Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-12 10:28

switch
Känns riktigt nice, sitter nu på en Macbook pro 15"!

Underbart men ovant.

Senast redigerat 2007-11-14 08:38

Ännu än switcher här, fick min MacBook igår Fungerar över förväntan, snabbare än min tidigare stationära PC, så jag ångrar inget.

Det bästa är nog strömadaptern som man kan stoppa direkt i eluttaget

• Medlem
  • Pajala
  • 2007-11-15 15:38

Även här sitter det en switcher. Idag fick jag äntligen mitt vita paket som innehöll en macbook. Har inte hunnit leka så mycket med den ännu men jag tror att jag kommer att stortrivas med den.

Over and out

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-22 17:03

switcher som blev frälst på mac för minst två år sen, men inte köpt förrän nu. Det blev en macbook 2,2 ghz. Känslan var ungefär frigiven från fängelse.

Så har då jag fått min första Mac. Det blev en MacBook av mellanmodellen. Jag har hållt på med datorer sen 96 men det har bara varit PC's. Har haft macen i några timmar nu och första intrycket är att den överträffar mina förväntningar. Nu är det bara att försöka importera alla saker så jag kan skrota PC'n.

Köpte min Macbook Pro 15" igår och är otroligt nöjd. Har fortfarande mycket att lära mig och det ser jag bara som en rolig utmaning. Vilken skillnad att sitta med en PC och sen gå över till Mac, känns som att hela kroppen slappnar av på nåt sätt.

Alla tips är välkommna!
Just nu försöker jag få igång Office vilket inte verkar funka men kommer nog lyckas snart med tanke på att min kollega oxå kör Mac.

Jag har switchat!! Switchade igår, det blev en Macbook!

Halkade in på Mac av en slump, skulle hämta nått program till min ipod och hux flux så var jag inne och kikade på datorerna och blev kär!

Jo, har också switchat... körde Mac på 90-talet men blev tvungen att byta till PC p.g.a. jobbet. Stod inte ut längre med alla virus och adware som invaderade mina datorer så nu sitter jag här med en sprillans iMac Alu 20" 2.4 3GB 320 GB och myser mest hela tiden.

Min iMac är fantastisk... så tyst, så snabb och så härlig helt enkelt. När man jobbar framför en dator som jag gör mest hela dagarna (datorutbildare) så är det så skönt att den gör som den ska. Hitills bara nöjd förutom att alla nya system har barnsjukdomar, så även Leo. Har förstås kvar en PC-laptop, men bara för att jag måste.

Ett extra plus är UNIX-kärnan, kanon att äntligen kunna använda OS:et på allvar... Ja, jag är sannerligen ett Mac-fan igen! Bättre än sex!?

/Malin

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-12 02:34

Jag har ganska nyligen switchat (sen i oktober), och jag byter aldrig tillbaka.
Allt som går att göra på en pc, kan man göra på en mac. men det är mycket snyggare
Älskar min tysta, lilla (men ändå enorma) 24" imac.

o Malin, bättre än sex? ja du kan nog fan ha rätt

• Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-12-12 21:07

Jag är en switcher, bytte förra veckan faktiskt. Det blev en macbook.

Min PC bröt ihop totalt för ett par veckor sen, mitt i en viktig uppsats, något jag aldrig kommer förlåta varken Microsoft eller Acer för. Jag hade varit inne på att skaffa Mac sen tidigare, men raseriet över de många timmar som varit förgäves gjorde att jag bestämde mig. Jag hade nämligen mac när jag var en liten skitunge under tidigt 90-tal och minns än idag hur stabilt mac os var redan på den tiden. Aldrig en blue screen är inte.

Med tanke på att datorer tar upp allt större del av våra liv är stabilitet och pålitlighet det viktigaste hos en dator. Min mac har inte gjort mig besviken hittills!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 22:46
Ursprungligen av Jofur:

Jag är en switcher, bytte förra veckan faktiskt. Det blev en macbook.

Min PC bröt ihop totalt för ett par veckor sen, mitt i en viktig uppsats, något jag aldrig kommer förlåta varken Microsoft eller Acer för. Jag hade varit inne på att skaffa Mac sen tidigare, men raseriet över de många timmar som varit förgäves gjorde att jag bestämde mig. Jag hade nämligen mac när jag var en liten skitunge under tidigt 90-tal och minns än idag hur stabilt mac os var redan på den tiden. Aldrig en blue screen är inte.

Med tanke på att datorer tar upp allt större del av våra liv är stabilitet och pålitlighet det viktigaste hos en dator. Min mac har inte gjort mig besviken hittills!

hehe, det sista som OS 7,8 & 9 var är stabilt, allt gormande med startup items & "bomb rutor".. OS X är en gudsgova..

Men välkommen tillbaka till den goda sidan

Jag är en switchare

Än så länge känner jag mig en aning kluven. Vart det verkligen bättre? Mac:en är snyggare, tystare och snabbare än min gamla skrothög, men jag upplever också att det saknas freeware/shareware-program och att Leopard känns lite buggigt... Och så saknar jag Soulseek. Blir lite sentimental när jag ser XP:s laddningsskärm på flickvännens dator.

Ursprungligen av jejehallgren:

Än så länge känner jag mig en aning kluven. Vart det verkligen bättre? Mac:en är snyggare, tystare och snabbare än min gamla skrothög, men jag upplever också att det saknas freeware/shareware-program och att Leopard känns lite buggigt... Och så saknar jag Soulseek. Blir lite sentimental när jag ser XP:s laddningsskärm på flickvännens dator.

http://www.pure-mac.com/
ingen snygg sida .. men massor av bra innehåll

Soulseek ? s o u l s e e X
http://chris.schleifer.net/ssX/

pröva Transmission bästa Torrent programet till mac
http://transmission.m0k.org/

chat program för AIM, MSN, Jabber, Yahoo m.m. pröva Adium
http://www.adiumx.com/

det du upplever är fas 2 i att switcha till mac
när du kommer till fas 5 eller 6 kommer du i smygg slänga din flickväns dator och ersätta den med en mac .. tro mig ..

Sök på bl a Versiontracker.com och du skall finna ...

• Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-26 11:42

Massor av freeware/shareware

Det finns verkligen mycket bra program till din Mac! Här är lite länktips:
först och främst har du kollat på Apples sidor?

http://www.apple.com/downloads/macosx/

Två andra klassiker är:

http://www.versiontracker.com/macosx/

http://www.macupdate.com/index.php

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-12-28 14:02

På väg bort

Själv kan jag nog vara på väg bort från Apple...

Köpte en macbook i februari i år. Den är jag nöjd med... OSX är jag nöjd med. I september beställde jag en 24" iMac. Har fått den utbytt 3 gånger och är alltså nu på min fjärde iMac... jag är fortfarande inte nöjd. Resonansljud från hårddisken och en fläkt har börjat rassla lite till och från.... Så jag är något less på Apples undermåliga kvalitet och krångliga support. Skall lämna tillbaka iMacen och ta pengarna tillbaka. Förmodligen säljer jag macbooken också...

Går nog tillbaka till en vanlig dator och FreeBSD igen...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-14 20:57

Det finns verkligen massvis med freeware/shareware till Mac. Både snyggt och användbart.. du kommer att upptäcka allt mer med tiden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-15 09:19

Jag skulle säga att jag är en dual core. Kör stationär pc för spel och bärbar mac för allt annat. Skaffade macen för ett halvår sedan. Skitnöjd, blir nog ny hårddisk och ramminne i julklapp.

• Medlem
  • 2007-12-16 10:35

Jag switchade för ungefär 3 veckor sedan. Köpte en vit Macbook och kunde inte ha varit mer nöjd alltså. Ångrar ingenting.. har inte stött på ett enda problem hittils.

Kör fortfarande vista ibland (om jag måste) med det får man leva med

Kan man vara kär i sin dator?

Heter man Maack i efternamn kan man ju inte ha Windows!!!!

Är en switcher, bytte från en PC med win xp till en MacBook för att smidigare kunna pyssla med musikproduktion, samtidigt som jag ville ha en dator som var tillförlitlig till mitt MedTech företag.

Är förbaskat nöjd, önskar bara att den gick att uppgradera till 4gig RAM....

Men, men, de e la bara och följa ryktena om nästa MacBook pro, och börja spara penki!

jag skulle kunna skriva en bok om min Anus, flåt.. Asus.. köpte den i sverige men bor i holland nu, har skickat in den på reparation fler gånger än jag kunde tro var rimligt under ett å ett halvt år. Skickade in den med en cd-spindel som spottade ut bitar, fick tillbaka den med problem som fortfarande inte är lösta och inte kan jag bränna dvd's längre heller.

så jag pilar in o köper mig min macbook pro 15" på lördag förmiddag, eller morgon. jag drömmer om den. jag började nästan gråta när jag läste om hur man kan organisera sina foton iPhoto. Vad är det jag har slösat bort min tid på? Jag ser inte ens julen, jag ser bara ögonblicket jag packar upp min macbook. allt är guld o rosa och..

..jag har inte så mycket respekt för teknik. men jag tror på allvar att den här datorn kommer förändra mitt liv.

Halloj. Switchers kan man inte få nog av här
Första datorn blev en iMac alu med 20tums skärm, 2.4ghz cpu och 1gig ram.
Datorn funkar så jäkla bra och är svinigt nöjd med den. Låter inget, funkar som den ska och designen gör en salig varje gång man tittar på den.

Varför: Jo, tycker deras datorer är snygga och coola. Jämför du tex med en Dell essential så tycker jag den varken är snygg eller rolig att ha alls. Inte får man något osx heller...
Tänkte även börja på mediegymnasiet nästa år, så varför inte köpa en mac nu och lära sig OSX, i och med att nästan hela den skolan har macar och så slipper man ju förresten att hålla på med att sitta i det tråkiga windows Fick nog mest syn på macar när de nya datorerna kom och man började även se att det finns mycket potential i deras programvara, tex när man såg coverflow till itunes som egentligen var ett eget program innan men blev uppköpta.

Sen kan man väl säga att jag blir rätt svag när det design. Gillar när operativsystemet är tex snyggt och litet, även datorn

Varför iMac: Då en laptop inte kändes så bekvämt för mig då jag inte är iväg ofta och gillar ej små skärmar typ och Mac pro var onödigt kraftfull för mig och pallar ej ha en stationär så blev det en iMac. Kändes skönt med allt i ett.

Älskar min nya dator och kan aldrig tänka mig ett byta till en PC igen, aldrig...

tja du gör ju som du vill men varför sälja macbooken om du är nöjd med den och os x?

Jaq, en Switcher? - Javisst!

September 2007 var den månaden som mitt datorliv totalt förändrades.
Jag införskaffade en Mac mini för att koppla den till TV och ljudanläggning. Resultatet av detta tilltag har inneburit att jag inte längre är intresserad av de PC som jag har stående hemma. Surfar, jobbar och annat vid min 42-tummare i vardagsrummet.

Utöver Macen har det hittills blivit en nano 2g 8GB, en Classic 160GB och en nano 3g 4GB.

Mitt nästa inköp lär bli en Mac Book någon gång i slutet av januari.

/theroadking

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 16:43

Så kan det gå!
Grattis och välkommen.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-03 10:17

Mac-ägare

Nu fattar jag!
min systers man har försökt övertala mig i 10 år, nu till jul så skaffade jag min första mac, min lilla fina mac mini som jag kör med min 42:a plasma, kan inte vara annat än grymt imponerad vad lätt allt går, inte ett problem hittills. Kommer aldrig en pc i mitt hem igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 00:09

Jag har kört och programmerat PC sen 86. Aldrig rört en mac. Sen har det blivit så att jag gått mer mot använda och mindre åt programmering, så jag köpte en MacBook förra våren. Sen dess har jag bara använt PC på jobbet och i nödfall hemma. Nu har jag gjort slag i saken och kastat ut pc:n till förmån för en 24" 2.8 iMac. Vilken underbar maskin, kör Lightroom och PS. Startar Ubuntu eller XP i en Vmwarebox om jag behöver, men det är sällan. Det enda jag :måste: ha XP till är programvaran till min Garmin GPS. Kommer inte att gå tillbaka. Nu ska jag däremot lära mig programmera OSX, mest för skojs skull:)

"Hi my name is PeeJay... and i´m a switcher!"

Det började med Ipods sen..

Köpte en iMac 20" nu på semestern i NYC, packa in den i hårdskalsväska med massa mjuk runt om kom hem starta å allt funkar Kör just nu trial and error när det gäller användandet, istället för att läsa på innan jag skall installera fixa prg osv till den. Så det är en del aha-upplevelser när jag inser att jag gör det för svårt för mig själv.

Så nu sitter jag och läser på om MacOS

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-12 14:02

Jag är har äntligen fått switcha tillbaka till Mac igen. Hade olika macar hemma när jag var liten. Minns när vi uppdaterade OS en gång, och den dök upp en liten blå-grå gubbe som inte hade varit där tidigare, det var det roligaste med den uppdateringen tyckte jag. I mitten av 90-talet blev det byte till PC pga hempc-köret och andra saker. På den tiden visste jag nog ändå inte riktigt skillnaden ändå, bara att jag nu kunde låna spel av mina kompisar...Sen när jag såg den färgglada iMacarna när de kom blev jag förälskad och har suktat efter en Mac sedan dess. Innan jul gjorde jag slag i saken och inhandlade en Macbook, och jag kunde inte varit nöjdare. Bästa köpet sedan iPoden!

• Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-14 11:35

Jag är en switcher. Har haft PC sedan jag varit liten, alltid ogillat Apple bara för att alla andra gjorde det. Men tiden går och nu har jag en iMac. Jag byter inte tillbaka.

Bevaka tråden