Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-04-30 16:31

Hejsan hoppsan. Jag är en switcher sedan en sisådär 2 timmar. Är väldigt ovan och vet inte riktigt vad jag pysslar med, men nog är det spännande med en liten macbook och helt nytt OS. Är värsta windows-experten, men hörde mycket bra om mac, och gick över... så nu får vi se hur det går.

Ursprungligen av keetz:

Hejsan hoppsan. Jag är en switcher sedan en sisådär 2 timmar. Är väldigt ovan och vet inte riktigt vad jag pysslar med, men nog är det spännande med en liten macbook och helt nytt OS. Är värsta windows-experten, men hörde mycket bra om mac, och gick över... så nu får vi se hur det går.

Så välkommen till den ljusa sidan då

Jag tror det går bra. Mitt tips är dock att VÄNTA med att försöka stoppa i Windows i den. Många vill göra det andra timmen med förödande resultat...

Kan du låta bli fyra veckor så inser du helt plötsligt att... varför skall jag göra det...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 20:14

En bra start :)

Hej på er

Privat switchade jag för ett år sedan, då jag köpte en liten vit Macbook. Söt och trevlig.

Men den stora switchen gjorde jag för 4 veckor sedan då jag tvingade IT-ansvarig på jobbet att bryta mot policyn och ge mig en MacBook Pro istället

Oj oj oj, många sneda blickar från kollegorna. Många är imponerade, av keynote exempelvis, men även utseende och snabbhet. Samtidigt så genomförs nämligen uppgradering från XP till Vista för många windoxsanvändare. Svordomar över korrupta skrivarcasher och svårhittade wordfunktioner viner genom landskapet.
Jag står i mitten och bara ler och säger "Mac, det är grejer det..."

Men jag håller samtidigt tyst om vissa problem som jag har med MBP:n

*Vissa wordmallar (jag har nya officepaketet) har blanka sidor varannan sida. Det visar sig vara någon enveten pagebreak som jag tar bort för hand

*Jag har ännu inte hittat en skrivardrivrutin som tillåter mig skriva ut i färg, för att inte tala om strulet att ens nå den delade skrivaren, men det var innan jag hittade CUPS.

* ICal och entourage klarar inte av att synka kalendrar. Entourage tror att alla saker händer 1-6 månader tidigare... Hittat tips om mappnamn med versaler som man kan namnändra, men det har inte hjälpt...

Dessutom hänger sig windowsinstallationen när jag ska köra bootcamp... Skivan läses aldrig av CD-läsaren.

Men vad tusan, bra karl reder sig själv! Här ska visas att en mac (och alltså även jag) klarar allt! Allt strul är bara petitesser egentligen.

Bytt är bytt och kommer aldrig igen!

/Sebastu

Citat:

Oj oj oj, många sneda blickar från kollegorna. Många är imponerade, av keynote exempelvis, men även utseende och snabbhet. Samtidigt så genomförs nämligen uppgradering från XP till Vista för många windoxsanvändare. Svordomar över korrupta skrivarcasher och svårhittade wordfunktioner viner genom landskapet.
Jag står i mitten och bara ler och säger "Mac, det är grejer det..."

/Sebastu

[/QUOTE]

Precis...själv inom högskolan=statligt. Var nere hos IT-funktionen förra veckan...hade väl någon fråga om jag kunde ansluta min Mac "med kabel till nätverket" och lite annat. "Vi har ingen skyldighet att ge support för Mac" blev svaret. Okey....

Så långt är jag med och jag kan absolut köpa den policyn. Bra kommentaren därefter inte hade kommit "det är nog bäst att du slänger skräpet", "det är ju ändå bara design" osv...

Får väl se vem som får slänga mest maskiner...när de ska gå över från XP till Vista lär de få kassera 50% av sina DELL-burkar

Nu har jag WLAN i taket precis utanför mitt kontor...det funkade ju fint

Ha det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 11:15

Ingen har klagat på att jag kopplade in datorn över nätverket, som tur är. Dessutom har jag ännu inte sparat något gemensamt dokument med en filändelse som ställer till det för Windowsanvändare.
Däremot så går är det riktigt sura miner över alla Vistaanvändare som sparar om gemensama worddokument med x-ändelser.

Känner mig underbart mobil med nya MacBooken, ok den väger ett ton, men den är så snabb! Sitter ute hos kunden ofta, med 7.2 Mb mobilt bredband och kör vpn mot kontoret. Fasen, helt underbart! Snacka om att vara uppkopplad!

Jag håller på med BootCamp själv nu, mest för att jag insåg att det sitter ett 512 Mb grafikkort i datorn, och jag kanske kunde spela lite 3D-RTS (Total War Medieval 2 ska testas).
Men jag glömde Leopardskivan på jobbet, så jag har inga drivisar än Måste trotsa demonstrationerna och slå mig fram till jobbet i eftermiddag så att installationen kan bli klar.

Ujejuj vad jag är glad och stolt över Macen!

Ursprungligen av Sebastu:

Dessutom hänger sig windowsinstallationen när jag ska köra bootcamp... Skivan läses aldrig av CD-läsaren.

/Sebastu

Det där är ett vanligt fel. Sök runt lite bland de andra Bootcamp-inläggen så hittar du svar. Windows är inte "my cup of tea", men jag har läst om andra som haft problemet och löst det här på 99.

i Övrigt, välkommen in i värmen.

Ursprungligen av Goflorp:

Så välkommen till den ljusa sidan då

Jag tror det går bra. Mitt tips är dock att VÄNTA med att försöka stoppa i Windows i den. Många vill göra det andra timmen med förödande resultat...

Kan du låta bli fyra veckor så inser du helt plötsligt att... varför skall jag göra det...?

Ja tiden går fort när man har roligt...är väl två veckor nu med min MacBook 2.4ghz. Lite lustigt att du skriver precis det som jag gått och klurat på under dagen.

Som ny Mac ägare investerade jag självklart i VMWare Fusion + WinXP då jag köpte min Mac...tankegången var väl något i stil med att det där kommer jag att behöva inom kort.

Omedvetet...tror jag...lät jag bli att installera XP och VMWareFusion utan körde glad i hågen bara på. Under dessa veckor har det varit lite mycket på jobbet så att jag har liksom arbetat med min Mac och inte riktigt haft tid till att ta tag i den där installationen. Under dagen har tankarna mer börjat kretsa kring att jag ska banne mig se hur länge jag kan "låta bli". Nu har jag i och för sig ringa erfarenhet av Mac men tror nog att det ska mycket till för att de där installationerna ska bli av.

...kanske kan en obruten WinXP förpackning någon gång bli ett samlarobjekt;)

Ha det bäst!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-30 22:47

jag är också en switcher, en nöjd sådan. numera så snurrar pcn enbart som lagringsstation tills jag hittat en bra ethernetlösning för lagring. Det började med en iphone för att efter att blivit förälskad i det smidiga användargränssnittet köpa sig en dator med samma smidiga funktioner.. alltså en air, inget kraftpaket men det räcker för mitt behov när man kan köra allt via nätverkshårddiskar (musik, film, bild etc). time machine är en annan underbar sak, inte haft behov av det ännu men sjukt smidigt att göra backup på det viset.

Visar min temporära arbetsplats, som kommer bli bättre när PCn som upptar halva bordet försvinner.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-14 15:24

Jag köpte en iMac 2.66 GHz i lördags och dissade gamla HP-datan från 2002 (ÄNTLIGEN!).
Så nu kan man skina och säga att man är en Switcher!

Ursprungligen av fedi-93:

Jag köpte en iMac 2.66 GHz i lördags och dissade gamla HP-datan från 2002 (ÄNTLIGEN!).
Så nu kan man skina och säga att man är en Switcher!

Ber att få gratulera!

Välkommen till den ljusa sidan. Och kom ihåg -Don't look back.
(Installera INTE windows på den dag 2, det BRUKAR innebära problem...)

Halloj!

Jag har precis köpt en MacBook men är helt lost på att använda den.
Jag håller på att fixa ett trådlöst nätverk med en Time Capsule, 2 st. Airport Express, o sprider ut högtalare, externa hårddiskar, printer samt en PC med XP. Hittills har jag bara fått högtalarna att fungera med Airport Express. Men även om nästan inget funkar så är ju alla grejerna snygga i alla fall.

/Nicke

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-14 23:53
Ursprungligen av Goflorp:

Ber att få gratulera!

Välkommen till den ljusa sidan. Och kom ihåg -Don't look back.
(Installera INTE windows på den dag 2, det BRUKAR innebära problem...)

Men det gör väl inget EFTER två dagar elr?fick den i lördags :p?Jag har precis installerat Windows xp professional och allt gick som det ska.Jag tog bort alla windows-skit-program,ja ska juh bara köra spel

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-15 02:00

Haft min Macbook (2.1GHz) i snart två månader nu. Köpte 2GB minne och en 250GB hårddisk på inet.se för en spottstyver jämfört med apple store, är supernöjd med datorn i övrigt! Min gamla acer ligger och samlar damm i garderoben nu!

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-18 21:09

Det blev en massa skit i windows och jag blev förbannad!Gick in i BootCamp o deleeta windows.Fan va skönt det va!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-19 23:06

varför installera viruset från början?

VISTA: Viruses, Intrusions, Spyware, Trojans, Adware.

Min switch:
Har arbetat tätt ihop med Microsoft under de senaste åren (MCP, MSCE på WinNT4, 2000, XP, 2003, Vista ).
Var med som betatestare av Windows Vista. Blev mer och mer besviken för varje release som släpptes. Skrev till Microsoft och gav dem feedback men ingenting gav något resultat.
När Vista släpptes gjorde jag misstaget att köpa en laptop med Vista förinstallerat till mina föräldrar som behövde en ny dator. Har aldrig varit med om att så många saker strulat och inte fungerat tidigare. Applikationer som inte ville fungera, UAC som ständigt poppade upp dialogrutor.
SJälv hade jag min HP-laptop med både XP och Vista installerat. Märkte att trots att Vista var default så startade jag hellre XP.
När det var dags för mig att hämta ut en ny laptop argumenterade jag med min chef att jag behövde något som fungerade och inte störde mig i mitt arbete. Någonting jag kan vara produktiv med. Något jag inte behöver lägga ner en massa tid på felsökning på.
I och med att vi är partners med Microsoft fanns där inte mycket utrymme för val av OS.
Jag ville dock testa något nytt och fick lov att via vår interna IT-avdelning beställa en Macbook Pro under förutsättning att jag körde någon version av Windows på den.

Så blev det också. Jag har nu en MBP med multitouch-trackpad, 4GB RAM och Windows XP installerat under VMWare fusion. XP-installationen har jag haft igång en gång. Den gången jag installerade den. Har endast använt OSX sen jag fick datorn för 2 månader sen nu.
Får kväljningar varje gång jag sitter vid en Windows-maskin och får vänta på att den ska utföra det jag ber den om.

Min uppfattning är (och den delas även med vissa Microsoft-anställda konsulter jag arbetar med), att Windows Vista blev inte alls som Microsoft tänkt sig. Windows 7 kommer inte heller att vara det som kommer göra att Microsoft får vind i seglen igen. De behöver tänka om och bygga något nytt från scratch igen. Så som de gjorde när de skapade NT-plattformen för över 10 år sedan. Göra som Apple gjorde med OSX.

Hur som helst är jag otroligt nöjd och råder mina kunder och vänner att i alla fall testa och se om en Mac kan göra deras vardag lite enklare. Det tog mig 10 minuter att bli helt fast i Mac OSX. Tror att fler kommer att bli det.

Är nu stolt ägare av Macbook Pro, Timecapsule, iPod nano och en iPhone. Ska ta och köpa en Mac Mini och använda som mediacenter om bara herr Jobs behagar uppdatera hårdvaran lite

Ett välskrivet inlägg. Välkommen soderborg! Vi ska ta väl hand om dig.

Soderborg...vilket inlägg! Riktigt bra! Som jag själv skrivit tidigare "råkade" jag köpa VMWare och WinXP då jag införskaffade min underbara MacBook för ett tag sedan. Trodde väl pga sämre vetande att jag skulle behöva köra Windows...inte installerat ännu...nu samlar de oöppnade kartongerna bara damm

Ha det bäst

Välkommen soderborg !

Ja, ibland behövs det inte mer än 10 min för att inse vilken dator som man trivs bäst med. Jag köpte två Mac med några månaders mellanrum och trivs jättebra med dom. Har slutat helt att titta på TV eftersom det finns så mycket jag vill göra på Mac:arna.

PS. Du får gärna locka med någon tjej (fru, fästmö, dotter, bekant) till 99.se för vi är inte många här DS.

Nu byter jag Ferrarin mot en MBP!

Det här är det sista jag skriver på min Acer Ferrari med Win XP och det första jag skriver på den utmärkta siten 99.se.
På det glada 90-talet körde jag Mac i alla möjliga modeller, inte minst den gamla SE/30 (är det någon här som kommer ihåg den gamla godingen?), och nu är jag äntligen tillbaka.
Jag skaffade en MacBook till hustrun för några månader sedan och ju mer jag lånat den desto säkrare har jag blivit på att det är i Mac-världen jag vill arbeta.
Jag befarar dock att jag inledningsvis kommer råka ut för en del frustration eftersom jag har en del gamla programvaror som bara måste köras under Windows, mitt bokföringsprogram t e x. Så jag kommer installera Fusion och XP trots alla rekommendationer här på forumet om att undvika det i det längsta. Men det är uppmuntrande att höra om er som klarat av övergången utan att packa upp sin XP-licens -respekt!. Min målsättning är att hitta alternativa lösningar att köra under OSX så fort som möjligt, men tyvärr måste jag vara "up and running" från dag 1.
Jag är imponerad av den vänlighet och generositet som flödar här på forumet och tror att jag kommer ha både nytta och glädje av att återkomma hit.

- Vi hörs!

PS. Vad ska man nu kalla sig på detta forum?...

Ferrari_Fredrik kanske?

OS efter arbetsområde

Eftersom jag jobbar i blandmiljö så har jag det hemma också. Använder dessa maskiner:

tiBook, OSX, mediamaskin (film vid sängen)
eMac, OSX, kontorstjafs/email/dl
iBook, Linux, lilla lekmaskinen med svartskärm.
PC, Linux, Fil-, skriva- och LAMP- och iTunes-server
PC, WinXP, Spel

Cisco-router som kopplar ihop mojängerna.
D-Link AP (access point)
Apple laser på Linuxservern

Är det någon annan som har det så här? Tyvärr blir det inte mycket "seriöst" arbete med program och dyl, mest lallande med hårdvara i nätet.

• Medlem
  • Hedemora
  • 2008-05-28 01:32

Hejsan! Mitt första inlägg. Jag registrerade mig på 99.se i början av mars pga jag köpte mig en Macbook. Jag tänkte att 99.se är bra om jag har några frågor. Men inga frågor har dykt upp än! Jag är så himla nöjd med min Macbook, inga problem, den gör precis som jag vill. Jag byggde mig en Windows Vista burk i januari, men den har blivit oanvänd sen min Macbook dykt upp. Nu skall jag byta ut Vista-burken till en iMac när det blir aktuellt att uppgradera den stationera datorn. Jag är så nöjd!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-04 20:32

Halloj!
Har äntligen switchat till den "ljusa sidan"
Hade tänkt byta redan när Leopard kom....men köpet blev av först nu. Ångrar mig inte en endaste promille

Blev en vit MacBook, riktigt fin är den!
Kommer säkert behöva lite hjälp längre fram, men än så länge känns det som om OSX är superlogiskt!
Hade faktiskt en Mac som första dator då jag var ca 10år, sedan blev det PC (windows) ett tag....mest för spelens skull.
Nu ville jag dock ha en snygg bra dator som fungerar, utan ständiga virusangrepp mm.

Tror detta är min livs bästa investering....supernöjd

• Medlem
  • Borås
  • 2008-06-06 20:40

Jag hade alltid varit en pc-människa som överklockade cpuer och grafikkort. Drivkraften var höga/låga siffror i olika testprogram. Ja, gud vad löjligt det låter nu i efterhand :rolleyes:

Vändningen började ironiskt nog med att jag köpte en laptop. Inte en mac utan pc-skräp från asus. Var aldrig helt nöjd med varken hårdvara eller mjukvara, och efter ett år gav jag bort den till min mor och köpte en Macbook Pro. Detta var i Augusti förra året. Innan köpet satte jag mitt hopp till Vista, men insåg redan under beta-tiden att det inte föll mig i smaken.

Något som också bidrog till att jag tillslut köpte en mac var osx86. Installerade det på min asus som hade identiska specifikationer med första generationens mbp och kunde på så vis exprimentera hemma. Minns att exposé var den första funktionen jag blev helt kär i, och jag blev allt mer fast ju mer jag använde operativsystemet. Tack vare detta var jag också relativt bra insatt i osx redan inför köpet av min första mac, och kunde därmed migrera från windows väldigt smärtfritt.

Kort efter köpet av min mac släpptes leopard, vilket jag köpte direkt. Ett redan riktigt bra operativsystem mycket bättre, och vista kändes ännu mer blekt
Vad som förvånade mig var att uppgraderingen från tiger gick hur smidigt som helst. Sitter än idag med samma installation, vilket kanske iofs inte är så chockerande för vana mac-användare

Jag är toknöjd och har inte haft några problem bortsett från att batteriet blev dåligt i förtid. Detta var dock bara att byta ut utan snack

Varför jag just switcha är för att i över 11 år har man använts sig av Win. Då jag sedan började med Webdesign och PS så märkte jag att Win inte gav mig det jag letade efter. Farsan var i NY och köpte en MBP till mig. Började använda datorn och bestämde mig för att lägga över alla mina filer om hemsidorna och photoshop projekt. Jag märkte att Mac verkligen hjälpte mig. Framför allt Spaces, vilket gjorde att jag kunde både jobba med mina hemsidor och PS samtidigt, med snabb hastighet.

Jag ska nu aldrig mer gå över till Win.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-07 08:52

Har varit på väg över lite smygande - haft en Ibook G3 några år, som äldsta dottern la beslag på. Börjar bli lite småseg dock, så jag köpte henne en begagnad Powerbook G4 1,25, och sen var det kört...
Insåg att det bara var att ta en rejäl funderar på vad - insåg att jag inte ville/kunde vänta tills jag sparat ihop till en ny Macbook Pro, så jag letade runt och hittade en Powerbook G4 1,5. Så nästa fråga är bara hur länge jag ska nöja mig med den stationära PCn (en rätt så ny quad-core med Vista) eftersom den över tre år gamla powerbooken är i stort sett lika snabb och bra mycket stabilare...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-11 19:00

Goddagen alla glada Switchers.
Här kommer en till

Jag har då kört Windows i alla år jag använt en dator...
Tror att de första windows jag använde var 1.3 eller något sådant hette de..
Jag har då använt Win 95, 98, 2000, ME, XP och Vista.
Vista fick jag till en burk ja köpte för något år sedan... vilken katastrof.
filer som skrivskyddas automatiskt, segt, minst 2 popup fönster för att flytta en fil från en mapp till en annan..
XP var ju i och för sig rätt ok.. men man tröttnar å irriteras...

Men nu efter ett felskickande av UPS å lite snurr så sitter jag här med min 2 dagar gamla Macbook Pro 2.4ghz och kan inte bli gladare...
Jag är ju självklart helt nollställd på mac när de gäller de lite djupare trixandet men om så fin den är ändå
Läser att ganska många installerar XP rätt fort när dom fått sin MBP...
Många frågar varför... det gör jag med, jag saknar de verkligen inte.

Men det är allt lite trixigt ibörjan...
Som alla kort kommandon... blir en del att lära sig...
men annars väldigt smärtfria 2 dagar förutom att när ja stoppade in min externa hdd så ville timemachine formatera den, men de ville ju självklart inte jag vilket på något underligt sätt resulterade i att timemachine låste sig.

Förutom de, underbart.

//En glad Switcher

Ursprungligen av Tekenre:

Goddagen alla glada Switchers.
Här kommer en till

Jag har då kört Windows i alla år jag använt en dator...
Tror att de första windows jag använde var 1.3 eller något sådant hette de..
Jag har då använt Win 95, 98, 2000, ME, XP och Vista.
Vista fick jag till en burk ja köpte för något år sedan... vilken katastrof.
filer som skrivskyddas automatiskt, segt, minst 2 popup fönster för att flytta en fil från en mapp till en annan..
XP var ju i och för sig rätt ok.. men man tröttnar å irriteras...

Men nu efter ett felskickande av UPS å lite snurr så sitter jag här med min 2 dagar gamla Macbook Pro 2.4ghz och kan inte bli gladare...
Jag är ju självklart helt nollställd på mac när de gäller de lite djupare trixandet men om så fin den är ändå
Läser att ganska många installerar XP rätt fort när dom fått sin MBP...
Många frågar varför... det gör jag med, jag saknar de verkligen inte.

Men det är allt lite trixigt ibörjan...
Som alla kort kommandon... blir en del att lära sig...
men annars väldigt smärtfria 2 dagar förutom att när ja stoppade in min externa hdd så ville timemachine formatera den, men de ville ju självklart inte jag vilket på något underligt sätt resulterade i att timemachine låste sig.

Förutom de, underbart.

//En glad Switcher

Välkommen "hem"

Kortkommandon finns det en hel tråd om här. Bara att söka.
Enklast är faktiskt via google med googles site-sökning "Site: 99.se" osv
Inbyggda sökfunktionen är...ähum.. lämnar en del att önska......

Jag är också med i klubben
"Vi som vägrar köra Windows och inte skulle ens pissa på Ballmer om han brann"

Bevaka tråden