Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säker är Airport Extreme/Express?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-04-15 18:00

Tjenare,

Vi ska skaffa oss en trådlös nätåtkomst på jobbet och är ute efter en bra router. Har riktat in oss på Airport Express. Men min fråga är hur säker är en sådan router? Vilken kryptering ska man köra på?

Mvh
Andreas

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-15 18:07

Den är lika säker som vilken annan router som helst. Det hela hänger på vilken kryptering du använder. WPA2 är väl att rekommendera i kombination med ett starkt lösenord (blandade versaler, gemener, siffror och ev. andra tecken). Att styra vilka maskiner (via MAC-adresser) som har access till routern är också att rekommendera.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-04-15 19:03

Av personlig erfarenhet kan jag rekommendera att hoppa över "konsumentprodukter" om ni är fler än tre pers på jobbet. Satsa på en produkt avsedd för företag.

Vårt företag (14 pers) köpte två billiga Netgear-accesspunkter som vi bytte två gånger vardera innan vi bytte ut dem mot en värre modell som var avsedd för företagsbruk. Den nya har fungerat klanderfritt.

Nu var det ju inte en Airport Express, men jag har första generationen av den hemma och den blir lätt överhettad om man använder den hårt. Den nya kanske är bättre, men jag skulle ändå satsa på en Airport Extreme.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-15 21:40
Ursprungligen av jonasn:

... avsedd för företagsbruk ...

Har du några exempel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-15 22:29

MAC-begränsning går ganska enkelt att bluffa. Alltså inget att förlita sig på. Får man gäster till kontoret så är det snarare ett irritationsmoment.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-04-16 12:47

Grejen är den att vi ska ha den till våra kunder så den kommer inte att köras så hårt. Sen kommer vi förmodligen att sätta den utanför vårat lokala nätverk för att slippa obehagliga överraskningar.

En fin funktion som jag såg på expressen är att man kan ställa in vilka tider den ska vara brukbar på, vilket är perfekt för oss

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-01 23:18

Blev det någon Express sen...? Funkar den bra?

Med risk för off-topic och utnyttjande av Epoxus tråd har jag också några kluringar inför mitt eventuella AirPort Express-köp...Har en MacBook (den vita, 2,2 GHz Core 2 Duo, 4GB Ram) som jag vill kunna koppla upp mot nätet trådlöst men även en PS3:a som jag också vill kunna koppla upp.

Är grymt okunnig när det gäller nätverk och har några frågor:

- Är AirPort Express en skapligt bra/snabb router i jämförelse med andra liknande produkter i samma prisklass?

- Eftersom jag bor i ett litet studentrum på 17kvm är det inga större avstånd - är det stor skillnad i just internethastighet/prestanda mellan AirPort Express och den dyrare AirPort Extreme (men att AirPort Extreme har mer funktioner och därav priset)?

- Jag har bredband direkt ur väggen - är det bara att köra in ethernetkabeln i AirPort Expressen eller måste man ha ett modem "mellan" internet och AirPort:en?

- Kommer jag kunna ha den som accespunkt för PS3:an att komma ut på nätet med (för närvarande kör jag internet på PS3:an via MacBookens AirPort)

Om någon har koll på någon av mina frågor eller kan hänvisa mig till en mer passande tråd skulle det vara superschysst med ett svar!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-05-05 18:12
Ursprungligen av Guerilla:

Blev det någon Express sen...? Funkar den bra?

Med risk för off-topic och utnyttjande av Epoxus tråd har jag också några kluringar inför mitt eventuella AirPort Express-köp...Har en MacBook (den vita, 2,2 GHz Core 2 Duo, 4GB Ram) som jag vill kunna koppla upp mot nätet trådlöst men även en PS3:a som jag också vill kunna koppla upp.

Är grymt okunnig när det gäller nätverk och har några frågor:

- Är AirPort Express en skapligt bra/snabb router i jämförelse med andra liknande produkter i samma prisklass?

- Eftersom jag bor i ett litet studentrum på 17kvm är det inga större avstånd - är det stor skillnad i just internethastighet/prestanda mellan AirPort Express och den dyrare AirPort Extreme (men att AirPort Extreme har mer funktioner och därav priset)?

- Jag har bredband direkt ur väggen - är det bara att köra in ethernetkabeln i AirPort Expressen eller måste man ha ett modem "mellan" internet och AirPort:en?

- Kommer jag kunna ha den som accespunkt för PS3:an att komma ut på nätet med (för närvarande kör jag internet på PS3:an via MacBookens AirPort)

Om någon har koll på någon av mina frågor eller kan hänvisa mig till en mer passande tråd skulle det vara superschysst med ett svar!

Yes det blev en express, är inte helt tillfreds med den, men jag har inte haft så mycket tid att pilla med den heller. Problemet jag har är att när jag sätter på tidslåset så verkar den bli lite instabil. Funkar klockrent att koppla upp med min iPhone och min MacBook, men vissa PC har svårt att nå den.

Över till dina frågor.

Jag kan uppleva att det är sämre räckvidd på expressen än på extremen, men skulle det inte fungera i ditt studentrum på 17kvm så skulle jag vara orolig får strålningsrisken där Har du många andra nät där kan det bli lite störningar, men som sagt det är förmodligen marginellt.

Airporten är bara att koppla in, kräver din ISP inget modem behöver du inte det nu heller. Jag hade satsat på express i och med den lilla ytan den ska användas på plus att du kan lira din musik på datorn trådlöst till stereon

PS3:an ska inte ha några problem att koppla upp mot airporten, men det är inget jag har testat.
Lycka till!

Angående PS3 så är det bara att koppla in och surfa trådlöst som vanligt (och enklare än via macbookens airport) hurvida Express eller extreme är bäst får någon svara på som använt dom.

Om du har nätverksuttag i väggen så är det bara att koppla in utan modem.

Jag kan bara jämföra med 54Mbits-varianten av Airport Express, men Extreme'n är klart stabilare. Speciellt om man utnyttjar den uppkopplingen man oftast har i studentlägenheter med "bredband i väggen".

Prestandamässigt så vet jag inte riktigt. Jag maxar dom 10Mbiten jag har utan problem, men över det har jag inte prövat. Express'en klarade inte av det under några längre perioder iaf. Det är dock möjligt att N-varianten (den nuvarande) har fått kraftigare routingmaskineri iom stödet för snabbare trådlös uppkoppling.

1
Bevaka tråden