- Gäst
- Oregistrerad ●
Najs dator! Hur är den att ha i knäna, har du provat att ta med den på resor, rep/smutskänslig, m.m?
Behöver lite åsikter när jag ska välja mellan iMac/MacBook..
Valet är tämligen enkelt, har du ingen dator nu så väljer man macbook och om man är undomlig och rör på sig lite, så man kan surfa i soffan, sängen, ta med till polare osv...
Har man en MacBook köper man en iMac som komplement.
Hoppas det hjälper lite i ditt val.
Jag hade för någon månad sen bestämt mig för en bärbar pc när jag fick upp ögonen för MacBook. Jag har bara kört pc (dell) innan och var lite tveksam ändå om man skulle våga sig in i mac os. Inte bara att det var ett nytt operativsystem utan också alla program som man hade till pc. Kollade runt lite och förstod att de flesta program som finns till pc finns till mac också.
Förra veckan gick jag och köpte mig min MacBook och jag ångrar mig inte en sekund.
Känns som att Windows ligger efter i utväcklingen på nåsot sätt.
Kan bara rekomendera fler att byta UPP sig till Mac!
...Nu fick jag mig också en ny identitet nämligen; Det visste jag.
På jobbet fick jag gliringar: "Åh Nej! Är du en sån!?"
En "sån!?" HBT-personer slipper idag få höra det (som tur är) av de flesta, men mac-användare får fortfarande skampålen hägrad framför sig; "En sån!?".
Orden ekar fortfarande i mitt huvud. Jag satt vid min tunna Windows-klient på jobbet när de där orden i förlöjligande röstläge kom fram... "En sån!?".
Min Lordi-look-a-like till kollega flinade en bra stund efteråt. Vi var några stycken till på jobbet som använde mac. Vissa såg ut som stereotypen gärna vill påskina att mac-användare ser ut som: Smala Indie-killar i 80-talets Converse; Media-studerande 80-talistflickor, pluggandes på Berghs och med senaste Mac-booken i högsta hugg... och så jag... Smygisen. Han som inte syns.
Grabben som alltid kört PC. Som alltid köpt sina modd-tillbehör på Clas Ohlson. Killen som installerade två 80 millimetersfläkar i chassit och på fullt allvar tittade på dvd när två Ilyushin-86-imiterande fläktar samtidigt sjöng sin surrande melodi.
Nu skulle jag alltså gå till datorbutiken; be om en benvit mus (att använda som reserv) och förklara för säljaren att jag vill ha det för att min dator är en vit _MAC_
Folk tar för givet att man har gängat sig med en PC. Det är som att gå till juveleraren och begära två lika stora ringar. Att behöva förklara att det inte är en PC man ser en DVD med när andan faller på; utan en mac.
Efter min switchning har jag märkt att jag blivit en mycket mer harmonisk kille. I början var kompisarna lite avståndstagande, nu frågar de mig hur det går t.o.m! De vill komma och träffa min mac. De är nyfikna;
"Men... hur går det till när...?"
Speciellt svårt är det för switchers; Det är en helt ny förhållandeform som väntar runt hörnet. Och smygmacofober får vi dras med ett bra tag framöver. Hur vi än gör.
Hepp idag gick min beställning av min Macbook iväg. Totalt gick kalset på cirkus 15k.
Jag har kört PC sen jag föddes typ, men för någon dag sedan var jag över till en kompis som köpt en macbook och testade lite, jag blev såld på 5 röda. Kom hem på kvällen och beslöt mig för att bli en fullfjädrad macare. Sagt och gjort, samlade ihop all pc-utrustning jag hade
(4 stationära datorer, lådor med kablage m.m) körde ut det mesta på div olika forum, tradera. Och sålde allt.. Känns väldigt bra nu faktist, lite tomt.. Har bara min laptop kvar som även den ska säljas när jag får min macbook.
Ja så går min historia.. Blir väldigt kul att se om jag blir trogen MAC..
Tack för mig.
Edit: om ni skulle känt mig skulle ni aldrig tro era ögon/öron
mina kompisar är helt förbryllade att JAG av alla köpte MAC..
Äntligen blev det av...
Efter några års påtryckning från min far och storebror rann till slut bägaren över.
Skaffade min första mac för knappt 6 månader sedan och sätter mig fortfarande med ett stort leende på läpparna framför denna fantastiska maskin. Inte för att jag aldrig har rört en Apple maskin tidigare utan för att nu är jag 100% Apple!
Blev i mina yngre dagar starkt påverkad av min far då han släpade hem sin första Apple maskin som var en Macintosh Plus med 20MB hårddisk... Sedan kom PowerBook 100 med separat diskett station... Efter denne kom PowerPC 6100 med färgskärm.
Lika fantastiskt varje gång!
Har bytt till en Macbook, 1.83 Mhz och 512 MB ram. Är inte helt nöjd men det kanske beror på att jag inte hittat allt jag behöver med MAC. Det har INTE varit något enkelt byte, att lämna PCn efter drygt 15 års användade.
Någon gång skall väll vara den första, därför blev det en Macbook...
Ifall saker och ting verkar lite sega på din MacBook är det en bra idé att skaffa 1 eller 1,5 gb minne istället. Allting går mycket snabbare och OS X upplevs som mycket smidigare. Gå till en återförsäljare, prova en modell med 1gb minne, och jämför!
Hej!!!
Fick hem min nya svarta MacBook C2D för en vecka sedan och jag är verkligen supernöjd!!!
Bytte från min gamla Dell Inspiron 8500 som hade börjat uppföra sig lite konstig och just nu förstår jag inte varför jag har varit fast med PCs tidigare?! Allt känns så integrerat i Mac OSX så jag kommer antagligen bli trogen Apple om inget konstigt händer
Ha det fint!
/Jesper
Nya datorn beställd. Macbook Pro 2.33 15.4" med glossy skärm. Svettigt att trycka på beställ, var kluven ang den glossy skärmen bl a men tror att den blir bäst för mig.
Har bara använt PC i stort sätt, förutom ett mac spel under min universitets tid. Den varade dock bara 1 år. (1994)
Hur lång tid tar det för leverans undrar man
...till PC!!!
Det är så skönt med min MacBook. Det bara funkar.
Förr när jag trodde på PC visste jag inte att det är så här datorer ska funka.
Nu vet jag att Mac är den rätta vägen.
Amen!
Hey, jag är en Switcher. Använde Mac som barn i skolan och på mammas jobb (mamma har haft macar på jobbet sen 90-talet). Sen haft olika PC:s som jag pga pengabrist satte ihop själv. Såfort jag fått råd så har jag införskaffat mig en ny härlig platt iMac så YEY
Hej!
Här kommer en switcher till. Fick min macbook för tre veckor sedan och börjar känna mig hemma. Min första dator var faktiskt en performa eller pizzakartongen som alla kallade den för. Den köpte jag 1996 och jag använde mac fram till 2001. Nu är jag tillbaka och det känns väldigt bra. Det enda som är lite tråkigt är att jag reser mycket och håller kontakten via messenger (för att alla andra använder detta program) jag gillar att köra via kameran. Det är synd att man inte kan utnyttja alla häftiga program som medföljer macbooken. I Familjen använder vi skype så där det går det.
Man kan inte få allt.
Ska switcha. Blev egen företagare i januari. Jobbar som grafisk formivare men har tidigare arbetat på en inhousebyrå där policyn var - inga mac´s...eh.....Men nu som egen blir jag ju "tvyngen" att ha en egen dator och då är inte valet så svårt. Min tidigare kollega köpte en imac och den är ju bara sååå jäkla snygg (inte helt oviktigt). Hon är helt frälst och jag intwe särskilt svårövertalad. Det jäkligaste är att jag både vill ha stationär och bärbar men inte har råd. Tror att jag satsar på imacen med 20" skärm. Någon som vet om den funkar bra om man bl a arbetar med bildretusch?? Eller ska jag ha någon annan mac?
Jag har missat att skriva i denna tråden innan, så det är väl läge nu. Visst kan man kalla mig switcher. Jag sålde min Dell Latitude D810 i december och den 5 januari så var jag en stolt ägare till en 15,4-tums MacBook Pro.
Efter nästan tre veckor är jag sjukt nöjd och saknar inte Windows alls. Jag har laptopen som min arbetsdator och som webbdesigner ser jag Macen som ett ypperligt verktyg. Kanonbra program, en bra arbetsmiljö och inget operativsystem som kräver min uppmärksamhet varannan minut.
Jag har förvisso kvar min stationära PC med Windows XP, men den kan nästan räknas som abandonware nu. Inga mer uppgraderingar är planerade och det finns i stort sett bara spel på den nu. Köper jag något stationärt i framtiden så lär det bli något med ett äpple på.
Bytte till Mac för drygt en månad sen. Egentligen kan man säga att jag alltid haft kontakt med Mac genom kompisar / jobb, men det har alltid handlat om pengar när jag tänkt byta. Och det har jag gjort många gånger...
Men nu kör jag Mac! kort sagt kan man säga att jag från början bytte för att slippa windows, nu är det snarare så att jag kör Mac för att jag älskar OS X.
Det är så mycket jag gillar med Mac att jag inte orkar skriva ner allt, men det jag kom på härom dagen är följande: Man behöver inte den nyaste macen för att kunna köra Tiger. Hade det gått om jag suttit kvar vid en PC? Nej... (Tänker på Vista...)
En annan sak jag upptäckt är att den kreativa ådran får lättare att ösa i mac-harmonin som råder i lägenheten...
Summan av kardemumman kan sammanfattas till ett ord: minimalism
Kör Mac OS X 10.4.8 på en 12 tums iBook G3 900MHz med 384MB Ram, Airport Express, DVD och CD-brännare. Bytte från en HP6000 bärbar med PM 1.6 / 512Ram / BT / IR / WLAN / GbitLAN / m.m. ... Så trots den stora skillnaden om man tittar på maskinvaran, fungerar allt jag gör bättre.
- Kul att veta: När jag jobbade som datorlärare för psykiskt handikappade för en massa år sen ( 1997 ? ) hade vi 8 Macintosh Performa x.x och senare 1 PC 486:a. Vi hade aldrig problem med någon av datorerna, förns vi skaffade PC:n vill säga... Den stog mest och samlade damm och svordomar... Vi blev alla officiellt Mac Älskare veckan efteråt...
Man kan väl säga att jag är en switcher. Har kört mac i flera år på jobbet men haft pc hemma.
Efter att ha skaffat sig bredband hemma fann jag mig själv till slut med att spendera timmar på felsöka och pilla med brandvägg, antivirus, antispy, registerprogram, drivrutiner osv. Och bara en bråkdel av tiden gick till roliga saker med datorn.
Numera har jag en Mac Mini som jag bara gör roliga saker på.
Yepp jag är nu mer switcher!
Min macbook c2d är kanonfin. Även om osx kanske inte var riktigt lika stabilt som jag hoppats på(det var anledningen till bytet) så är jag mycket nöjd. Något jag dock inte kan förstå är när man laddar ner filer. Så unde visa info står det att filen ÄR så stor som den kommer bli först när den är klar. Jag vet inte om det är därför men det känns som att min hårddisj äts upp. Det kan försvinna 10 gig på en dag utan att jag kan säga att jag laddat ner några direkta super filer. Skulle vilja veta vad skillnaden på töm paperskorgen och säker tömning av paperskorgen är med.
Men allt som allt väldigt nöjd.
Idag kom min nya macbook (49 timmar från beställning till leverans )
Själv switchade jag hösten 2005.
Sen dess har jag haft Powerbook, MacBook (BlackBook) och nu en ny MacBook.
BlackBooken kommer nu tas över av min flickvän som switchar!
Yepp jag är nu mer switcher!
Min macbook c2d är kanonfin. Även om osx kanske inte var riktigt lika stabilt som jag hoppats på(det var anledningen till bytet) så är jag mycket nöjd. Något jag dock inte kan förstå är när man laddar ner filer. Så unde visa info står det att filen ÄR så stor som den kommer bli först när den är klar. Jag vet inte om det är därför men det känns som att min hårddisj äts upp. Det kan försvinna 10 gig på en dag utan att jag kan säga att jag laddat ner några direkta super filer. Skulle vilja veta vad skillnaden på töm paperskorgen och säker tömning av paperskorgen är med.
Men allt som allt väldigt nöjd.
Har nyss beställt Macbook Pro 17" i standardutförande (+OS på engelska) tillsammans med Logic Pro7.
Jag köpte mac delvis för att jag gillar logic och kommer att ha stor användning för det inom musikindustrin, men givetvis också för att mac är Stabil, Snygg och Snabb:)