Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .

skall du stoppa i en 2.5" hd i cube'n!? ingen aning om hur det går. men det måste väl finnas tysta hd's till Cube'n...

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Kanske borde skriva ett par rader här också...

Eftersom jag jagar den absolut tysta datorn går jag nu och grunnar på att byta ut den högljudda original-HD:n (20 GB) mot en 2.5" notebook-HD vilket skulle sänka ljudnivå såväl som effektförbrukning/värmeutveckling. Någon som provat det förut och kan tipsa?

Ursprungligen av el gringo:

skall du stoppa i en 2.5" hd i cube'n!? ingen aning om hur det går. men det måste väl finnas tysta hd's till Cube'n...

Jomen det finns "tysta" och så finns det "tyst". Tystaste 3.5-tummaren just nu är Seagate Barracuda 7200.7 på knappa 25dBA. En tyst 2.5:a kan komma ned på under 15 dBA. Tre dB är en halvering/fördubbling av ljudvolymen så det borde bli en del skillnad.

Bonus är att effektförbrukningen blir mindre än en tredjedel vilket borde tilltala Cubens nätdel som är lite klent dimensionerad. (Som standard sitter det en kylfläns på hårddisken i Cuben vilket borde säga lite om hur små marginaler det är på värmeutvecklingen...)

jo - men frågan är om du kan koppla in en 2.5a!? annars är det ju en god idé...

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Jomen det finns "tysta" och så finns det "tyst". Tystaste 3.5-tummaren just nu är Seagate Barracuda 7200.7 på knappa 25dBA. En tyst 2.5:a kan komma ned på under 15 dBA. Tre dB är en halvering/fördubbling av ljudvolymen så det borde bli en del skillnad.

Bonus är att effektförbrukningen blir mindre än en tredjedel vilket borde tilltala Cubens nätdel som är lite klent dimensionerad. (Som standard sitter det en kylfläns på hårddisken i Cuben vilket borde säga lite om hur små marginaler det är på värmeutvecklingen...)

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 15:36
Ursprungligen av el gringo:

jo - men frågan är om du kan koppla in en 2.5a!? annars är det ju en god idé...

Att gå från "pata 3.5"" till "pata 2.5"" är väl kanske gjörbart (även om det är trångt), men 2.5" SATA???

(aha, Cube och inte iMac G5 då kan det gå...)

Hej

Jag är ny som medlem - hej på er alla - och visserligen ingen switcher, men jag har jobbat med Windows 98 i nästan 5 år på jobbet och nyss gått över till Windows XP.
Jag är ständigt lika förvånad över att Microsoft, trots allt nytt lull-lull, fortarande kör med så mycket gammalmodigheter...
Switchar till en fråga; finns det någon musealt intresserad Mac-användare som är intresserade av en bunt SCSI-prylar, adaptrar, plus en APS Hyperdat backupenhet, med tre 2 GB-disketter? Ge mig gärna ett skambud

Ivan Markowicz, Stockholm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 15:04
Ursprungligen av ivanmarkowicz:

Jag är ny som medlem - hej på er alla - och visserligen ingen switcher, men jag har jobbat med Windows 98 i nästan 5 år på jobbet och nyss gått över till Windows XP.
Jag är ständigt lika förvånad över att Microsoft, trots allt nytt lull-lull, fortarande kör med så mycket gammalmodigheter...
Switchar till en fråga; finns det någon musealt intresserad Mac-användare som är intresserade av en bunt SCSI-prylar, adaptrar, plus en APS Hyperdat backupenhet, med tre 2 GB-disketter? Ge mig gärna ett skambud

Ivan Markowicz, Stockholm

Passar väl bättre under Säljes va?

Hoppsan. Håller visst på att kapa Switcher-tråden. Jag fortsätter mina hårddisk-funderingar här istället.

/Tiny Threadjack

• Medlem
  • 2004-12-05 13:56

nu e det gjort!

nu har jag bytt. jag sålde min bärbara pc i förmån för en mac. har fått låna min flickvänns gammla imac G3 medans jag letar efter en mac till mig själv.
Jag bytte för att jag tycker att mac os x är ett mycket bättre os än win xp. trött på alla virus och sån skit.

• Oregistrerad
  • 2004-12-14 23:28

jag bytte från PC till Mac nu i veckan! hade tidigare haft en bärbar PC i drygt ett år och har inte varit riktigt nöjd. när jag sedan kommer att syssla en del med fimredigering så kändes det helt rätt att konvertera till Mac!

så nu är jag glad!

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 02:14

Fick min första egna Mac, en iBook 12" i fredags. Och jag är verkligen nöjd!! Den var mycket bättre än vad jag först tänkte även fast jag hade mycket höga tankar om den redan innan jag beställde. För många år sedan gick jag på en folkhögskola som enbart körde Mac. Jag minns fortfarande den gamla trotjänaren Classic. Av någon märklig anledning köpte jag ändå PC och har jobbat med PC ända till denna dag.. Men nu har jag sett Macens oöverträfflighet.. Jag har fortfarande en PC kvar men har redan beslutat mig för att göra mig av med den.. Det är nämligen så att efter att ha kört med iBooken ett par dagar så är jag fullständigt såld.. ingen chans att jag går tillbaka till Windowsmiljön igen!! Den stationära PC:n kommer så småningom att bytas ut mot en stationär Mac, mitt bestämda mål är att köra Mac till hundra procent!!

En mycket nöjd switcher!!

För en vecka sen så inhanhandlades en ny IBOOK 12' och hittils är jag mer än nöjd. Främst med enkelheten och funktionaliteten. Allt liksom fungerar, men har stött på en problem som jg diskuterar i just forumdelen "Switcher" som gör att jag är fortfarande inte helt övertygad. Små problem skapar extrema huvudvärk men hittils är jag nöjd med min lilla IBOOK 12'.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-15 09:23

Fick min igår efter 9dagars vänta men är så nöjd och ibland undrar jag om datorn är på eller inte och os:et är grymt bättre än vad jag tänkt kommer aldrig switcha tillbaks till PC

En nöjd switcher

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-16 11:17

Jag har bytt väldigt nyligen.
Största anledningen är precis som många andra. Köpte en ipod mini och hamnade på ett apple center, tänkte tillbaka när jag var liten och apple var Datorn man vill ha men aldrig fick råd med. Vips nu är man äldre har mer pengar, apple har sänkt sina priser och jag är kanon nöjd. Har aldrig varit så nöjd med en dator och funktionaliteten. (ibook G4).

Oh yes!

Javisst iSwitch!

Jo, idag har jag beställt en, inte helt ny modell, imac G4 Globe 20" som kommer nästa vecka.
Den kostar 16.900 kr och är ett demo-ex från butik. Kanske i dyraste laget eftersom det inte är en helt ny modell (släpptes väl år 2002 tror jag):
iMac G4 1,25 GHz 20"

512MB DDR-minne
80 GB Ultra ATA-enhet
DVD-R/CD-RW-enhet
NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB
10/100BASE-T Ethernet
Internt 56 K-modem
Apple Pro Speakers
Förberedd för AirPort Extreme
USB 2.0, FireWire
Förberedd för Bluetooth

...och visst finns det billigare OCH nyare modeller. Men för mig är även det estetiska viktigt och inga av de nya modellerna slår denna Globe. Den är enastående i sin design och är snygg var som helst i ett rum!
Så det blev en sån och jag längtar till nästa vecka! Det är en julklapp till mig själv och den som fick in mig i den himmelska-mac-världen är min kille, Michael! Tack för den insikten!

Nu är det bara att försöka stå ut med PC:n tills macen kommer!

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:53

Hej!

Visst är jag en switcher! Har slängt ut den gamla PC:n till förmån för en iMac G5, 1.6 Mhz, 17". I min presentation har jag angett mina anledningar:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=59426

Har nu haft iMac:en i drygt en vecka och hittat ännu en anledning. Har installerat Xcode och väckt upp ett gammalt programmeringsintresse! Xcode är kanon för att göra lite småhack när lusten faller på.

På jobbet sitter jag omväxlande i Windows- och i Unix-miljö (Solaris). Har inga problem med att växla, även om det blir alla tre miljöerna under de flesta dagarna. Tyvärr blir det sällan kodning på jobbet numera så det får jag sköta hemma.

mvh
-Martin

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 15:42

Jaha, idag blev jag också en switcher. En iBook 12" blev det. Jag har inte packat upp den ännu, men jag är övertygad om att förälskelsen kommer hålla i sig! Anledningen var att jag behövde en liten, bärbar dator med bra batteritid. När jag hade kollat på iBooken var det rätt kört att hitta en PC som var lika inbjudande.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-18 22:32

Javisst är jag switcher. Jag beställde en 12" iBook för ett par dagar sedan, känns skönt! Hoppas att den kommer efter helgen, jag vill pilla och greja... Alltid kul att testa prylar som man aldrig pillat på innan!

Även jag nybliven switcher sedan ca. 3 veckor tillbaka.
Nu mer sitter jag nämligen på min lilla ibook 12" (1,2 Ghz 768 Mb ram) och njuter. Stod länge i valet och kvalet när jag skulle köpa en bärbar då jag plötsligt hamnade på applestore och blev frälst. Efter en tur ner till macforum här i gbg så var jag om möjligt ännu mer sugen och valet var klart.
Efter 3 veckors flitigt användande har det gått så långt att jag redan försöker stänga program i windows med alt+q.
Nu är ett program som jag förstått att man inte får nämna här på 99mac det enda jag använder på PC:n då jag inte tycker att dess motsvarighet i macosx räcker (man blir ju nästan rädd med så många spöken). Fast jag höll på att slita håret av mig när jag satt i windows senast, det gick ju sååååååå långsamt. PC:n har också fått rollen som filserver i mitt lilla LAN då 30 Gb är lite lite för lagring.

Största aha! upplevelsen var nog när jag skulle synca mobilen. Efter att ha stoppat i bluetooth dongeln tog det inte 5 sek. att få det att funka. Magiskt när man är van att sitta och slåss med bångstyriga drivrutiner. Nu är enda smolken i glädjebägaren att bluetooth iconen uppe i menyn inte vill försvinnan när jag tar ut dongeln (kanske någon som vet hur jag skall göra???).
Största förvirringen uppstod när jag skulle installera mitt första program (firefox). Efter att ha tankat ner det och packat upp det så förstod jag inte riktigt att det i praktiken var allt. Bara dra och släppa i program mappen. Vafaen är alla långa installationsprocesser och dll-filer någonstans.

Favorit apps så här långt är nog VLC, adium och sist men inte minst terminal.app (som gammal linux användare känns det tryggt att återvända till ibland).

Nu väntar jag bara på att någon skall reverse enginera ihop några drivrutiner till linux för airport extreem kortet så jag kan fippla in gentoo i ibooken då kommer jag förmodligen aldrig mer röra min gamla PC (RIP).

Ursprungligen av tindanos:

Nu är enda smolken i glädjebägaren att bluetooth iconen uppe i menyn inte vill försvinnan när jag tar ut dongeln (kanske någon som vet hur jag skall göra???).
(RIP).

När dongeln tas ut ändrar BT-ikonen utseende. Men visst hade det varit mer "logiskt" om den försvann
i.o.m. att ikonen inte har någon direkt funktion när dongeln inte sitter i. Kul att höra att du trivs i din nya
miljö.:)

• Medlem
  • Arvika
  • 2005-01-08 16:48

efter 15 år med pc så började jag om med mac..

Jag har de senaste 5 åren tänkt köpa mig en mac men jag har alltid ågrat mig och köpt en pc i stället, men för en månad sedan så orkade jag inte längre. jag beställde en ibook efter 2 veckor kommer den äntligen. bara embalaget runt dator säger allt.. kvalitet och design i en fin form. nu måste jag bara träna bort allt windows/dos tänkade ur min hjärna..

välkomna! missa inte vår julafton - den 11 januari - keynote på MWSF!

Jag bytte från pc till mac för bara 2-3 månader sedan.

Och jag måste medge! Jag mår mycket bättre nu än förut.

Fördelar med mac (eller rättare sagt som bara helt enkelt är så underbart med mac).

1. Macen är fin, och inte bara fin fin, Utan vrål snygg! Utseendet är väll inte allt säger du!?
- Joohh...! säger jag då.

2. Macen har själ och känsla, Vilket pc saknar.

3. När man ser en person ute på stan med ett apple märke på tröjan eller bär runt på en laptop väska med ett vitt skinande äpple på, Då vet man "han är en bra människa".

Och inte tala om de. Ser man en mac människa så ler man!

dottio - jag vet precis vad du menar. det roliga är att pc-användare - som du varit - inte förstår själva förrän dom har tagit steget. och det är det som skrämmer många pc-användare. hur kan det vara så stor skillnad? skillnaden är inte så stor på "ytan" - utan det är mer när man börjar använda systemet - det är detaljerna och känslan - vi mac'are brukar kalla det "omtanken".

välkommen!

• Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-16 19:43

Jag beställde iBook 12" den 8e. Jag är redan less på att vänta

Jag switchade i oktober. Skulle köpa en bärbar och insåg ganska snabbt att apple ligger före i utvecklingen av bärbara (batteri, kompabilitet osv.) Så jag köpte en PowerBook 12". Är fruktansvärt nöd och tvivlar på att jag frivilligt kommer att köpa en PC av något slag i framtiden. Mac gör mitt liv lättare!
Näst projekt blir nog en Mac Mini + ett par externa diskar som stationär maskin.

Cheers.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 13:13

Hade en 1.2Ghz PC med sunkig sonyskärm....
Bytte till Dual 2.0 G5 med 1 GB RAMoch 20 tum wide. Packade upp igår och förde över filer hela dagen. Testade photoshop idag. Drog in en bild som jag jobbade med och skulle skala om den till 800 pixlar för att visa på nätet. Jag tyckte att det var lite konstigt att det gick något (inte mycket) långsamare att skala om bilden storlek än på PC:n. Det visade sig dock att jag glömt att byta till pixlar i skalenhet, och därmed skalat upp den till 800cm!!!!!!!!!!!!!... och att detta bara gick lite långsammare än att skala till 800 pixlar på PC:n gör att jag tror att jag valt rätt...

Kul! välkommen till en mindre besvärlig värld

Ursprungligen av Minguez:

Hade en 1.2Ghz PC med sunkig sonyskärm....
Bytte till Dual 2.0 G5 med 1 GB RAMoch 20 tum wide. Packade upp igår och förde över filer hela dagen. Testade photoshop idag. Drog in en bild som jag jobbade med och skulle skala om den till 800 pixlar för att visa på nätet. Jag tyckte att det var lite konstigt att det gick något (inte mycket) långsamare att skala om bilden storlek än på PC:n. Det visade sig dock att jag glömt att byta till pixlar i skalenhet, och därmed skalat upp den till 800cm!!!!!!!!!!!!!... och att detta bara gick lite långsammare än att skala till 800 pixlar på PC:n gör att jag tror att jag valt rätt...

• Medlem
  • 2005-01-23 19:29

Har kört med PC och windows sedan 1992... Men i november 2004 bytte jag äntligen. Blev nyfiken på mac redan när dasslocks-Ibook kom men hade aldrig pengar till en.
Men, efter en veckas dammsugande av sajter hittade jag så min stora kärlek: en Ibook G3.
Det var några dagars slitande och svärande innan jag förstod mig på OS X, men nu fungerar det relativt smärtfritt. Det enda som irriterar mig är att vissa sidor totalt mobbar oss mac-användare, vilket resulterar i tre olika webbläsare!!! *Suck*
Men jag är hur nöjd som helst! ALDRIG mera pc eller windows!
Jag är spyless på att fixa och laga och rensa virus hos t.ex föräldrar så jag kommer definitivt att propagera för att de också byter! Livet är så mycket enklare med mac!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-23 19:41

pc -> mac -> pc -> mac

blev väldigt sugen på att byta min bärbara compaq i januari emot en ibook så jag sålde compaqen och köpte en ibook. blev väldigt nöjd men ibook blev "smutsig" på locket och jag fick verkligen inte bort den sen tyckte jag att det var lite lite skärm för att köra os X på (12") så jag sålde den och köpte en liten compaq igen.

sen så i november och december förra året praktiserade jag på ett itföretag och satt en hel del med en iMac G4 globe och njöt verkligen av att jobba med den. så väldigt mycket smidigare än en pc, speciellt med tanke på att en mac även kan läsa av macformaterade diskar och ntfsdiskar. så nu i år sålde jag min sega 600Mhz compaw och köpt en Powermac G4 Quicksilver med 17" skärm och är hur nöjd som helst.

min iPod har iofs gjort en del för utan den hade jag inte bytt till mac igen lika lätt tror jag så iPod får fler människor att välja mac.

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2005-02-04 21:37

jorå - en till

Har bytt.. för allt "privat".. är PC-tekniker och skribent till yrket.
Varför bytt? Mer tid åt det som är kul och mindre tid åt allt "meck" för att få som man vill.

/Bernt

Bevaka tråden