- saddox
- Medlem ●
- Karlstad
zthee.. mät strömmen på +15Vdc och -15VDC.. troligtvis mer på positiva delen.
Digital noise: beroende på hur du byggt.. kolla brytjacket mellan vejsejon och resten av kretsen om du nu följt byggbeskrivningen till den.
Jag vill ha en månbas Alpha modul. Det ska vara massa lampor i olika kulörer som sakta byter färg.. utan etiketter eller så.. och inte med något logiskt mönster bakom..
zthee.. mät strömmen på +15Vdc och -15VDC.. troligtvis mer på positiva delen.
Digital noise: beroende på hur du byggt.. kolla brytjacket mellan vejsejon och resten av kretsen om du nu följt byggbeskrivningen till den.
Ja, ström får den, och allt verkar vara bra. Så det kan vara en dålig lödning mot TL072:an som sitter på. Men allt är ju SMT så det är svårt att se - skulle behöva en lupp
Kör ju med bananjack så det är svårt med brytjack Men den fungerar bra nu iaf!
Upptäckte att jag hade satt en TL082:a istället för en TL071:a i CGS38:an *doh!* Så nu är det fixat och den fungerar tillfredställande. Eller nästan iaf. UP utgången är typ halva nivån av DOWN utgången. Vet ej varför. Måste kolla över modulen.
Sen har min Quad Logic Gate börjat strejka också, samt 281:orna.
Orkar inte riktigt felsöka just nu. Men 281:orna har ju fel chip i sig - LF444 istället för TL064 - ska byta dem sen och hoppas det löser sig då. QLG vet jag inte vad det är för fel. Har för mig att den fungerade förut.
Jag vill ha en månbas Alpha modul. Det ska vara massa lampor i olika kulörer som sakta byter färg.. utan etiketter eller så.. och inte med något logiskt mönster bakom..
esoteriska månbas-alphamoduler is the shit!
Håller med Twinkle like a star baby!
Jag koppla in sn-voice igår. Verkar funka. Kunde bara kolla i skåpet att det som man kan kika på var ok iaf. Ser fram emot att leka abc-80 med den sen...
Är seg för att göra ngt ikväll. Har haft barnkalas idag. Nästa år ska jag ha en spliff och nåra bira om det ska vara mer än 2 barn....
Jag provade biltemas klarlack igen, den här gången på en bakad lazertranpanel. Det funkade bra. Det blir väldigt blankt förstås, men jag såg ett tips om milt skurmedel typ Vim som man kan arbeta med för att få en mattare yta. Ska prova.
Att det blev frostad yta sist kan ha varit att jag sprejade för lite så att det inte blev nån täckande film. Och/eller att obakad lazertran inte är bra underlag. Men jag tror på att det var för lite spray sist.
Jag har fastnat för att göra lazertran med tonern utåt. Då får man inga bubblor. Men det blir möjligen större risk för att man råkar rispa trycket, så det är därför jag tänkte använda klarlack som skydd.
Fast när jag byggde min första så var jag nöjd om signalen gick in och sen kom ut. Men nu är jag anal och kräver att allt ska fungera perfekt. Fast i slutändan så är det ju mest bara pill.
Patchkabels-string!
Jag blir fan inte klok på mina 281:or. Hittade några TL064:or här hemma och bytte glatt ut - får ingen puls på end-out hur som helst. Hade ju satt en BC547 ist. för en 2N3904:a också - tänkte det kanske var felet - men det var det inte, bytte det också. Förstår inte alls. Något är verkligen fel. Men vad? Den fungerar helt perfekt, förutom att den inte vill skicka en end-out puls! Hatar sånna här fel.
http://www.sdiy.org/toppobrillo/DOWNLOADS/2814_V3/SCHEME%20B%20BOARD%20v3.pdf
Kolla runt IC3.3 (ungefär i mitten) - den fungerar ju som en komparator?
Men om jag mäter vid pin 8 så ligger den jämt hög. Och i stjärten på D3 så är signalen låg. Mäter Mäter jag vid PLS utgången så finns det en trigpuls där - men den är väldigt låg. Några få millivolt. Jag kanske har något fel motståndsvärde vid komparatorn? Eftersom jag har samma fel på alla kort (och jag byggde ju korten samtidigt!).
Det konstiga är att under eftermiddagen så har den fungerat i cycle-mode. Men bara under vissa förhållanden, över och under en speciell frekvens så ville den inte. Men nu vill den inte alls.
Ska kolla motstånden...
Tog några bilder iaf - http://www.flickr.com/photos/zthee/3392619977/
Me likes!
Du ska höra de konstiga ljuden också
Måste beställa kablar i nästa vecka... Pomona FTW!
ja det såg gay ut när det stack upp så där. Lamperna såg inte otäcka ut heller. Kör du små eller stora nu?
Jag kör med små nu - och det fungerar bra, tycker jag. Men jag har ju ultra-bright - så det är lite för starkt. Det ser coolt ut - men det är inte så praktiskt
Du ska inte köra ultr bright, du ska köra sköna glödisar.. som i månbas alpha och i gamla moog-modularer.. rätt känsla..
Finns på kjell und kompani
Glödisar blir ju meckigt! Vill ha softade vita - men de enda jag hittar är på elfa för typ 20:- styck = no go. Så det blir till att öka motstånden och köra vidare
Kolla om det finns på farnell, mouser eller digikey då?
Glödisar blir ju meckigt! Vill ha softade vita - men de enda jag hittar är på elfa för typ 20:- styck = no go. Så det blir till att öka motstånden och köra vidare
Sådana kör jag i min 1176-2:a. Två per kanal. Riktigt soft ljus.
(Alltså LEDar som har glödlampsljus...)
Bra för att bygag små ficklampor med..
stackars psu :confused::D
'
[haha] .. e det inte dags att göra som koppartjuvarna (ja ni vet dom som med lasbil klipper ledningar och eldar upp plasten för att sälja senare på skrottippar -- nej ingen myt, har sett dom själv) → pillaloss dioderna fr trafiklyserna och stoppa i egna grejjer [\haha]
http://www.youtube.com/watch?v=nj98Ei3sVZ8
Usch vilken dålig kvalitet det blev på klippet. Men det blev iaf ett klipp!
- Jag kommer lätt ramla ner i träsket där jag lägger upp videoklipp som bara "låter". Yay! Inga melodier här inte. Sinnessjuka patchar som bara låter som vitt brus FTW!