Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-02 16:26
Ursprungligen av Maria.Eklof:

Fick min ibook 12" idag.. jag är kär

Och så säger folk att kärlek inte kan köpas för pengar.

*Maxim klappar sin egen 12" iBook*

Till en början var det bara en dröm, ett mål. Nu har det blivit verklighet. Okej det är ingen dundermaskin, jag har en mac mini som jag nu har pillat på i två dar. Mac minin duger gott och väl, och P900:en har fått en lekkompis. Nu i början känner man sig väldigt klumpig i OS X; i alla fall jag

Men jag gillar inte att apple tvingar ut stackars nybörjare ut på det okända Internet för att fåreda på hur man fixar till så mobiltelefonen fungerar som den ska med mac:en .. *surar*

• Oregistrerad
  • 2005-06-05 20:40

Det är nu 9 dagar sedan jag fick min första mac, en iBook G4.
Eftersom jag ska bo lite utomlands i sommar behövde jag en laptop och när jag fått testpilla lite på en kompis iBook (allt var så snyggt och verkade funka så bra!) tog jag steget och beställde en egen från applestore. Och jag är helt klart nöjd så här långt. Jag vet inte om det är OS:et eller touchpad:en som gör att jag känner mig klumpig i OS X men bortsett från det fungerar allt som en dröm, visserligen kanske en dröm i slow-motion med 256 RAM men det ska vi nog råda bot på när pengar finns. Och trots att jag har en stationär PC (med win/linux dual-boot) med obegränsade lagringskapaciteter jämfört med iBooken har jag inte kunnat hålla mig borta från iBooken de senaste dagarna, flera dagar har PC:n fått stå och damma i hörnet utan att ens bli bootad.

Följande program har jag installerat hittills och jag är mycket nöjd med samtliga:
quicksilver (ett måste!), cyberduck, subetaedit, azerus, soulseeX, adium, iscroll (underbart!), kismac, mplayer, stuffit, unrarX, graphicconverter
Tips på annan freeware man inte kan klara sig utan tas gladeligen emot!

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-07 01:31

Tio dagar med mac och powerbook

Tänkte jag skulle delge er min upplevelse av pb 12" combo efter tio dagars användning.
Jag har aldrig tidigare använt en mac av något slag, tills för någon månad sen då en bekant demonstrerade den. Nu har det gått över en vecka sedan jag rev igång den för första gången och jag kan väl inte säga annat än att jag är jättenöjd. Jag vet inte vad som övertygar mig mest, hårdvaran eller Tiger. Produkten känns stabil och jag har inga prestandaproblem och inte heller låter fläktarna illa (vilket andra verkar ha haft problem med). Visst blir den lite varm ibland, men så är det väl med alla bärbara. Vad gäller operativsystemet så är det i princip felfritt. Underbar design, känslan av att "allt fungerar" är uppenbar, inga konstiga felmeddelanden ala windows och sist med inte minst en helt suverän sökmotor. Med spotlight så spelar det ju knappt någon roll var på hårddisken man lägger prylarna. Som van windowsanvändare känner man sig självklart rätt vilsen ibland och det är inte helt rätt att hitta vissa funktionsdugliga program .... men ändå: Det är värt det.

Det tog bara några dagar (första dagen jag tog med den till campus dock) innan jag fick höra det jag visste att jag för eller senare skulle få höra från en hona: "Åhhh guud vad söt den är". Jag replikerade med det självklara: Den är inte söt, den är cool! En annan klassiker är: "Får det plats en dator i den lilla väskan" ? Yes folks, inte bara en dator utan ett mästerverk.

Nu kommer jag inte på något mer att skriva, men jag återkommer säkert.
Jag får avsluta med två andra vedertagna kommentarer som jag sett i detta forum:
Jag byter aldrig tillbaka till den mörka sidan igen.
Jag har levt i en lögn.

• Oregistrerad
  • 2005-06-07 23:18

Ja jag har bytt

Jag har bytt från PC till mac nu under våren, främsta skälet är musikmakeri fast jag har upptäckt att den (min ibook 14" 1,33 Ghz G4) är stabil och pålitlig. Min gamla PC var redan som ny en skapare av frustration, typ hängningar och annat. Man borde bytt tidigare.

Den 27:e kommer jag hänga på dörrarna till min närmsta apple försäljare=) och köper en pb 15" combo.
Anledningen till att jag switchar är att jag vill ha en laptop så varför inte en mac.. kul att prova något nytt.

Jag blev lite osäker på att köpa en iom att dom snart byter till intel chips men va f-n jag köper ju den inte för att få en dator med bra andrahandsvärde...

bara 19 dagar kvar nu

Ursprungligen av slicknikk:

Jag blev lite osäker på att köpa en iom att dom snart byter till intel chips men va f-n jag köper ju den inte för att få en dator med bra andrahandsvärde...

bara 19 dagar kvar nu

Helt rätt. Bara för att Apple ska byta proppar, betyder inte det att dagens produkter är värdelösa. Och de kommer inte sluta fungera EFTER att Apple helt gått över till Intel heller.

Kör hårt! Och välkommen.

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-06-08 22:22

Idag kom hon hem till mig och nu sitter vi och småmyser i soffan tillsammans. Hon är så fin, så fin och jag smeker henne kärleksfullt trots att vi ännu knappt känner varandra. Hon heter Powerbook 12", väger lite styvt 2 kg och hon är min....

Ursprungligen av Kårre:

Idag kom hon hem till mig och nu sitter vi och småmyser i soffan tillsammans. Hon är så fin, så fin och jag smeker henne kärleksfullt trots att vi ännu knappt känner varandra. Hon heter Powerbook 12", väger lite styvt 2 kg och hon är min....

Det är nu jag tänker komma hem till dig och ta dig ut på stan för att träffa verkliga pinglor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 17:05

Precis jätteny med mac, en ibbok g4.
Det började med en ipod och ny en ibook.

Frågora som en nykläckt switcher är många, men jag lär mig fort
Malli

• Medlem
  • Ockelbo
  • 2005-06-13 15:26

Switch me on Baby

Tja alla glade sitter nu på min Powerbook 15" 1.67Ghz 100Gb disk 1Gb minne 128Mb Grafik o Superdrive

Jag ska ALDRIG köra Windows igen. Men man blir ju lite ledsen när Jobs säger att han skall börja köra Intel hårdvara lite ledsamt men men.

Nu vet jag varför Mac användare alltid e gladare
allt funkar bara

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-13 15:31

Hej, och välkommen.

Oroa dig inte för vad Steve hittar på, han vet vad han gör.... tro mig, titta bara vad han åstadkommit , iMac, iPod m.m.

Yes!!

• Oregistrerad
  • 2005-06-13 16:08

Hej

Jag är en switcher!

Jag hade fram till ett par dagar sedan PC. En ganska ny sådan med Virus xp.. oops "Windows XP" menar jag. installerat.

Tröttnade på att hur vass dator jag än hade så gick allt segt och hårddisken lät som en moped..typ.
När jag sedan fick ad wares , spyware, trojaner etc. med regelbunden basis som i stort sätt krävde ominstallation, så tröttnade jag rejält på PC'n Dessutom lät den oerhört mycket och var stor, ful och gubbig.

Var hos en kompis förra veckan som skaffat en Mac Mini med tiger, och blev helt totalsåld.
Jag sålde min PC och allt som påminnde mig om den på blocket.se och köpte en ny oerhört snygg Mini Mac med 1.42Ghz och 1GB ram samt tillhörande Apple Mus, T-bord TFT skärm. Jag har aldrig varit så nöjd med en dator tidigare faktiskt. Helt såld! Jag har även blivit påverkad av min storebror som är sk. "Mac Taliban".

Det lustiga är att jag först halkade in på mac först iom att jag köpte en silverfärgad iPod Mini 6BG för ett par månader sen. Jag blev kär i den spelaren direkt efter några torftiga försök med Jens of Sweden, och förstod att Mac är någonting som tilltalar mig, både i gränssnitt, nytt överlägset OS och design. Dessutom är min Mini både väldigt tyst, och 1.42ghz med 1GB ram till Tiger känns riktigt kraftfullt och snabbt faktiskt.

Postar en liten bild här:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/P6120109.JPG

Aldrig mer Pyttemjuk för min del.

Senast redigerat 2005-06-13 16:21
  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-06-15 14:15

Även jag...

Jag var inne i stan idag och beställde min första Mac, en iMac G5 20" med 1gig i ram
Kommer få den innan fredag enligt försäljaren eftersom de inte behövde beställa från apple

Har tänkt "switcha" tidigare men inte fått tummen ur... tycker skillnaden mellan os x och xp är som natt och dag. Längtar tills jag får hem mina nya skönthet så jag kan börja leka lite

snygg setup! otroligt fin e mini'n! välkommen!

Ursprungligen av governor:

Hej

Postar en liten bild här:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/P6120109.JPG

Aldrig mer Pyttemjuk för min del.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-18 14:51

Hej!

Jag har bytt till mac nu under våren. Jag kom i kontakt med mac första gången på ett jobb i höstas där alla hade mac. När minin så släpptes i våras kunde jag inte hålla mig längre och den pryder verkligen sin plats på hyllan ovanför skrivbordet. Jag använder den tillsammans med min dell tft-skärm och mitt logitech trådlösa tangentbord+mus som jag hade sen senaste pc-köpet. Jag håller fortfarande på och lär mig och det är mycket jag inte kan. Jag lär mig något nytt mest varje dag.

Jag har nu även kommit fram till att jag behöver en bärbar till jobbet och där är det macar som gäller så jag har beställt mig en finfin powerbook 15" 1,67Ghz som jag otåligt väntar på! Den ska bli riktigt trevlig att bekanta mig med och då får jag även känna på Tiger!

Mvh

Christian

• Oregistrerad
  • 2005-06-18 17:00

Japp. Jag är en switcher.

/Martin

Bytt till en PB12 för fyra månader sen, efter att ha hafft en Acer 1355 LC med XP i ett år. Innan det lite blandat med PC hop-plock och i begynelsen var det C64 och Amiga.

Bestämde mig för att prova Mac när min polare skaffade en ibook12, skärmstorlek på 12" blev det för att kunna sitta på flyget och kunna använda datorn, och en Powerbook för att den inte är vit(!).
Lite mer minne är alltid bra(512), och en superdrive är också fint att ha i datorn istället för att ha massa lös kringutrustning, som för övrigt är en tre i ett-skrivare, en 160gig hårddisk och trådlös modem-router.

Oj. Vad bra allt funkar. Vad tid jag fick för att ANVÄNDA datorn istället för att mecka med den.
En kompis som inte har haft dator tills nyss brukade fråga vad man egentligen håller på med när man pysslar med datorn. Och den mesta tiden går åt till att lägga in Ws på nytt, funkade SP2 funkade inte denna gång, gör det igen. uppdatera virusprogram, mecka brandvägg igen, funkar inte, fick det att funka, få igång drivisarna till det trådlösa nätverket m.m.
Har rekommenderat honom att skaffa mac, för han tycker numera att det är lika tråkigt som mig att hålla på med ett med tiden allt segare Ws.

Jag är så !"€% nöjd.

kan även nämna här bland nätverkstekniker och grafiska designsnubbar att mitt yrke är snickare.

Så sitter man då med en sproljtans ny Powerbook. Jag är väl förvisso ingen switcher eftersom jag fortfarande tänker ha kvar min pc. Men det känns bra, även om jag inte begriper allting än efter fyra timmars macanvändande...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-06-30 21:05

Jag är en, från och med idag!

Jag är en Switcher

Skrev en presentation, tror jag döpte det till " Antar att man är en switcher ". Där står lite information och sådant

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-01 16:24

Hej!
Jag är en switcher som är så ny att han inte ens har satt på sin nya Mac, konstigt, eller hur? Jo, min presentation går att läsa här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=79803

Jag är ny på det här forumet och just nu håller jag på med att skriva ett inlägg i "Switcher" avdelningen där jag undrar i fall att ni känner till programvaran som motsvarar det jag använde i PC-världen. Vissa applikationer var rätt så fiffiga måste man säga, det var operativsystemet som jag tröttnade på under åren.

Hälsningar,
homesick

• Oregistrerad
  • 2005-07-11 22:06

Switcher? Ja visst!

Hej,

har sedan barnsben kört PC, ända sedan jag i DOS fick farsans 286a att krascha. (Fråga mig inte hur jag lyckades...). Har spenderat många timmar framför diverse PCs och väl i ungdomens dar ganska nöjd. Men ack vad fel jag kunde ha. Har under de senaste åren, egentligen sen de senare generationerna av Windows mer och mer irriterat mig på de ständiga avbrotten, alla oförståliga filer som lagras och dessa konfigurationsfiler som bara ställer till det (läs Registret). Det kändes som varje program som man installerade för att hålla rent på något krävde ett annat för att fungera ordentligt. Och varje program krävde mer av hårdvaran... Till slut fanns det bara en utväg, att ständigt köpa ny och aktuell maskin, vem har råd med det? Ok, ni fattar vinken.

Så, under våren dök ett brev upp på jobbet om nytt HemPC erbjudande. Döm om min förvåning när jag såg att även Mac fanns representerat bland alternativen! Genast började jag undersöka. Vad hade hänt med Mac de senaste åren? Jag hade redan sneglat och bestämt mig för att köpa iPod mini så snart en ny dator fanns i hemmet, men datorerna då? En kompis hade precis köpt en PB 12", det blev ett omedelbart besök. Ack, låter patetiskt, men det var kärlek vid första ögonkastet. Efter att ha fifflat runt med den ett par minuter och en massa påföljande timmars surfning på temat så var det bestämt.

Sedan en månad är jag nu stolt innehavare av en PB 17" 1,67 GHZ 1GB RAM 128 MB grafik och 100 GB HD. En perfekt maskin för mitt ändamål. Datorn går att ställa undan men fungerar som en stationär i många hänseenden. Tar den kanske gärna med mig pga vikt och storlek, men visst fungerar det på tåget och ut på innergården en ljummen kväll.

Min erfarenhet så här långt är ett otroligt smidigt operativsystem, enkla inställningsmöjligheter, enkelt handhavande rent generellt vad gäller inställningar, inga systemfiler i Windows anda och ett övergripande rent och proffsigt intryck. Dessutom är ju själva datorn så mycket snyggare och mer gediget byggd. Samtliga program jag provat har fungerat mycket väl. Hela iLife serien ger mycket proffsigt resultat (trots initiala tvivel om mappstruktur m m), att t ex kunna göra en proffsig DVD som present till en släkting med bildspel m m eller arrangera sina bilder och i samma miljö hålla ordning på all musik är ju genialt. För att inte tala om Toast Jam som ger möjlighet att mixa ihop låtar på amatör-nivå med ett riktigt proffsigt resultat. För alla Office och Excel-diggare så kan jag meddela att även dom fungerar galant. Hur går det att INTE gilla Mac? Visst, det är dyra maskiner, men de ger så mycket tillbaka om man spenderar några timmar framför skärmen.

Måste även passa på att ge otrolig credit till upphovsmakarna av 99MAC. Det här är en riktigt bra sida för alla Mac-användare. Det är ett forum där man får svar från seriösa användare. Jag har redan haft riktigt stor nytta av det här forumet. Bra jobbat!

Om det är någon PC användare som orkat sig igenom hela texten och som har minsta fundering på att byta över så kan jag bara säga, GÖR DET NU!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-15 14:17

Dagsfärsk!

Fick min MacMini idag, och hittills är jag kanonnöjd. Bytte upp mig efter lite övervägande med min gode vän Martin, och beställde en Mini. Och tjohej vad liten den är!!

Och tyst som en viskning går den. Man måste verkligen lägga örat emot för att höra den, till skillnad från min gamla PC som lät som om fyrtio tomtar vevade fläkten i allt damm.

Nu behöver jag bara komma igång och ladda ner de bästa och mest nödvändiga/roliga programmen som inte redan kom med vid leveransen. Någon med några heta tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 20:56

jag är en switcher!

väntar på min pb12, som kommer idagarna.
absolut tidigaste julafton på 25år för mig.

i garderoben hamnar min stationära p4 2.8Ghz.. mitt skrivbord är tomt och bara en samsung 910T står och väntar på att para ihop sig me den nya sötsaken.

lyckats påverka vänner så de ligger och klurar på deras setups nu när de ska switcha.

Ursprungligen av ptMAe:

Nu behöver jag bara komma igång och ladda ner de bästa och mest nödvändiga/roliga programmen som inte redan kom med vid leveransen. Någon med några heta tips?

Har väl diskuterats till döds, men de program jag inte klarar mig utan är Cyberduck (FTP-klient), VLC (mediaspelare), Adobe Reader (Preview klarar inte av att fylla i formulär i PDF-filer), Colloquy (IRC-klient), Windows Media Player (Mycket WMA/WMV-material på webben), Real Player (Tyvärr fortfarande några webbplatser som envisas med detta kassa format), Remote Desktop Connection (för att kolla den gamla Win-burken någon gång ibland), och ett par p2p-program som man inte bör (får?) nämna här.

Jag köpte min absolut första mac för inte så länge sen, det var en gammal mac som jag främst skulle ha att leka med tills jag skaffade någon bättre, och nu sitter jag här och väntar på min powerbook g4 12' som min morbror ska ta med sig hit när han kommer imorgon kväll. så, ja, jag är en switcher.

Har precis beställt min första Mac, lite trött på Windows (kört PC 9 år) etc...så en amd64 3700+ åker ut och in kommer en G5 2x2.3 (med x850xt givetvis) anländer om ca 1.5 vecka, skriver några rader när jag haft dfen ett tag

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-02 17:52

Tjo! Väntar ivrigt på min Ibook som jag köpte förra veckan Sitter på en kompis PC just nu. Sålde min stationära PC i samma veva som jag köpte Ibook:en.

gammal kärlek..

switchade tillbaka för 3dje gången...

kört linux ett tag sen jag ledsnade på xp..

hittade en annons på en pismo, köpte den och blev
kär..... och köpte en älskarinna, en mini.

stannar nog för gott denna gång.

/gbgjohn

Ja, då kan jag äntligen skriva på denna tråden. Fick min allra första mac idag. Så idag är man en sann switcher.

Varför jag bytte till MAC.

Inga virus, spyware och givet vis OS X TIGER!

Senast redigerat 2005-08-10 11:56
Bevaka tråden