Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testar iPhoneOS 3.0 beta?

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-04-06 11:58

Någon som testar? Jag tycker rättstavningen är sämre än tidigare, men det kan ju bero på att den inte har använts så länge än.
Annars känns den väldigt stabil, om än lite seg... men det kommer de nog att finputsa innan releasen.

Tycker beta 2 känns riktigt stadig, Beta 1 var ju kattastrof
Dock fungerar inte Youtube och vissa andra funktioner i betan ännu!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-04-06 22:18
Ursprungligen av motif:

Tycker beta 2 känns riktigt stadig, Beta 1 var ju kattastrof
Dock fungerar inte Youtube och vissa andra funktioner i betan ännu!

På build 7A259g funkar Youtube....

Ursprungligen av kenjon:

På build 7A259g funkar Youtube....

Skitsnack

Senast redigerat 2009-04-10 10:21
Ursprungligen av motif:

Skitsnack

I korthet: Det behöver inte vara skitsnack bara för att det inte fungerar hos dig... Det finns väl ingen anledning att vara så hård i din formulering?

Själv så har jag några lustiga (eller olustiga) problem.

3G fungerar... konstigt... I princip alla tjänster verkar fungera. Jag kan skicka mail och lyssna på webbradio men jag har stora problem att surfa med Safari när jag är uppkopplad på 3G. Det timar ut till sist. På EDGE och WLAN så fungerar det bra. Jag har provat med såväl nya operatörsinställningar (sökte på nätet) och mina gamla men blir ingen skillnad. Ibland så fungerar det men oftast så fungerar det inte. (Jag har dock bara provat hemma än, så jag har hela tiden varit uppkopplad mot samma basstation)

YouTube fungerar om jag är uppkopplad på WLAN men inte på mobilt datanät.

Skicka MMS är också sporadisk. Jag har fått det att fungera en gång men annars så stannar skickandet i slutfasen (se bild).

Kontakter går att skicka som MMS, de kommer iväg men MMS med bilder verkar frysa.

Någon som har liknande erfarenheter?

När det gäller övriga appar så har jag vissa appar som inte fungerar:
Eniro (går inte att söka, kraschar)
FastCamera, Pano, TheSnapper: Fotoapplikationer som inte fungerar
SFBio (krashar direkt)

Senast redigerat 2009-04-11 09:05
Ursprungligen av motif:

Skitsnack

Lite efterforskningar visar att YouTube fungerar... men... så fort som du synkar din telefon mot en gammal backup så slår du sönder något som gör att YouTube inte längre fungerar.

Så du måste installera din telefon som en ny telefon för att YouTube ska fungera med beta2

Börjar dom om från scratch varje gång? Eftersom grejer dom inte förändrar inte funkar?

Skitnöjd med 3.0 beta 2...

Jag är helnöjd med beta 2. Ett riktigt lyft jämfört med beta 1 av 3.0.

Enda kruxet är att favoritprogrammet nummer ett, Noise.io (musikprogram) inte har något ljud ut från enheten. Enligt utvecklarna skall det ha att göra med assemblerkod som inte är kompatibel...? Alla andra musikprogram fungerar ju...? Synd...

Fick en ny jobbmob häromdagen. En Nokia E71. Hmm, vilken jävla skittelefon jämfört med iPhone! Mycket teknik, ingen vettig programvara som är användarvänlig. Skräp med andra ord...

iPhone åt folket istället!

  • Medlem
  • 2009-04-07 08:16

Jag är rätt nöjd med Beta 2. Dock så känns det som telefonen suger mer batteri nu än tidigare, men det är väl någon som fixas senare. MMS funktionen funkar fint och internetdelning funkar också bra

Ursprungligen av icep:

Jag är rätt nöjd med Beta 2. Dock så känns det som telefonen suger mer batteri nu än tidigare, men det är väl någon som fixas senare. MMS funktionen funkar fint och internetdelning funkar också bra

VA?
jag har inte MMS på min heller, hur fick du det att fungera ?
Finns ju inga inställningar för APN eller vad det var när man körde Swirly en gång i tiden..
jag kan inte skicka MMS eller ta emot verkar ju jävli...gt skumt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-04-07 12:06
Ursprungligen av icep:

Jag är rätt nöjd med Beta 2. Dock så känns det som telefonen suger mer batteri nu än tidigare, men det är väl någon som fixas senare. MMS funktionen funkar fint och internetdelning funkar också bra

Jag har inte hittat varken MMS eller Internetdelning. Däremot verkar min ha bättre batteritid...

MMS och internetdelning kräver att man själv uppdaterar operatörsinställningarna. Ännu finns inga färdiga paket för detta och Apple supportar heller inte MMS eller internetdelning i senaste beta. Men, om man vet hur man får igång det så funkar det alldeles utmärkt bra. Jag sitter uppkopplad varje arbetsdag nu via Telia och 3G.

Motif & kenjon: Google is your friend.

Jag kan heller inte använda Youtube men saknar det inte ett jäkla dugg. Däremot har jag också noterat en betydligt bättre batteritid.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-10 09:11

Vad krävs för att få tillgång till betan? Kostar det att regga sig som utvecklare?

Ursprungligen av westgren:

Vad krävs för att få tillgång till betan? Kostar det att regga sig som utvecklare?

*host*

http://developer.apple.com/iphone/program/

Är betan så stabil att den även kan användas till vardagsbruk (dvs, den går att ringa, surfa och mejla med)? Har lite beslutsångest om jag ska köra in den eller inte..

Den är stabil nog för att köra allt, men det finns problem med wifi av och till och bitvis är den väldigt seg. Man får lov att göra en omstart då och då (typ veckovis för mig). Youtube funkar inte för vissa, mig till exempel.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-04-10 10:50

Kör också med den sedan någon vecka och fungerar riktigt bra, finns lite buggar men jag tycker det fungerar till vardags. Kör även mms och internetdelning utan problem. Bugg jag hittade idag som är lite irriterande är att om jag lyssnar på musik och vill växla till kalendern så spelas inte musiken i bakgrunden utan ipod appen stängs..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-10 11:11

Om man inte tycke att den funkar så är det väl bara att nedgradera igen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-04-10 11:15
Ursprungligen av westgren:

Om man inte tycke att den funkar så är det väl bara att nedgradera igen?

Jo... om det inte blir någon inkompatibilitet med baseband eller liknande (har inte kollat om det blev något nytt versionsnummer, men skulle förvåna mej om inte...).

Ursprungligen av westgren:

Om man inte tycke att den funkar så är det väl bara att nedgradera igen?

Jag har inte provat, men enligt Apple går det inte att nedgradera till en tidigare version.

Det finns trådar på bl.a hackintOsh om hur man gör för att ångra sig... Jag velar fortfarande. Är sugen på att prova

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-04-10 18:27

Det är ganska simpelt att nedgradera men har man en iPhone 3G så har basebandet uppdaterats iom 3.0 och kan ej nedgraderas för tillfället, tror inte ens dev team lyckats med det än. Dock så funkar nya basebandet vad jäv vet med 3.0 men yellowsn0w kan inte köras på det nyare basebandet utan kräver det förra från 2.2.

Uppdatering:

Gjorde en återställning till en fräsh 3.0B2 och nu ser det bättre ut. Dessutom så verkar det vara så att det varit problem med 3G nätet här uppe i Luleå för jag har vänner som också haft problem.

Nu fungerar Safari med 3G som förväntat och innan jag uppdaterade med MMS/Tethering operatörbundle så fungerade till och med YouTube över 3G nätet (men inte efter uppdatering av bundlen)

Internetdelning verkar fungera smidigt och bra (på det sätt som man förväntar sig) och det verkar som att MMS fungerar. Fick inget felmedelande nu och jag ska bara hämta min jobbtelefon på jobbet för att se att MMS:et gick fram.

Jag kör utan developerskoppling, det finns ett hack (iutilities) som gör att man kan aktivera sin telefon utan att skaffa sig devloperskoppling.

Har ännu inte synkat tillbaka mina applikationer, så jag vet inte om det fortfarande är problem med mina fotoappar.

Bluetoothmusik till headset fungerar men man kan inte swappa låtar eller pausa musiken.

Rent allmänt, 3.0 är en trevlig uppdatering även om det inte är så revolutionerande som man först tror.

--j

Sista man gjorde igårkväll var att installera 3.0b2.. första man ser när man vaknar är att Apple släppt 3.0b3

EDIT: I 3.0b3 fungerar Youtube även om man kör restore från sin gamla 2.2.1.

Senast redigerat 2009-04-15 07:22
Ursprungligen av air:

Sista man gjorde igårkväll var att installera 3.0b2.. första man ser när man vaknar är att Apple släppt 3.0b3

EDIT: I 3.0b3 fungerar Youtube även om man kör restore från sin gamla 2.2.1.

Exakt.. och jag gjorde en ren installation av 3.0b2 igår:)

Men det finns andra problem med beta3 såsom att tydligen så är det problem med program som inte är skrivna för 3.0

  • Spotlight now saves last search.

  • Applications targeting devices prior to iPhone OS 3.0 beta cannot be tested in this seed. This bug is intended to be fixed in a future seed.”

  • MMS and tethering still possible with modified carrier bundle.

  • Speed improvements.

  • Youtube works.

  • iPod icon aligned.

  • You can change the homepage you want to go to on double tap.

  • Parental controls add In-App Purchase and Location options.

När det gäller speed så är det intressant, jag benchmarkade b2 mot min sons omoddade 3G telefon och vi upplevde telefonerna som lika snabba (eller lika långsamma, det beror på hur man ser det)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-04-15 12:35
Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller speed så är det intressant, jag benchmarkade b2 mot min sons omoddade 3G telefon och vi upplevde telefonerna som lika snabba (eller lika långsamma, det beror på hur man ser det)

Kanske gäller gentemot förra betan?

Ursprungligen av kainen:

Kanske gäller gentemot förra betan?

Givetvis, jag var (som ofta) otydlig.

Det som jag menade var att det är lovande för framtiden eftersom jag upplever att redan B2 är i paritet med 2.2

Här finns operatörsinställningar för att få iPhone OS 3.0 att fungera med MMS. Däremot har jag inte fått dem att fungera. Jag använder Beta 3 som kom igår och även fast jag ser MMS-finesserna så fastnar meddelandet strax innan det skickats klart, för att sedan visa "kunde inte skickas".

http://andreasm.bloggy.se/operatorsintallningarna-for-att-fa-mms-att

Nån som fått MMS att fungera med 3.0b3? Jag kör med en gammal restore (självklart, eftersom jag inte kan förlora allting).

Ursprungligen av Lundmark:

Här finns operatörsinställningar för att få iPhone OS 3.0 att fungera med MMS. Däremot har jag inte fått dem att fungera. Jag använder Beta 3 som kom igår och även fast jag ser MMS-finesserna så fastnar meddelandet strax innan det skickats klart, för att sedan visa "kunde inte skickas".

http://andreasm.bloggy.se/operatorsintallningarna-for-att-fa-mms-att

Nån som fått MMS att fungera med 3.0b3? Jag kör med en gammal restore (självklart, eftersom jag inte kan förlora allting).

Youtube + MMS fungerar nu i min med BETA 3

Ursprungligen av motif:

Youtube + MMS fungerar nu i min med BETA 3

Någon som har en källa var man hittar hur man ska modifiera carrier.plist filen? Jag sitter på Sonera's nät i finland så filerna från länken fungerar knappast.

Bevaka tråden