- stoffie
- Medlem ●
- Gotland
Jag är en blivande switcher.
Min nya Imac G5 1,8 ligger i något hemskt postkontor och längtar på att få komma hem till mig.
Datorn kommer troligtvis den 16/5 har väntat på den i två veckor nu, börjar bli riktigt otålig.
Jag har valt att byta till mac pga. att jag tycker alla mac datorer är så j***a snygga.
Lite rädd är jag dock pga att jag alltid har kört pc ifrån den tiden man satt och lekte med qbasic.
Vet absolut inget om hur mac är uppbyggt så det kommer att bli spännande att se hur man klarar sig.
Jag switchade förra sommaren
Jag hade pc som bara krångalde. En dag så berättade en kompis att han hade köpt en powemac, jag gick till han och provade den sen gick jag hem och beställde en jag med .
Jag har switchat/är på väg att switcha, efter att ha sneglat på Macdatorer ända sedan 1997... Men av olika skäl har det liksom alltid blivit en ny PC istället för en Mac när jag bytt dator, det blev det sist också.
Även om jag anser att Windows XP är stort steg ifrån de äldre Windows versionerna så har jag tröttnat på att sitta med antivirusprogram, scanna datorn efter spyware/adware, defragmentera osv...
Sitter och väntar på en eMac 1,42 med 512 MB i RAM, som jag hoppas kommer innan det utsatta datumet (26/5). Sen blir det väl till att stoppa i mer minne så man får en 1 GB, det kanske behövs när man ska sitta och pilla med Garageband och jobba i Photoshop. Längtar...
Jag fick min första mac någonsin nu i fredags. En iMac G5 revB.
Jag har haft en laptop pc förut, men har tröttnat på att ständigt vara utsatt för virus, eviga buggar och program som hänger sig och inte går att avsluta. När en kompis, som varit hängiven macanhängare i många år köpte nya iMacen, när den kom förra året blev jag oerhört intresserad av en likadan. Vilken skönhet tänkte jag! En sån vill jag också ha. Men just då fanns ej pengarna till det, så det blev att vänta. Lite drygt ett halvår senare står den så står den så äntligen på mitt skrivbord och jag njuter i fulla drag varje gång jag trycker på on-knappen!
Hemma hos mig bytte vi från pc till mac för lite mindre än ett år sedan. Det var datorköp på mamma och pappas jobb och jag såg macen som fanns med och jag tvingade dem lita att köpa macen och sen har jag själv köpt en till mac, en ibook.
Mac är mycket enklare, snyggare, smartare, coolare, säkrare o.s.v. än en pc.
och vår senaste pc bara fick virus hela tiden och vi fick skicka in den till en vi kände flera flera gånger, men med macen har vi inte haft en enda problem!
Hej
Jag har sedan ett par månader nu (två tror jag) gått över till iBook G4. En bra handdator som verkligen är finurlig på många sätt, har en viss inkörningsperiod som jag ännu inte gått igenom fullständigt, men det känns kanonbra, enklare på något vis.. Om man kan alla kommandon och genvägar som man en gång kunde till Windows.
Lev väl, lev länge, lev iBook!
Jag bytte från PC till Mac för ett par veckor sen.
Anledningen var att jag fick en PowerMac G4 för ett hemsidejobb jag gjort. Ville gärna ha en Mac, för de är ju så trevliga och användarvänliga... och snygga... Men hade inte råd att köpa nån. Så det blev ju ett perfekt "byte"!
Jag har i dagarna monterat ned min stationära pc och sålt bort delarna. Jag har också ringt macoteket och beställt en ibook 14" efter att ha blivit övertygad om att det kommer bli "grett" med en sådan! Nu hade jag lite otur att apple låg efter med sina leveranser upp till 3 veckor så det är bara att se glad ut och vänta samt använda flickvännens dator så länge.
rock n roll
Johan
Bytte från PC Win 98 SE till en iMac G5 för ett par månader sedan. Är i det stora hela nöjd. Hade blåskärm minst 3 gånger i veckan med PC:n, en Fujitsu Siemens från Siba. Dessutom väldigt mycket snyggare.
En nackdel: Websurfandet känns segt, inte jämfört med min gamla häck, men jämfört med vänners äldre PC-datorer med XP och IE. Till exempel är det väldigt segt när man ska in på den här sidan.
En nackdel: Websurfandet känns segt, inte jämfört med min gamla häck, men jämfört med vänners äldre PC-datorer med XP och IE. Till exempel är det väldigt segt när man ska in på den här sidan.
Vad använder du för webbläsare? Se till att använda Safari, Firefox eller Camino. Se till att springa så fort du ser Internet Explorer for Mac...
switcher helt klart är man det ...bytte från pc till mac för ca 2 veckor sedan
när min dåvarande dator började ge upp. Köpte mig då en IbookG4 14"
och det är det absolut bästa drag jag någonsin gjort fast direkt och kommer
aldrig byta tillbaka till pc.... =D
switcher helt klart är man det ...bytte från pc till mac för ca 2 veckor sedan
när min dåvarande dator började ge upp. Köpte mig då en IbookG4 14"
och det är det absolut bästa drag jag någonsin gjort fast direkt och kommer
aldrig byta tillbaka till pc.... =D
Hehe, tog det 30 min efter att du såg min mac innan du ville ha skjuts till affären för att köpa en själv?
Själv har jag inte heller haft mac särskilt länge nu, ett halvår max.. förutom någon gammal performa eller vad dom hette förut, men den hatade jag från dag A, men den var ett bra fotstöd.
Nu med X är det andra bullar, kommer aldrig mer köpa en PC
har också skaffat mig en pb 12-um och de e hur gött som helst....har dock kvar min stationära pc, den funkar okej fortfarande..=)
powerbooken är däremot ett köp jag aldrig kommer ångra tror jag...riktigt grym och framförallt STABIL!
En switcher till här.
Köpte en PBG4 hösten 2001, och nu har jag slutligen donerat PC:n som stått och skräpat hemma oanvänd ett bra tag.
Min datorhistoria började med C=128 på 80-talet, 386/486/etc med framförallt OS/2 och ibland Linux, och en dyster övergång till Win98 när OS/2 slutligen dog.
Tack vare lobbying av hr Bollman, och framför allt OS X är jag numera helt konverterad.
/BR
...och en "switcher" till.
Atari -> Nord100 -> Unix/Mac -> Unix/Win -> Win/OS2 -> Win/Linux och när jag fått råd att köpa egen dator tillbaka till Mac igen Februari 2002 (PB G4).
Det är OS X som är orsaken till "switchen". Har hållit koll och väntat sedan 1999(?) när jag började höra rykten om en Unix-baserad Apple-dator. Stabilitet tillsammans med nytänkande/användbarhet kan ju bara inte vara fel!!
Jag har inte ångrat mig en sekund. "It just works!"
Man kan nog säga att jag har Switchat… fast jag använde en gammal mac med OS 8.5 samtidigt med min windows-pece… Använde väl egentligen mest pecen när den gamla skruttmacen inte orkade med riktigt… nu använder jag aldrig Windows om jag inte måste iaf. jag har ju köpt en emac
Jag har switchat från linux på x86 plattformen till OSX och är löjligt nöjd.
Jag vill ha ha ett system där jag inte behövde bry mig om att få smådetaljer att fungera men ändå ha unix i botten. Samtidigt som hårdvaran och mjukvaran älskar varandra och jag älskar båda och kanske, bara kanske, så älskar de båda mig också.
Dessutom har min 15GB iPod just passerat tullen i taiwan så nu väntans tider.
Switchade så sent som i februari till en Ibook G4/800 och är hur nöjd som helst.
Hade ledsnat på allt elände med dagliga windows/virus/firewall/spyware uppdateringar för att slippa det värsta eländet.
Nu fungerar det som det var tänkt från början 8-)
Har börjat fundera på om man skulle införskaffa sig en en stationär maskin med 8-)
Gå tillbaka till Wintendo-plattformen igen.......... Näääää tror ju inte det va
Jag har en windows/linux-PC kvar hemma (som kommer att spendera resten av sin patetiska existens som min firewall/router), men jag kommer helt gå över till Mac (dektop, server och laptop) till hösten förhoppningsvis när jag får pengar till en PowerMac. Så jag kan väl räkna mig som en switcher antar jag.
Har alltid sneglat på Apples hårdvara, men aldrig gillat OS:et, men när OS X kom och jag fick pilla lite på det blev jag helt såld, så såg jag till att skaffa en iBook, och här sitter man nu och är jättenöjd
Jag är en halv switcher. Köpte en PB 12 för nån månad sedan för att den är tuff och för att se om det verkligen "var nåt", den kommer användas hemma för att surfa och köra Office v.X samt iTunes.
I jobbet måste jag dock än så länge fortsätta med PC eftersom jag har butik som säljer sådana och alla program i verksamheten inte går att byta hur som helst.
Jag kan dock köra de flesta Win-programmen på servern och köra dem via RemoteDesktopClient på PBn.
jag är en switcher, köpte en mac för att jag ville prova på något nytt...
/tobias
Skrevs ursprungligen av Tobias Gustafsson
jag är en switcher, köpte en mac för att jag ville prova på något nytt...
/tobias
En anledning god som någon!
Switchat..? Ja. Nej. Jo. Kanske.
Jag har i alla fall skaffat mig en Mac. Eller två för att vara exakt.
En 366SE iBook och en 5200 (som primärt tjänstgör som TV i sovrummet..).
Dessutom står den gamla trotjänaren (P3 1Ghz/256/30) kvar i vardagsrummet och tankar film dagarna i ända.
Kör 8.1 på gammelburken och 9.2.1 på iBooken.
Mina första intryck är inte odelat positiva. Kanske för att jag är bortskämd med det brillianta OSet XP. Som nämnts tidigare är ju jämförelsen mellan OS 9 och XP ganska orättvis och givetvis skall jag uppgradera till OS X så fort jag hittat tillräckligt med minne utan att bli ruinerad.
Dessutom var iBooken ganska uppfuckad när jag fick den. Dock löste det sig tack vare detta forums hjälpsamma medlemmar!
Omformatering och ominstallation och sedan var det fullt ös!
På sätt och vis kan man säga att iBooken (och hela den här Mac-prylen jag håller på med) är en slags utvärdering inför hösten.
Planen är att jag då skall sätta mig i skolbänken och i och med det så blir jag av med min PC.
Förhoppningsvis har Apple släppt nya konkurenskraftiga processorer vid det laget (för i ärlighetens namn ligger de ju ganska långt efter nu) och en smidig liten bärbar hade passat perfekt.
Jag använder mina datorer extremt mycket, framförallt till olika former av media - film, musik, radio, tv osv.
Jag är lite småirriterad över att det är struligt att hitta alla de programvaror jag behöver. Tex använder jag ett program som heter Total Recorder för att spela in streams från bl.a. Realplayer.
Har inte hittat någon motsvarighet ännu.
Dessutom tycker jag att Mac OS är relativt svårhanterat. Det saknas logik och användarvänliget. Man måste sitta och klura ut varje sak man vill göra. Ingenting faller sig särskilt naturligt.
Hoppas OS X är bättre. Jag förväntar mig det i alla fall.
Stabilitetsmässigt är de än så länge likvärdiga.
XP kraschar aldrig (har varit igång dygnet runt i 1,5 år och bara hängt sig EN ENDA gång på den tiden) men det har faktiskt inte iBooken gjort heller efter det att jag formaterade om den. Om man jämför med tex Win 98 så är ju OS 9 totalt överlägset. Win 98 är en enda stor krasch och jag har inte mkt till övers för äldre Wintel.
Livet är kanske enklare med PC - men vem vill vara enkel?
Önskar mig:
En 12" 2Ghz iBook med 512Mb minne, 80Gb HDD och Panther.
För runt 13000pix...
Skrevs ursprungligen av Pelleman
Skratta på du men faktum kvarstår; OS 9 är katastrofalt uselt i jämförelse med XP.
Jag respekterar den åsikten, men från den utgångspunkten till att dra slutsatsen att XP är "brilliant" är det en bit tycker jag.
Jag tyckte också om XP i början, men efterhand har jag lärt mig att ogilla det mer och mer. Med OS X är det precis tvärt om för mig, jag gillar det bättre och bättre från att från början varit väldigt skeptisk.
Jag är också något av en switcher, även om jag "alltid" har jobbat professionellt med Mac.