Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Cinema Display (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 190 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-07 09:37

Några bilder då jesster73?

Lite kass bild, och har inte fått undan det gamla härket än, men håll till godo:

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-07 20:38
Ursprungligen av jesster73:

Lite kass bild, och har inte fått undan det gamla härket än, men håll till godo:

Tackar

Fasen vad dom passar bra ihop, ångrar att jag köpte en TV, denna setupen är mer läskande

min är HBG nu så det borde inte vara långt kvar

Då har även min anlänt enda nackdelen är att kabeln från dator till skärm är på tok för kort för en som vill kunna gömma undan kablar!

Senast redigerat 2008-12-08 17:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 20:41
Ursprungligen av motif:

Då har även min anlänt enda nackdelen är att kabeln från dator till skärm är på tok för kort för en som vill kunna gömma undan kablar!

Fan..
Så dom har fortfarande inte lärt sig, så dumt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 21:01

man kan ju tro att apple vill att man skall ha Cineman som master och macbooken som slav på vänster sida

Skulle vilja ha en, men tycker att den ser lite miffad ut utan hakan som på iMac. Ser den lika märklig ut i verkligheten?

Ursprungligen av ztaafen:

Skulle vilja ha en, men tycker att den ser lite miffad ut utan hakan som på iMac. Ser den lika märklig ut i verkligheten?

Du är nog den enda att tycka så ?!
Alla skärmar från de olika tillverkarna har ju abra en kant runt. Ang iMacen så är just den haken du pratar om den anledningen att jag gjorde mig av med den då den ser helt miffad ut!
Nya Cinema skärmen ser de ut som en äkta fet widescreen skärm och inte som iMacen en 4:3 skärm

Tänk om iMacen såg ut såhär oj oj

Senast redigerat 2008-12-10 07:17
  • Oregistrerad
  • 2008-12-15 20:01

nu finns det ett lite utförligare test ute:

Apple's 24-inch LED Cinema Display review - Engadget

Några snabba kommentarer:
1 Den har inbyggda högtalare - Jag visste faktiskt inte det. Lite plus att dom faktiskt låter någolunda bra iaf enligt engadget.
1.2 Ljudet levereras via USB (!) - Rätt coolt och enda gången jag sett det. Mindre kablar och (tada) en ljudutgång över till hörlurar eller headset

2. Ingen firewire. Visst nya macbook har inte heller det, men har apple tänkt att man måste köpa kanske nya 30" ACD för att vara "pro" och få Firewire. Nu är ju Apple så korkade att dom sätter kontakterna på baksidan där ingen jäkel kommer åt dom, men ändå. Jag har alltid min kamerakabel inkopplad i skärmen.

3. Powerkontakt INNUTI skärmen. Jag var väl ingen större fan av den långa tjocka kabeln men en trevlig feature var att det var just enda kabeln jag behövde från skärmen. Snyggt och smidigt. Nu måste man alltså ha två (!) Grr.

Kommer nog köra min 30" ACD ett tag, ingen LED är inte, iaf. inte från Apple.

Nu har jag fått lite mer ordning på det

  • Oregistrerad
  • 2008-12-16 21:58
Ursprungligen av motif:

Nu har jag fått lite mer ordning på det

Du har möblerat om eller spegelvänt bilden ?

Ursprungligen av studiox:

Du har möblerat om eller spegelvänt bilden ?

möblerat om

Vill bara flika in att det finns en alldeles utmärkt tråd för att visa upp hur man har organiserat sin arbetsplats...

http://www.99.se/allt-om-mac/221117-organisera-arbetsplats-datorl-sning.html

  • Medlem
  • 2008-12-15 21:20

Stiligt!

Har raderat några inlägg. Försök hålla er till ämnet nu.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 15:59

Jag är förvirrad...
Går det att ha denna nya skärm till en äldre MacBook?

Ursprungligen av Veranda:

Jag är förvirrad...
Går det att ha denna nya skärm till en äldre MacBook?

ICKE

Ursprungligen av Veranda:

Jag är förvirrad...
Går det att ha denna nya skärm till en äldre MacBook?

Nej, därför att skärmen använder display port, det finns bara på
de senaste datorerna. Ingen adapter finns.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-12-22 20:49

Ni som har använt skärmen ett litet tag nu, vad tycker ni om den?

1) Ljudet, är det användbart ljud eller låter det bara burkigt? I vilken kabel går ljudet igenom?

2) Är avsaknaden av knappar irriterande? Sköter den sig bra själv? Alltså stänger av sig när man vill och startar när man vill osv?

1. Ljudet är OK, varken mer eller mindre. Användbart till att lyssna på musik på låg volym framför datorn, men går man några meter bort behövs kraftigare grejor. Bas saknas.
2. Jag har aldrig saknat knappar, den uppför sig nästan alltid precis som man vill. Gissningsvis finns det något mjukvarusätt att stänga av och sätta på skärmarna, men jag har varken haft ork eller behov att undersöka det närmare.

Haft min ett par timmar. Ljudet går via USB. Den låter helt OK för mina bullerskadade öron... iChat fungerar kanon med inbyggda kameran.
Frun tyckte den vart snygg som fasen (hon kör Cinema 23")

inga som helst problem med att skärmen är Glossy (hela den diskussionen är lite jobbig tycker jag).

Ställde upp skärmen, den fungerar, no drama liksom....

Kan man köra med stängt lock, dvs bara använda den externa skärmen, ej den inbyggda macbook-skärmen?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Kan man köra med stängt lock, dvs bara använda den externa skärmen, ej den inbyggda macbook-skärmen?

Ja, det kan man. Inga problem.

Råkade ut för en konstig grej när jag körde iChat.

Skärmen rakt fram, datorn ihopvikt under.
Hör kompisen kristallklart. Han klagar över att han inte hör mig om jag inte pratar VÄLDIGT nära...
Jaha, trasig mic då? eller skall den va sån?

Fiddrade runt ett bra tag innan jag hittade; Skärmen har högtalare, kamera och mikrofon...
Högtalarna gick igång av sig självt (hörde ju honom bra), kameran likaså (han såg mig), men micken... där använde datorn den inbyggda i datorn - som ju var ihopfälld... mummel mummel...
Ett litet pill i systeminställnigar/Ljud så fick jag växlat till rätt mic.

Plötsligt var ljudet kristllklart, inga som helst problem....

Hoppas jag spar lite tid åt någon.

Jag har ett problem med min 24" LED Cinema. Det verkar som om vitpunkten inte är stabil. Då och då växlar den snabbt mellan en vitare och en mer rödaktig färgton. Är det någon som råkat ut för något liknande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 21:42

Ifall man vill koppla nya Cinema Displayen till t.ex. en Mac Pro, hur går det till? Finns det bara den displayport-kabeln som är tänkt till att koppla in en Macbook i, eller fler kablar?

Visst finns det ingen möjlighet att ha flera enheter inkopplade (T.ex. Mac Pro och Macbook Pro samtidigt?). Tänkte mest så man inte behöver flytta om kablar från stationär till laptop när man väljer att docka den.

Ursprungligen av zAjben:

Ifall man vill koppla nya Cinema Displayen till t.ex. en Mac Pro, hur går det till? Finns det bara den displayport-kabeln som är tänkt till att koppla in en Macbook i, eller fler kablar?

Den har bara Display port-kontakt och har du en Mac Pro som är äldre än senaste revisionen så behöver du en adapter som ej finns ännu.

Och med tanke på att den bara har den kontakten kan du bara koppla in en enhet i taget just nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-05 22:21
Ursprungligen av henkebarn:

Den har bara Display port-kontakt och har du en Mac Pro som är äldre än senaste revisionen så behöver du en adapter som ej finns ännu.

Och med tanke på att den bara har den kontakten kan du bara koppla in en enhet i taget just nu.

Den adaptern kommer nog aldrig att komma eftersom det krävs att grafikkortet skickar ut rätt signaler. Men, det finns grafikkort till tidigare generationen av Mac Pro som har mini displayport.

Ursprungligen av Peth:

Den adaptern kommer nog aldrig att komma eftersom det krävs att grafikkortet skickar ut rätt signaler. Men, det finns grafikkort till tidigare generationen av Mac Pro som har mini displayport.

Well, det känns som att det borde gå att köra från dator med DVI/VGA till skärm med MDP, med tanke på att man kan göra tvärtom: dator med MDP till skärm med DVI/VGA med rätt adaptrar. Men jag kan självfallet ha fel då jag inte är tekniskt kunnig nog. Spontant känns det dock som att man inte bara kan vända åt ett håll.

Bevaka tråden