- DaWolf
- Medlem ●
- Göteborg
Jag började min datorbana med ZX Spectrum 16K (uppgraderade senare med 32 K!) nån gång i början på 80-talet. Gick sedan över till en Commodore 128 med en gigantisk extern floppydrive. Trillade såklart in på en Amiga500 när de var som hetast. Höll mig kvar vid Amiga så länge det gick med en Amiga 1200 med inbyggd HD! Uppgraderade med en 68030 50Mhz plus en FPU. FPU:n var svårutnyttjad, några 3D-program på sin höjd som använde den. Kostade ca 2000 kr, bara den... Detta var inte så länge sedan, 1994-95 eller så. Körde mina första internetsessioner på 1200:an, uppringt på ett USR Robotics 28.8 modem på rixsamtal ala 50 öre/minut.
Sedan tvingades jag in på PC, 133MHz, Win95 -> 300Mhz, Win98 -> 600 Mhz, Win2000 -> Nuvarande 1400, XPPro.
Nu står den sedan några timmar tillbaka på mitt kontor och väntar på att bli hemtagen och igångkörd - en G5 iMac 20"!
Det som fick mig att byta är entusiastiska Mac-släktingar. Genom att testa lite hos dom har jag fastnat ganska fort för OsX och sånt.
Jag tycker om att göra lite hemvideo på datorn och göra DVD, och detta har vart såååå struligt på PCn. Jag gillar upplägget med iLife, att allt redan finns. Jag vill inte göra nåt avancerat, det ska vara enkelt och fungera bara. Jag hoppas det blir så nu!
Sen är less på att hela tiden hålla Windows levande, med antivirus, brandväggar och updates. Nu har väl OsX också updates, men känslan är att det är så hysterisk mycket.
OsX verkar ha bra utvecklingsverktyg också, som bara är att ladda ned. Sånt är skoj tycker jag.
Ok, ikväll kör jag igång...wish me luck!!
Bytte till "världens snabbaste PC" om G5 är det vet jag väl inte, men förmågan att hantera många program samtidigt, utan prestandastrul och hängningar är sant fantastisk. Sen ville jag gärna ha ett Unixbaserat system med ett gott utbud av "riktiga" program, verkligen häftigt att kunna starta en Unix-terminal i ett vanligt datasystem, även om jag endast har dunkla vetskaper om hur man använder terminalen, längre än df -h och du -ih har jag inte kommit än...
Skrevs ursprungligen av Pelleman
Skratta på du men faktum kvarstår; OS 9 är katastrofalt uselt i jämförelse med XP.
Måste hålla med, Windows XP krossar ju Mac OS 9.x med hästlängder. De spelar ju inte ens i samma liga.
Med Mac OS X är det ju en helt annan sak. Där är de båda operativsystemen likvärdiga. Jag använder båda och har lärt mig att uppskatta dem för olika saker. Det känns att Mac OS X fortfarande är ett ungt OS, ska verkligen bli intresant hur det har utvecklats iom 10.3.
Visst är jag en switcher och har helt uteslutande använt pc tidigare. Är rätt ny här också! Har haft min macbook sedan november förra året och försöker klura ut hur itunes funkar, hur man bränner en skiva eller dvd - behöver man nero? Jodå känner mig rätt löjlig men det är sånt man får ta - alla är vi ju nybörjare någon gång.
Anledningen att jag bytte till macbook var framför allt efter en redigeringskurs jag gick i In Design, ville hålla på hemma och fixa med detta. Macen verkade också enklare men det är inte så enkelt som jag trodde. Massor av program som inte funkar eller verkar vara krångliga att ladda ner. Det kan ju i och för sig bero på min nybörjarstatus :">
Visst är jag en switcher och har helt uteslutande använt pc tidigare. Är rätt ny här också! Har haft min macbook sedan november förra året och försöker klura ut hur itunes funkar, hur man bränner en skiva eller dvd - behöver man nero? Jodå känner mig rätt löjlig men det är sånt man får ta - alla är vi ju nybörjare någon gång.
Du behöver inte känna dig löjlig för att du behöver fråga, frågar man inte får man inte heller några svar!
Man kan bränna en CD direkt från iTunes, det är väldigt enkelt. Om det är ett album kan du dra det bort i vänstersidan så att det blir en Playlist, sen är det bara till att trycka på Bränn CD-knappen nere i högra hörn i iTunes.
Om det inte är musik, kan du lägga en tom CD-R eller DVD-R i Macen och då kan du dra över filer och mappar på skivan och bränna den direkt därifrån.
Jo, är en switcher.
Switchade för att Mac är en bra utvecklarplattform och jag läser en master inom Data- och systemvetenskap. Man vill ju ha en bra förutsättning för de studier man utför.
Så det blev en mac efter en tids funderande. Har dock blivit förvånad över hur besatta folk är över denna maskin.
/G
skratt jag e en riktig färsking jag e så färsk att jag inte fått min mac än jag har bestält senaste imacen och kunde inte hålla mig till de vanliga grafik kortet som följde me så jag får stå mitt kast och vänta 4-6 veckor han väntat i 5 nu och den va beräknad att komma till macoteket den 13 jippie jihoo
altså e jag en som håller på att bli en Switcher lite prospect kan man säga
efter 20 års pc användande och efter vista så är det kokta fläsket stekt nu byter jag efter mycke om och men och alla mina vänner kör mac och är inte besvikna så jag får ge det en chans
nu ska det ju funka att köra xp och vista me bootcamp för jag e ju en gamer innerst inne
men wow funkar ju så det blir inga problem sen har jag hört folk som kör någe aplication för att kunna köra cs osv men det vet e fasen det blir en senare fråga
Jag har haft pc sen dom kom typ på jobbet och hemma. 2003 fick jag en G4 Digital Audio 466 som jag lekt och uppdaterat grafikkort, cpu och hårdiskar. Fick också en gammal 22 tummars Cinema Display. När så dottern blev gammal nog för en riktig dator så fick det bli en mini G4 som hon använt till idag men mycket stön sista åren. Har en son som fått leka med kasserade pc från jobbet, mest spel.
Förra våren köpte jag en MacBook Pro som jag älskar över allt annat i hemmet förutom frun då. Tyvärr så älskar alla andra i familjen också "min" mac och installerar alla möjliga spel och annat larv så jag knappt känner igen mig.
Idag när jag var på MediaMarkt för att köpa Avatar på BluRay så går jag förbi deras Apple hörna och ser samtidigt en rea skylt på vita Macbook och en skylt med "Scheissebilligt" och dela upp kostnaden i små "Scheissedelar" närmare bestämt 30 stycken.
Nu har jag samlat in allt pc skrot i hemmet och lagt det i flyttkartonger för transport till tippen och ungarna sitter på varsin macbook och sjunger i kör "Vi har världens bästa pappa".
Vad kan jag använda den gamla minin till? hemmaserver? skulle vilja sätta upp ett antal diskar i en garderob där modemet står och köra back-up och dela ut filer, filmer, musik osv. Tar gärna emot förslag på vad man kan göra.
Har också beställt ett trådlöst nätverkskort pci som ska ge nytt liv till g4:an så den kommer ut på nätet igen.
Thomas
Jag är en switcher sedan ungefär en månad tillbaka! Jag har använt windows hela mitt liv ( dvs. inte alltför länge då jag är 16...) men har trots det hunnit med att plågas av windows 95, xp, vista och 7. Så nu står den gamla pc:n under datorbänken och bara samlar damm.
Jag kunde inte ha varit nöjdare med mitt byte och har inga som helst problem med att vänja mig vid osx (:
Nu när jag kör igång min pc med vista känner jag verkligen hur instabil den är! (och det känns som det tar en kvart för den att starta...:confused:) Skulle inte kunna tänka mig ett liv med bara pc igen...
Jag är en switcher sedan ungefär en månad tillbaka! Jag har använt windows hela mitt liv ( dvs. inte alltför länge då jag är 16...) men har trots det hunnit med att plågas av windows 95, xp, vista och 7. Så nu står den gamla pc:n under datorbänken och bara samlar damm.
Jag kunde inte ha varit nöjdare med mitt byte och har inga som helst problem med att vänja mig vid osx (:
Nu när jag kör igång min pc med vista känner jag verkligen hur instabil den är! (och det känns som det tar en kvart för den att starta...:confused:) Skulle inte kunna tänka mig ett liv med bara pc igen...
Välkommen! Men vad har du köpt för Mac då?
Jag byte från Windows till Mac nu i veckan främst för jag är trött på alla windows virus, och för att det hänger sig ganska ofta. Jag har ochså hört från vänner och även läst vad alla skriver här på 99.se om Mac och alla andra apple produkter och det enda ja hört är posetiva saker och det var allt det posetiva som gjorde mig nyfiken på apple's datorer.
Mitt första köp blev en iMac 27" quad core i5
Jag byte från Windows till Mac nu i veckan främst för jag är trött på alla windows virus, och för att det hänger sig ganska ofta. Jag har ochså hört från vänner och även läst vad alla skriver här på 99.se om Mac och alla andra apple produkter och det enda ja hört är posetiva saker och det var allt det posetiva som gjorde mig nyfiken på apple's datorer.
Mitt första köp blev en iMac 27" quad core i5
Gratulerar till datorvalet. Snygg och bra burk!
Välkommen till den ljusa sidan.
Fall nu inte för grejen att installera Windows med Dubbel-boot första veckan
(inget fel i att göra det, men det är bra om man blivit lite varm i kläderna innan man gör en sådan sak).
Vi är en go klunga folk här, som alltid behöver förstärkning. Du är välkommen.
Gratulerar till datorvalet. Snygg och bra burk!
Välkommen till den ljusa sidan.
Fall nu inte för grejen att installera Windows med Dubbel-boot första veckan
(inget fel i att göra det, men det är bra om man blivit lite varm i kläderna innan man gör en sådan sak).
Vi är en go klunga folk här, som alltid behöver förstärkning. Du är välkommen.
Tack så mycket Goflorp :D,Nej det kommer jag inte att göra, vill ha så lite med windows att göra! ska sälja min speldator på torsdag lagom till min iMac kommer. kommer nog ställa en jädrans massa frågor på torsdag när jag får den haha
kommer nog ställa en jädrans massa frågor på torsdag när jag får den haha
En fråga som genast infinner sig: Har du köpt datorn på Apple Store? Tråkigt om den är ny då det släpptes en sprillans ny iMac idag.
Vad gäller frågorna så finns de absolut vanligaste redan besvarade i olika trådar. Gör såhär när du söker: Gå in på Google och skriv din fråga följt av site:99.se så hamnar du ganska rätt på en gång.
En fråga som genast infinner sig: Har du köpt datorn på Apple Store? Tråkigt om den är ny då det släpptes en sprillans ny iMac idag.
Vad gäller frågorna så finns de absolut vanligaste redan besvarade i olika trådar. Gör såhär när du söker: Gå in på Google och skriv din fråga följt av site:99.se så hamnar du ganska rätt på en gång.
Jag köpte den nya, väntade tills det var uppdaterat så den är påväg nu, kollade för en stund sen och då var den i eindhoven antar att dem flyger hit den därifrån? så kanske ja ha den imorgon fredag ?
Jag byter till Mac för att förhoppningsvis få ett enklare liv. Alldeles för mycket skit med Windows som jävlas med mina adobeprogram.Sen gör det inget att det ser bättre ut på mitt skrivbord;)
Det blev en Apple MacBook Pro 15" (högupplöst blank skärm) Core i7 2.3GHz 8GB RAM 500GB/7200RPM
Med extra snabb Core i7, mer minne, snabb hårddisk och högupplöst skärm och en iMac 27" Ci7 2.93 GHz med ATI Radeon HD 5750-grafik
Skrevs ursprungligen av Tobias Gustafsson
jag är en switcher, köpte en mac för att jag ville prova på något nytt...
/tobias
Håller med. Jag ledsnade totalt på PC-maskiner efter att BeOS gick åt helskotta och eftersom jag håller på mycket med PC på jobbet kände jag att jag ville ha något enklare hemma som samtidigt återfödde mitt intresse för datorer. Jag har haft datorn som största hobby sen 1981-82 och det är ju rätt naturligt att man ledsnar för eller senare...
Man kan säga att jag switchade från Amiga till Mac. Jag är en av dessa som aldrig gett upp Amigan som dator och har använt den flitigt under större delen av mitt datorliv. Jag har visserligen ägt en och annan PC genom åren. Och det var en PC jag använde när jag införskaffade en G4 Cube våren 2002.
Nu har jag gått över till att använda en Powerbook G4 15" och är klart nöjd.
OSX, Itunes och Ipod var anledningen till att jag switchade till Mac. Dessa tre saker har fått mig att le igen.
Jodå, även jag har gått över, är en switcher och är grymt nöjd.
Köpte en 12" iBook med airport, blåtand och större hd, beställde den 30 mars.
Fick den efter några veckor, hann ha den i några dagar och då släppte Apple nya burkar, ringde dem för att försöka få en liten slant, då jag var lite småsur att det kommit en ny model så snart.
De erbjöd mig att skicka tillbaka iBooken och att de sen skulle sätta tillbaka alla pengarna och att jag sen kunde beställa en ny!!
Snacka om serviceanda, så här sitter jag med en 12" powerbook och är grymt nöjd!
Att jag bytte beror på att jag började tröttna på windows, att den ständigt krånglade.
Är supernöjd, dock har jag lyckats krascha OS:et en gång
Använder min pärla till grafik, html, internet och all annan övrig användning. Har även testat några spel på den och är nöjd, är inte mycket för att spela med tycker att burken klarar det bra.
Varför jag bytte?
Kom i kontakt med OS X på jobbet och blev imponerad, ville ha en liten bärbar och valet föll naturligt på en bärbar från apple.
Själv "switchade" jag i september -02 då jag inhandlade min första mac, en iBook. Första mötet jag hade med mac var under mellanstadiet då jag spelade "Dubbelmoral" (hur går det med portningen förresten?! ) på en gammal dator, vet inte vad modellen hette. Men PC var alltid självklart till det att jag började intressera mig för grafisk design och webdesign under högstadiet. Då öppnades mina ögon för mac, men hade varken råd eller mod att investera i en. Min polare majk (som är aktiv här på 99mac) vågade dock ta steget och köpte en iMac, utan att han gjort det hade jag nog aldrig varit en lycklig mac-ägare idag.
När jag väl skulle investera i en dator hade jag en enorm beslutsångest, senast en vecka innan inköpet ställde jag mig frågan "PC eller mac?" minst 10ggr/dag, men så småningom blev det en mac. Detta är jag så klart glad för idag, Mac OS X är underbart. Allt är så logiskt uppbyggt och tilltalar mig estetiskt. Man kan skräddarsy allting. Dessutom upplever jag det som att jag arbetar mycket effektivare nu (även om jag nu spenderar mer tid framför datorn är det för att jag tycker det är kul att "pula" med den och inte för att lösa problem).
Jag ser fördelar med både PC och mac, men ser idag det senare alternativet som en självklarhet. Jag saknar spelandet och vissa funktioner bara, men annars är min iBook det självklara alternativet. Jag tycker att Apple är väldigt överlägsna på bärbara datorer, men skulle jag köpa en stationär hade jag nog tvekat rätt ordentligt. I dagsläget är dock mitt största problem hur jag skall få råd med en PB 12"!
//fredrik
Har kört på min PB12:a här sen den 7:e April. Switchade främst pga OSX och Apples trevliga bärbara sortiment. När Apple uppdaterar sin desktopserie så man får hyffsat bättre prestanda/pris (ppc970) så switchar jag min pc också Har pysslat med PC's ett tag nu, lekt med OS/2, QNX, BeOS och Linux. Det finns inget bättre alternativ än OSX just nu känner jag, BeOS på x86 är ju hyffsat dött.. numera jobbar ju förresten nån gammal BeOS snubbe just för Apple..ska bli intressant om vi får ett nytt modern filsystem ala BeOS nu till sommaren (Panther)
Är såå nöjd med min lilla PB. Sitter oftast i soffan o surfar trådlöst numera. PC:n används för lite 3Djobb samt lite spelande i form av Counterstrike och BF1942. 80% av allt produktivt arbete sker på macen nu. Släpper Apple nya burkar nu i höst så kommer jag köpa en, även fast jag är student.. det blir samma sak som när jag köpte pb12:an, dvs.. en 4-5månaders nudelätande. Ähhh...vad gör man inte...
//Johan
Bytte från PC till Mac för någon vecka sedan genom ett erbjudande från jobbet. Anledningen till att jag bytte var att jag ville testa något nytt sedan var inga av PC i erbjudandet speciellt intressanta. Jag valde en iMac 17" mest pga utseendet och prestandan verkade ganska ok (med Mac-mått mätt).
Kan tilläggas att jag jobbar med IT-frågor och är således van datoranvändare (Windows). Första dagarna har varit en del strul, bla internetinställningar eftersom CD:n från Tele2 inte stödde OSX men det är löst nu. Det stora problemet är nu skrivaren (se under Tillbehör).
Intrycket efter de första dagarna är väl att skillnaden mellan Windows (2000 eller XP) och OSX inte är så stora. Sakerna finns bara på lite olika ställen. En stor brist hos OSX är möjligheten att på ett enkelt sätt avinstallera program som finns i Windows lägg till/ta bort program (kanske finns men jag har inte hittat det ännu). Sedan är det väldigt irriterande att behöva ange lösenord hela tiden när man skall göra ändringar.
Skrevs ursprungligen av Glenmorangie
Bytte från PC till Mac för någon vecka sedan genom ett erbjudande från jobbet. Anledningen till att jag bytte var att jag ville testa något nytt sedan var inga av PC i erbjudandet speciellt intressanta. Jag valde en iMac 17" mest pga utseendet och prestandan verkade ganska ok (med Mac-mått mätt).
Kan tilläggas att jag jobbar med IT-frågor och är således van datoranvändare (Windows). Första dagarna har varit en del strul, bla internetinställningar eftersom CD:n från Tele2 inte stödde OSX men det är löst nu. Det stora problemet är nu skrivaren (se under Tillbehör).
Intrycket efter de första dagarna är väl att skillnaden mellan Windows (2000 eller XP) och OSX inte är så stora. Sakerna finns bara på lite olika ställen. En stor brist hos OSX är möjligheten att på ett enkelt sätt avinstallera program som finns i Windows lägg till/ta bort program (kanske finns men jag har inte hittat det ännu). Sedan är det väldigt irriterande att behöva ange lösenord hela tiden när man skall göra ändringar.
Avinstallera det är ju bara att dra programmet till papperskorgen
Avinstallera det är ju bara att dra programmet till papperskorgen
Fast stämmer det där verkligen? En massa små systemfiler ligger ju kvar i kataloger. Håller med om att det verkligen borde finnas en avinstallationsfunktion i ett så avacerat OS som OSX är.
Skrevs ursprungligen av Glenmorangie
Kan tilläggas att jag jobbar med IT-frågor och är således van datoranvändare (Windows). Första dagarna har varit en del strul, bla internetinställningar eftersom CD:n från Tele2 inte stödde OSX men det är löst nu.
Jag tyckte du sa att du var en van datoranvändare ? Vana datoranvändare använder garanterat aldrig den typen av installationsskivor.