- soundallot
- Medlem ●
- Malmö
Hej!
Jag är en switcher och jag är glad att jag har hittat detta utmärkta forum.
Jag har i många år kört på pc till det mesta, men för knappt 2 år sedan uppgraderade jag min inspelningsstudio med ett ProTools TDM system och då köpte jag en mac g4 för att köra det på. Sedan körde jag musiken på macen och hade pc:n till internet och annat tjafs. Men ju mer jag satt och jobbade med de bägge plattformarna paralellt, desto mer förtjust blev jag i macen hela tiden. Så förtjust att jag lovade mig själv att aldrig mer köpa en pc. Så för 3 veckor sedan köpte jag en mac till, en iMac G5 20" och är hur nöjd som helst. Inga virus, inga krascher och nu kan jag göra allt mitt arbete på macen.
Jag är numera switcher, tillsammans med min flickvän. Köpte en ibook till henne i söndags, och fick min mini levererad i tisdags. Så nu sitter vi och roar oss och hittar nya funktioner i Mac OS X hela tiden.
MVH Tobias Hansson med flicka.
Köpte min första mac 1989, efter 7 år med lika macmodeller var jag tvungen av praktiska skäl (jobbet) att byta plattform till pc. Nu är jag friare, och sedan ett halvår tillbaks till mac (Imac20 och Macmini). Känns på alla sätt bra, nöjd. Inga problem att flytta över alla filer efter 7 år i pc-världen. Har återvänt och blir kvar.
Jag köpte nu i veckan en Power Mac G4 för en billig peng från skolan som jag nu sitter och leker med. Jag har aldrig använt mac innan och det ska bli riktigt kul att utforska Mac och upptäcka alla fördelar med det. Jag har i alla fal upptäckt att min iPod funkar bättre och smidigare tillsammans med Macen än med PC.
Kört med en lånad iBook parallellt med pc i 2,5 år.
Det som övertygade mig mest när jag skulle välja en ny bärbar dator var det minimum av krångel jag upplevt med den lånade iBooken. Det i kombination med den snygga designen fick mig att hala upp plånboken och införskaffa en alldeles egen PB för ca 3 mån. sedan.
Är supernöjd och blir lycklig bara av att titta på den!!
En liten historia om hur jag hämtade min iBook och blev en äkta switcher
I måndags ringde jag till macforum och frågade lite försynt om de skulle hålla den uppskattade leveranstiden på två veckor som jag fått. Svaret jag fick var föga upphetsande:
- Den skeppades från apple förra veckan, så den är nog hos oss i slutet av veckan.
(valfri ramsa svordomar), tänkte jag som hade hoppats på att få den nu på torsdag. Jag gick till och med så långt att jag började planera lite vad jag skulle göra i helgen eftersom jag uppenbarligen inte skulle spendera den med min nya fräscha iBook.
Så idag, strax före lunch ramlade det in ett mail om att min leverans var klar för avhämtning i avenybutiken. Jag blev ju naturligtvis alldeles till mig av glädje och spenderade de sista minuterna före lunch med att springa omkring på kontoret och sjunga "Jag har fått en i book" (mel. you don't make friends with salad) och jucka mot mina medarbetare.
Efter att ha raggat till mig att få låna chefens bil och närmaste tillgänliga macnörd (som för övrigt också fått mig att switcha) så begav vi oss med ilfart i spöregnet till applebutiken på avenyn. Väl där framme drog jag glatt fram mitt visa-kort och skulle betala, men tji fick jag:
- Köp medges ej! hånade kortläsaren.
Just det tänkte jag, jag har ju sparat pengarna på ett annat konto, så upp for mobilen och ringde telefonbanken. Efter att ha spenderat ungefär fem minuter i kö så får jag reda på av operatören att hon inte kan flytta pengarna åt mig eftersom det är ett e-sparkonto. Innan jag hinner få ett psykbryt av den högre skolan berättar hon snabbt att jag kan föra över pengarna själv med självbetjäningen. Sagt och gjort. Jag betalar och springer ut från avenybutiken med min ibook-låda i en stor svart sopsäck (den enda sortens påse butiken hade som kunde inhysa min låda).
Mycket besvär för en liten dator kan man väl lugnt säga. Nu sitter jag i alla fall här och tittar på min än så länge oöppnade låda och väntar på att klockan skall bli fem. Men se där, klockan är fem. Arbetstiden är över. Nu mina vänner är jag inte längr bara en arbets-switcher nu är jag en äkta switcher.
Varför switchar jag? Som gammal datornnörd har jag aldrig gillat Microsoft-produkterna, framförallt inte operativsystemen. Dock har man tvingats köra det hemma på grund av hårdvarukompabilitetsproblem med linux och annat tjafs. När jag strax efter nyår fick chansen att börja jobba med en iMac G5, så märkte jag hur mycket mer inspirerande MacOS är som operativsysttem. Hur mycket smidigare det är att jobba i. Och hur mycket roligare det är för en unix-nörd också.
Kort sagt, jag blev kär i min iMac G5 på mindre än en vecka.
Jo hej,
Bytte från en PC till en Mac för.. hmm, ja, två dagar sen.
Det var en god vän till mig som väckte tanken, och före jag visste ordet av så hade jag beställt en sprillans ny iMac G5. Tanken var helt enkelt att få lite omväxling och än så länge har jag klarat mig finfint med min nya dator
I övrigt må det nämnas att jag inte såg några hinder i att skaffa iMacen heller; eftersom jag spelar PC-spel typ tre gånger om året räknade jag med att jag skulle klara mig vid liv... De funktioner jag "behöver" har den fungerat ypperst bra med, t.ex. Photoshop m.m.
har switchat köpte en ibook och sen en pb aldrig mer pc...........
Hej
Jag bytte för ungefär två månader sen, från en gammal campaq-pc till en ny eMac. Och det är underbart, visseligen ångrar jag mig lita att jag inte köpte en bärbar. För vi åker till vårt sommarhus nästan varje helg, och då saknar man den... Men i det stora hela är det mycket bra!!!!
Visst är jag en switchare! Sitter på jobbet med en halvgammal G4, mycket bättre än PC:n som den ersatte, toppennöjd. Och det var det roliga!
Det tråkiga då: Hemma har jag också svitchat, tyvärr åt fel håll. Min två år gamla G4, dual 1,25 har get upp, har provat med allt som jag kan komma på. Bytt minnen, diskar, kablar mm. Vissa gångar kommer "boinggg.et" men så efter ett par sekunder blit det "Tut-Tut". Andra gångar händer inget, så jag har fått skruva ihop en PC och köra Win så länge.
Dock skall det bara dröja tills jag har ekonomi att låta en verkstad ta hand om G4:an, då är jag på topp igen.
Har varit Mac-frälst sedan slutet på 80-talet, så det är tungt just nu.
Nenne, Glad & ledsen
Switcher, ja det är jag väl. Har sysslat med Mac från och till sedan -98 men på allvar böt jag för ca ett år sedan. Kör nu hemma en eMac, en grym uppgradering från den peeze som stått på mitt bord i X antal år. Innan bytet körde jag RedHat Linux, men peezen började bli gammal och sliten så det gick trögt. Nu har ungarna den som speldator med Winblows 98, så den har väl också hittat hem.
Liksom jag
Böt jobb efter sommaren och där kör jag nu en MacMini och två peeze. Den ena som server och den andra som wrkst. Gillar ingen av dem, men de är ett nödvändigt ont.
Switcher? Jajemen.
Började min karriär med C128 och sedan dess har det blivit 486:or, AMD Durons, AMD Athlons och hela faderrullan. Men nu, för ett par dagar sedan skaffade jag min allra första egna Mac, en PowerBook G4 400. Kan bara säga att jag är mer än nöjd. Allt tilltalar mig. OSet är så snyggt, bygger på en stabil kärna av UNIX och där känner man ju som hemma efter att ha använt Linux seriöst på min PC för några år sedan. Men att fortsätta med Linux som OS på en PC ville jag inte, då det har allvarliga brister i användarvänlighet. Då är ju OS X det perfekta valet, trodde jag - och det var det.
Nu fattas bara trådlöst nätverk så jag kan testa mitt AirPort-kort, men det kommer såsmåningom!
/HP
Hej!
Ytterligare en switcher här. Jag packade upp min mini för en knapp vecka sedan och jag kunde knappast vara mer nöjd "incredably small, incredably quiet"
En extern 320Gb Hd står och puttrar lite i bakgrunden. Det har klagats mycket på grafikkortet i minin, och det skulle nog inte skada med mer grafikminne.
Efter att ha suttit med ett (i förhållande) monsterkort på Pc'n och kört XP, känns det som att OS X utnyttjar minins lilla grafikkort som Erik Lallerstedt utnyttjar köttförs, medan pc'n mal ned oxfile och gör McDonalds burgare av dem...
Ok den sista jämförelsen lät bättre inne i huvudet, men ni förstår nog vad jag menar.
Att äga en PC kräver att man alltid har minst en skruvmejsel
liggande bredvid chassit.
Att arbeta med windows är som att upprepade gånger springa med huvudet
före in i en vägg och samtidigt förvänta sig ett nytt resultat
den hundrationde gången.
Ni förstår vart jag vill komma...
Kunde inte vara nöjdare, nybliven ägare av en begagnad
Powermac G5 dual 1,8.
Switcher jajemen , jag har kört PC sedan 94 så av en slump såg jag Mac Mini på Apple.com och slog till direkt, nu blir det bara Mac i framtiden. Väntar ivrigt på min PM G5 som tydligen inte kan levereras före 24 November sitter som på nålar.
Jag var i behov av en bärbar dator och körde Linux på stationära sedan en tid tillbaka så jag ville självklart hänga kvar i samma krets. Dock hade jag för vana att det ofta kan bli problem med kompabiliteten vad gäller Linux och bärbara datorer så jag började snegla på Mac.
Aldrig ägt en innan och visste ingen direkt som hade en heller men jag tog mod till mig och inhandlade en iBook. Bästa köp jag någonsin gjort.
Idag, strax över ett år efter detta hände, kan jag inte tänka mig ngt annat än mac. Har inte kört grafiskt linux sedan övergången och närmast funderar jag på en Mini och sedan använda min TV som skärm men det är inte direkt ngt behov för tillfället.
Här haru en Min första Mac var en SE30 med 40MB HD och jag tror det var 128MB minne i den men det kan ha varit 64. OS 7 körde den och allt var i gråskala. Jag har blivit tvingad att köra PC på jobbet dom senaste åren och det är mer eller mindre tortyr. W2000 :rolleyes: ...
Skulle aldrig byta till PC hemma. Jag har just skaffat mig en MBP 2*1,8 och den är ju helt fantastisk och när all program jag använder är UB så blir det ju sjukt bra.
/
Oj, denna diskussion är fortfarande igång.
Är inte typ alla switcher?
Vore snarare intressant att se vilka som aldrig använt en PC.
I dag gjorde jag min beställning på min första mac... tjoho! det blev en ibook 12, motivationen är följande:
Grymt snygg!
Användar vänligheten( vad jag har hört iaf)
batteritiden
vikten
storleken
Är trött på alla tråkiga pc datorer.. krasher osv... plus att jag inte hittade någon laptop som kunde matcha sig med ibooken eller powerbooken..
valet mellan ibooken och powerbooken var hårfin.. men det ibooken vann för att den var mest prisvärd enligt min mening..
Mac user for real (soon) ;D
har haft pc datorer så långt tillbaks som i början av 90 talet men efter att ha haft mycket problem med Pc, framförallt instabilitets problem samt ängnat mycket tid hos vänner o bekanta har jag gjort mig mer o mer intresserad av mac.
Dagen till ära är det nu ca 4 dar sen jag gjorde min Första beställning av nya Imac G5a 20" 1.5 gig ram förhoppnings vis kan man nog skrapa ihop lite extra ram i framtiden gillar att arbeta med bildbehandligns program o det äter ju minne.
har nu en Medion Amd 3000+ 786mb ram o 60 gig hdd + 2 st 250hddn externa som jag nyttjar för fullt del i arbets syften samt hobby.