Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2003-08-04 19:31
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-25 00:39

Jag har precis beställd min allra första mac, och pcn jag har nu kommer min mor att få ta över. Anledningen till varför jag switchar är många, främst är väl egentligen för att datorn jag har nu är min mors och hon ska få igen den. Hennes nuvarande har nämligen börjat ge upp. Dessutom bor jag i ett studentrum och har lite plats, vilket gör att en imac passar perfekt. Datorn jag har nu tar upp på tok för stor plats. Sen att den är snygg att titta på gör inte saken sämre.

Allt som allt ska det bli intressant att testa något nytt för en gångs skull. Det var väl också en bidragande anledning till min beställning.

Förhoppningsvis kommer jag att bli helnöjd med min första mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mudsam:
Även jag är numer en switcher. Jag införskaffade en 867Mhz DP G4 förra veckan.

Är jättenöjd över att min fru kan jobba med illustrator och photoshop, att jag kan redigera video samt jobba hemifrån mot min Windooze burk på jobber via IPSEC och Remote Desktop samt att jag kör Unix med ett lättanvänt och väl fungerade GUI.

Inga nackdelar, förutom att jag inte lyckas installera Handlesbankens säkerhetslösning till Netscape under Classic, någon som har tips om hur man gör? Handelsbankens instruktioner är dåliga.

/Johan

Grattis till switchen!
Just installationen av Handelsbankens säkerhetstillägg är inte kul. Jag har trixat några gånger med det, men inte kan jag det utantill ändå. Däremot kan jag hjälpa dig med vilka filer som ska ligga var när du väl tror dig ha gjort rätt. Jag har, för att underlätta vid nyinstallationer på någon annan dator/systemmapp, helt enkelt samlat ihop och sorterat alla filer som hör till SHB och lagt de på en cd. Därför kan jag ge dig namnen på de om du vill. Hör av dig i sådana fall via 99macs "internpost".

mvh/A

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Skratta på du men faktum kvarstår; OS 9 är katastrofalt uselt i jämförelse med XP.

OS 9 är kult, det kan man inte säga emot. Sånt gillar vi

• Avstängd
  • 2003-08-04 22:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Grattis till switchen!
Just installationen av Handelsbankens säkerhetstillägg är inte kul. Jag har trixat några gånger med det, men inte kan jag det utantill ändå. Däremot kan jag hjälpa dig med vilka filer som ska ligga var när du väl tror dig ha gjort rätt. Jag har, för att underlätta vid nyinstallationer på någon annan dator/systemmapp, helt enkelt samlat ihop och sorterat alla filer som hör till SHB och lagt de på en cd. Därför kan jag ge dig namnen på de om du vill. Hör av dig i sådana fall via 99macs "internpost".

mvh/A

Ladda ner Netscape 4.79 den webläsaren som SHB funkar med. Den hamnar i 9an.

Lägg .p12 certifikatet i 9ans programinställningsmapp.
Sen kan du lägga Netscape communicator -ikonen i DOCK på OS X sen öppnar den i Classic.
Communicator kan man lägga i delatmappen.

ja tycker inte du svamlar så vakna upp och dela med dig mer av dina insikter

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
ja apple ska skratta sig lyckliga åt att den här tråden finns.

här är material till 240st svenska KLOCKRENA switch-filmer. vad väntar 'apple sverige' på?

apple och macanvändning är ju ruskit underground här i sverige. antingen är man:
1, gammal och "tokig" (no offence)
2, bara "tokig".
3, reklambyrå eller annan byrå
4, normal datoranvändare (alltså inte pc-människa, eftersom dom försöker använda sin dator)

designen, och osX och 99mac + andra entusiaster är ju de som har "smittat" folk (förutom några pinsamt få "reko" återförsäljare)

inte 'apple sverige'. nu kanske man inte har resurser eller vett till nått annat (är det nån som vet vadfan alla på 'apple sverige' ens gör? va? De känns bara så jävla lökiga.. de direktöversätter lite pdf:er och beställer lite utskrift av vepor. 'apple sverige' känns jävlit annorlunda från 'apple inc'.

'apple sverige' verkar jobba mest innåt, mot sina befintliga kunder, men med material som verkar vara tänkt för nya kunder. vilket blir värdelöst, helt missriktad energi.

snubben som presenterade g5an på inlife var ju fruktansvärt cheesy, tex. hade han inte haft orders om att använda keynote hade han lätt kört en powerpoint. lätt. hans presentation hade helt fel approach.

>>jonivet, den här datorn är snabb skaniveta. och här havi en dvdbrännare i den åxå.<<

och för att inte tala om första gången jag såg en PB17", då jag stog och kollade och fingrade, en kille frågar en ÅF-snubbe vilka firewireportar som fanns.. och ÅFkillen börjar: öhh.. öhh jo den har firewire vettu.. och jag säjer: jo, den har en vanlig port och en firewire800. ÅFkillen kläcker ur sig följande: HE-HE, jooo så där är det ibland... kunderna kommer och lär en hur det är... Heh..

DUH?! killen är ÅF, och har haft flera veckor på sig att fiffla med bruken ifråga.. HUR kan man INTE veta en sån sak? heeeelt sjuukt.. ska det vara så?

det ENDA positiva jag har att säja om 'apple sverige' är att oscar bjers verkar vara en trevlig typ. om han kan smitta av sig lite, för alla andra verkar vara jävlit konstiga typer. vet inte hur jag ska beskriva det..

kanske ska sluta svammla och gå och lägga mig.

• Avstängd
  • 2003-08-05 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av mudsam
Inga nackdelar, förutom att jag inte lyckas installera Handlesbankens säkerhetslösning till Netscape under Classic, någon som har tips om hur man gör? Handelsbankens instruktioner är dåliga.

/Johan

Jag bad att banken skulle höra av sig angående framtiden för MACanvändare som har SHB och bättre info om dagens system. Detta svar fick jag idag 5/8 2003

Vi skriver inte några inlägg på externa sidor härifrån men om en kund hos oss har problem med installationen av vårt säkerhetsprogram och inte anser att den information som finns på våra hemsidor är
tillräcklig för att lösa problemet så är han/hon naturligtvis alltid välkommen att höra av sig till oss antingen via mail eller via telefon.

Med vänlig hälsning
Handelsbanken Internet, Backoffice

// Henrik Erlingsson

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 23:51

Jag har aldrig varit särskilt glad för windows. Sitter därför och skriver detta på min Powerbook G4 Ti som jag haft cirkus två veckor. Windows pc:n får nu stå oanvänd... Os X var det som gjorde macar intressant! Och Apples intresse för useability. Intresserar mig själv för andvändbarhet/användargränssnitt och då måste jag ju djupdyka i macar

Nu måste jag bara reda ut hur jag ska göra med skrivare och scanner som båda kör via parallellport...

• Avstängd
  • 2003-08-13 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Jag har aldrig varit särskilt glad för windows. Sitter därför och skriver detta på min Powerbook G4 Ti som jag haft cirkus två veckor. Windows pc:n får nu stå oanvänd... Os X var det som gjorde macar intressant! Och Apples intresse för useability. Intresserar mig själv för andvändbarhet/användargränssnitt och då måste jag ju djupdyka i macar

Nu måste jag bara reda ut hur jag ska göra med skrivare och scanner som båda kör via parallellport...

Skrivare säjls billigt Nästan skänkes bort för hemmabruk. Det är färgen de tjänar pengar på.

Scanner HmmHmm Är den utan USB så är den för gammal ändå . Om det inte är en special. Släng skiten tjacka nytt.
Billigast i längden.

Edit: särskrivning och felstavning/Pirre

• Avstängd
  • 2003-08-14 00:01

>>Asker

Glömde att Gratulera till PB.

G R A T T I S

Switchade för fyra månader sedan och hyr en ny iMac 17" genom jobbet. Det kommer bli den första och sista macen. En kompis till mig har en gammal PC med samma grafikkort och vi kör samma spel men han kan köra alla grafikinställning på högsta nivå medan jag kan vara glad om det går på medium och bocka ur alla tillägg.

När det gäller spel så är nog sanningen att en PC spöar skiten ur vilken mac som helst, tror fallet även är så när G5 kommer. Vet inte om det är prestandan på macen som suger eller det är spelen som inte är optimerade för mac?

Ni brukar säga att G5 är billig och jämför med en PC med dubbla processorer, men det räcker nog med en enkel pentium 3 Ghz för att den skall slå G5 2x2Ghz när det gäller spel och nog de flesta tillämpningar också (finns inte många program på marknaden som kan utnyttja dubbla processorer och 64-bit). Var inne på Dell och konfigurerade en värstingmaskin och med en 17" tft skulle den hamna strax under 20000 kr.

en värsting maskin för spel då.

tror nog att det hänger mera på att många spel inte är så optimerade för tex. altivec som dom kunde ha varit, samt den strypta bussen på G4 hjälper ju inte direkt till när det gäller flytta data ifrån ett ställe till ett annat i burken.

G5's buss är öppen som fem autobahns bredvid varandra.

lite trevlig läsning på ämnet:
http://osnews.com/story.php?news_id=4045

• Medlem
  • 2003-08-16 12:36

jag skulle nog inte kunna kalla mig en switcher, för jag har ju faktiskt inte någon egen mac.
har sparat pengar för att köpa mig en PB12" och väntar nu spänt på att dom skall uppdateras..

jaja, för att komma till saken..
jag är inte en switcher själv (inte än iaf), men jag har lyckats övertala tre pc användare att skaffa sig mac istället. en kille som skall köpa sig en ibook, en som skall köpa en powerbook och en som troligtvis kommer köpa en g4 eller, om han får ihop pengar, en g5..

det tycker iaf jag är rätt bra gjort..

//m.jo

• Avstängd
  • 2003-08-16 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
jag skulle nog inte kunna kalla mig en switcher, för jag har ju faktiskt inte någon egen mac.
har sparat pengar för att köpa mig en PB12" och väntar nu spänt på att dom skall uppdateras..

jaja, för att komma till saken..
jag är inte en switcher själv (inte än iaf), men jag har lyckats övertala tre pc användare att skaffa sig mac istället. en kille som skall köpa sig en ibook, en som skall köpa en powerbook och en som troligtvis kommer köpa en g4 eller, om han får ihop pengar, en g5..

det tycker iaf jag är rätt bra gjort..

//m.jo

Om du lyckas få dem att handla från samma ställe Så borde du få bonus och rabatt när du handlar till dig själv:D

• Medlem
  • 2003-08-16 12:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Om du lyckas få dem att handla från samma ställe Så borde du få bonus och rabatt när du handlar till dig själv:D

hehe.. man tycker ju det.
men jag har redan ett rätt bra pris då företaget jag jobbar åt ibland kommer köpa in den åt mig..

erhm jag är en switcher

/D

Jag switchar nu i veckan...troligtvis kommer min nya powerbook 12" superdrive, 640mb ram, 80gig airport extream....men de blir ett byte för livet=)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-15 12:16

Jag är en switcher och det här är förövrigt mitt första inlägg här på 99mac's forum.

Sedan ungefär 3 månader tillbaka är jag en mycket lycklig PowerBook ägare. Vad som lockade med Apple var först och främst OS X och självklart den smäckra designen (jag är en prylbög).

Dom senaste åren har jag mer eller mindre kört Debian GNU/Linux och det planerar jag fortsätta göra på min nya PowerBook

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-09-17 19:08

Japp, nu var en 1.8 GHz G5:a påväg från fabriken!

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-09-20 01:09

Betalat min första riktiga mac, en Ibook... väntar bara på posten nu...
Switcher? mjo hehe :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 20:41

Var det meningen att alla switcher skulle ha det stående under sin avatar. Låt mig då fråga hur många som aldrig använt pc istället? Känns som om de flesta gjort ett byte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 01:07

Jag bytte väldigt nyligen från PC till mac.

Jag var riktigt trött på XP och allt med pcn och en kompis hade nyligen bytt så jag passade på att önska mig en mac i julklapp (Dec 02)

Datorn jag fick var en Powermac G4 och jag blev kär direkt, från början var det bara utanpå men jag blev också helt förälskad i OS9 som jag körde då.

Det bästa var att faktist allt var så enkelt, det fanns inte massa skitprogram och skit hårdvara utan det mesta kändes som att det verkligen skulle sitta där det satt!

Så nu för ca 4 veckor sen så fick jag en ibook vilken jag verkligen inte är nöjd med eftersom min sationära är sååååå mycket snabbare. Men lite minne in i den så ska de nog rulla på. Iallafall, det var efter jag fick ibooken som jag bytte helt och hållet till OSX och jag kände mig väldigt obekväm i början men nu när jag har ändrat utseende till "classic" så börjar jag gilla det. Det som är bäst är att det är så jäkla enkelt, bara stoppa in DV kameran/digitalkameran så sköter datorn resten, PERFEKT!

Så man kan väl säga att jag efter 9 månader med MAC kommer garanterat aldrig gå över till PC igen.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det är så himla dyrt men smakar det så kostar det!

Elias.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Glenmorangie
Switchade för fyra månader sedan och hyr en ny iMac 17" genom jobbet. Det kommer bli den första och sista macen. En kompis till mig har en gammal PC med samma grafikkort och vi kör samma spel men han kan köra alla grafikinställning på högsta nivå medan jag kan vara glad om det går på medium och bocka ur alla tillägg.

Om du inte ens har kollat upp hur det ligger till med spel på Macen så tycker jag du kan skylla dig själv. Gick du bara och köpte en dator utan att ha först undersökt om den är lämpad för spel? Gör du samma sak när du köper bil, köper en Nissan Micra för att sedan klaga över att den inte är terränggående?
Det är väl praktiskt taget allmän kunskap att Spel och Mac inte är en särskilt bra kombo, eller åtminstonde inte i närheten lika bra som PC.

För min del har spel en låg prioritet, jag spelar på mina konsoler mest. Jag använder de datorer som har bra OS och program och där slår OS X allt vad windows heter på fingrarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att det är så himla dyrt men smakar det så kostar det!

Precis. Det kostar, men är banne mig värt varenda öre!

(hej pajjaz!)

/henrik (som switchade för fem år sedan)

Är sen, men har idag beställt min första mac, en finfin iMac 17".

Det är väl egentligen en kompis fel, som går runt med sin j-vla 15" Powerbook i skolan hela dagarna, och varje gång jag får låna den blir jag mer och mer frälst. Så nu har jag fastnat totalt. Hade velat ha en Powerbook, men då detta blir den enda datorn i familjen så skulle det bara bli bråk om vem som ska få ta med sig datorn till skolan på morgonen. Nu kommer den att stå där den står.

Har tidigare haft massvis med olika pc-datorer. Min första körde OS/2, ett förbannat fint system som knäckte dos med hästlängder. Sedan las det ner, så då fick det bli BeOS, vilket fortfarande är det bästa systemet hittills. Dock lite för få användare och program. Så när de lades ned så blev det Win. Men nu OSX alltså. Ska bli skööönt!

Åh, apropå spel. Jag är en inbiten gamer, men bara strategispel. Och då EU2 och Hearts of Iron finns till mac så är inte detta ett problem. Skulle avskjutarfingret rycka någon gång så kostar en gamecube inte speciellt mycket...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 15:28

Jag switchade för drygt ett år sen. Har dock alltid gillat Mac bättre & enda anledningarna att jag kört pc har varit ekonomiska samt tillgänglighet. När jag körde pc jagade jag alltid runt efter ett os mer stabilt & användarvänligt än windows & har kört både beOS & olika linux-builds. Jag använder datorer främst för tung grafisk produktion & design så jag behövde något mer kraftfullt än en iMac. Så när jag väl switchade så fick det bli en powermac g4 (beställde en 800 men fick en dual 867, tack för det apple) som jag har varit väldigt nöjd med (utom att möjligen att ljudnivån tidvis varit för hög). Nu har jag precis flyttat dock & hade ingen möjlighet att ta med min stationära så jag har bytt den mot en powerbook ti (667 MHz) & är jättenöjd.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-24 01:38

Japp, nu när min alu PB 15" 1,25 har anlänt så är jag en fullfjädrad switcher. Satt på en lånad PB G3 innan, då min PC brakade ihop för någon månad sen. Jag hade redan bestämt mig för att nästa dator skulle bli en mac, men att PC'n pajjade så blev bytet lite tidigare än väntat (tur i oturen). Tidigare har jag kört windows men det senaste året har det mest varit Linux Debian. Det var min sambo och hennes bröder som introducerade mig till mac världen, men det var först då mac OS X kom som jag verkligen fastnade för det.

välkommen Kemppe!

Bra eller dåligt?
Jag har under 10 år varit en inbiten pc-användare. För snart två veckor sedan köpte jag en ibook. Det som var bra med den affären var känslan. Det är ungefär av samma anledning jag kör Mersa. Den är slöare, dyrare, omodernare.......och alldeles alldeles underbar. Så kändes det i alla fall i 3 dagar. Sedan fick jag höra att apple släppt en ny ibook, som var bättre på alla sätt och till på köpet till samma pris. Då skrattade mina kollegor åt mig(de tyckte jag var korkad som överhuvudtaget bytte till mac). Då byttes min känsla av stolthet och glädje till en känsla av att ha blivit lurad. Nåja jag fick tipset att ringa apple och fråga om jag kunde få byta. Tydligen är det många som får det. Problemet var bara att jag köpt aven appleåterförsäljare och inte av apple-store. Jag fick därför stå med långnäsa eftersom återförsäljaren inte hade någon bytesrätt hos apple. Uppenbarligen konkurerar apple med sina egna återförsäljare på ett sätt som jag inte kan förstå.
Jag tycker trots allt om min mac, men känner en otrolig irritation över att apple gör folkskillnad. Jag vill tillägga att de hos återförsäljaren sa att problemet aldrig skulle ha uppstått om det varit en pc jag köpt.

Senast redigerat 2003-10-27 10:37
Bevaka tråden