Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-19 21:14

Skaffat mig en söt liten G4 som ska processoruppgraderas. Riktigt nöjd fakiskt. Kört GNU/Linux sen 1997 och efter någon timme framför en polares powerbook blev jag sugen. Ut med min P4 och in med en G4. Budgeten tillåter inte en G5. Men det kommer nog.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 20:46

Hej alla, ny switcher här...eller egentligen en bådeoch:er...kommer inte att släppa Windows-världen...trivs bra i den men man måste ju pröva lite nytt ibland...
Sitter med en splitter ny 14" iBook och kliar mig i huvudet...mycket att lära...tur att jag har semester...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-20 22:10

Haft Mac när jag varit liten, sedan kom första PCn in i huset och jag började spela massa skitspel. Nu för en vecka sedan blev det en Powerbook G4 15" och den är ju underbar! Så fantastiskt stor skillnad mellan 9.2 och 10.3.4
Älskar min nya PB, och tänker inte gå över till PC igen Q3 fungerar finfint i MacOSX, och det är ju det enda spelet man behöver

Jag har switchat, fram och tillbaka och tillbaka igen!
Köpte först en Ibook på Siba som var et tmåndags exemplar där det var hårdvaru fel, och eftersom dom inte hade några Ibook kvar så fick mina föräldrar mig att skaffa en bärbar PC istället....köpte då en Acer Travelmate som fungerade skit, kasst Grafikkort osv.. Den sålde jag sedan och köpe en annan begangnad PC en liten och fin fast batteri tiden var skit så den sålde jag lika fort igen. Sen tog jag mitt förnufft till fånga och beställde en Powerbokk 12" (maxad) från Applestore som jag hade i 6månader. Sen var jag idiotisk och sålde den och köpte en TabletPC istället (dum kille som vill ha de senaste av de dyraste) sen nu för 2veckor sedan kom förnufftet igen och jag kom fram till att jag saknade mac, älskar mac och aldrig vill vara ifrån mac igen så jag sålde TabletPC'n och köpte mig en begangnad Powerbook 15" med 1Gig i ram, 60gig hårddisk och superdrive...i super fint skick!! SÅ NU ÄR JAG TILLBAKA I VERKLIGHETEN IGEN!!! KOMMER ALDRIG MER SVIKA MAC!!!!!!!!!! /// JONAS

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-23 22:43

Jag är egentligen inte en switcher. Jag har aldrig hela mitt liv skaffat en PC. Ända från Apple Lisa dator har jag fastnat och hållit på ända fram till dual G5 idag. Jag har aldrig ångrat det. Men men min son växte upp och ville ha senaste spel som jag inte kunde "erbjuda". Kompromissen blev snabb o fin PC. Han är nöjd att få spela senaste spelet, men drabbas av elaka virus. Det fixas, men det är inte så kul och det tog långt tid att få bort virus !. Min son gillar OSX väldigt bra och vill gärna att spelet kommer samtidigt som PC. Ja, det blir en komprimiss när pece är så stort. Jag håller ställningar hemma, så att Mac är viktigt datorn. Jag kan förstå många många föräldrar får ge efter för sina barn, samtidig på jobbet lockar med personalköp av pecen. Det ger utökat mängden pecen med tiden i alla dessa år. Att vara switcher är en stor upplevelse att prova på. Jag hoppas att det blir positiva upplevelser med OSX !

Japp. Ska snart Switcha. Blir en iBook 14", på grund av att jag är synskadad
Har länge velat köra mac men inte tyckt att OS 9 var speciellt attraktivt men sen OS X kom har jag varit mer sugen på en Mac varje dag. Sen är ju designen ett stort Pluss

  • Medlem
  • 2004-08-07 11:11

Junkie, japp, har kört den på PC och tyckte den var sådär... Lite seg & buggig
Dock ska jag testa den på Macen också, kom inte ihåg att den fanns för Os X.

En stor skillnad mellan EA och Poseidon är stödet för PHP, EA har det, inte Poseidon (om man inte kan hitta en plugin någonstans då, jag får testa lite).

Tack för påminnelsen, funkar det ok på mac så är det definitivt bättre än inget
/Dan

  • Medlem
  • 2004-08-07 16:25
Ursprungligen av DmS:

Junkie, japp, har kört den på PC och tyckte den var sådär... Lite seg & buggig
Dock ska jag testa den på Macen också, kom inte ihåg att den fanns för Os X.

En stor skillnad mellan EA och Poseidon är stödet för PHP, EA har det, inte Poseidon (om man inte kan hitta en plugin någonstans då, jag får testa lite).

Tack för påminnelsen, funkar det ok på mac så är det definitivt bättre än inget
/Dan

Du kan också titta på ObjectPlant. Kan ju inte jämföra sig med de stora, men är bra mycket snabbare än t.ex. Poseidon som jag tycker är okörbart på min iBook 800 MHz.

(Men jag talar i egen sak... så ta det med en nypa salt...)

/Micke

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 19:44

Så där ja, nu är jag swichad , det känss bra!!
en 1 GHz Powerbook Alu 768 MB minne och Airport Extrem samt amerikanska tangter... och som switcher så dycker det upp frågor ideligen.
1 På poweerbook Alu så är det lite meckigar att byta tangetbord, men fixar man det själv om man är händig ?
2 Var skaffar man sig ett nytt lämpliga, Macoteket (gillade dom fick minne och mus snabbt där ifrån) kan man stoppa i ett lyse ?
3 Hur fr man skroll mus kappen att funka i firefox s¨att den öppnar länkar i nya tabbar ?

mvh Daniel

  • Medlem
  • 2004-08-22 20:32

I morgon landar en avi till en Powerbook Titanium 667MHz i min brevlåda. Tyvärr kan jag inte hämta ut den förrän jag har fått lön vilken kommer i veckan.

Familjens första dator blev en Performa 450 (25MHz) följt av ytterligare två äpplen. Dessvärre minns jag ej modellnamnen på dessa. Hur som helst, med hem-pc:ns intåg bytte vi snabbt till en Dell-burk och sedan dess har jag använt Windows (och stundtals Linux). Sex år senare har jag fått mitt första välavlönade sommarjobb och har tillräckligt med pengar att köpa en alldeles egen Powerbook!

För mig finns det flera anledningar att byta. En av de största är att den är bärbar. Jag har länge tänkt att det vore smidigt med en bärbar dator. På tåget, på resan, när man ska kika på film... det finns många tillämpningsområden. Och vilka bygger världens bästa bärbara datorer om inte Apple?

All mjukvara jag använder på min Wintel-burk finns även till Mac - från Macromedias och Adobes programvaror till OpenOffice, Snood och Championship Manager. Vissa småprogram är jag dock lite osäker över, t.ex. Miranda (underbar IM-klient), SSL och Blowfish-kryptering till någon vettig IRC-klient, packningsprogram m.fl, men det borde lösa sig.

Det ska bli roligt att se klasskamraternas min när de får se en Mac in action. Många har stirrat sig blida och någons bästa argument över att Wintel är bättre än Mac är att man bara har en musknapp och att det är dyrt att köpa en ny.

Wish me luck!

// Fogel

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 01:55
Ursprungligen av Fogel:

Många har stirrat sig blida och någons bästa argument över att Wintel är bättre än Mac är att man bara har en musknapp och att det är dyrt att köpa en ny.

Wish me luck!

// Fogel

... köp en optisk mus med skrollhjul och två knappar för tvåhundra kronor - sen finns det inga argument kvar för Windows.

Lycka till!

Jag switchade 6/7 -04 och detta pga att jag var trött på att installera om winxp & w2k var och varannan månad, samt att viktiga personliga filer förstördes titt som tätt. Nu funkar allt bra, även om flash player kunde vara bättre på mac.
dator: PB17 1,33ghz 1gb ram 80gb hdd
jobbar med webbutveckling och är supernöjd med mitt byte. håller på att konvertera alla jag känner

// johan

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2004-09-07 10:32

Aldrig mer PC!!

JA! Jag är en switcher!! Jag erkänner!! Min PC fick tuppjuck efter en virusattack. Fick ett bootvirus som slog ut hårddisken OCH ett virus i BIOS.... Efter mycket meckande gav jag upp. Burken hamnade på tippen.

En kompis har iMac G4 som jag testade... wow! Vill ha... va, inga virus... hmmm... Köpte en iMac DV SE 500 mhz. Fin liten sak men säg den glädje som vara för evigt.... efter ca: en halvtimme "frös" hela skiten. Efter lite support från vänner och bekanta visar det sig att just den modellen har problem med värme

vad göra nu... ingen PC och ingen Mac Kollade blocket och hittade en iMac Globe 1ghz

ex antal tusenlappar senare har jag en Imac Globe med 17" widescreen 512 internt 130gb HD airportkort och sändare (ser ut som ett rymdskepp!) två små superbra högtalare och div program

Nu är jag nöjd och kommer aldrig mer sätta en peze i mitt hem. Frågan är bara... vad göra med iMac DV:n?? slänga eller fixa? Den är ju så snygg!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 11:23
Ursprungligen av zven:

JA! Jag är en switcher!! Jag erkänner!! Min PC fick tuppjuck efter en virusattack. Fick ett bootvirus som slog ut hårddisken OCH ett virus i BIOS.... Efter mycket meckande gav jag upp. Burken hamnade på tippen.

En kompis har iMac G4 som jag testade... wow! Vill ha... va, inga virus... hmmm... Köpte en iMac DV SE 500 mhz. Fin liten sak men säg den glädje som vara för evigt.... efter ca: en halvtimme "frös" hela skiten. Efter lite support från vänner och bekanta visar det sig att just den modellen har problem med värme

Och ändå frös den? Äsch, förlåt! Låt gärna någon titta närmare på den - det låter som att det är analogkortsdöden, men det _kan_ ju vara något annat som är fel (och betydligt billigare att laga)

Välkommen till mac!

Kul med alla switchare som får upp ögonen för mac iom viruseländet på pc. Jag pratar med många virusdrabbade pc-ägare (mest vanliga svenssons som inte är power-users) varje dag på jobbet, och det går inte en vecka utan att någon eller några av de drabbade visar intresse för mac. Det kan vara frågor som "vad tror du, ska man byta till mac? det sägs ju att man slipper sådant här elände då". Vad tror ni att jag svarar?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2004-09-07 11:56
Ursprungligen av tei:

Och ändå frös den?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2004-09-09 14:45
Ursprungligen av Björnström:

Denna diskussion är endast öppen för dig som verkligen är en switcher - dvs du har bytt ifrån att köra PC till att köra Mac under dom senaste 24 månaderna (typ).

OM du är en switcher - skriv en rad här (och berätta gärna om varför du bytte) så får du en pytteliten men rolig uppgradering av din användarprofil.

Var är den pyttelilla presenten??

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 22:04

Trött på windows...

Trött på Windows. Vill lära mig ngt nytt. Kände för en bärbar dator. Kunde inte motstå PB 15" 1,5GHz. Är såå nöjd...

ja - tänk så enkelt det kan vara! synd att inte fler förstår & vågar...

välkommen

Ursprungligen av - Dirk -:

Trött på Windows. Vill lära mig ngt nytt. Kände för en bärbar dator. Kunde inte motstå PB 15" 1,5GHz. Är såå nöjd...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 17:58

bytte för tre månader sen. aldrig använt mac innan. min egenbyggda pc började bli seg och full och det var dags för ny dator helt enkelt. ända sen jag sett os x i tidningar och på apple.com hade jag varit sugen på en mac. en polare köpte en pb15" och jag blev ruggigt imponerad av både hård- och mjukvara.

jag slog till i sommras och köpte en emac. jag är supernöjd! never going back...

Ursprungligen av Björnström:

Denna diskussion är endast öppen för dig som verkligen är en switcher - dvs du har bytt ifrån att köra PC till att köra Mac under dom senaste 24 månaderna (typ).

OM du är en switcher - skriv en rad här (och berätta gärna om varför du bytte) så får du en pytteliten men rolig uppgradering av din användarprofil.

jag är switcher sen i fredags kväll. har nu en imac g4 globe. bytte för att slippa allt strul på pc (virus mm) och så är det så jävla mycket snyggare med en mac. speciellt en imac, eftersom pc'n jag hade tog sån jäkla plats.

snyggare, coolare, bättre... räcker för mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 15:19

sent skall syndaren vakna

Det var ett stort steg att kliva ur garderoben, men till sist gick det inte längre att dölja. Att komma ut känns fint. Vi blev med en powerbook g4 i veckan, via min sambos jobb. En vackrare låda går ju knappt att finna. Gliringarna har blivit många det går ju inte att gömma äplet på fronten. Men nu så finns den med överallt och står där bland pc med sin ljuva aluminum skal.

Snabb lätt och synerligen praktisk, Pc burkens brummande har tystnat och samlar nu mest dam. Det blir snart en stationär för mysiga hemmakvällar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-22 22:10

Jag är numera dubbel Macägare och trippel PC-ägare, varav de två senaste köpen är Mac'ar. Nästa datorköp blir även det en Mac... det kan jag garantera. Ska försöka samla ihop pengar till en stationär dator som jag kan plocka isär och leka med, gärna jättesnabb och med dubbla processorer.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 21:42

Jag är också en switcher, snart. Jag har inte fått min PowerMac G4 Quicksilver 733 mhz än. Min vän som jag köper den av kan inte lämna ifrån sig datorn förrän hans nya G5a PowerMac dyker upp (pga jobb).

Anledningen till att jag byter är att jag är så ruskigt less på alla virus och säkerhetshål som finns i Windows samt att det inte precis är ett snabbt operativsystem. Några av mina närmsta vänner är också macanvändare och visst har deras propaganda spelat in också. Sen verkar macen perfekt för det jag mest vill hålla på med framför datorn, grafisk design och webbdesignande.

Första gången jag blev riktigt sugen på att byta till Mac var när jag såg min blivande dator första gången, dvs när min vän packade upp G4an. Den var den vackraste dator jag sett och jag står fortfarande fast vid åsikten att G4 Quicksilver är världens snyggaste dator tätt följd av kuben och efter det iMac Globe. Sen när han visade OSX blev man ju inte precis mindre sugen.

Min dator fick jag köpa för femtusen inklusive en 20" monitor:

PowerMac G4 733 mhz
1.2 gb ram
Hårddisk 1: 40 gb
Hårddisk 2: 120 gb
Originalmus och originaltangentbord.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med köpet

  • Medlem
  • 2004-09-25 00:37
Ursprungligen av bmo:

Jag är också en switcher, snart. Jag har inte fått min PowerMac G4 Quicksilver 733 mhz än. Min vän som jag köper den av kan inte lämna ifrån sig datorn förrän hans nya G5a PowerMac dyker upp (pga jobb).

Anledningen till att jag byter är att jag är så ruskigt less på alla virus och säkerhetshål som finns i Windows samt att det inte precis är ett snabbt operativsystem. Några av mina närmsta vänner är också macanvändare och visst har deras propaganda spelat in också. Sen verkar macen perfekt för det jag mest vill hålla på med framför datorn, grafisk design och webbdesignande.

Första gången jag blev riktigt sugen på att byta till Mac var när jag såg min blivande dator första gången, dvs när min vän packade upp G4an. Den var den vackraste dator jag sett och jag står fortfarande fast vid åsikten att G4 Quicksilver är världens snyggaste dator tätt följd av kuben och efter det iMac Globe. Sen när han visade OSX blev man ju inte precis mindre sugen.

Min dator fick jag köpa för femtusen inklusive en 20" monitor:

PowerMac G4 733 mhz
1.2 gb ram
Hårddisk 1: 40 gb
Hårddisk 2: 120 gb
Originalmus och originaltangentbord.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med köpet

Jag skulle rekommendera en processoruppgradering så småningom. 1Ghz i den datorn med 2MB cache, ger ett jävla lyft.

Annars är datorn helt OK (utan uppgradering) även om det är en av deras "snikmodeller" utan L3 cache.

Du kommer säkert bli nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 00:49
Ursprungligen av stfm:

Jag skulle rekommendera en processoruppgradering så småningom. 1Ghz i den datorn med 2MB cache, ger ett jävla lyft.

Annars är datorn helt OK (utan uppgradering) även om det är en av deras "snikmodeller" utan L3 cache.

Du kommer säkert bli nöjd.

Hur mycket går en ny processor på då ungefär?

  • Medlem
  • 2004-09-25 01:06
Ursprungligen av bmo:

Hur mycket går en ny processor på då ungefär?

Jag köpte min för 1500, men det var begagnat. Kolla på macoteket.se, eller sätt in en annons här.

Du måste ju inte uppgradera direkt. Håll på det en stund, så kommer det som en kul överraskning sen!

Jag har ju switchat lite fram och tillbaka. Så jag räknas nog som en switcher.

Började köra PC, bytte till Mac i ett par år. Bytte jobb och höll mest på med PC i fem år och efter det, nytt jobb och Mac i ett par år igen. Återigen nytt jobb, bara PC och AS/400, i tre år snart. Nu har jag i alla fall köpt mig en beggad PB G3 Lombard, så nu blir det Mac trots tre PC hemma (en med Red Hat Linux iofs) och PC & AS/400 på jobbet. Saknar MacOSX, har inte kört det sedan 10.1 och Panther ska ju va betydligt bättre. Ser fram emot att få min Lombard med Posten.

PC NÖRD = NOT (anymore)

Hej

Jag har aldrig använt en Mac i hela mitt liv, har aldrig sett OS X Live, har aldrig smekt ett Apple tengentbord. Arbetar proffesionellt i PC-miljö sedan 6 år tillbaka och har som de flesta (haft) fördommar mot Apple. Anledningen till att jag SWITCHAR är virus, virus och Adware samt spyware. Jag har helt enkelt tröttnat på allt strul.

Jag har beställt detta från Gothia, Linköping:

Till min fru (Som hatar datorer (PC???))

iBook 12" DVD/CD-RW
Keyboard & Mac OS
AirPort Extreme Card
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
512MB DDR266 SDRAM

Till familjen (Barnen och mig samt hustrun)

iMac G5 20-inch 1.8GHz
Accessory kit
AirPort Extreme Card
Bluetooth Module + Wireless Keyboard & Mouse + Mac OS
Power Supply - ROW
250GB Serial ATA drive
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
1GB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs

Mitt företag kommer nog inte byta till Mac (tyvärr)

Fråga:

Har jag gjort rätt? Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-01 11:17
Ursprungligen av RoggaHa:

Fråga:

Har jag gjort rätt? Vad tycker ni?

Ser ut som ett fruktansvärt trevligt kit det där. Ser att du köpt extra minne från början, det gillar vi.
Var inte blyg för att fråga ihjäl dig här på 99mac. Finns även en mycket bra sökfunktion som gör att man hittar det mesta.

Välkommen in i värmen!

Ursprungligen av acke:

Ser ut som ett fruktansvärt trevligt kit det där. Ser att du köpt extra minne från början, det gillar vi.
Var inte blyg för att fråga ihjäl dig här på 99mac. Finns även en mycket bra sökfunktion som gör att man hittar det mesta.

Välkommen in i värmen!

Tack!

Jag har som du förstår säkert 100 000 frågor.

Här kommer nummer ett.
iMacen kommer att användas som en familjedaor som sakt.
Den kommer att placeras på vår nedervåning och användas till ALLT.

Jag planerar att köpa en ElGato Eye TV 400 och också då använda iMacen som TV.
Jag bor i Linköping och här försvinner all analog marksänd TV i September 2005.
Jag har tänkt att vänta med detta projekt tills dess. Vad har ni här på sveriges trevligaste Forum för erfarenheter gällande Elgato eller andra lösningar för TV-tittande via Mac?

Bevaka tråden