Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 17:37

Som med all nyförälskelse. Allt är perfekt i början

Dego som mer är sergemissbrukare....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 23:14

Hihi! Du skulle kommit en kvart tidigare, ungefär. Så hade du fått se den in-action!

Jag fick fart på VCAn i dag också. Så nu funkar panelen till 95% - bara den där jäkla XOR prylen kvar. Men jag tror det beror på en trasig LM324... Ska prova lite andra kretsar imorgon kanske. Får hoppas på det bästa!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 18:38

eMuL(8)r är Sergejunkie. Gjorde faan de bästa ljud jag gjort i dag på ett Serge system. Älskar den resonanta EQ:n ocj extended range vcf:en i kombi och sen genom phasern.........MMmmmmmm.

Blir nog faan till att köpa ett M-klass. Börjar nog med en Gator och Audio interface. Sen när man blivit rikare en mayhem och nån mer........ inte bestämt mig ännu.

Allt annat är ju ta mig fan meningslöst.

Buchla! *drömma*

Jag tycket Buchla var ointressant tills jag skaffade mina Sergepanler....nu är det bara Buchla som gäller!
Som att köpa en finfin Porsche och inse att man egentligen behöver en Lamborghini...eller helst båda två!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 23:00
Ursprungligen av dar303:

Buchla! *drömma*

Jag tycket Buchla var ointressant tills jag skaffade mina Sergepanler....nu är det bara Buchla som gäller!

Intressant, hur menar du? Att Sergen inte uppfyllde förväntningarna, eller att du förstod Buchlans storhet först genom Sergemötet?

mvh, hemlig Buchlabeundrare

Ursprungligen av /mr:

Intressant, hur menar du? Att Sergen inte uppfyllde förväntningarna, eller att du förstod Buchlans storhet först genom Sergemötet?

mvh, hemlig Buchlabeundrare

Det var liksom ouppnåeligt, ingen idé att drömma, men sen insåg jag att det inte var så mycket magi bakom som jag trodde och dessutom så blev jag ju konverterad från tele till banansidan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 00:10

Vi ska bygga båda! Men nu är det Serge som är i fokus.

Kör vi 259 + 296 = wabba wabba!

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 05:05

kanske .. bara e jag - men hatar blåa högintensiva lysdiåder
- får vellan tona ner det hela och länga en handuk över allt högintensivt Blått!

→ får se om vi kan duellera med enigisern \ polyvoxen MOT The human comparator → back 2 back - jag har inga dioder ö h t .. då du får vellan köra på högkant om det e mörkt, så folk ser vad man gör - ledLyse\→LEDlyse!

du vet redan att dina grejjer e sååå snygga!
-- men hoppas dom går att använda framöver till nåt!

Senast redigerat 2009-04-04 05:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 11:23

Det ska egentligen inte vara högintensivt. Jag kör med färgade bezells, och de vita LEDs jag kunde få tag i var högintensiva. Och sen ändrade jag inte motståndsvärdena som jag borde gjort. Ska fixa! Så att det ser normalt ut.

Gillar ju egentligen inte LEDs...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 17:47

Så där! Då fungerar hela panelen och alla moduler! Felet med QLGn var att jag hade missat att låda fast en jumper i ena änden! *DOH!*

Gjorde precis en shuffelpatch Skoj skoj!

Mina 281:or klickar något fasligt! Måste ha ganska lång attack för att få dem att bete sig något så när normalt. Annars låter det TCKwooooo...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-04 19:13
Ursprungligen av zthee:

Mina 281:or klickar något fasligt! Måste ha ganska lång attack för att få dem att bete sig något så när normalt. Annars låter det TCKwooooo...

oj, är de så snabba, najs

måste få mina två 281or att funka. Båda fastnar i sustain-mode och vill inte decaya. Dessutom vill de oftast inte självoscillera

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 17:59

Jag vill ha fler patchkablar nuuuu!

Och nästa panel färdig också. Det vore det bästa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 19:28

Mina ville inte heller självoscillera. Men när jag bytte PSU så fungerade det hur bra som helst. Konstigt, tycker jag.

Att de fastnar i sustain måste ju ha något med logiken att göra. Mina gjorde det förut, innan jag byte PSU och om jag satte dem i quadrature. Då fick den ena spunk och den andra fungerade inte alls.

Det går ju att justera hur snabba de ska vara. Jag har dragit upp mina till max Ska kanske justera dem igen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-04 20:45

Ja, det borde ju vara logiken. Men jag har inte hittat något fel där än. kan vara komparatorn som spökar också...tryckte ju dit TL084 ist för 64 så jag kanske skulle byta ut lite grejjer... :/

zthee, snyggt med sergestuk, men jag fattar ändå inte vitsen liksom, varför inte fortsätta köra en egen stil som ditt förra bygge ? nån "riktig" serge blir det ju inte ändå

serge och buchla är ändå bara för snubbar som inte kan göra "riktig" musik, s.k tonsättare, hehe ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 09:35
Ursprungligen av synth_ollie:

zthee, snyggt med sergestuk, men jag fattar ändå inte vitsen liksom, varför inte fortsätta köra en egen stil som ditt förra bygge ? nån "riktig" serge blir det ju inte ändå

En dag kommer det nog en magisk fé och vevar sitt trollspö. Och vipps så sitter det riktiga Sergemoduler bakom panelerna!

Varför fortsätta köra egen stil - när det blir något man inte är nöjd med?

Ursprungligen av synth_ollie:

serge och buchla är ändå bara för snubbar som inte kan göra "riktig" musik, s.k tonsättare, hehe ...

Det är en riktig Serge, ungefär lika riktig som M-modulerna som Rex gör!
Ken S har ju hämtat mycket inspiration från Sergemoduler och dessutom så är ju vissa av Zthees kommande paneler "riktiga" Sergekort under huven!

Och förresten, vi gör ingen musik...vi bygger synthar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 11:01
Ursprungligen av dar303:

Ken S har ju hämtat mycket inspiration från Sergemoduler och dessutom så är ju vissa av Zthees kommande paneler "riktiga" Sergekort under huven!

Skönt att du sa det, så att jag slapp

För vad trodde ni? Vi pratar hela tiden om att klona Buchla e.dyl, och jag råkar göra Serge paneler - trodde ni vi satt på händerna och bara väntade på bättre tider

Ursprungligen av dar303:

Och förresten, vi gör ingen musik...vi bygger synthar!

Precis!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-06 17:42

>zthee, dar303, m.f>

Klona? Skulle snarare säga att ni bygger en CGS burk med SegBökla låda!:cool:

Hur skulle det vara om ni började designa funktioner från scratch i stället
för att bara löda i hop andras konstruktioner! Det är liksom lite IKEA över
det hela just nu! (nu retas jag lite för att få igång en diskussion).

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-06 00:36

haha!!
ja bara professorTekkno ..
skiten yllar i 2 timmar innan nåt går att använda ;]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-06 09:45

...fast jag förstår synthollies ståndpunkt lite grann...det blir lite grann som när jag spraylackade min 505a silver - det blir ingen 303a ändå, trots utseendet...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-04-06 09:58

tycker ztj altid gör fina desajner, även om det är serge eller egen, koolt projekt å kloona å lyckas så bra, ofta ser ju diy -joks lite halv kefft ut på utsidan...

Ni kommer se min seq sen!! kefft kommer det bli-!! sneseq!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-06 10:34
Ursprungligen av enapa:

ofta ser ju diy -joks lite halv kefft ut på utsidan...

jepp, mina modularer är ju inga skönheter precis. Hade jag börjat med dem idag hade jag säkert gjort mycket annorlunda. Men nu ser de ut som de gör och funkar finfint (jaja, några pottar behöver bytas och moduler moddas). O:-):p

Nästa låda, med digitala banan-moduler, kommer se riktigt najs ut ;):p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 17:48

Vi pratar redan om det. Vi är lite trögare på den fronten... Men det kommer!
Ge oss några år!

Vi ska bara bestämma oss för vad vi ska bygga. Just nu pratas det mycket bandpassfilter och VCAer...

å sen kan heulalia tala om hur man gör en patch som låter som en snarkande gubbe, han kan det, jag lovar....

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-06 19:19

man låter postis pär på elmoppen köra över skåpet, låter senare nåt i den stilen

Vi har andra byggen också men de håller vi hemliga tills vidare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 21:44

Hur är det med M-mått egentligen? Jag har en mutter som är M7 och jag vill borra hål för det. Ska jag borra 7mm? För när jag googlar på det så hittar jag bara gängdiametern. Och det blir lite knasigt.

Är det så enkelt att Mx där x är mm att borra?

"A metric ISO screw thread is designated by the letter M followed by the value of the nominal diameter D (Dmaj in the diagram above) and the pitch P, both expressed in millimetres and separated by the multiplication sign “×”."

Jorå - så var det.

Senast redigerat 2009-04-06 22:16

Ska du ha en M7 skruv igenom ett hål så ska du borra 7mm. Ska du gänga ett M7-hål så ska du borra typ 6,5.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-06 23:52

Normal M7 är egentligen M7 1.5 där 1.5 är stigningen på gängorna.
En mer fin metrisk gänga är t.ex. 1.25.. mycket värre att få tag i.
Sedan så har vi den amerikanska sidan också.. njaej.. metric duger fint..

Kan vara bra att veta om du ska köpa gängtapp.

Bevaka tråden