- anon17361781
- Medlem ●
- Malmö
Nu, dagen efter dagen D (då Tomten kom med Mac Minin) känner jag mig riktigt hemma med Macen. Toknöjd! Var lite orolig över att lite minne var ledigt, men den har inte swappat någon gång en så länge, har dock inte kört den så hårt. Börjat använda Quicksilver lite med, mest för att starta program (slippa öppna applications mappen).
Redan på Windows-tiden tittade jag längtande åt Adium X, och det var minst lika bra som jag förväntade mig :). Tycker att fågelsmileysarna är toppen :).
Nu ska jag bara skaffa en Mac.Se för att supporta forumet och få en kort mailadress :D.
Förresten, har letat lite efter någon tråd med tips om program, hittar ingen bra tråd, har letat en del..
Bytte relativt nyligen till mac efter en lång tid av pc användande. Men det var ju faktiskt hos just PC:n som intresset grundades och att jag sedan bytt till mac beror väl främst på att jag jobbar en del med design.
Måste förövrigt säga att röststyrningen är grym!
Riktigt rolig att leka med (iallfall när klockan är 02.30 och man har varit ledig hela dagen från jobbet och bara ägnat dagen åt att kolla efter coola mac prylar).
Vad har ni för roliga program på Dashboarden föresten?
Idag hämtade jag en macbook hos den lokala återförsäljaren. Det är den första macen jag ägt men inte första jag använt. Under skoltiden använde jag mac till fotoredigering, det var då MacOS 8/9 som gällde(Kom inte ihåg vilket).
Mycket nöjd är jag och hoppas på att denna håller i många år framöver då jag kommer lägga pengar på annat såsom resor och dylikt.
Är en switcher, nya 24" IMac är på väg till mig. Har lite frågor, finns säkert trådar redan om det så länka gärna isånafall
Tankar mycket torrent, finns det speciella torrenprogram för det till mac? Isånafall, vilket upppackningsprogram ska man använda. Kör med winrar med Pc nu.
Msn. läste nånstans att det finns program till det.
Håller på med Reason och photoshop o sånt och där kör man med virtuella diskar, Daemon tools. Finns det sånt program för mac.
Får ursäkta om man är seg, har aldrig använt mig av mac tidigare och vill va lite förbered innan de dyket upp. Ta gärna upp andra saker man ska tänka på som switchare, vore tacksamt.
Är en switcher, nya 24" IMac är på väg till mig. Har lite frågor, finns säkert trådar redan om det så länka gärna isånafall
Tankar mycket torrent, finns det speciella torrenprogram för det till mac? Isånafall, vilket upppackningsprogram ska man använda. Kör med winrar med Pc nu.
Msn. läste nånstans att det finns program till det.
Håller på med Reason och photoshop o sånt och där kör man med virtuella diskar, Daemon tools. Finns det sånt program för mac.
Får ursäkta om man är seg, har aldrig använt mig av mac tidigare och vill va lite förbered innan de dyket upp. Ta gärna upp andra saker man ska tänka på som switchare, vore tacksamt.
www.myfirstmac.com (uppdateras riktigt ofta med bra tips på vad man kan göra)
www.macforbeginners.com (snart även på svenska)
www.macinstruct.com/columns (har riktigt bra guider om nästintill allt, nya artiklar varje dag)
från tråden http://www.99.se/mac-os-x/222467-att-laera-ut-way-apple.html
Tackar, ska kolla in länkarna
Ehm.. Jag KOMMER att byta Jag väntar på Leopard och förhoppningsvis en ny MB.
Varför?
För att jag inte vill riskera att bli utan jobb (inom fotobranschen) för att jag inte kan mac. Och jag kör gladeligen windows (XP, vill inte byta till Vista. Jag är ett kontrollfreak, vilket gör att mac os x skrämmer mig lite (jag hatar automatlådor! Jag vill säga åt datorn vad den ska göra, jag vill inte att datorn ska göra vad den tror jag vill att den ska göra)), men skulle gärna bytt till Linux om Photoshop fanns till det.
Men jag ser fram emot os x ändå Jag hoppas det blir bra
EDIT: Lägg märke till mitt registreringsdatum
Jag hade ett antal Mac:ar mellan mellan 87 och 95. Sedan blev det mest WIndows (och en del Linux). Men sedan i juli gör jag nästan allt arbete på min nya MBP 17'' - och det är så långt den bästa dator jag någonsin haft.
Allt är inte perfekt. Den är inte lika robust som en Thinkpad, Applecare är hutlöst dyrt, tangentbordet sitter för nära skärmen och den blir ofta rejält varm... men sedan kommer jag faktiskt inte på något mer negativt.
Däremot njuter jag varje dag av olika fördelar, stora som små. Den är snabb, snygg, lättanvänd, kraftfull och väldigt rolig att arbeta med. OS X kändes hemtamt nästan med en gång. Ja, jag är så långt en mycket nöjd switcher!
Hej!
Jag heter Jonas Eriksson och jag är en Switcher! (Låter som på ett AA-möte, trots att jag inte besökt ett sådant).
Hursomhelst, jag är en webprogrammerare och har länge använt min PC i tron om att en Mac inte var till för programmering. Dock har jag alltid varit avundsjuk på de lyckliga själar som sprungit runt med sina läckra vita MacBook´s med sina underbara operativsystem.. För en dryg vecka sedan fick jag nog.
Jag sprang helt sonika ner till Västermalmsgallerian och sa "Hej, jag vill ha en bärbar, snygg vit bärbar Mac!"
Jag fick en liten snabbkurs i hur man använder Mac OS X, en massa tips på bra program och 50% rabbat på MS Office.
Änsålänge är jag helt såld på denna lilla kreation. Snygg, snabb och problemfri (förutom att Airport inte alltid fungerar som det skall).
Har redan dragit nytta av att Mac OS X är en liten *nix så den inbyggda apache-servern kör just nu senaste PHP, MySQL och ZendPlatform.. Tillochmed detta var enkelt att installera.
Har lekt lite med Apple-script redan. Mina två första script gör att man kan se dolda Unix-mappar i Finder.. Mycket trevligt. (Vem sa att Mac inte gick att konfigurera lika bra som Windows? Den dåren verkar inte ha förstått någonting)
Nu ska jag sluta pladdra!
Denna nöjda nyblivna Mac-ägaren och switchern, tackar för ordet och för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg till sista ordet!
// Jonas A. Eriksson
Lämnade Windows XP för knappt två årsedan och köpte en PowerBook G4 som jag nu bytt ut till MacBook Pro samt en iMac.
Jag byte för att jag var trött på Systemkrachar och sega applicationer. Apple´s datorer var raka motsattsen till allt som har med Mikrosoft att göra!!
Så glad att jag har gått över från "Mac-hatare" till "Mac-Troende"
Det är väl min tur och skriva här nu då.. Packade upp min imac igår eftermidag, efter att ha hängt här och väntat på en uppdatering av imacen i stort sett hela året. Den första wow-upplevelsen var nog över skärmen, så otroliga färger! reflektioner stör mig inte alls. Satte på min gamla pc för att föra över lite musik senare, efter en timme vid macen (högst) kunde jag inte förstå att jag brukade sitta där! Så grå och tråkig var den! Så otroligt nöjd är jag, bara hoppas den blir virusfri nu
Jag är dock ingen förstagångs användare men jag beställde en MBP i tisdags. Väntar otåligt på den. Det var nära jag beställde en iPod i samma veva, men eftersom det verkar som om Apple kommer med nya iPods nästa vecka, så väntar jag.
Jag tycker det är lite ironiskt... folk pratar på det här forumet som om det är ovanligt att man är macanvändare.
Om man tittar på privatpersoner så verkar det som att man kan räkna ungefär var tredje person som macanvändare (iaf på den höskolan där jag gjorde udersökningen på 800 personer). Det kallar inte jag för ovanligt.
Av 800 som svarade att de hade en dator, så svarade de på följande sätt på vilken datormodell de använde som förstahands dator hemma:
521 PC (52st av dem körde något annat OS än ett Microsoft OS)
274st Mac (en använde forfarande OS9 eller en tidigare version)
3st Amiga (en svarade AmigaOne)
2st SUN
Men olika personer upplever det kanske helt anorlunda. Och på andra platser än på höskolan kanske det är betydligt ovanligare.
Japp, Switcher från Nov 2005.
Var hos polarn som hade en härlig powerbook...
Jag blev ganska såld på en gång, fast egentligen tyckte jag ju illa om macar...
Det vände på en 5öring kan jag säga.
Jag åkte hem, väntade en månad, sen köpte jag senaste iMac G5an och sen dess har jag svårt för PC-burkar. Drömmen vore att jobba i en Mac-affär... Hehe...
Nu har jag dock sålt iMacen och sitter på min splirrans nya Macbook, i väntan på att kunna köpa nya iMac 24"arn...
Så.. nu händer det äntligen, efter jag vet inte hur många år.
Efter att Dustin kraschade inatt när jag skulle till att betala min order så fick jag masa mig hem på middagen och få det gjort istället.
Macbook + 2GB extra minne + 160GB HD + Logitech VX Laser + Icemat
Mao. så, Imorgon äre fest!
jag bytte för 10 månader sen och jag kommer aldrig i livet byta tillbax. anledningen jag bytte var att jag var så jävla trött på winblows och jag kände att jag behövde något nytt. har en kompis som haft mac (mac mini har han för tillfället) i flera år så jag har ju pillat med hans dator ett bra tag så det var ju ett givet köp!
Me <3 Macbook!
Nu har man beställt en Macbook. Ajöss Microsoft. Så länge som jag har gnällt och ylat över alla "användarvänliga" funktioner i windows som gör att det är totalt omöjligt att egentligen veta vad man håller på med. Dock har jag endast ett par enstaka gångers erfarenhet av mac..
Det enda jag irriterar mig över OSX är dess hantering av muspekaren. Accelerationen är ingen höjdare. Jag har till och med skaffat SteerMouse där man kan ställa in på acceleration och hastighet av musen, men få ändå inte till det. Annars så är jag grymt nöjd, särskilt med kvalitén på själva datorn.
Jag har nyligen bytt men jag har använd mycket mac innan o jag vet att mac inte kan jämföras med windows. windows är ju ett skämt. hade vunnit windows vista ultimate på deras wow-dagar hade ju extrema problem med att installera det sedan så kändes det som man satt på världens gamlaste dator när man väl körde OS.
Helt otroligt att det tog dem 10 år att skapa vista (ehmm...kopiera lite coola saker av mac)....
Fick min iMac 24" i måndags. Första macen och nu känns det som om jag aldrig går tillbaka till PC igen. På jobbet är det dock fortfarande PC och det är helt OK det med egentligen. Fast macen är bäst såklart. Gillar skärmen mest. 24" är stort!
Jag kommer rekomendera mac för alla hemanvändare.
Haft min Macbook (2.16GHz, 2GB ram, 120GB hdd) sen i fredags och har tyvärr inte suttit vid den så mycket som jag velat men första intrycket är att den är cool, snygg och har många smarta funktioner men nätverk klarar den inte så bra som Win (iof i ett Win-nätverk) och eftersom jag kan Windows så pass bra och Mac OS så pass dåligt så är Mac OS X trögarbetat för mig.
Allt går mycket fortare i WinXP/Vista men jag börjar lära mig kortkommandona nu och jag ångrar inte köpet av Macbooken det minsta!
BTW, kan man skriva \ på nått annat sätt än Shift+Alt+7 (tror det var den kombinationen jag fick till backslash med)?
Sitter på min XP laptop nu så jag kan inte testa förrän tidigast imorgon.