- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag har haft min mac i mer än ett år, men har använt den i ca ett halvt år. När jag hade OS 9 så kändes det inte meningsfullt att sitta vid macen, utan då fick pezen ta över, men sedan jag skaffat OS X så har jag nog inte använt pezen en enda gång, nästan...man kan kanske kalla mig switcher
Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Tycker att OSX känns lite klumpigt att navigera i jämfört med XP, måste jag säga. Det tar sån tid i navigera genom mapparna. Sen håller jag med: Varför finns det inga bra ICQ/MSN klienter till Macintosh? Har testat Proteus, Fire, iXQ eller vad det nu heter, Mirabilis ICQ program: allt är skräp.
Hmm... jag använder MSN 3.5 för OS X och det funkar prima ballerina. Även Mirabilis tillhandahåller ju en version av ICQ för OS X. Tror den senaste är 3.2.
Jag switchade faktiskt åt fel håll under nåt år - under någon form av tillfällig sinnesförvirring skaffade jag en PC och körde Windows XP.
Mot slutet av den bekantskapen var det nästan så man satt och skakade framför den - förbannad skrothög! Ge mig en Mac!
Tillslut sålde jag den och köpte en Power Mac 9600 att ha i väntan på en G4:a.
Tillslut så kom G4:an, ordningen var återställd och jag svor "aldrig mera PC".
Nåja, såhär i efterhand skulle jag kunna tänka mig en liten PC som linux/spelburk. Men det ligger ganska långt ner på önskelistan just nu.
Jag heter Fredrik och jag är en switcher!
Efter att under en tid ha kastat lystna blickar på OS X, köpte jag i mars mitt livs första Mac - en iBook. Den har redan fått sällskap av en begagnad PM G4 och jag har utropat hemmet som Wintel-fri zon. 'nuff said.
Hos O'Reilly finns f.ö. många intressanta switcher-historier att läsa:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/08/21/switch.html?page=1
Är som Nillon, kanske inte en ritigt switcher...
Från 1992 (Performa 400) till 1998 (Performa 6400/200) kördes det Mac för glatta livet.
Sen kom dom mörka åren...diverse Intel maskiner hittade sig in mitt hem. Mest på grund av utbildningar, "alla" körde ju Wintel. Väl ute på arbetsmarknaden hamnar man bland Unix och Linux maskiner... Det har sneglats en del på MacOS X och i augusti kommer det bli av. En sprillans ny G5 och Macen har åter hittat tillbaka!
Jag känner mej mörk som använder Windoze för internetbruk:(
Om jag bara kunnde omvända resten av familjen så skulle jag kunna använda mac även för internetbruk, nån som har nåt tips hur jag ska omvända dom?:(
Hm, jag är väl en slags hybrid kanske...
Har en iMac med OS X i ett nätverk med två PC, en Win 2k och en Win 98. Tycker båda har sina fördelar (ja, kanske inte 98:an då), kör ASP.NET m.m. på 2k-burken.
Å andra sidan har jag bara haft Macen en och en halv vecka (har fått hem den från en klient), fast tycker att jag kommit ganska långt än sålänge
Ha det
/ Mattias
Tja det har ju varit Mac med jämna mellan rum sedan min första egna mac som var en
iBook SE 366 Mhz som jag köpte/Fick i mars 2000.
Mellan 2000 tills nu har det varit en iMac CRT & TFT och en Powermac G4 733 med diverse Pc datorer men nu blir man en riktig switcher när Dual G5 kommer till Augusti/September för då har jag ingen PC förutom de föräldrar har som är en P3 med Windows Xp.
Då har jag äntligen blivit switcher, en pb 12 med superdrive som är påväg. Tja blev ganska trött på pc:n när det jag ville göra på den (bilder,dv editering,internet,mail) inte fungerade tillfredsställande. Och för ca 2 år sedan hittade jag denna sajt och har följt den slaviskt sedan dess. Dessutom har jag inte hittat något på pc sidan som kan uppfylla mina krav om: 12 tums skärm,dvd brännare,bluetooth, 60gb hd och minst 32mb grafik. Sedan att OS X verkar vara grymt gör ju inget:)
Jo, jag är en switcher..
Min första PC kom i 1984, sen var det lite Amiga, PC ( DOS, Windows och Linux ), då blev jag system administratör på UNIX och Novell, senare bara UNIX ( från ´95 ) och Linux.
För c.a. ett år sen fick jag min första OS X mac - en begagnad blå-och-vit G3. Den var lite slö, men ändå var jag såld Den var absolut allt jag ville ha i en UNIX burk. Sen blev det en iBook 800 Combo, men när moderbordet i iBooken pajade så kunde jag inte vänta i två veckor efter att de fixade den, så nu har jag en ny PB 12" med DVD skrivare - underbar maskin
"Back then" när bara MacOS 9/8/7 etc fanns, så ville jag inte höra av MacOS. Det var rent ut sagt det sämsta som fanns.. Nu - go go Mac !
ja apple ska skratta sig lyckliga åt att den här tråden finns.
här är material till 240st svenska KLOCKRENA switch-filmer. vad väntar 'apple sverige' på?
apple och macanvändning är ju ruskit underground här i sverige. antingen är man:
1, gammal och "tokig" (no offence)
2, bara "tokig".
3, reklambyrå eller annan byrå
4, normal datoranvändare (alltså inte pc-människa, eftersom dom försöker använda sin dator)
designen, och osX och 99mac + andra entusiaster är ju de som har "smittat" folk (förutom några pinsamt få "reko" återförsäljare)
inte 'apple sverige'. nu kanske man inte har resurser eller vett till nått annat (är det nån som vet vadfan alla på 'apple sverige' ens gör? va? De känns bara så jävla lökiga.. de direktöversätter lite pdf:er och beställer lite utskrift av vepor. 'apple sverige' känns jävlit annorlunda från 'apple inc'.
'apple sverige' verkar jobba mest innåt, mot sina befintliga kunder, men med material som verkar vara tänkt för nya kunder. vilket blir värdelöst, helt missriktad energi.
snubben som presenterade g5an på inlife var ju fruktansvärt cheesy, tex. hade han inte haft orders om att använda keynote hade han lätt kört en powerpoint. lätt. hans presentation hade helt fel approach.
>>jonivet, den här datorn är snabb skaniveta. och här havi en dvdbrännare i den åxå.<<
och för att inte tala om första gången jag såg en PB17", då jag stog och kollade och fingrade, en kille frågar en ÅF-snubbe vilka firewireportar som fanns.. och ÅFkillen börjar: öhh.. öhh jo den har firewire vettu.. och jag säjer: jo, den har en vanlig port och en firewire800. ÅFkillen kläcker ur sig följande: HE-HE, jooo så där är det ibland... kunderna kommer och lär en hur det är... Heh..
DUH?! killen är ÅF, och har haft flera veckor på sig att fiffla med bruken ifråga.. HUR kan man INTE veta en sån sak? heeeelt sjuukt.. ska det vara så?
det ENDA positiva jag har att säja om 'apple sverige' är att oscar bjers verkar vara en trevlig typ. om han kan smitta av sig lite, för alla andra verkar vara jävlit konstiga typer. vet inte hur jag ska beskriva det..
kanske ska sluta svammla och gå och lägga mig.
Skrevs ursprungligen av PowerMac 6500
Om jag bara kunnde omvända resten av familjen så skulle jag kunna använda mac även för internetbruk, nån som har nåt tips hur jag ska omvända dom?:(
Det bästa sättet brukar vara att låta de ärva datorer billigt/gratis när man byter upp sig... morsan har en Imac SE och stymor en imac bondi...
Om du inte har råd att ge dem datorer så brukar tricket vara att hitta EN grej som de verkligen använder datorn till och som funkar betydligt bättre med Mac. Det brukar räcka eftersom de ofta inte gillar sin peze ändå.
Brorsan lyckades jag lura på en kub (han vill att det skall se snyggt ut hemma) trots att han kört enbart peze sen DOS...
Nu sitter jag och klurar på hur jag skulle kunna få familjen att byta upp sig till Macar som klarar iChatAV så man kan snacka med dem billigt.
Visar väl upp mig en gång till då!:)
Har nu haft min PowerBook i ca: ett år och är helnöjd. Innan dess har jag bara kört PC.
Varför köpte jag då en Machintosh? Föll helt enkelt pladask för utseendet, det var den snyggaste dator jag någonsin hade sett.;)
Utseendet är inte allt sägs det!
Det ligger säkert något i det. Jag samlade också in så mycket information jag kunde om de "inre" egenskaperna och sedan slog jag till. Har ännu inte ångrat mig en sekund och har svårt att föreställa mig att jag någonsin skulle köpa en PC igen.
Använder maskinen för mitt höga nöjes skull.
Hoppas att denna information räcker?:)
mvh
freja
Skrevs ursprungligen av Pelleman
Tex använder jag ett program som heter Total Recorder för att spela in streams från bl.a. Realplayer.
Har inte hittat någon motsvarighet ännu.
Snart klar civilingenjör i Datateknik.
Haft M$PC länge, använder M$PC, SUN, Linux och Mac.
Köpte en iBook av främst: Unix-släktskapet, Batteritid och Pris skälen. Apple är fortfarande rätt dyra på sina stationära men de är mest prisvärda på marknaden vad gäller bärbart.
Under 10.000kr INKL moms för en iBook om man studerar, man måste ner på riktiga skitmaskiner på PC-sidan om man vill ha motsvarande låga pris.
En kul sak är att det börjar bli rätt många studerande och forskare på KTH som köper sig Macar. Borde glädja Apple.
Använder dock fortfarande PC:n ibland men finner att jag flyr den så snart jag kan. Bara om jag vill göra något som ännu inte finns till (min) Mac kör jag PC:n, trots att den är tokigt mycket kraftfullare.
Några saker som skulle förbättre Apples konkurrenssituation på marknaden:
* Fler applikationer måste komma även till Mac, Apple gör ett hästjobb med en massa egna apps men de kan inte göra allt. I det här smmanhanget talar jag faktiskt även om spel. Situationen ser lite bättre ut nu än för ett par år sedan men det är fortfarande alldeles för mångs spel man månse ha en Wintel-låda för att köra.
* Kan någon ta mplayer (Linux multimediaspelare) och porta till Mac med snyggt Aqua/Cocoa-interface? Det behövs bättre möjligheter att se DivX-material på Macen. (och nej, det är inte bara bootleg som finns i det formatet, även en massa amatörproducerat material). Täcks delvis upp av ovanstående punkt men så viktig att den förtjänar omnämnas separat.
* Safari är i dag en bra läsare/bläddrare, men behöver bli rätt mycket mer kompatibel. Jag vet att det är sajtmakarna som har lagt in fulkod med skräpverktyg men det hjälper liksom inte. Det är ändå Mac-användaren som inte kommer in eller inte får innehållet rätt på skärmen. Fulsidorna finns, bara att inse och leva med. Se till att även fulkodade HTML-sidor funkar i Safari. (Ända anledningen till att IE är bättre även om den är långsammare.)
* C# är faktisk något som M$ gjort riktigt bra. Enkelheten av Java, men kan enkelt kompileras ordentligt (utan virtuell maskin som gör allt toklångsamt). Anse vad man vill om det men M$ .NET verkar bli stort, riktigt stort. Mono-projektet jobbar på en fri implementation till bl.a. Mac-platformen men den ligger rätt långt efter Win-varianten. Även om man kan de delar av det som WebObjects-rippoff bör Apple här låta nåon eller flera av sina utvecklare på att hjälpa upp Mono så att Mono blir riktigt bra på Mac-platforrmen.
mvh hpe
Har bytt bara för ngr månader sen, mest för att jag var trött på att det ska ta 10 min att öppna en tung bild i PS. dessutom det faktum att man kan köpa en flera år gammal mac ( läs: power mac G4 450mhz) för 5000:- och att den vinner över min PC inköppt dec -01 för närmare 20.000:-. PCn är bara att slänga, det är inte alltid den vill starta...
Det stora problemet är att man tänker fortfarande PC och ibland blir jag tokig när jag inte fattar vad om händer med Macen.
jag är övertygad om att nästa dator i mitt hem kommer bli en G5, och inte nån "vitvara".
* Kan någon ta mplayer (Linux multimediaspelare) och porta till Mac med snyggt Aqua/Cocoa-interface? Det behövs bättre möjligheter att se DivX-material på Macen. (och nej, det är inte bara bootleg som finns i det formatet, även en massa amatörproducerat material). Täcks delvis upp av ovanstående punkt men så viktig att den förtjänar omnämnas separat.
MPlayer for OSX kan du hitta under http://sourceforge.net/projects/mplayerosx/ men jag föredrar VLC.
Bytte på jobbet från PC till en G4 PB 15" 633Mhz för ca ett år sedan, ville ha en dator med Unix i botten som FUNGERADE och inte något jag behövde lägga 1/6 av min tid på för support och fix.
Slutade på jobbet förra veckan (G4:an borta!) och köpte direkt en iBook 900Mhz med 640Mb RAM och AirPort. Detta blir min nya hemdator och PC:n (en Compaq 1.4Gz P4) åkte in i gradroben igår. Tror att min iBook kommer att bli till stor nytta nu när jag skall börja plugga på heltid.
I morgon tyvärr åt andra hållet. Byter min gamla 8500 mot en bränslepump till min Volvo (150:- på Biltema), och arbete med att sätta dit den.
Men, en G3 eller G4 letas efter och skall förhoppningsvis inköpas under hösten... OSX hägrar...
Jag är en switcher. Jag tror jag bytte september 2002 och har inte ångrat mig en sekund.
Allt började när jag lekte lite med min kompis dator, en färgglad iMac som fortfarande går med OS9. Hur bra allt fungerade var vad som slog mig, då min dator bara krånglade (jag spenderade mer tid åt felsökning än arbete). Efter lite meck hit och dit så fick jag tag i tillräckligt med pengar för att köpa en beg. TiBook men köpte istället en beg. iMac G4 15".
Och sen dess har jag älskat min mac.
Det finns bara ett fåtal saker som är till besvär. Den långsamma findern och de få spelen.
Oskar
Även jag är numer en switcher. Jag införskaffade en 867Mhz DP G4 förra veckan.
Är jättenöjd över att min fru kan jobba med illustrator och photoshop, att jag kan redigera video samt jobba hemifrån mot min Windooze burk på jobber via IPSEC och Remote Desktop samt att jag kör Unix med ett lättanvänt och väl fungerade GUI.
Inga nackdelar, förutom att jag inte lyckas installera Handlesbankens säkerhetslösning till Netscape under Classic, någon som har tips om hur man gör? Handelsbankens instruktioner är dåliga.
/Johan
Har kört PC i flera år, tills för bara några dagar sen då jag fick min första Mac..
Är så jääädrans nöjd, blir mer och mer kär i det här underbara systemet för varje minut som går.. känner mig fortafarande lite borta ibland, allt är så nytt. Men det tycker jag bara är kul..
Varför? hmm. många anledningar. jag har länge vart intresserad av att testa Mac då jag håller på med grafisk design... tog chansen nu då jag ska börja plugga "Nya Medier" på Hyper Island i Karlskrona, så det kändes som ett naturligt steg. Men också för att jag är så himla trött på pc (windows).. allt krångel och bök. Sånt verkar ju inte finnas här i OS X. Har en skrivare som när jag försökte installera på windows bara gjorde så att datorn hängde sig. på mac, bara stoppa in USBn, klart. Samma sak med digitalkameran. underbart. Har en hel del annat också, men det får bli en annan gång
/christopher
jag är mer än en switcher jag är notoriskt otrogen när det gäller operativsystem.
X - helt okej, fast inte lika snitsigt som classic.
CLASSIC - klart skönaste operativsystemet jag använt.
SYSTEM6- snudd på det punkigaste och snyggaste som jag hittils sett/kört.
BEOS - var ett supermysigt system.
AMIGA workbench, fult men underskattat.
*NIX nerdigt kul men oerhört användarfientligt
Windows XP - bra programutbud ungefär lika fult utseende som X
C=64 underbar maskin. (ska prova contiki nån dag snart när jag hinner.)
och några till....
switchar ofta!
Apple gör _snyggast_ maskiner dock. Sony Vaio är det närmsta non apple jag kan komma på idag.
ha det.
Lukas.
Jag skiftade i januar i år till pb 15" och, självklart, osX! Funkar jätte bra och är verkligen fornöjd!
Har annars alltid brukt win/pc, men en kompis övertyckte mig om att jag borde välja en mac, därsom jag behövde en bärbar som var stabil och bara funkar och med bra batterier.
Nu kommer jag troligen alldrig att skifta igen!!! Om man man först har provat osX, vad skulle då tala för att återvända till windows?! Har redan köpt ny skrivare, extern hd, brändare - och snart kommer också g5 + apple 23" skärm! Jag är jätte jätte fornöjd!!! Förhoppningsvis kommer det att fortsätta!