- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag planerar att köpa en ElGato Eye TV 400 och också då använda iMacen som TV.
Jag bor i Linköping och här försvinner all analog marksänd TV i September 2005.
Jag har tänkt att vänta med detta projekt tills dess. Vad har ni här på sveriges trevligaste Forum för erfarenheter gällande Elgato eller andra lösningar för TV-tittande via Mac?
Grattis !!
Här finns en hel del erfarenheter om Elgato samlat.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=22209
Mvh Ulf
Hej
Jag har aldrig använt en Mac i hela mitt liv, har aldrig sett OS X Live, har aldrig smekt ett Apple tengentbord. Arbetar proffesionellt i PC-miljö sedan 6 år tillbaka och har som de flesta (haft) fördommar mot Apple. Anledningen till att jag SWITCHAR är virus, virus och Adware samt spyware. Jag har helt enkelt tröttnat på allt strul.
Jag har beställt detta från Gothia, Linköping:
Till min fru (Som hatar datorer (PC???))
iBook 12" DVD/CD-RW
Keyboard & Mac OS
AirPort Extreme Card
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
512MB DDR266 SDRAM
Till familjen (Barnen och mig samt hustrun)
iMac G5 20-inch 1.8GHz
Accessory kit
AirPort Extreme Card
Bluetooth Module + Wireless Keyboard & Mouse + Mac OS
Power Supply - ROW
250GB Serial ATA drive
SuperDrive (DVD-R/CD-RW)
1GB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs
Mitt företag kommer nog inte byta till Mac (tyvärr)
Fråga:
Har jag gjort rätt? Vad tycker ni?
Tycker det ser klockrent ut! Välkommen in i mac världen! Bra att du tagit i med minne för det är en enorm skillnad i prestanda mellan typ 512MB och 1GB.... 512Mb räcker dock till den bärbara. Själv kör jag med PB12 som huvuddator och BT tangetbordet. Funkar fint men man är lite sugen på en iMac G5.
Lycka till som sagt!
Till min fru (Som hatar datorer (PC???))
iBook 12" DVD/CD-RW
Keyboard & Mac OS
AirPort Extreme Card
60GB Ultra ATA drive
DVD/CD-RW
512MB DDR266 SDRAM
Jag skulle ha beställ den med BlueTooth. Billigt, smidigt.
RoggaHa, det är bara att gratulera!!!
Din fru och dina barn kommer att älska dig!!!
Så är det...
Vadå kommer att älska mig
Det är klart som f*n att de redan älskar mig, jag hade hoppats att de skulle älska datorer (Mac).
Under 15 års tid har jag pysslat med PC. Jag hängde kvar i pc-träsket eftersom jag faktiskt tyckte att det var utmaning och lite pyssel med att optimera och greja för att pressa så mycket som möjligt ur hårdvaran. Jag spelade också betydligt mer när jag var yngre, vilket mer naturligt gjorde att PC:n var min hemplattform.
Idag tänker jag annorlunda. Jag är numera nästan helt ointresserad av processerna i datorn, utan ser den mer som verktyg som ska vara användbart vid mina studier och mitt arbete. Köpte en iBook för ett år sedan, ganska exakt, efter att ha kommit fram till att den var betydligt mer anpassad efter mina behov än någon annan pc:
- verkligen bärbar (som en a4-pärm ungefär).
- batteritid. det är fånigt med en dator som man inte kan ta med sig och använda när man behöver den.
- ljudnivå. iBooken är i princip helt tyst vid vanlig användning.
- os x. fungerar utan vidare. utan krångel.
- snygg. livet är för kort för att köpa fula saker.
Nu har jag sålt pc:n (faktum är att detta är en av de allra sista rader jag kommer att skriva på den), och väntar på en iMac G5-leverans. Jag bestämde mig för ca en vecka sedan när jag skulle synkronisera min bluetooth-telefon med pc:n, då jag först tvingades att använda Outlook, som lyckligtvis ingår i den gamla office versionen jag hade, men därefter kraschade programmet mitt under synkroniseringen. Någon smidig linuxlösning fanns inte heller att tillgå. Till slut lyckades jag i och för sig att synkronisera pc:n med telefonen- men jämfört med hur enkelt det var att göra samma sak på iBooken kunde jag inte längre motivera varför jag skulle använda än sämre dator än vad jag har råd med.
Den nya iMac:en är nämligen prisvärd, jag konfigurerade ihop en något sånär jämförbar Dell, som blev tusen kronor dyrare. Nu när prisargumentet har bortfallit finns inga ursäkter för att inte längre köpa en mac. Möjligen är ett motargument att inte längre kan spela Grand Theft Auto, men för det får man väl köpa en billig konsol.
ja jag är en switcher (står i infon om mig) och jag vill bli av med det eftersom min switcherperiod känns ute nu.
hur blir jag av med märkningen switcher?
Du ställer dig på knä och svär din lojalitet mot Mac-Guden förstås
Jo, jag har också bytt. från PC via ipod g3 till pb12".
är sjukt nöjd också.
mitt liv utan trådlöst nätverk och en laptop hade varit betydligt sämre.
bytte enbart pga känslan i mac. mac os x + hårdvarudesignen är oslagbar. och så klart förpackningen den levereras i. det enda jag saknar är att jag inte fått igång någon motsvarighet till dc++
jag gick även från 19" tft till 12"-laptopskärm. även den övergången gick väldigt bra. kanske lite jobbigt när man arbetar i indesign ibland bara.
ja. pepp på alla cylindrar här.
Jag har switchat från solaris på sparc och är supernöjd men till föregående skrivare så kör jag valknut som komplemment till dc++ som är en moddning på samma source. fungerar både på osx solaris linux och win Klart bässta dcklienten
Jag har bytt till Mac den senaste månaden. Har kört med PC-datorer ända sen vi köpte vår första 1994, en 486 DX2 66MHz (med inbyggd CD-ROM!). Jag var grymmast i klassen då.
Jag skriver mest och gör någon bild i Photoshop. Surfar, håller på med musik. Inte så DJÄVULSKT krävande saker rent prestandamässigt. Jag hade alltid hatat Mac för att jag tyckte de var så jävla krångliga och små detaljer som typ att luckan på cd-spelaren inte gick att öppna med en knapp på fronten. Att de svindyra mössen hade EN knapp. Såna saker.
Började en utbildning förra hösten där man bara körde Mac och det tog ett tag att lära sig, men det gick. Vi har en datasal full med iMacs och redigeringar med G5:or. Sakta men säkert lärde man sig att använda dem och när man kom hem, blev man mer och mer förbannad över att PC:n alltid jävlades. Det jag ville göra - skriva, leta information etc. fick jag mindre tid för på PC:n än på Macen eftersom PC:n alltid jävlades. Nu har vi iofs WinME på den datorn och det OS:et är legendariskt dåligt, men ändå. Jag gillade Mac mer och mer eftersom de lät mig göra det jag verkligen ville göra. De var lättanvända, det fanns en tanke och ett "släktskap" mellan alla program som gjorde att de funkade bra tillsammans och de var S.T.A.B.I.L.A.
Nu har jag haft mycket glädje av PC:ar också. Om inte annat har jag lärt mig mycket om hur datorer funkar eftersom det alltid är nåt som ska jäklas och behöver fixas på dem. Men det funkar bättre när en och samma tillverkare ligger bakom allting i och på datorn, så är det bara. Mac är inte perfekt, men de är underbara att jobba med. Min iBook är ett verktyg för att lösa uppgifter och problem, inte en uppgift eller ett problem i sig kan man säga.
Jag är väl också på väg att switcha då (för 1 år sedan trodde jag det var en omöjlighet) från en gammal AMD på 1ghz från 2000 till en PB15" 1,5ghz med det bättre grafikkortet och 1x512mb som är beställd här i veckan från macoteket. Hoppas jag blir nöjd och får en liten prestandaökning på köpet! Återkommer med frågor kan jag lova
nyfiken - vad fick dig att "ta steget"?
Jag är väl också på väg att switcha då (för 1 år sedan trodde jag det var en omöjlighet) från en gammal AMD på 1ghz från 2000 till en PB15" 1,5ghz med det bättre grafikkortet och 1x512mb som är beställd här i veckan från macoteket. Hoppas jag blir nöjd och får en liten prestandaökning på köpet! Återkommer med frågor kan jag lova
nyfiken - vad fick dig att "ta steget"?
Har väl kikat på Mac en längre tid och varit sugen. Sen mycket tack vara OSX och att Apple gör helt enkelt grymma bärbara maskiner. Sen är jag lite trött på windows, visst XP är det inget fel på men det känns som om dom ligger efter en hel del just nu. Sen ska jag plugga Grafisk Teknik 120p på Malmö Högskola nästa år hade jag tänkt så det är väl tack vare det också.
Någon som kanske har en webbsida för oss blivande switchers där man kan läsa om hur man hittar i det nya OSX? En lista på vanliga windows kortkommandon som är översatta till OSX m.m.
En lista på vanliga windows kortkommandon som är översatta till OSX m.m.
Vanligtvis brukar det vara så enkelt som att ersätta CTRL med ÄPPLE. Inte alltid - men påfallande ofta (Vilket leder till att jag numer sitter och trycker ALT-C på min peze... eftersom jag är van vid ÄPPLE... :rolleyes: )
Jag bytte för två månader sedan. Har länge velat ha Mac men inte riktigt fått till det ekonomiskt. Är jättenöjd med bytet men ibland får man ett nytt grått när man inte hittar "uppenbara" saker. Gillar enkelheten och att allt är genomtänkt.
Snart kommer TNT!!! i morgon ska de komma har jag blivit lovad..konstigt..har inte funnits någon aktivitet varken på tnt's tracker eller på apecode...men men..nu kommer tntmannen och plingar på i morgon...LÄNGTAR...jag ser ljuset..I se the light...me so happy....nu ska jag bara fixa photoshop cs och office.....och bredband....nu kommer jag bomba er med korkade frågor.....ha det heligt// Erik
hej igen...såg ett inlägg här ovan om kortkommandon..nån som vet en lista
(på svenska), nån stans på nätet? eller nån som orkar slänga ihop en?
mvh// Erik
En engelsk lista finns här (vad jag vet funkar de flesta av dessa kommandon även på svenskt OS X):
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Jodå, jag är ännu en swithcer!
Sitter för tillfället i Mexico där jag pluggar, vilket i stort sett är anledningen
till att jag har köpt mig en dator överhuvud taget. Skolan har trådlöst internet
över hela campuset, inne som ute.
Så vad blev det? En liten snabbtur med bussen till USA, införskaffade mig
en iBook 12" G4, 512 extra RAM, airport-kort och nya inEar lurar!
Är jag nöjd? Hell yeah! Den är min ögonsten!
När jag kommer hem så blir det till att köpa AirPort Express samt eventuellt
en grön iPod-mini. Har en iPod 1:a generation sen tidigare men men...
Hörru ljugtomten var någonstans i Mexico är du och vad gör du där?
Hörru ljugtomten var någonstans i Mexico är du och vad gör du där?
I Monterrey, plugger en termin, utbytesstudier!
/c
Nybliven ägare till en 15" powerbook och en enknapps applemus. Så jävla bra. Sen tidigare har jag en ipod också.