom jag provade på MAC hos några släktingar och började fatta hat mot MAC och framförallt MAC OS.. *det gamla alltså*

Nu när PowerMAC G5 har kommit ut och framför allt det som verkar vara det mest underbara... MAC OS X... Jag har ärligt kollat på alla filmer som Apple har på sin hemsida, men har fortfarande vissa saker jag behöver bli övertygad om innan jag gör switchet.. (jag e nästan övertygad..) *nästan :)*

Först å främst känner jag oro över att köpa en PowerMAC G5 efter ha läst alla inlägg om den , bland annat över ljudnivå och diverse andra problem med DOA och diverse problem med maskinerna, det har skrämt mig lite, trodde PowerMAC var lite kvalité , inte några compaq saker..

Applestore har för mig sett ut som ett rått bo med för många råttor i.. , ingen verkar ju ha koll på nåt? till och med webmastern som lägger ut en adobe bild från Windows XP på en Apple sida.. borde vara sparken direkt , Men om jag ska köpa en dator så väljer jag nog att göra nån form av finansiering på den eftersom man e student å har lite småknapert med pengar.. Då är det jävligt bra ifall möjligheten finns om man behöver den, vilket Apple Store inte verkar ha..

På det hela taget så ser Applestore ut som ett oseriöst företag som tar Apple ner i smutsen , Skulle jag vara Oscar Bjers skulle jag lägga ned Apple store och försöka driva det i egen regi, med svenska medarbetare och kontor lagt i sverige och inte på Irland som jag har förstått att det ligger.. Och det där med ÅF verkar ju vara lika skummt som ahlgrens bilar, man bör väl ge sina ÅF mer tillgång till Apple prylar å inte ge dom massa konstiga regler om vad dom får och inte får göra, det enda en ÅF ska göra egentligen är att ha god service, viss support, sälja datorer och ha ett glatt leende tillhands många stunder och ägna tid åt kunder!

Jag vet inte om det är typiskt mig , men kommer man från en PC värld så förväntar man en jävligt bra och snabb dator för över 20000, jag tycker att G5orna är lite dyra.. men vem vet, kanske dom inte är? , kanske bara jag som är van vid PC världen..

Ljudnivån hos G5 t ex. En dator ska vara så snabb som möjligt och så tyst som möjligt, detta verkar alarmerande, jag har aldrig hört en G3:a eller en G4:a men har man en PC-bigtower med massor av fläktar som låter som en jetmotor så vill man ju gärna byta ner sig mot nåt tystare.. läste om att dom snålat med nätaggregatsfläktarna och satt andra där som lät mera än i övriga datorn, låter snålt tycker jag..

Det här var lite åsikter jag har och behövde vädra ut, det är väl det som ett forum är till för, jag kanske skrev lite väl mkt som skulle kunna passa i andra forums diskussioner , men då får väl moderatorerna flytta det här eller delar av inlägget..

Vi får se om det blir PowerMAC G5 dual i vår...

Mvh

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 21:27

Handla en G5a!
Jag sitter med en 1,6 under skrivbordet och tycker inte att den låter något speciellt, eller så har jag bara haft bullriga PCs

Fast det är klart, sitter man och editerar ljud i ett knäpptyst utrymme så låter den en del, men jag aldrig hört en helt tyst dator någon gång (motsägelse )

Förstår inte vad du har i mot Apple Store? Bildmissar har väl de flesta Webmastrar gjort ("favorit hat företaget" gör det ju med jämna mellanrum så om du inte kör linux borde det inte vara något argument....)

Visst det är lite mer pengar, men det är inte dyrt!

Seså, bli en switcher... Det kommer att göra dig bättre, starkare, snabbare men framförallt lyckligare!

/Johan

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Handla en G5a!
Jag sitter med en 1,6 under skrivbordet och tycker inte att den låter något speciellt, eller så har jag bara haft bullriga PCs

Fast det är klart, sitter man och editerar ljud i ett knäpptyst utrymme så låter den en del, men jag aldrig hört en helt tyst dator någon gång (motsägelse )

Förstår inte vad du har i mot Apple Store? Bildmissar har väl de flesta Webmastrar gjort ("favorit hat företaget" gör det ju med jämna mellanrum så om du inte kör linux borde det inte vara något argument....)

Visst det är lite mer pengar, men det är inte dyrt!

Seså, bli en switcher... Det kommer att göra dig bättre, starkare, snabbare men framförallt lyckligare!

/Johan

Vi får se! antingen blir det en PowerMAC G5 dual 1,8 eller om jag slår på stort med 2.0.. nån som vet hur mkt prestanda skillnad det blir mellan 1,8an å 2,0an?

Jag tycker Apple Store inte verkar seriösa, vettiga och allt påminner om en dålig mardrömsföretag.. tycker att ett sådant företag ska ha en sådan kompetent webmaster att man inte gör sådana missar *slå en signal till mig ifall ni söker en sådan :)*

Jag tänker inte använda den till ljud, Jag håller på mest med grafik och websidor.. sen blir det väl alltiallo burk, film,mp3 osv.

Blir jag starkare? *prova lyfta G5an senare då?* vi får se hur det bli med lyckligheten..

Mvh

Martin

tjolahopp

jag hade definitivt köpt en dual 1.8. jag har själv en dual 2 G5 och är mycket nöjd med den!! snabb som attan...och förhållandevis tyst...men den är inte mycket tystare än mina tidigare PowerMac G4or...och det är nog där mestadelen av kritiken ligger. förväntad ljudnivå...det är högre än vad jag har förväntat mig eftersom dom slog på stora trumman om att den var "viskande tyst" - detta stämmer inte. men - den låter inte mer än min P4 3 Ghz på jobbet...

men - skall du "bara" pilla med webgrejer...mp3 och lite film duger en iMac - 20"? nog lika bra...

vilket val du än gör - lycka till

Vill ni ha ett switcherforum?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vill ni ha ett switcherforum?

Det tycker vore på sin plats!!! :eek:
Ordna på direkten tycker jag..

Ett forum för dom som bytt&funderar på att byta vore väl bra..

Mvh

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 03:55

Jag är en switcher

Sålde min bärbara PC (Mitac P4) eftersom den inte klarade av de krav jag hade på den + att den lät väldigt mycket.

Köpte istället en iBook 900Mhz G3 på avbetalning via Applestore och Ikanobank... Hade väll tur i och med de skräckexempel jag läst här i forumet eftersom jag inte ansåg att det hade varit några direkta problem med att beställa.

Datorn har fungerat bra, använder den tillsammans med en extern firewirelåda med två st. hårddiskar i.

Använder också externt ljudkort (M-Audio Audiophile), Evolution UC-16 midicontroller och lite andra småprylar.

Jag använder mac'en i första hand till musikproducerande. Ni kan gå in på min hemsida http://www.trinodia.net för att lyssna på exempel eller på http://www.voxel9.net ...

Kommer inte vara så aktiv på forumet men om det är något jag har att säga kommer jag göra det

Jag är mycket nöjd med min mac, köpte 10.3 när det kom ut till ett förmånligt pris och har kört det ett par veckor nu. Funkar väldigt bra tycker jag, jämfört då med min gamla PC körandes Windslows XP Pjo...

Ha det bra!

//Trinodia

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 04:42

Jag är en switcher.

Jag har kört linux i olika omgångar men alltid gått över till windows igen pga olika anledingar. Gillat mac sen jag fick se OS X första gången men har aldrig fått för mig att köpa. Började läsa media i lund och där hade de en del g4-or (450MHz) som de körde OS 9 på, rätt tråkiga alltså. Men ändå, de var trevliga att använda och jag störde mig redan då på alla andra som klagade på macarna hela tiden. Sen för någon månad sen när jag lekte med min dåvarande flickväns ibook och itunes kom jag fram till att jag skulle köpa en mac, då funderade jag på en g5:a, men det blev för dyrt vilka konfigruationer jag än gjorde eftersom jag skulle ha en 20" cinema display. Eller det var inte för dyrt, men lite väl dyrt. Sen en dag när jag var inne på apple store så såg jag att de nya pb:arna hade kommit, så jag beställde en 15" superdrive. Sen den kom så har jag inte suttit många minuter vid min pc, och idag sålde jag den. Den stod bara som filserver och då tänkte jag att jag kan köpa en mkt billigare pc att ha som filserver, jag måste ha en pc till det eftersom jag har ju partionerat diskarna med ntfs och det är inte så lätt att få det till att fungera bra på en mac. men jag ska nog sätta in servern i ett quicksilverskal. hehe

Den ända nacdelen jag kan hitta med min pb är att jag måste lämna in den för ett skärmbyte men annars kan jag inte hitta något som är dåligt med den. men att jag måste skiljas från min älskling i ca 5 dagar känns väldigt väldigt hemskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Själv "switchade" jag i september -02 då jag inhandlade min första mac, en iBook. Första mötet jag hade med mac var under mellanstadiet då jag spelade "Dubbelmoral" (hur går det med portningen förresten?! )

Ah Dubbelmoral! En portning hade varit minst sagt varit kul, Nostalgi! Skall kolla om det kanske fungerar i Classic
Spelade när jag var yngre också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-07 16:28

själv switchade jag -94 från en ericsson-burk till performa 450 som med sina drygt 200 piratade spel fortfarande är kul att leka med.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2003-12-09 07:24

Jag är och har varit inbiten PC användare sen länge. Jag har alltid tyckt att Mac har varit jobbigt och jag har kritiserat och klagat på Mac. Det senaste året har jag ändå varit tvungen att använda Mac och OS X mer eller mindre mot min vilja. Succesivt har jag börjat tycka mer om OS X speciellt, OS 9 är nog inget för mig iallafall.

Förra veckan hittade jag en begagnad G4 DUAL 1 Ghz, jag blev såld direkt och fick hjärnsläpp så jag köpte den. Nu sitter jag och väntar på att den ska levereras. Äntligen kan man börja jobba på "riktigt".

Peppe

  • Medlem
  • 2003-12-11 22:50

Mmmm jag har switchat också. Inbiten pc-användare och passionerad machatare, vars största invändning mot mac har varit den fåniga enknappsmusen (det är det fortfarande).
Switchade för att jag behöver en bärbar och de enda små, lätta och bärbara prisvärda datorerna jag tittat på var iBookarna. Och så kom en kollega på jobbet med sin PowerBook...
Unix spelade en roll.
OSX verkar helt ok, mycket bättre än de tidigare, men det kan ta ett tag innan jag vant mig. Annars gillar jag fortfarande XP starkt.

Dessutom är ju iBooken mycket snyggare än pc:arna. Mycket.

Välkommen Anna

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 00:16

Tja!
Jag har varit macanvändare ett par veckor nu tror ja. Har köpt en ny iBook G4 12" som ja e nöjd me.
Jag har varit på jakt efter dator rätt länge då ja sålde min förra burk pga inryck men har inte hunnit skaffa någon ny förrens nu. Kom på att jag nog hellre ville ha en bärbar av flera anledningar. Tyckte acer hade bra centrinovarianter och hade bestämt mej för en med dvdbrännare tom.
Då ja berättade detta för en klasskamrat så sa han att pc var uteslutet. Köp Mac!
Kollade runt lite på nätet och beställde från applestore efter att snackat lite med min broder oxå. Att de är så billiga var en avgörande faktor. Samt att så mycket var inbyggt, bluetooth, trådlöst, stor hd.
...Och på den vägen är det... Känns bra även om man har lite dålig koll i början.
/Johan

  • Oregistrerad
  • 2003-12-24 20:49

Underbart! Den bästa julen någonsin... Vad fick man i julklapp om inte en mac. Fick faktiskt en PowerMac G5 dual 2GHz med en Cinema Display 20". Känns jättekonstigt att lämna pc-världen. Faktiskt första gången jag använder en mac privat. Vet inte hur någonting fungerar riktigt men jag lär mig. Ingenting har strulat ännu och jag har redan lagt in alla julbilder! Jättenöjd och superglad!

Senast redigerat 2003-12-25 08:52

Välkomna! Jultomten är snäll i år helst om man får en dual 2 Ghz G5

Bevaka tråden