Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Tr-707

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 07:57

Vad jag hört om den ska den inte funka så bra som sequencer till annat, är det så?
Skickar bara på en midi-kanal eller?
annars hade det vart nice att hitta en billig att köra som step-sequencer till saker..

Läste nånstans det också ej går att använda ett track som midi-sequencer heller..utan det är antingen midi-sequencer eller lådan själv...men hur är det mer rimshotens Trigg ut..som jag hört den har..detta korrekt? skickar den varje gång man använder rimshoten utan att man behöver ställa in nåt speciellt och så?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 08:05

Den skickar midi från varje trumljud MEN BARA i trackmode vilket gör omständigt och osmidigt att leka fram grejjor - liksom: först programmera nåt i editmode med de vanliga 707-ljuden och sen stanna maskinen, byta till trackmode och lyssna på om det blev bra...

Här kommer lite OM : ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/Manuals/TR-707_OM.pdf

Kan vara bra att ha kanske....

Mvh

Vill du ha TR-x0x som MIDI-sequencer så skaffa en 505/626 istället. Billigare och bättre i det syftet.

707:an har en trig ut som är hårdvajrad till rimshot. Så om du pluggar in en sladd där triggar den på varje rimshotslag.

Själv körde jag så på en av mina TR505 (1989) innan jag köpte min första sequencer (SQ8). Kan inte heller jämföras med en multi-trackad sequencer. Man måste hålla koll på vilka ljud som "override" ett annat så kan man köra ett par spår iaf, blir dock inte lätt att hålla tungan rätt i mun.
Men som mest körde jag den bara på basgångar o då var den klockren.

Ursprungligen av synthetic:

Själv körde jag så på en av mina TR505 (1989) innan jag köpte min första sequencer (SQ8). Kan inte heller jämföras med en multi-trackad sequencer. Man måste hålla koll på vilka ljud som "override" ett annat så kan man köra ett par spår iaf, blir dock inte lätt att hålla tungan rätt i mun.
Men som mest körde jag den bara på basgångar o då var den klockren.

Så gjorde vi också. Lysande sätt att få till svängiga EBM-basar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 12:26

Alla har väl gjort så...Cat Rapes Dog började väl sin karriär med en ESQ-1a och 505a om jag inte minns fel. "Where the fuck are you" från God, Guns & Gasoline är fint exempel med preset-bas och kör från ESQ-1.

Ursprungligen av kroffe:

Alla har väl gjort så...Cat Rapes Dog började väl sin karriär med en ESQ-1a och 505a om jag inte minns fel. "Where the fuck are you" från God, Guns & Gasoline är fint exempel med preset-bas och kör från ESQ-1.

Från plattan "Maximum overdrive" låter det TR707 tycker jag.. från "God guns..." låter det R8.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-11 13:34

jaja...citar bara deras pressfolder från 1991.
Men ESQ-1 presetarna är jag 100% på i alla fall...

Ursprungligen av kroffe:

jaja...citar bara deras pressfolder från 1991.
Men ESQ-1 presetarna är jag 100% på i alla fall...

hehe.. måste ju vara fel... fast ang ESQ-1 stämmer säkert.
När jag hade en sådan tyckte jag den lät som en blandning av min DW6000 och FB01.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:23

MMm ESQn vore trevligt att ha, realtime sequencer har jag redan nice dock..har en EPS16+...men skulle vilja ha en trumm-maskin som kan vara step-sequencer till andra prylar..helst samtidigt som den kör 4 trummor själv och kan fortfarande sequenca 4 kanaler utanför också..

synd inte 707an funka som det..den verka nice och billig..gilla trigger outen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 17:25

Men 626an är en TR-stil stepsequencer på..det är bara att det fylls i en ruta på skärmen istället för tänds en lampa över en knapp eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 18:07

Japp. Dock lite otydlig eftersom 626 har 2 ljud per knapp, 505 kanske är enklare på så sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 18:07

Mina 5 ören om tr-707: Hade en men sålde den efter ett tag för att den passade inte in i min studio. Den låter inte speciellt mycket bättre eller annorlunda än 505/626 så man ska definitivt inte köpa den för ljuden. Hihats, cymbaler och handklappet funkar väl ljudmässigt, resten låter gammalt och tråkigt 80-tal.

Den stora fördelen mot 505 och 626 tyckte jag var att den är bra mycket mer lättjobbad och "hands on". Den har en volymregel per ljud, leds vid knapparna (som 909/808), triggugång och man kan byta patterns och ändra tempodelning och antal steg och sånt i editläge medans sequencern rullar. Dessutom har den flam och shuffle.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 18:16

det som e bra med 505\626 e att man kan banka in saker live polyfoniskt .. (man ställer även vilken drum~knapp som ska sända ett visst MIDInot nummer och på vilken MIDIkanal) 707\909 hajjar inte sånt även om dom har separata miditrax till -- öh ingen nytta ö h t!

det funkar bra att trigga MIDIsyntar etc med det hela om man har kontrollen på envelopen i handleden -- jag körde med drumstation + bassstation från 2x 505 ett tag!

-> 626 e ju i o f s en extended TR707 men har inte volymreglagen etc
.. den ska man ha som SEQ mest shaffel flam trig har den ju .. men ingen DINisSynk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-11 19:42

Bra med massa information, får se hur det blir sen..hittar väl nån billig 626/505 här eller på vendolin nån dag..bra att vara informerad innan man hittar en.^^

Får se hur det blir sen då..har en EPS16+ en Micro modular och en BassStation..försöker komma på vad nästa steg ska bli...vill gärna ha en trumm-maskin med nice sequencer..

Ursprungligen av Cable:

Bra med massa information, får se hur det blir sen..hittar väl nån billig 626/505 här eller på vendolin nån dag..bra att vara informerad innan man hittar en.^^

Får se hur det blir sen då..har en EPS16+ en Micro modular och en BassStation..försöker komma på vad nästa steg ska bli...vill gärna ha en trumm-maskin med nice sequencer..

Det där är gott nog. En billig 505/626:a ger dig x0x-sequencern och sedan är det bara att pyssla med ljud och knappa loss. Mixer och effekter är mitt förslag till nästa steg om du inte redan har sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 00:38
Ursprungligen av sawtooth:

Det där är gott nog. En billig 505/626:a ger dig x0x-sequencern och sedan är det bara att pyssla med ljud och knappa loss. Mixer och effekter är mitt förslag till nästa steg om du inte redan har sådant.

Jo nästa steg är faktiskt mixer som tänkts..har fixat mig ett bra ljudkort nyss också, fick ett ESI Juli@ av en polare..så nu behövs bara en mixer och några fler ljud och midikablar..får bli efter festival-sommaren dock..så man vet hur mycket pengar man har att spendera..fundera på en Behringer UB1002FX på mixerfronten.

Ursprungligen av Cable:

Jo nästa steg är faktiskt mixer som tänkts..har fixat mig ett bra ljudkort nyss också, fick ett ESI Juli@ av en polare..så nu behövs bara en mixer och några fler ljud och midikablar..får bli efter festival-sommaren dock..så man vet hur mycket pengar man har att spendera..fundera på en Behringer UB1002FX på mixerfronten.

Skippa budgetmixer med inbyggda effekter. De låter bedrövligt. Bättre med externa effekter och en mixer med så många aux:ar som möjligt. Ljud till EPS finns i drivor på nätet. Kolla in electro-music.com :: View Forum - NM Classic (NM1 or G1) för att hitta bra patchar till Micromodularen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-11 19:55

Jag tror det finns en tr505 i säljes... om den inte har blivit såld

Ursprungligen av SAFE1978:

Jag tror det finns en tr505 i säljes... om den inte har blivit såld

jag ville köpa den men den var redan såld! fick 626an iallafall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 01:13

Budget-mixer utan inbyggda effekter då?^^

Jo, måste fixa mer disketter bara..har bara två tomma.^^

Tackar, letar alltid efter patchar till den..och sitter ofta och leker med olika patchar...den är kul att hålla på med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 01:37

massa trevlig info om nord modularen på electro-music fan!..riktigt trevligt..
http://www.youtube.com/watch?v=mSOoKzm1R3Q
väldigt ballt.

Det är inte omöjligt att modda in individuella volymkontroll-reglage till 505/626, bara lite ont om plats

Live-användandet av 505/626 är något jag fortfarande söker en trummis för. R8 är suverän på alla sätt och vis men jag suktar efter livebygge step by step istället för realtid trots suverän quantizer. 626 som midi styr R8 får det bli i min fuktiga framtid så att jag känner mig bättre om R8 inköpet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-12 19:36

Kanske använder datorn tills jag får massa pengar igen nån dag och bestämmer mig för en machinedrum eller något då..>_< xD

1
Bevaka tråden