- Gäst
- Oregistrerad ●
Ha!!!! Det slog mig just att jag också är en switcher. Men när det skedde (januari 2000) var inte switcher-begreppet uppfunnet än.
Dock har jag inte nån gripande historia om hur trött jag var på krångel och hur mycket jag hatade windows osv utan orsaken för mig var helt enkelt att jag tyckte macar såg coolare ut och hade ett coolare os.
Innan hade jag en Dell P3 550mhz som jag sålde till en skum kille från Uppsala. Hans kompis försökte ge intryck av att kunna datorer så han stressade upp upplösningen i typ 1920*nåt på en 17" skärm. Det flimrade utav helvete och jag vet till denna dag ännu inte vad syftet med det testet var. Men men. Jag fick den ju såld.
Det jag köpte för pengarna var en Power Mac G4 350mhz AGP med Rage 128Pro grafik. Den var sämre utrustad på alla sätt jämfört med pc som hade större HD, mer minne och 32mb TNT2 grafik t ex. Hur som helst var macen snyggare och coolare på allt sätt så jag grämde mig inte det minsta över det.
Det hela började dock med en mindre katastrof för mina föräldrar körde iväg postbilen som skulle lämna datorn då de inte väntade något paket (av nån anledning sa aldrig postkillen vem paketet var till utan frågade bara om de väntade på ett paket...). Jag låg och sov då och fick veta vad som skett nån timme senare. Lösningen på det hela blev att vänta nån timme till lastbilen åkt till posten och lämnat paketet och sen ta en taxi dit och hämta det. Men efter det..... vilket lycka, vilken glädje!! Lukten av flamskyddsmedel är det bästa som finns!
Och på den vägen är det. Sen dess har det blitt några macar och inte lär det ändras de närmsta åren heller!!
Halloj allihop ! Jag bytte från min stationära burk till en bärbar G3'a 400 mhz 192 mb ram dvd (4x) 15" tft ... etc.... det känns lite roligare o köra mac os X på BSD kärna än sitta o köra linux på en PC burk. OS X e lite stabilare än PC så .. ... har dock ett problem. hur gör man med *.sitx filer ?? och *.dmg filer som inte vill funka. hur löser man. skicka priv mess till mig om ni kan hjälpa mmig pliz.
light
Jag bytte till Mac när jag skulle köpa en bärbar dator. Blev helt såld på PB:n, men tvekade ändå en stund innan jag köpte. Men nu när jag har den är jag supernöjd. Skulle inte drömma om att byta mot någon annan bärbar. Vad det gäller stationära så har jag kvar min gamla PC och om jag skulle köpa en ny idag så skulle det faktiskt bli en PC, speciellt med tanke på priset. G5:an är svindyr!!!!!
Enda nackdelen jag har upptäck är att vilken webläsare man än använder får man aldrig alla sidor att fungera problemfritt eftersom allt är anpassat för IE, version PC. Har för närvarande 4 weläsare som jag använder beroende på vart jag ska, lite irriterande, men annars......PB RULES!
välkommen ahmed! kan till viss del hålla med dig...en powermac är faktiskt relativt dyr...och apple's bärbara är mer konkurrenskraftiga!
men om jag skall jämföra jobbets 3 GHZ P4a mot min Dual G5 i Indesign så springer G5an cirklar kring P4an - helst när jag arbetar med stoooora dokument - + 500 MB och större. Annars har det fungerat bra med P4an på jobbet...men - det känns helt enkelt "roligare" att arbeta i mac'en - trots allt
Alright, vad är definitionen på Switcher egentligen ?
Hur som helst, i fredags så hämtade jag ut en begagnad iBook G4, 800Mhz på posten, den har varit igång konstant sedan dess, något mer som varit konstant är det oförklarliga leende som suttit fäst i mitt ansikte under denna tid.
Har inte upplevt några problem, men då har jag betat av en hel drös andra operativsystem sedan tidigare, så man har vanan inne då det gäller att göra sig bekant med systemet.
Första gången jag ens brydde mig om att kika på något som hade med Mac att göra var då G3 processorn släpptes, redan då så började intresset smyga sig på.
Det hände inte så mycket dock, glömde bort mac igen, men sedan så började det talas om G4, den släpptes och mitt intresse var stort, så stort så att min flickvän beslutade sig för att skaffa sig mac.
Men jag lyckades inte övertala mig själv att skaffa mig en trots det, och macen försvann utom räckhåll då förhållandet tog slut ett antal månader senare.
MacOS-X lanserades, WOW intresset var större än någonsin från min sida, problemet satt i att jag inte hade just några pengar att lägga ut, så det fick vänta.
Vad hände sedan då, jodå, G5 lanserades, nu var jag så sugen att jag nästan lyckades impulsbeställa en Dual ifrån applestore, men som tur var så hindrade jag mig, inte långt efter det så hade jag inte något jobb längre vilket ledde till en klart opraktisk ekonomisk situation.
Nåja, nu har jag börjat studera och har ÄNTLIGEN lyckats skaffa mig en Mac, efter alla dessa års suktande och nyfikenhet.
Mitt möte med OS-X och iBook har varit riktigt bra, så bra att jag nu sitter och väntar på att Steve´s keynote ska innefatta nya speedbumpar och uppdateringar till både Powerbook och Powermac, impulsköpslusten är mycket stor
Men jag då!? som inte är en switcher, vem ska jag vara med då? Köpte min första dator 14:de april -97 en ny 5500 som jag tyckte hade den coolaste looken i världen efter den en beg b/w o nu en splittans G4 1x1,25. Jag har ju inga gemensamma dos minnen att tala om *gråter*
Passar jag in som Switch?
Köpte en pb Lombard för ett par timmar sedan. Har visserligen fuskat endel med mac under min studietid för ett par år sedan men annars så har jag varit pc människa.
Varför mac nu då?
Jag försöker skaffa mig en karriär som fotograf och har nu precis börjat som frilans/springvik på en firma som utför uppdragsfotografering av sport här i västra götaland.
Pga att vissa matcher kan sluta lite sent och deadline är 22:00 på de flesta (alla?) tidningar vi jobbar åt och då kan det vara körigt att ta sig hem och hinna skicka bilderna från burken här hemma i tid.
Därför så behövde jag en bärbar dator så att jag kan skicka bilder direkt från den aktuella arenan till uppdragsgivarens server via gsm. Att det skulla vara mac var på något vis självklart, dom är ju faktiskt bättre på just bildbehandling än pc.
Priset spelade självklart in också, 4200 för en 400mghz med 384ram. En bärbar pc med liknande prestanda skulle bli dyrare.
/Peter.
Jag behövde en hemmadator till foton, musik och surf m.m. och föll för iBook 12" efter idogt jämförande med dell och hp. Jag jobbar med systemutveckling i .net och är väldigt windows orienterad på jobbet. Inget slår iBook i prisvärdhet vad gäller laptops. Vid närmare eftertanke kanske jag skulle lagt ut några extra lappar på pBook istället, men det är mycket pengar och det är bara det rent fysiska (mindre & snyggare) som jag är ute efter...
Jag har några naglar i ögat efter ca tre veckor:
* Det finns ingen bra DC klient
* Min bank ska börja med BankID innan sommaren.. vafan gör jag då? Skickar kontanter med posten?
1 - DC-klient - vet ej...är det DC++ som gäller eller? har du testat "bittorrent"?
2 - betala på jobbet så länge
/välkommen
Jag har några naglar i ögat efter ca tre veckor:
* Det finns ingen bra DC klient
* Min bank ska börja med BankID innan sommaren.. vafan gör jag då? Skickar kontanter med posten?
Jag har switchat från pc(win3.11) via redhat, suse, win95/98 och gentoo. Det som lockade mej till apple/mac var OS X - jag är en *nix geek - Design - jag är en sucker för läcker industridesign och har alltid varit.
Nu när jag kört OS X i ett år på min cube så imponeras jag över hur allting bara fungerar! Och det är inte bara det att allting fungerar klanderfritt apple upphör inte förvåna med innovationer. Bara som ett litet exempel på en grymt användbar funktion så passar jag på att nämna att jag nyss upptäckta att man kan köra applescript vid sortering av inkommande mail i Mail.app - sedär - ett perfekt ställe att hooka in spamassassin (eller liknande). Och då kommer vi helt osökt in på the beauty of att OS X är byggt på mach/*NIX(bsd). Man kan köra alla möjliga vanliga powertools från unix-världen!!!
Inom kort kommer cuben få tjänstgöra som router/NAT (via airport e) burk till den PB som snart ska inhandlas.
My name is jensa and im a switcher
OS X + iMac Globe
Utan dessa skulle jag inte ens ha tittat mot mac sidan... men efter de lanserades så drevs jag allt starkare mot Apple... Pang,, sommarjobet var avklarat, hade stålar öve från slöseriet .... Blev jävligt nyfiken på mac och köpte en eMac.. trodde det skulle ta slut.. men nu är jag jävligt sugen på 2x2ghz G5
My name is Jocke and im a swicher
Jag har switchat för 3 veckor sen.
Det var något som inte var planerat alls, men så hittade jag in på forumet här av en ren slump o började läsa och läsa.
Måste säga att jag blev väldigt imponerad. så då var jag i full gång o började kolla runt lite på apple.se. men jag tror att det som fick bägaren att rinna över var att jag fick bluescreen när jag höll på och läste igenom nån tråd här och så vips en vecka senare hade jag beställt min Ibook 12"
nu e jag så nöjd så.
The End
vad exakt vad det som du blev "imponerad" av?
Jag har switchat för 3 veckor sen.
Det var något som inte var planerat alls, men så hittade jag in på forumet här av en ren slump o började läsa och läsa.
Måste säga att jag blev väldigt imponerad. så då var jag i full gång o började kolla runt lite på apple.se. men jag tror att det som fick bägaren att rinna över var att jag fick bluescreen när jag höll på och läste igenom nån tråd här och så vips en vecka senare hade jag beställt min Ibook 12"
nu e jag så nöjd så.
The End
Jag har inte bytt från Windows (som jag aldrig varit vän med). Jag har kört MacOS sedan före Mac, faktiskt. Körde Lisa då den kom och Mac när den dök upp i oktober 84 (tror jag). sedan var det bara Mac parallellt med TOPS-10 och TOPS-20 tills Unix började få fotfäste och då var det MacOS/TOPS/Unix ett par år. Så småningom blev det mindre och mindre MacOS och 93 eller 94 då jag behövde större stabilitet blev det försök med Linux. Sedan var det Linux/Unix tills i december 2002 då jag behövde ha en bärbar. Svårt val mellan olika PC med Linux tills jag fick syn på iBook, testade lite och blev helsåld. Nu går den integrerat med mina andra datorer i lokalt trådlöst nätverk med Linux-burkar, Unix-burkar och min iBook som har mindre problem med nätverket än Linux/Unix-burkarna. Kan man lösa problemen med svenska tecken i vissa sammanhang blir det Mac (iBook) igen och igen ... Jag är definitivt såld på den.
Jag beställde för ett tag sedan min första Mac: En iBook 12".
Jag lovade mejsjälv när jag beställde att om jag tyckte att Mac OS X var bra skulle så skulle kanske även min nästa stationära dator vara en Mac. Nu när jag sitter med min nya iBook och skriver detta, så tvivlar jag inte en sekund på att jag någon gång även kommer att skaffa en stationär modell. Det är synd att de är så pass PC-orienterade på skolan. För det är där jag spenderar större tiden av dagarna. Då är det ju bra att jag har en laptop och inte en stationär, så jag kan ta med datorn till skolan. Kanske försöka frälsa några andra elever.
Men jag kommer nog alldrig att övergå helt till Mac, eftersom jag vill vara mångsidig. Men jag kommer nog inte kunna hålla mig helt till PC heller. Jag försöker vara en person som inte har fördomar om någonting. Försöker att inte dra slutsatser om någonting utan att först testa.
Nu tänker jag hitta den gyllene medelvägen mellan PC ochMac. Hoppas det lyckas för jag älskar båda nu.
Jag har alltid kört det som vardagligen kallas PC, med lite olika operativsystem, främst Windows eftersom resten av familjen inte riktigt gillar linux. Jag har nu en iBook G4 800 Mhz (12"). Den fungerar helbra, från och med nu är det Mac all the way, funderar på att övertyga föräldrarna att köpa en PM G5 på kanske 1,6 GHz
Nej det är jag nog inte en men jag är på god väg. Att byta totalt har läsnat på allt vad Windows heter har ett tag kört lite Gnu/Linux men det kändes inte riktigt rätt. Så jag hittade en gammal G3 Imac till ett bra pris. Det känndes som om att man hade kommigt hem inget krongel allt fungera som man vill Underbart.
Sådär, NU kan man kvalificera sig som switcher. Köpte en iBook G4/800Mhz och har inte ångrat mig en sekund. Bra hårdvara, perfekt operativsystem! Äntligen ett OS förutom Linux & BSD som man kan lyfta på huven och rota runt i hur mycket som helst, och samtidigt ha full kontroll. I'm in geek-love..
fast måste erkänna... ända tills jag köpte min Mac så har jag använt ett snarlikt operativsystem, nämligen AmigaOS 3.9 på en trogen A1200'a, och det bidrog till att jag började använda Mac OS X. Många likheter faktiskt. Och varje dag blir jag lika förvånad när jag hittar nån ny funktion eller sätt att göra si och så på med mac'en. Allt Apple sa i sin reklam stämde, något jag inte kan säga om Microsoft och andra stora företag..
Vad hände med PC'n undrar ni? Tja, den står i ett hörn och gör vad den är bra på, att vara speldator. Har bara bootat upp den en gång sen jag köpte iBooken dock, och det var för att slänga över lite filer. Gick lätt som en plätt, bara att trycka på nätverk på iBooken och vips så syntes min Windows maskin där. Lätt, precis som det ska vara med mac..
och en liten rolig sak som måste nämnas.. när jag hade iBooken uppe på en regionsbuss resa så hörde jag ett gammalt par säga att "jasså, nu har de fått frukter på de dära datorerna nu med..". charmigt..
Så..
Mitt namn är Desolator, och jag är en switcher.
Har haft dator ända sen jag var liten och lekte med en VIC64. Sedan har det blivit PC och Windows för hela slanten. jag har alltid budgeterat med att min PC behövdes bytas ut minsta var tredje år efter att konstant ha uppgraderat den. Orsaken till bytet brukar inte vara att det kommit så mycket nytt på marknaden utan att hela systemet brukar vara så korrupt och slött av alla möjliga drivrutiner och dyligt att det är lättare att byta dator än att strula med att försöka få rätt på allt igen.
För 2 månader sedan tröt mitt tålamod och jag sökte efter alternativ till Windows och PC. Mac och OSx lät som det bästa alternativ till Windows.
För en månad sedan fick jag hem min nya G5 Dual 1,8Mhz med lite (mycket) extra "lull-lull". Jag hade laddat en mindre förmögenhet så jag förväntade mig ganska mycket.
Aldrig har jag varit så nöjd med mitt datorköp. Snabbt, snyggt och strular aldrig. Jo, en gång har faktiskt ett program "avslutats oväntat". Ironiskt nog så var det Microsoft´s Word som krånglade. Microsoft´s förbannelse förföljer mig in i Mac-världen, men det ska jag snart ändra på....
En nybliven Mac-fanatiker
kul för dig! välkommen
Har haft dator ända sen jag var liten och lekte med en VIC64. Sedan har det blivit PC och Windows för hela slanten. jag har alltid budgeterat med att min PC behövdes bytas ut minsta var tredje år efter att konstant ha uppgraderat den. Orsaken till bytet brukar inte vara att det kommit så mycket nytt på marknaden utan att hela systemet brukar vara så korrupt och slött av alla möjliga drivrutiner och dyligt att det är lättare att byta dator än att strula med att försöka få rätt på allt igen.
För 2 månader sedan tröt mitt tålamod och jag sökte efter alternativ till Windows och PC. Mac och OSx lät som det bästa alternativ till Windows.
För en månad sedan fick jag hem min nya G5 Dual 1,8Mhz med lite (mycket) extra "lull-lull". Jag hade laddat en mindre förmögenhet så jag förväntade mig ganska mycket.
Aldrig har jag varit så nöjd med mitt datorköp. Snabbt, snyggt och strular aldrig. Jo, en gång har faktiskt ett program "avslutats oväntat". Ironiskt nog så var det Microsoft´s Word som krånglade. Microsoft´s förbannelse förföljer mig in i Mac-världen, men det ska jag snart ändra på....
En nybliven Mac-fanatiker
Jag var bara tvungen att ha en 12" Powerbook när den släpptes. Var dock först lite osäker på om man verkligen kunde gå över till OSX helt och hållet, så jag lånade en gammal iMac och fick känna på den lite. Efter en helg med den var jag helt såld och i juli förra året kom min lilla ögonsten. Har inte ångrat mig över huvud taget sedan dess, förutom att jag gillar att spela lite spel då och då, så jag har fortfarande en PC stående på skrivbordet, men den används inte för mer än just spel. Apple produkter och OSX är helt klart överlägset. Jag håller just nu på att försöka övertyga farsan om att köpa en 15" powerbook till jobbet, och det ser ganska bra ut faktiskt.
Är just nu på jakt efter en gammal iMac på 400-500 MHz. Tänkte ha den att leka med lite, så att man inte behöver vara orolig för att förlora all sin information man har i PB:n. Någon som har en sådan till salu i Västra Götalands regionen?
Bakgrund: Visst är jag en switcher! Efter att ha köpt en del antika macar, bestämde jag mig för att testa på "riktigt" med en fräschare maskin som kunde köra 10.x OS. Efter ett par månader och komplettering med skärm och externt tangenbord fick min ibook g3/800 överta rollen som skrivbordsdator hemma (och arbete mot jobbet via bredband)! Nu har jag köpt senaste 1.33 GHz 12" powerbook (beställde den 19/4 bara någon timme efter att apple webshop hade uppdaterats!), visserligen kostade den multum (19 kSEK) men detta är vad jag vill ha!
Nu till det intressenta! Det finns som bekant en bra begagnatmarknad för gamla macar, så jag annonserade min ibook på blocket. Jag tar inte i mycket om jag hävdar att åtta av tio svar var av typen "vill du byta mot en motsvarande bärbar PC?" (Nej tack, jag har redan en bärbar PC också!) eller "finnes moddad AMD 1800+, vill byta mot ibook" (Nej tack, jag har en sådan i garderoben redan (faktiskt!) !
Det verkar finna många som nu vill pröva på hur det är att köra OSX och en något begagnad (17 månader) ibook hamnar så bra i pris rel. prestanda för att man skall våga skaffa en (precis så resonerade jag för nio månader sedan) och sedan kunna sälja vidare om man inte var nöjd. Jag tycker utvecklingen är intressant!
Hur gick det med min ibook då? Sålde den igår till en switcher i Ystad, hans första Mac. Historien går igen...
/Ted
Switchade för någon månad sedan när jag beslutade mig för att börja ljudlägga. Ville köra Pro Tools och som det ser ut nu så stöder det mac mycket bättre. Jag valde mellan att uppgradera min pc eller att köpa en begangnad mac och det blev det senare av lite olika skäl. Dels det första jag skrev att jag tror Pro Tools stöder mac bättre än Pc. Men också för att jag visste med mig att uppgraderar jag pcn så finns det inte en chans i världen att jag bara gör "nyttiga" saker på den. Det kommer kastas in massa skräp, filmer, spel och program. Och vi vet ju alla hur pc fungerar när man har lite för mycket av det mesta. Blue screens får man vänja sig vid. Sedan är det klart att eftersom jag aldrig kört mac tidigare så är det jättekul att få lära sig något nytt. Jag kör OS 9.2.2 och hade även OS X inne ett tag men tyckte inte jag behövde det eftersom jag inte skall syssla med något annat än ljudläggning. Är väl lite feg nu i början, och väldigt pc van. Dvs jag tror att ju mer jag installerar på macen desto osäkrare blir systemet och krashrisken ökar, sedan är jag rädd för att inte få bort alla filer, tillägg och "drivrutiner" när jag väljer att avinstallera saker. Men såsmåningom misstänker jag att nyfikenheten tar över och nätverkssladden åker i, måste testa iTunes, iChat och alla dom där andra kuligheterna. Men det dröjer ett tag till. Hittills har min Quicksilver 800Mhz gått klockrent och inte sagt emot en enda gång
Och varje gång jag ser någon på bussen eller spårvagnen med en iPod så tänker jag...RESPEKT
Jo OS X verkar verkligen rocka ordentligt. Men har även fått för mig (suprise) att jag får lite bättre prestanda om jag kör 9.2 med en äldre version av Pro Tools. Dessutom är inte Pro tools så där rå stabilt under OS X än, tyvärr, men det kommer väl, och då går man väl över till det.
Läste föresten i Computer Sweden idag att många tidningsredaktioner börjar gå över till pc förstod jag inte riktigt varför...