- Kajan
- Medlem ●
- Malmö
- 2007-02-07 19:16
Jadu var ska man börja ;). Kan väll inte riktigt kalla mig en switcher än för jag har inte fått min nya iMac än
Men anledningarna till att jag känner för att byta är många o långa...
Började med när jag byggde denna PCn jag sitter på nu. Precis byggt allting kört med den i några veckor när jag sen läser på hemsidan till en datorbutik att just det grafikkortet jag köpte passa inte med den processorn jag köpt. Testade med olika benchmarks för att se om det gjorde nån skillnad o ja tyvärr, jag fick mindre poäng än vad många med likvärdigt system fick.
Sen började jag bli intresserad av lagring. Jag hade 4 st 120 GB diskar som jag raidade med moderkortet o det funkade jättebra o funkar än idag. Men sen när jag skulle utöka så går jag o köper ett raidkort med plats med 8 hårddiskar till. Köpte i samma veva 4 st 250 GB diskar. Och då gjorde jag 2 RAID på 500 GB styck. Tänkte det här ska bli fin fint... men till min förvåning när jag kom till den magiska 127 GB gränsen i windows så ville inte diskarna mer. Alla filer som las in efter det blev korrupta. Så jag förstod vad som var i görningen men tyckte det var konstigt för det var en av sakerna jag speciellt hade tittat på innan jag köpte ett RAID-kort. Att det skulle klara just stora diskar. Men upptäckte att det behövdes en firmware uppgradering. Vilket jag tänkte skulle lösa allt men omformatering var också nödvändig. Sen hände ju det som man inte ville att skulle hända nån disk verkade som den krashade. Vet dock inte säkert än för det gick inte rent åt skogen utan bara lite... kunde rädda vissa filer men inte andra så vad som var fel vet jag inte. Vet fortfarande inte.
Men iallafall med alla dessa diskar, sammanlagt 10 st, 2 st 36 GB 10 000 RPM Raptor diskar också. Så behövs klart kylning. Så en jävla massa fläktar beställdes och med viss modifiering av lådan så fick man in allihopa.
Och nu 2 - 3 år efter jag började köpa delar till denna dator sitter jag här med en PC med 1,5 TB lagrings utrymme, låter som ett jetplan, ser ut som nått som hunden släpat in, väger som nått hunden verkligen inte orkade släpa in, en del spel som inte funkar, och dem som funkar får man bluescreen av.
Och som ni kanske förstår att när man blir av 800 GB filer så orkar man inte sitta o fylla diskarna igen bara för o se om det fortfarande e den där 127 GB gränsen som klyddar. Har lånat ut 2 av diskarna till polare som efter en tid började klydda hos dem också. Vet dock inte hur mycket dem har kommit upp i än...
Så visst en del av detta kan man kanske inte skylla på windows. Men jag e helt enkelt så jävla trött på detta åbäke. Så en ny 24" iMac faller mig mycket i smaken....