Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-07 19:16

Jadu var ska man börja ;). Kan väll inte riktigt kalla mig en switcher än för jag har inte fått min nya iMac än

Men anledningarna till att jag känner för att byta är många o långa...

Började med när jag byggde denna PCn jag sitter på nu. Precis byggt allting kört med den i några veckor när jag sen läser på hemsidan till en datorbutik att just det grafikkortet jag köpte passa inte med den processorn jag köpt. Testade med olika benchmarks för att se om det gjorde nån skillnad o ja tyvärr, jag fick mindre poäng än vad många med likvärdigt system fick.

Sen började jag bli intresserad av lagring. Jag hade 4 st 120 GB diskar som jag raidade med moderkortet o det funkade jättebra o funkar än idag. Men sen när jag skulle utöka så går jag o köper ett raidkort med plats med 8 hårddiskar till. Köpte i samma veva 4 st 250 GB diskar. Och då gjorde jag 2 RAID på 500 GB styck. Tänkte det här ska bli fin fint... men till min förvåning när jag kom till den magiska 127 GB gränsen i windows så ville inte diskarna mer. Alla filer som las in efter det blev korrupta. Så jag förstod vad som var i görningen men tyckte det var konstigt för det var en av sakerna jag speciellt hade tittat på innan jag köpte ett RAID-kort. Att det skulle klara just stora diskar. Men upptäckte att det behövdes en firmware uppgradering. Vilket jag tänkte skulle lösa allt men omformatering var också nödvändig. Sen hände ju det som man inte ville att skulle hända nån disk verkade som den krashade. Vet dock inte säkert än för det gick inte rent åt skogen utan bara lite... kunde rädda vissa filer men inte andra så vad som var fel vet jag inte. Vet fortfarande inte.

Men iallafall med alla dessa diskar, sammanlagt 10 st, 2 st 36 GB 10 000 RPM Raptor diskar också. Så behövs klart kylning. Så en jävla massa fläktar beställdes och med viss modifiering av lådan så fick man in allihopa.

Och nu 2 - 3 år efter jag började köpa delar till denna dator sitter jag här med en PC med 1,5 TB lagrings utrymme, låter som ett jetplan, ser ut som nått som hunden släpat in, väger som nått hunden verkligen inte orkade släpa in, en del spel som inte funkar, och dem som funkar får man bluescreen av.

Och som ni kanske förstår att när man blir av 800 GB filer så orkar man inte sitta o fylla diskarna igen bara för o se om det fortfarande e den där 127 GB gränsen som klyddar. Har lånat ut 2 av diskarna till polare som efter en tid började klydda hos dem också. Vet dock inte hur mycket dem har kommit upp i än...

Så visst en del av detta kan man kanske inte skylla på windows. Men jag e helt enkelt så jävla trött på detta åbäke. Så en ny 24" iMac faller mig mycket i smaken....

• Oregistrerad
  • 2007-02-23 11:11

Jag är en switcher.

Jag har beställt en iMac i dagarna och anledningarna var:

Stabilitet - När man hör om mac så talas det alltid om hur stabilt det är.
Utseendet - Mac är så jäkla snygga, det kan nog de flesta hålla med om
Snabbheten - Det känns som att Apple bygger operativsystem efter datorerna som finns ute, medans Microsoft bygger efter vad som kommer att komma.
Stimulans - Det är helt enkelt roligt att vara nybörjare på nytt, har suttit på PC från DOS tiden, när man hade operativsystemet på diskett. Suttit och optimerat sin autoexec.bat i evighet osv. Det känns som att jag kan windows, och vill nu gå vidare.

Det enda negativa är att jag inte känner en endaste person som har Mac. Och det blir då inte samma grej med att hitta nya program osv, men jag jobbar på att få några att switcha över.

• Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-02-24 00:31

från och med i dag är jag en switcher

• Medlem
  • Lund
  • 2007-02-25 15:56
Ursprungligen av imported_skivan:

Jag är en switcher.

Jag har beställt en iMac i dagarna och anledningarna var:

Stabilitet - När man hör om mac så talas det alltid om hur stabilt det är.
Utseendet - Mac är så jäkla snygga, det kan nog de flesta hålla med om
Snabbheten - Det känns som att Apple bygger operativsystem efter datorerna som finns ute, medans Microsoft bygger efter vad som kommer att komma.
Stimulans - Det är helt enkelt roligt att vara nybörjare på nytt, har suttit på PC från DOS tiden, när man hade operativsystemet på diskett. Suttit och optimerat sin autoexec.bat i evighet osv. Det känns som att jag kan windows, och vill nu gå vidare.

Det enda negativa är att jag inte känner en endaste person som har Mac. Och det blir då inte samma grej med att hitta nya program osv, men jag jobbar på att få några att switcha över.

Jag kan kopiera inlägget här rakt av, fast med modifikationen att jag köpte en MacBook i veckan isället för en iMac

• Medlem
  • 2007-03-11 16:51

Jag switchade för snart 2 år sen.

Förra veckan switchade den 3:e familjemedlemmen efter starka påtryckningar från mitt håll

är vi inte alla switchers ?

Vad menar du med det? Många här har väl aldrig ägt någon annan dator än en Mac?

Har jag fel?

• Medlem
  • International user
  • 2007-03-13 16:51

Nej, ztaafen, du har helt rätt. Vi är många som inte behöver switcha.
Tack gode gud för det.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 13:40

Hej, jag heter Krister och jag är en switcher... (eller har jag blandat ihop det här med AA mötena... )

själv har jag jobbat med PC de senaste 12åren som allt från pc-byggare, pctekniker och numera som it-ansvarig på nordenkontoret... men jag kände att jag behövde lite utmaning och tycker macbooken är så jäkla sexig så nu åkte stinkpaddan ut och in kom en macbook.
Har nu blivit många "aaah" och många "djävlar" men för det mesta är intrycket bra och jag + sambo är nöjda.

Ursprungligen av Trineo:

Hej, jag heter Krister och jag är en switcher... (eller har jag blandat ihop det här med AA mötena... )

Inte med Festis-reklamen då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-20 10:01

Vetesjutton om det passar bäst med festis eller AA men en sak är säker, jag verkar inte ha gått _från_ ett beroende utan snarare funnit ett.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-04-02 22:13

Ångrar mig...

...att jag inte skaffade en Mac tidigare.
När min gamla PC började bli seg och jag länge funderat på att uppgradera, kom jag på tanken att kanske köpa en Mac istället. Kul att prova något nytt efter 14 år med olika windows-versioner. Det blev en Macbook och jag är helt klart nöjd.
Datorn känns plötsligt som en hel produkt istället för ett lapptäcke av olika komponenter och program och drivrutiner som alltid ska krångla nånstans.

Ursprungligen av Trineo:

Vetesjutton om det passar bäst med festis eller AA men en sak är säker, jag verkar inte ha gått _från_ ett beroende utan snarare funnit ett.

It's a cult ... and.. yes, you're welcome.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 16:06

jobbat med drift och support på windows sedan den dag jag klev in i arbetslivet men alltid gillat macen sedan man var liten och satt på irc med ircle på en powermac 7x00 (minns inte modelen.. ;P) bestämde mig redan då det började komma rykten om att apple skulle byta till Inter propellrar i maskinerna att om det var sant så bytte jag (det var dessutom uppenbart att om apple bytte skulle något i stil med parallels eller bootcamp komma) så det var inte så mkt att tänka på. Steve anononserade Macbook pro med intel processor och dagen efter ringde jag apple med beställningen..

Tanken var väll egentligen från start att dualboota men kom inte så långt att windows installerades utan det chasades ut från andra datorer hemma istället.

• Medlem
  • 2007-04-11 21:33

Köpte en begagnad powerbook 12" g4 1,5 förra veckan. Sitter med den idag för första gången. Känns helt rätt än så länge men vi får väl se om det håller hela vägen. Men jag tror helt klart att mac är något som kommer att stanna i mitt hem iaf. Känns bra att vara en i gänget.

/Addam

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-12 01:20

Jorå!

Jag har använt PC sedan slutet på 80-talet och har ständigt faschinerats av möjligheterna.
Efter uteslutande PC i Windowsmiljö, köpte jag MAC Mini precis innan jul.
Allt är nytt!
Jag kopplade ihop allt, tryckte på start och sen var jag igång. Fattas bara annat....
Det är mkt som är lätt, men för en gammal PC-användare så vill man gärna göra saker lite mera "ordentligt". Tex installera ett program ordentligt så alla systemfiler hamnar i systemmapparna istället för att bara "dra" och släppa ett program i appl. mappen.
Galet.

Det är mycket som är smart, men en del som jag inte begriper ännu och det känns lite frustrerande.

Anledningen till bytet är att jag har IPOD sedan många år och använder datorn mycket till musik. MAC-frälsta hävdar att MAC ALDRIG hänger sig, tuggar på stadigt och är oslagbara. Efter många år gav jag efter och vad kunde krångla mer än min PC? Min PC var 7 år gammal. MAC Mini är bra, men har hängt sig ett par gånger på dessa 4 månaderna.

I min iver köpte jag Svenska Akademiens ordlista på CD-rom.
UTAN någon som helst tanke öppnar jag den ikväll och ser att den är för PC givetvis.
Måste jag ge bort den eller kan jag använda den???

undrar en förtvivlad Switchare

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-12 10:47

Använd BootCamp! Har du hållit på med PC i många år har du nog fortfarande ett par Windows CDn kvar, det är bara att använda någon av dessa.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-04-12 11:09

Köpte en MBP när vi var i Thailand över vintern och den gamla bärbara PC:n fullkomligt dog när vi köpte en ny digital systemkamera.
Äntligen fick jag en giltig anledning........
Jag ville ha den för att den är snygg, inga virus, PC:n fylls sakta men säkert upp av småprogram som ingen vet var de kommer ifrån, den är snygg, jag ville känna mig hipp en gång i livet, den hade upplyst tangentbord, den är snygg, mac skall funka jättebra för bildbehandling.
Åsså är den jättesnygg.
Fast den har hängt sig några gånger vid helt vanlig bildtittning, är inte såååå ubersnabb som jag hade hoppats och kanske inte riktigt så intuitiv som alla hade lovat heller.

Fast den är snygg.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-12 15:58

Har märkt av en liknande sak. Ju mer jag leker med Macar desto mera upptäcker jag hur svårare saker blir. intuitivt som folk säger är det inte alls.

Jag är en switcher! Efter några dagar med min pipande macbook med en röd pixel så trivs jag ganska bra ändå!

• Medlem
  • Flen
  • 2007-04-23 16:40

Jag köpte mig en Macbook Pro C2D för några månader sedan. Detta är min första Mac. Jag switchade pga att jag älskar Apple's design, jag var less på instabilitet/buggar och säkerhetshål i Windows samt jag ville prova på någonting nytt. Man är fortfarande färsk i Mac OS X men känner sig ändå mer och mer hemma. Jag är mycket nöjd och lär inte gå tillbaka till Windows frivilligt.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-03 12:31

Köpte mig en MacBook för ca 4 månader sedan efter ha vart sugen på Mac en längre tid. Vart super nöjd och min bärbara PC åkte ut fortare än kvickt! Nu har jag även beställt en ersättare till min stationära PC och det vart en iMac 24" 2gb ram och GT7600 256mb grafikkortet.

Anledningen till att jag bytt ifrån PC är de smidiga arbetsmiljöerna och att jag upplever det snabbare än PC med samma prestanda. Virus och alla koller på om det är en köpt mjukvara stör mig också så nu vill jag slippa allt sånt. Tack Steve!

Super nöjd är orden jag beskriver mig själv med numera

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-03 15:52

Köpte en MacBook för två månader sedan. Mest för att prova på, fastnade för OS X ganska omgående även om jag hade en del inkörningsproblem. Idag beställde jag en MacPro.. Så nu är snart de enda Windowsmaskinerna i huset, frugans laptop och Mediacentret.

• Medlem
  • Österåker
  • 2007-05-05 22:22

Återkommande switcher

Har haft Mac förr men tvingats vara i PC-träsket pga hempcerbjudanden osv.

Skaffade en Macbook samtidigt som frun fick ny hempc. Med Vista.

Groteskt tydlig skillnad. Vista suger.

Köper en Macbook Pro 15,4" i eftermiddag. Hoppas jag blir nöjd, men det tror jag allt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 07:58
Ursprungligen av Zawamura:

Köper en Macbook Pro 15,4" i eftermiddag. Hoppas jag blir nöjd, men det tror jag allt

=), nöjd? - du vet inte vad ordet nöjd betyder ännu, vänta till ikväll så fattar du

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-13 16:55

Har haft min Macbook nu i 2-3 månader. Och jag måste beklaga för Dell, Acer och alla de andra lame-ass-pc-tillverkarna att jag antagligen aldrig komma gå tillbaka.

Den är helt underbar. Är grymt sugen redan nu på att köpa en iMac också, men väntar väl antagligen lite. Mac OS är superb. Och jag älskar att allt är så lätt o genomtänkt. iLife serien kan inte hyllas nog. Man startar datorn på 20 sek, inga virusprogr. eller annat skit behövs.

Men antagligen det tyngsta argumentet till att skaffa Mac är inte hur bra Mac är, utan hur dålig man fattar att PCn faktiskt var

TACK APPLE

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-17 15:52

Kompatibilitet är främsta skälet.

Finns det något skäl att inte byta? Det enda som hindrat mig hittills, är att publicerade sajter har sett olika ut i Win och OS. Detta har på senare tid utjämnats, och man kan idag som designer utveckla saker under OS X och llita på att de ser rätt ut för den mindre lyckligt lottade delen av populationen som sitter fast för evigt i Microsoft-träsket.

Man är dock aldrig lugn förrän man testat en publicerad sajt på en gammal Win98-burk med IE 5, och konstaterat att allting ser rätt ut även där.

OS X är ens arbetsmiljö, lika viktig som rummet du sitter i.

Ett argument mot Apple är deras totala negligerande av bakåtkompatibilitet. Detta är dock ett försumbart offer ur utvecklingssynpunkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 18:31

Jag är en ny switcher, beställde MacBook igår (Måndag 04/06/07)

Hm vart ska jag börja?
Jag har switchat till Mac pga flera olika anledningar, det tyngsta skälet är pga Windows.
Jag har varit en Windows användare sen jag var runt 7-8 (alltså runt slutet av 90talet, tidigare användande räknas inte då jag spelade mest bara). Har haft en massa olika PC's genom åren, mestadels färdigbyggda OEM tillverkade från IBM, DELL, HP, COMPAQ etc.
Jag har även byggt ihop två st egna PC's. Dom är numera sålda (förutom vissa delar).
Jag var som sagt en gamer först och spelade enbart, sen började jag använda datorn till annat, och tillslut efter 1miljard BSOD och annat otyg till error så tröttnade jag, switchade till Linux och körde det ett tag. Men jag upptäckte att det inte var något för mig så jag switchade tillbaka till Windows, och nu väntar jag ivrigt på min nya Mac så Windows kan flyga bort åt helvete.

Jag hatar också PC folket, dessa idioter till användare, har hur många gånger som helst fått agera PEZE support, blä!

Jag tänkte switcha redan 2004 till iBook "12 eller PowerBook "12, men köpte en jävla psp istället och en hemmabyggd PC året därpå.

Men nu är jag trött på PC folket, trött på PEZEn i sig, trött på att mecka och formatera om ett OS för 34235245454e gången.

När jag får min Mac, vill jag bara att den ska fungera och göra som jag vill!

Jag switchade också till Mac pga OSX äger alla jävla Desktop OS som finns därute, inget annat OS är lika perfekt som OSX

välkommen! ord o inga visor...men det tog ett tag för dig att "komma över" hoppas du får en bra upplevelse och att din MB kommer fungera bra. Tänk på...mycket minne e bra

Ursprungligen av enix3k:

Jag är en ny switcher, beställde MacBook igår (Måndag 04/06/07)

Hm vart ska jag börja?
Jag har switchat till Mac pga flera olika..........ga OSX äger alla jävla Desktop OS som finns därute, inget annat OS är lika perfekt som OSX

Bevaka tråden