- Glenmorangie
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Pirre
Avinstallera det är ju bara att dra programmet till papperskorgen
Det är ok om alla filer hamnar i en mapp men inte när de är spridda här och var.
Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Jag tyckte du sa att du var en van datoranvändare ? Vana datoranvändare använder garanterat aldrig den typen av installationsskivor.
Till PC behövs det inte, där är det bara till att plugga in USB så funkar allt. Med Mac fungerar det lika dåligt med drivrutiner som utan så jag kunde låtit bli att installera dem....
Skrevs ursprungligen av Glenmorangie
Till PC behövs det inte, där är det bara till att plugga in USB så funkar allt. Med Mac fungerar det lika dåligt med drivrutiner som utan så jag kunde låtit bli att installera dem....
Blev lite fel där, var inne på USB och skrivare. Anledningen till att jag ville använda CD till internet var att jag inte hade några kontouppgifter, såsom användarnamn, lösen, modempoolnr..
Jag köpte min första egna mac hösten '2001. En G4 667mhz. Mest för att jag inte haft råd innan. Men till slut fick jag ett utbrott för många på min P3:a och hade slängt ut den från balkongen i stridens hetta om jag inte i sista stund kommit på att jag hade ett pci-ljudkort för 10 papp i burken som jag inte ville förstöra
Innan dess har jag dock haft tillgång till i stort sett alla mac-modeller som släppts från och efter Macintosh Plus i och med att jag är begåvad med mac-vänliga föräldrar, så jag är inte direkt nån ny macanvändare i den bemärkelsen
Anledningar till att jag ville köra mac istället för PC:
* Håller på med musik, då är mac det enda som gäller. Det går helt enkelt inte att arbeta med PC om du vill jobba med musik på ett seriöst sätt utan att få raptus på saker som inte fungerar varje dag
Dessutom äger Apple numer Emagic (www.emagic.de) tillverkaren av Logic Audio Platinum, musikprogrammet jag och många med mig använder.
* Dom är ju så himla snygga! Jag är helt förälskad i min platta 17" display! Trist att man köpte den innan prisdumpningen bara, men men, sånt är livet
* Funky tänkande och tillbehör, typ iPodden, shibby! Hade en creative dap jukebox eller vad dom hette tidigare som vägde hur mycket som helst och hade 5 gb, vilket skämt!!
Dock skall jag tillägga att jag har kvar en Pc i dag som jag använder för att tanka ner filmer och snacka på msn/icq osv (varför finns det inga vettiga icq/msn klienter för Macintosh!?!??!?!)
Sen är den givna och i stort sett enda nackdelen med Mac priserna, jag kan ta att det kostar lite mer för de förnämliga processorerna och designen. Men att Apple tar dubbla eller dyrare priser för tillbehör som hårddiskar, ram-minnen och grafikkort när man köper deras datorer tycker jag är lite skamligt Men men, det är ingen perfekt värld!
Tycker att OSX känns lite klumpigt att navigera i jämfört med XP, måste jag säga. Det tar sån tid i navigera genom mapparna. Sen håller jag med: Varför finns det inga bra ICQ/MSN klienter till Macintosh? Har testat Proteus, Fire, iXQ eller vad det nu heter, Mirabilis ICQ program: allt är skräp.
Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Tycker att OSX känns lite klumpigt att navigera i jämfört med XP, måste jag säga. Det tar sån tid i navigera genom mapparna. Sen håller jag med: Varför finns det inga bra ICQ/MSN klienter till Macintosh? Har testat Proteus, Fire, iXQ eller vad det nu heter, Mirabilis ICQ program: allt är skräp.
Oj, jag tycker att Proteus är kanon! Man kan verkligen anpassa det efter sina egna behov, nu har jag bara provat Mirablis ICQ på PC och det var bland det värsta jag varit med om..
Vad är det du saknar i de olika programmen som du räknade upp?
Skrevs ursprungligen av funkybruno
Dock skall jag tillägga att jag har kvar en Pc i dag som jag använder för att tanka ner filmer och snacka på msn/icq osv (varför finns det inga vettiga icq/msn klienter för Macintosh!?!??!?!)
Har du testat proteus? Det är hur bra som helst ju! Dessutom kör man icq och msn samtidigt i samma program - kanonbra!
//fredrik
Hej jag heter Wiktor och är Anonym Appleanvändare! Hela familjen kör apple nu och jag har försvarat pc tillräckligt länge och vad får jag när jag kommer hem typ hårdiskherpes och processorgonné. alla dessa spywarez och brandväggar och virusprogram. Jag orkar inte längre! Och jag säger som dom gör här på AA-mötena (Anonyma Appleanvändare), det viktigaste är att erkänna för sig själv.
Apple kanske inte alltid gör det bäst, men dom gör det alltid snyggast. och det är den bidragande skillnaden till varför jag bytte. Jag kommer nog inte bara köra apple då pc har sina fördelar i spelvärlden. Men jag menar man måste ju ha några återfall. arrive derci
I 10år har jag varit en PC användare och inte ens funderat över att skaffa en mac. Men efter att ha tröttnat på Windows och senare gått över till Linux, så funderade jag om det inte fanns något som var bättre. Jag vet inte men det kändes som det inte hänt någontig på PC fronten sen jag hade min första 386:a. Det var samma gamla problem bara i nya förpackningar. Viserligen så har jag inte varit direkt missnöjd med mina PC-maskiner men inte heller har jag varit någon förespråkare för plattformen. Jag har väl bara använt PC för "alla andra" gjorde det. Men nu på senare tid så har det blivit tydligare för mig att man inte alls behövde följa strömmen. Allt jag använde windows till kunde jag göra med Linux så varför inte testa Mac och OS X?. Det verkade ju vara allt jag letat efter... Stabilt, Användarvänligt etc.
Så efter att ha sneglat lite på mac i några år så tog jag en chansning och köpte en utan att egentligen ha någon somhelst erfarenhet av macar.
Men OJ!. Varför gjorde jag inte det tidigare?
Efter att ha använt en mac i bara några veckor nu så har jag bara en sak att säga: Wow!
Denna maskin är helt underbar, den har allt jag vill ha och lite till. Den bara fungerar som man vill att en dator ska fungera. OS X tycker jag är riktigt underbart, äntligen ett Unix baserat OS som är riktigt riktigt enkelt och som jag tycker fungerar jättebra på alla sätt och vis. Sen gör det ju inget att både program och hårdvara är en underbar fusion av teknik och konst.
Så nu är jag en lycklig ägare av en PowerMac G5 och det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare.
Nu förespråkar jag Mac och har lyckats få några PC användande vänner att tänka på att byta. Det är inte så svårt dom fastnar rätt snabbt när dom väl får prova Mac:en
Så nu är jag en lycklig ägare av en PowerMac G5 och det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare.
Nu förespråkar jag Mac och har lyckats få några PC användande vänner att tänka på att byta. Det är inte så svårt dom fastnar rätt snabbt när dom väl får prova Mac:en
G5:an och OS X.3 är enligt mitt tycket Apples höjdpunkt, skall vara att jag inte räknar med efterföljaren till 512:an med dubbla diskdrivar
Hej!
Jag är en äkta switcher. Jag har kört PC hela mitt liv men kände att jag innerst inne inte var som "alla" andra. Det var något jag inte kunde förklara...det bara kändes fel när jag använde en PC. Det gick ganska bra ända fram tills dess att den "nya" iMacen lanserades i Sverige. Då kunde jag inte förtänga mitt sanna jag...jag kom då ut som Macanvändare. Nu vågar jag stoltsera med att vara Macfreak...och jag skulle aldrig byta tillbaka. Jag har ju funnit mig själv...
TheBanker;)
Jag är en sån där switcher. PCn brann upp för ett par veckor sedan och jag tänkte att det var läge att prova Mac. Jag köpte 2 Macbook Pro (en 13" och en 15") för lite drygt 2 veckor sedan och var hur nöjd som helst. Sen kom de uppdaterade modellerna förra veckan och då kändes det inte så bra längre. Jag ringde Apple och förklarade läget och dom skickade en budfirma som plockade upp mina datorer och sen får jag alla pengar tillbaka. Jag har under tiden beställt 2 nya som anländer 8e mars:
15" 2.2GHz Quad-core Intel Core i7, Hi-Res skärm, 7200 rpm
13" 2.3GHz Dual-core Intel Core i5
Jag är en sån där switcher. PCn brann upp för ett par veckor sedan och jag tänkte att det var läge att prova Mac. Jag köpte 2 Macbook Pro (en 13" och en 15") för lite drygt 2 veckor sedan och var hur nöjd som helst. Sen kom de uppdaterade modellerna förra veckan och då kändes det inte så bra längre. Jag ringde Apple och förklarade läget och dom skickade en budfirma som plockade upp mina datorer och sen får jag alla pengar tillbaka. Jag har under tiden beställt 2 nya som anländer 8e mars:
15" 2.2GHz Quad-core Intel Core i7, Hi-Res skärm, 7200 rpm
13" 2.3GHz Dual-core Intel Core i5
Min första spontana tanke var så här: Vad i helvete!? Någon har för mycket pengar.
Kul att höra att du har gett dig in på att börja använda Mac när din PC kände för att trilla av tråden den balanserat på. Och välkommen till 99mac! Det finns ett forum för personliga presentationer som du gärna kan få kika närmare på. Alltid kul att veta mer om nya användare.
Hoppas du kommer att trivas på forumet och blir en aktiv del av det!
Min första spontana tanke var så här: Vad i helvete!? Någon har för mycket pengar.
Kul att höra att du har gett dig in på att börja använda Mac när din PC kände för att trilla av tråden den balanserat på. Och välkommen till 99mac! Det finns ett forum för personliga presentationer som du gärna kan få kika närmare på. Alltid kul att veta mer om nya användare.
Hoppas du kommer att trivas på forumet och blir en aktiv del av det!
Tack för välkomnandet.
Jag skrev en presentation men eftersom den var för kort så klassades den som trams och den blev borttagen. :">. Får väl ta och skriva något mer uttömmande.
Skrevs ursprungligen av Knuckie
[BDet finns inget bättre alternativ än OSX just nu känner jag, BeOS på x86 är ju hyffsat dött.. numera jobbar ju förresten nån gammal BeOS snubbe just för Apple..ska bli intressant om vi får ett nytt modern filsystem ala BeOS nu till sommaren (Panther) [/B]
Ja Be Inc. startades ju faktiskt av Apple-"avhoppare", och övervägdes som alternativ att basera OS X på.
Så det finns många länkar mellan dessa två intressanta företag...
Skrevs ursprungligen av arru
Ja Be Inc. startades ju faktiskt av Apple-"avhoppare", och övervägdes som alternativ att basera OS X på.
Så det finns många länkar mellan dessa två intressanta företag...
Stämmer bra det. Jean-Louis Gassé har jag för mig att han heter, som ledde Apples frankrikekontor och senare var Apples teknikchef och Steve Sakoman som var med och utvecklade Newton. Om jag inte missminner mig alltså.
Stämmer bra det. Jean-Louis Gassé har jag för mig att han heter, som ledde Apples frankrikekontor och senare var Apples teknikchef och Steve Sakoman som var med och utvecklade Newton. Om jag inte missminner mig alltså.
lIte Off-topic...
Gassé blev känd för att för varje procent som Mac OS tappade i marknadsandel så höjde Gassé priset på produkten för att kompensera...
voila!
Sitter sedan lite drygt två månader tillbaka med en ny Powerbook 15". Satt med en stationär PC innan men hade sparat en längre tid för att kunna få en bra bärbar dator istället. En god vän med en 12" PB väckte mitt intresse för Apple och fick mig att ifrågasätta alla mina förevändningar att inte använda Mac (de flesta hade jag fått av att använda OS9 på tröga iMacar medans jag gick i gymnasiet). Efter att ha lekt med hans PB vid några tillfällen så var det inte så mycket att vela om längre. Och jag är verkligen sjukt, SJUKT nöjd. Saknar INGENTING av windows, allt flyter på så bra och nu kan kan faktist använda tiden till att ANVÄNDA datorn istället för att sitta och försöka få den att funka som jag vill. Sen att den är sjukt mycket snyggare än nån bärbar pc jag sett gör ju inte saken sämre.
Jo, det finns fortfarande inget operativsystem som kommer i närheten av BeOS. Inte ens Mac OS X.
jag minns att Be skickade med en bild på installationsskivan för BeOS med namnet fearless_leader (har jag för mig) som var en bild på nyss nämnde Gassée.
Äntligen!
Efter att ha slavat framför PC-burkar hela arbetslivet är det nu dags för switch. En ny PowerBook 17" är på ingång och nu ska det bli jobba av -och det på jobbet. Slipper att gå hem och jobba på min iMac barar för att det är så mycket enklare.
En mission har startat på kontoret -fler ska följa.
Jag är inte en hel ny "switcher", det är snart ett och ett halv år sedan nu.
Det var faktiskt Sekvencias fel, de hade en ny iMac i butiken som demonstrations exemplar. Det var blått och vacker och fick mig att titta till, så jag pillade lite fram och tillbaka på den och det verkade ju ganska vettigt.
Så jag gick hem, räknade pengar, funderade på det hat jag känt för Linux efter ett halvdant byte dit som snabbt byttes bort igen. Surfade runt efter så mycket information jag kunde hitta.
Gick tillbaka till butiken igen och provade det jag läst om på internet, för att se om allt det bra jag läst om verkligen stämde. Det allra mesta gjorde det, och att allt skulle göra det kan man ju inte begära :).
Så jag gick hem igen och funderade ett varv till. Fann en butik vid Universitet som gav studentrabatt på Mac och så slog jag till.
Det svåraste var att förklara för sambon att jag köpt den. Hon var rätt sur ett tag, den var ju inte gratis måste medges. Men det gick över fort efter att även hon börjat använda den. Och idag är väl det enda problemet för mig med den att just hon använder den så förbaskat mycket, ett problem jag aldrig haft tidigare.
Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Jo, det finns fortfarande inget operativsystem som kommer i närheten av BeOS. Inte ens Mac OS X.
Hur menar du nu?
Jajamen – ytterligare en switcher här. Svårt att jobba med grafisk formgivning på annat än mac. Men jag var bra grön första dagarna på jobbet med en powermac framför mig. Det var ett knappt år sedan och nu har jag hunnit skaffa mig en powerbook att ha hemma också. Mycket nöjd men fortfarande mycket att lära. Särskilt som jag under min switch-period har hunnit byta till OSX också.
freddan
Jag är inte äkta switcher, har alltid kört Mac från 1984, provade till och med Apple Lisa
Men jag har en PC hemma ändå, hur kommer det sig?
Jo, jag skaffade en familj
Ungarna vill ha senaste spel, det blev kompromiss.
Har tre macar som fungerar utmärkt.
PC är rent speldatorn som virus får gärna smitta ner hur som helst, det är bara att formattera om !