- Gäst
- Oregistrerad ●
Du kan tyvärr inte klippa ut en fil och klistar in den någon annanstans. Det är också någonting jag gärna sett i OS X. Men så länge du håller till på samma partition/hårddisk så är det inget större problem. Filerna flyttas dit du drar dem (håll ner alt om du vill kopiera, eller ta kringla+d för att duplicera eller kringla+c för att kopiera. Kringla+v klistrar in filerna).
Om du flyttar filer från en partition/hårddisk till en annan, kopieras de per automatik. Om du inte vill att de gör det, ta i filerna dra dem dit du vill ha dem och håll ned kringla strax innan du släpper musknappen (det vita plustecknet i den gröna ringen försvinner). Då flyttas filerna och kopieras inte.
Genvägar gör du enklast så här: håll ned kringla+alt när du drar mappen/dokumentet/programmet dit du vill ha genvägen. Då får du en liten fil med pil på och det är en genväg. Drar du mappen/dokumentet/programmet till dockan skapas en genväg i just dockan. Du behöver inte hålla in en tangentkombination då. Kortkommandot för att bara göra en genväg (den hamnar i samma mapp som originalet, du får flytta genvägen dit du vill sedan) är kringla+L
Om du markerar en genväg (de har en liten pil längst ned i vänstra hörnet) och trycker kortkommandot kringla+r kommer du direkt till originalfilen (alltså den fil genvägen härstammar ifrån).
Det är lite små tips som jag hoppas hjälper lite.
Oj detta måste nog skrivas ut och klistras på skärmen hehe.. nädå, ska kolla in alla tips. Mycket bra tack!
Jag har hoppas från PC för jag behövde STABILITET i mitt liv Jag har studio så det var tydligen ett måste enligt ja.... ALLA... Fast fuskar med att köra 2st PCn med Gigasampler, så PCn är i stort sett en enda stor sampler.
Det som förbryllar mig på mac är vart allt lägger sig och at jag inte hittat hur man tex "klipper" ut en fil för att kunna klistra in den nån annan stans... Saknar mycket.. jag kan bara flytta till en annan ruta vilket ibland är knepigt. Sen det där med att jag inte hittar hur man skapar genvägar. Tex till safari, eller kalkylatorn? Många bäckar små...
Skapa genväg: markera fil, äpple+L skapar ett sk. alias som kan flyttas hur som helst. Mycket vill sparas i dokument i hemkatalogen. Verkar vara default för det mesta. Annars går det att välja vad som helst, sparar själv Cubase på en egen plats, efter första gången vet programmet var det ska sparas. Du kan inte klippa ut filer, bara textsnuttar, markera filen, använd äpple+C för att kopiera. äpple+V för att klistra in. Om du vill ha en genväg i dockan: starta programmet från programkatalogen, gå till dockan, ta tag i ikonen som dyker upp när programmet är igång, flytta den till den plats du vill ha den i dockan, obs. måste flyttas till en annan plats för att detta ska fungera. finns också tredjepartsprogram som ersätter dockan, Drag Thing använder jag själv och det kan vara lite knöligt att konfigurera, men funkar bättre än dockan när det väl är igång. Finns här: http://www.dragthing.com/english/about.html
Denna diskussion är endast öppen för dig som verkligen är en switcher - dvs du har bytt ifrån att köra PC till att köra Mac under dom senaste 24 månaderna (typ).
OM du är en switcher - skriv en rad här (och berätta gärna om varför du bytte) så får du en pytteliten men rolig uppgradering av din användarprofil.
Hallå där!
Ja, här har ni en alldeles nybakad switcher! Fick min första mac dator (PB 15 1,67) någonsin, just idag (beställde den redan den 10/2), jag måste säga att den var hyfsat efterlängtad (lätt underdrift). Har kört peze sedan på 80-talet, och har av någon anledning inte bytt förrän nu (fråga mig inte varför, nu plötsligt blir allt så tydligt, förstår inte varför jag inte bytt tidigare).
Måste även säga att det här är den underbaraste computer jag någonsin lagt mina fingrar på, vilken otrolig känsla, kvalité, och finnish! Tyst är den också, till skillnad från alla gamla peze-burkar jag kört. Mac måste vara datorvärldens Ferarri, minst!
Lite ovant är det förstås, men jag har lyckats installera både trådlöst nätverk, samt en del program redan, måste säga att det gick oerhört smidigt, trots min ringa kunskap i OS Xs underbara värld.
Bytte till mac, eftersom jag är så innerligt trött på att formatera om datorn med jämna mellanrum, alla virusuppdateringar, samt all tid det tar att starta upp peze program, pga att Norton ska scanna rubbet, lätt tröttsamt men tyvärr nödvändigt för att undvika virus. Dessutom har jag förstått att OS X är utvecklat ur Unix (rätt eller?), och Unix vet jag sedan tidigare erfarenheter, är väldigt stabilt.
Ja, här har ni en kille som aldrig någonsin kommer att byta tillbaka till den mörka sidan!
Sköt om er allesammans, vi kommer säkert att höras mera framöver!
/Patrik
Ja jag kan stoppa tillbaka filerna om jag vet vart det skall - manuellt -. Men om jag inte vet vart de kommer ifrån, så blir det genast besvärligare. Och vad jag förstått på ett annat forum omöjligt om jag gjort något emellan filkastningen och upptäckten av att det blev fel fil som kastats.
Jag bytte från PC i december 2004.
Jag köpte en Mac för att jag va med i ett projekt där typ alla andra hade det. Nu efteråt fattar jag inte vad jag hållit på med hela tiden innan min PowerBook G4.
Jag har iof alltid hatat PC. Men jag gillade inte OS9 (mest för att datorn fryste när man va i menyer o sånt). OS X var huvudanledningen till att jag gick me på att köpa en mac men också anledning till att jag nu aldrig mer vill ta i en PC.
Sen är ju Macens design sex.
/ciao
Jag är på väg att bli en switcher. En iBook 12" är äntligen på väg hem till mig och jävlar vad bra det kommer bli :).
Ring på dörren nån gång då, TNT!
EDIT: och tjugo dagar senare är jag en lycklig switcher med en finfin iBook som bara är i behov av lite mera minne för att vara perfekt :).
Igår kom äntligen min nya PowerMac!
Switchar nu på deltid från min Dell Precision med Avid till en PowerMac Dual 2,5 med Final Cut Pro.
Snacka om switching.
Dellen kommer nog att fylla sin funktion som redigering ytterligare en tid dock, har varit bra och stabil. Hoppas nu att Apples datorer lever upp till det rykte som de har.
En spännande tid framför mig!
jag bytte i augusti förra året. Först nu, ett halvår senare har jag faktisk börjat se att även solen har sina fläckar, men osx är ändå heeeeelt överlägset i fråga om användarvänlighet å estetiskt tilltalande. Minns att fröet till mitt mac-begär härrör från studier vid universitetet 1997, då jag läste humancomputer interaction. Det var grymt lärorikt, men tyvärr är det enda jag minns därifrån var teoretikernas dissekering av av de olika operativsystemen på marknaden. Os x fanns ju inte då, men macen vaer enligt de flesta bedömare av teknologi (åtminstone ur ett mer humanistiskt perspektiv) valde mac i alla väder framför pc. Trots sin opacitet i jämförelse med win menade man att det var den verkliga folkhemsdatorn. Kanske borde tipsa mina framtida arbetsgivare om denna slutsats.
Nu har jag gett upp min AMD och köpt en iBook. Hittills är jag väldigt nöjd, lite svårigheter i OS X bara men det löser sig nog med tiden. Dock så skulle ett 512 MB minne inte sitta helt fel.
Jeg ble mac bruker for ca en mnd siden og jeg angrer ikke min powerbook gjør alt jeg har behov for og osx er ett fint system å jobbe med. Litt flere spill hadde ikke vært dumt men nå får jeg bare mer tid til andre ting enn spill
80% fornøyd med switchen så langt.
har haft en ibook 12 i ett par månader blev förvånad av hur smidig den är men behövde något med
mer krut i för att arbeta med så nu har jag köpt en pb 12 sd som kommer på torsdag.
skall skrota min pc totalt nu när man kan jobba utan den flerfärgde badbollen.
ibooken är underbar men basic har höga förväntningar på pb.
alla andra i familjen älskar ibooken och är jätteglada över att dom kommer få ha den för sig själva.
tänker dock inte byta nick kännns krångligt och jag har ju ibooken kvar!
Har efter 6-9 månaders tvekan äntligen switchat. Började för 4 veckor sedan att köpa en iMac G5 med 1 Gbram, 17 tum. Blev efter två veckors fixande väldigt nöjd, framförallt när den funkade med mitt trådlösa lan, samt min Win 2000 server hemma. Efter denna "prövotid" kunde jag inte låta bli, jag köpte en P12a, 1,25gb ram ,100 gb hdd och superdrive, min nya arbetspolare. Till historien hör att jag använt datorer sedan 1981, senaste 5 åren har jag endast kört Sony VAIO och äntligen känner jag att jag är tillbaka till grunden, dvs grejorna funkar. Naturligtvis har jag långt kvar för att mästra OSx men jag funderar redan på att ersätta min Win 2000 server burk med en Mac Mini med OSx server med två raidade firewire diskar. Som Ni hör är jag nöjd, har faktiskt skaffat ny videokamera, Sony 55 världens minsta DV samt Sony T33, för att få full effekt. Har även skaffat en airport express som jag använder regelbundet när jag är på de företag jag äger för att koppla upp mig trådlöst, kanonprodukt. Nu till de nackdelar / frågor jag har
1) Jag tycker iPhoto skräpar ner disken som f-n, har provat iview media men tycker fortfarande jag har bättre koll på mina bilder i pc miljö, plump i protokollet mac, älskar dock böckerna som jag beställt en hel del av.
2) Jag tycker iMovie skyfflar omkring importerade dv filer på ett helt okontrollerat sätt, någon som kan ge mig ett råd? Är Final Cut express bättre?
3) I Pcn hade jag auto synk mellan server och klient (läs mina bärbara datorer). har kört igång programvaran SYNK som funkar sådär, dvs jag glömmer den. Kommer detta bli bättre i nästa version?
4) Att använda mer än 1 Mac funkar sämre i apples värld än i PC världen. Tror MS har mer erfarenhet från corporate lösningar, Apple måste fixa detta för att komma i kapp.
I övrigt är jag nöjd. Väldig nöjd och kommer inte byta tillbaka.
PS! Glömde en sak, kör Bang och Olufsen och har integrerat med Pinnacle Showview från Pcn till Tvn. Någon som har erfarenhet från mediaboxar i Mac miljön? En konkret fråga är vilka format på DVD som stöds? Kataloger såsom Video_TS eller imagar?
Som sagt, nöjd switcher med några frågor
frippe99mac
Jeg har også B&O. Gå hit og få tips om alt som har med mac og B&O å gjøre
http://www.beoworld.co.uk/cgi-bin/teemz/teemz.cgi (gå ned til beo-mac)
Jag får min mac mini nästa vecka. Jag byter upp mig från en P233 med 32 meg ram, 4 gb hårddisk. Herregud vad skönt det ska bli! Bara att slippa vänta ca 5 sekunder från det att man använt skrollhjulet tills dess att firefox börjar skrolla ska bli underbart. Eller att både kunna lyssna på mp3 och använda en webbläsare samtidigt utan att hela systemet krashar. Bara att slippa ha något som helst att göra med microsoft... mmmm...
Inhandlade en Mac Mini från Apple Store, beställd i slutet av Januari och levererad i början av Mars (grymt). Orsak: nyfikenhet samt att jag planerade utveckla lite mjukvara till plattformen. Jag var sugen på att prova OS X, men jag gillar det faktiskt bättre än jag trodde jag skulle göra.
Det bästa med Macen är att den påminner mig om Amigan, äntligen en dator med personlighet igen. Min stackars PC-laptop använder jag bara till spelprogrammering och annat "jobb", men försöker göra så mycket som möjligt av det dagliga datoranvändandet på min Mini. Än så länge fungerar det bra, har dock en del letande kvar innan jag hittar alla applikationer som jag behöver.
Logic verkar intressant, och videoredigering tycks också vara något jag borde göra på Minin.. det känns klart mycket tuffare att kedja DV-kameran genom firewire-disken till den lilla Minin än till min PC-laptop iaf.
Jag har precis sålt min släpbara (3.7kg) Acer Aspire 1350 och beställt en 12" iBook med 60 GB hårddisk nu ikväll. Jag tycker Mac har lockat väldigt länge, mycket tack vare OS X. Jag har dock inte använt det tidigare utan bara läst om det på forum och liknande. Men men, nu tyckte jag det var dags att prova någonting nytt. Jag har använt PC sedan början av -90 talet. Dessutom tilltalar iBookens design mig väldigt mycket. Jag tror det kommer bli helt kalas.
PCn kommer jag dock ha kvar som arbetsstation ett tag framöver, finns inga planer på att byta den än så länge.
Jag går i väntans tider. Inväntar nya Tiger för att då lägga en beställning på en iBook. Dels behöver jag lite mobilitet i mitt stationära pc-liv och dels har jag, som så många, övertygats genom min iPods förträfflighet.
PC:n får dock stå kvar tills den ger upp, så jag blir väl någon form av fakeswitcher tills vidare.
började på en väldans trevlig grafisk skola i stockholm o i kursavgiften ingick en dator o jag la till lite pengar för att få vantarna på en powerbook 15" med massa extra RAM.
Innan har jag kört PC sen 93-94 nånstans o hackat o plockat o grejat o haft mig, windows var (enligt mig) ett mycket bättre OS än innan X kom till mac.
Hade inte just någon större koll på vad osx var egentligen då INGEN jag kände hade mac, eller ens visste någon som hade en.
Flyttade till stockholm och började på skolan o packade efter ett par veckor upp den vackra powerbooken. Det är nu cirka nio månader sen och jag kan säga att pcn står mest o samlar damm, o när den är igång kraschar den mest hela tiden och den väsnas som bara rackarn. Dessutom e den ful.
Nä, efter nio månaders meckande o justerande så fungerar nu OSX (nästan) exakt som jag vill ha det med operativsystemet.
Kort sagt är jag tokigt såld på denna dator, jag älskar den mer o mer.
Inte helt fel att sitta o skriva detta på en ljudlös dator i favoritfåtöljen över det trådlösa bredbandet...
Hmm.
Tack för mig
Jag är en äkta switcher. Jag bytte från PC till Mac i Januari. Då köpte jag en iMac G4 och en iPod av en vän till min far. Anledningen till mitt byte i början var att jag kände för det, inget annat. Jag hade den iMacen i ca två veckor innan jag hade blivigt totalt förälskad i Mac. Två veckor. Efter dessa två veckor av övertygelse beställde jag mig en iMac G5. Sitter och skriver detta inlägg på den nu. Mac har fått mig att förstå att PC är odugliga virusmaskiner som enbart duger att spela på, som de faktiskt gör bra. Det ända tråkiga är att man sitter med moppeljudet Det ska åtgärdas.
//Wheat
Ja, nu sitter jag ju här med min imac G5 17''. En kanondator.
Men visst har jag också moppeljudet. Egentligen är det ju ett svagt ljud men det stör då det inte dränks av andra fläktljud som det hade gjorts på min gamla pc.
Min trådlösa uppkoppling med airport funkar också bra, tappar dock kontakten ibland och då krävs en omstart för att hitta rätt igen.
Något jag dock saknar mkt är scrollhjulet på min mus - får investera i en ny. Jag har bluetoothmus. Nån med ett juste tips på en juste mus?
Angående moppeljudet verkar det ju som de flesta som bytt midplane (eller vad det heter) inte fått någon ordning på det ändå. Kan man inte reklamera datorn och få det fixat när de vet vad felet är?
Känns ju fånigt att hålla på och jobba sig om det är slumpen som avgör om felet avhjälps eller ej.
/Nöjd switcher
Sitter nu med en Mac mini som jag är helnöjd med, men anledning att jag köpte en mac var nog iPod minin. Jag blev så himla trött på att min PC hela tiden skulle småkrångla, visserligen litet i sig, men otroligt irriterande i längden. Är nu förtfarande lite förvånad över kapaciteten i macen, jag menar, sitter just nu och har Firefox öppet, lyssnar i iTunes, kollar på ett avsnitt av CSI: NY i HDTV. Och jag kör med 256 mb.
Sen så verkar fläkten har lugnat ner sig; efter att jag uppdaterade till 10.3.8 så gick den igång för nästan ingenting, men efter en omstart tystnade den, konstigt.
/En väldigt nöjd switcher
Ja var ska jag börja. Jag drog min lilla datorhistorik tidigare i Presentationer. Ett ypperligt tillfälle att prova 99macs sökfunktion
Nåväl. Mac har för mig alltid varit intressant (då jag av naturen är väldigt intresserad av datorer, operativsystem och allting annat som man kan styra eller leka med på ett eller annat sätt). Första närkontaken med en mac var på bilden i högstadiet. Jag vet tyvärr inte vad det var för modell. Detta var runt 1994 och den kändes allmänt seg redan då. Så jag kan tänka mig att den hade ett eller annat år på nacken. Det jag blev så imponerad av då var den underbara grafiken man kunde skapa på den. Jag hade då nyss införskaffat en amiga 600 och jag var hyffsat imponerad av den. Jag kommer ihåg att jag bara lekte fram nåt på macen. Använde nåt slags airbrush-verktyg. Riktigt snyggt, skulle säkert klassas som konst. Sedan dröjde det ända till 99-00 nånting när jag hade närkontakt med en iMac. Jag tyckte den var riktigt trevlig att sitta vid. Puckmusen däremot tyckte jag inte var nåt att hurra för.
Sedan kan ni som hittat Presentationsartikeln se att jag gick över till pc med diverse windowsversioner och sedan började använda linux/unix i lite olika former. Jag gillar linux skarpt. Det är väldigt bra ihoplockat förutom vissa saker som gör att man inte får ett riktigt bra helhetsintryck. Det fick jag dock när jag testade en gammal grafit-iMac g3 500mhz. Allt arbetade så unisont. Alltfrån hårdvaran, alla program till hur man själv kände sig när man satt vid datorn. Inga felmeddelande om ditten eller datten. Den tog emot alla bilder via usb utan problem, den gick och la sig och sov när den blev trött. Plus andra små funktioner som man har lätt att lära sig men svårt att leva utan.
Det som fick mig att satsa på mac var att det byggde på unix men med aqua över som jag visste skulle fungera felfritt iom att apple faktiskt varit med ett tag. KDE och Gnome för linux/unix känns väldigt bra men inte helt fulländade.
Jag har nu suttit framför min mac mini i över en månad och det känns verkligen som hemma. Allt från tangentbordskombinationer till program som är lätta att hitta och installera. Jag kommer gladeligen att betala för tiger för det här är nåt jag verkligen vill stödja.
Jag funderar även på att skaffa en bärbar och har mina ögon på en iBook..sen kommer den antagligen att revideras innan jag får råd med en dito..men det gör ju inget.
Införskaffade in eMac till sambon och mig efter ha tröttnat på alla virus/trojanska etc. som vår PC som släppte in trots alla tänkbara skydd. Droppen var när vi fick "blå skärm" på XP Pro och hela datorn havererade och vi hade lite tur alla våra semesterbilder/barnbilder låg på HD2 och inte systemdisken som kraschade för gott. Nu har vi även släppt in Tigern hos oss och allt frid och fröjd. Till och med sambon har slutat lukta svavel och är jättenöjd med datorn efter ha varit väldigt misstänksam mot Mac.
Hälsningar från en switcher familj
Sen 12:46 i Torsdags (12/5) så är jag en switcher. Jag gillar det jag har sett av OS X hittils, visst är det lite ovant ibland men då tar man till bash-terminalen så löser det sig. Vad köpte jag för dator då? Jo en PowerBook G4 15". Snyggare dator får man leta efter.
Jag ska tom ta med datorn till jobbet och testa att installera vår javaprodukt. Ska bli kul att kunna säga att vi även stödjer Mac
Har laggt in i en beställning på en PowerBook 12''. Det blir min första mac. Jag ville egentligen vänta tills Apple släpper nya iBook, jag vill inte köpa en dator som inte fullt ut stödjer Tiger. Jag såg Tiger hemma hos en polare, helt sanslöst bra operativsystem. Att jag också hade 15000 som brände i fickan gjorde inte valet svårare.