- maco
- Medlem ●
Grym skärpa ..nästan för bra skärpedjupet syns otäckt mycket......sicken skärpa:eek:
Jag har beställt 28-135 is usm och nya 17-40 L.....funderar redan på om man ska skaffa en 70-200 istället för 28-135...
kanske bäst att vänta.. vad tror du?
Skrevs ursprungligen av maco
Grym skärpa ..nästan för bra skärpedjupet syns otäckt mycket......sicken skärpa:eek:
Jag har beställt 28-135 is usm och nya 17-40 L.....funderar redan på om man ska skaffa en 70-200 istället för 28-135...
kanske bäst att vänta.. vad tror du?
Jag bubblade en hel del med Nurell om just objektiv innan jag beställde 10D'n. Han rekomenderade Canons nya 16-35/2,8 som är en rock'n roll-glugg...om man har pengar. Kostar runt 20000:-....vilket jag inte har så det fick bli den (mycket) billigare Sigman så länge...till att börja med...för tillfället..just nu..liksom..
Men om du skaffar 17-40 och 70-200 så har du nog täckt in det mesta. Kör på det tycker jag.
Kul att du är nöjd med kameran Per.
Det är verkligen en höjdare.
Sigmagluggen verkar ju bra. Eftersom man har brännviddsförlängning på 10D m fl så utnyttjar man ju bara den goaste biten av bilden, mitten alltså.
Köp en flash till och börja trixa med slavflashar, det är skitkul, det blir som att ha en ministudio med sig.
Skrevs ursprungligen av bodo
Själv har jag funderat på att satsa på en Pentax Optio S , liten och verkar vara i hyfsad prisklass någon som vill rekommendera / avråda ?
Jag tyckte den kameran verkade väldigt attraktiv när den lanserades, men sedan dess har jag sett oroväckande kommentarer på nätet om att den inte har nån vidare bildkvalité. Ska man köpa en sådan så är det för att man prioriterar en riktigt liten kamera framför allt annat.
Skrevs ursprungligen av Hasse A
På mina två senaste resor (Cebit och London) provkörde jag två olika kameror.
Kul att se bildexemplena. Jag har varit bortrest och fotat en massa digitalt med min Nikon CP 2500 vilket inte är en kamera jag skulle råda nån att köpa. Frustrerad över långsamt handhavande och bristande bildkvalité så har jag börjat snega på just Ixus 400 som ju verkar vara en toppenkamera. De flesta kommenterar på nätet är från folk som är väldigt nöjda, endast några få har klagat på fokuseringsproblem.
Men även Konica KD-500 är ju en attraktiv kamera. Eftersom du testat båda kamerorna, har du något att säga om handhavandet eller annat som talar till Ixus nackdel?
Det verkar som det finns lika många digitalkameror som det finns PCs...
Varför finns inget "Apple" bland digitalkamerorna?
Eller är Canon Apple?
Eller varför gör inte Apple en egen digitalkamera? (jo, jag kan tänka mig flera anledningar att dom _inte_ gör det)
Skrevs ursprungligen av Adrian B
... så har jag börjat snega på just Ixus 400 som ju verkar vara en toppenkamera. De flesta kommenterar på nätet är från folk som är väldigt nöjda, endast några få har klagat på fokuseringsproblem.
Men även Konica KD-500 är ju en attraktiv kamera. Eftersom du testat båda kamerorna, har du något att säga om handhavandet eller annat som talar till Ixus nackdel?
Handhavandet är väl just IXUS-kamerans fördel framför Konica KD-500. Canon är ju riktigt duktiga på att bygga kameror som är lätta att manövrera.
Det Konica KD-500 är bättre på är skärpa och exponering. Inga jätteskillnader men den finns där. Plus att den har marknadens snabbaste start vilket gör att IXUSen känns tämligen slö att starta.
Men det är bara att starta den strax innan man kom på tanken att ta en bild så är ju problemet löst...
Hasse
Snabb start är ett klart plus, liksom skärpa och exponering, men jag tror ändå det lutar åt Ixus. Den har en del fördelar, som t.ex. att de använder compact flash, jag föredrar CF före MS eller SD som Konican använder.
Nu gäller det bara att skrapa ihop pengarna också...
Varför skulle Apple ge sig in på digitalkamera-marknaden när Canon redan gör så pass bra digitalkameror?
Tror nog att Apple håller sig till sånt som dom tycker att dom kan göra bättre (datorer, MP3-spelare osv). Dom slutade skeppa t.ex skrivare bara för att det inte gav något. Marknaden var redan mättad på den fronten av både HP, Canon och Brother m.fl.
Likadant med digitalkameror. Canon, Nikon och Olympus, för att nämna några, håller så pass hög kvalitet så det vore dömt att misslyckas om Apple släppte en kamera.
Visst skulle alla Apple-freaks springa och köpa en, men den skulle nog inte tilltala den breda allmänheten.
Snabb start är ett klart plus, liksom skärpa och exponering, men jag tror ändå det lutar åt Ixus. Den har en del fördelar, som t.ex. att de använder compact flash, jag föredrar CF före MS eller SD som Konican använder.
Nu gäller det bara att skrapa ihop pengarna också...
Jag har en Ixus 400 och är gryyymt nöjd. Du kan fråga vad du vill om den så ska jag försöka svara.
Jag tvekade aldrig inför att köpa en Ixus 400 framför Konica för Ixusen andas betydligt mer kvalitet än Konican. Snyggare är den också. Testade en Konica 500 i affären och kan inte påstå att uppstarten på denna var så pass mycket snabbare att det var märkbart. Bildkvaliten kan jag inte uttala mig om mer än att jag jämfört testbilder på internet mot varann och såg ingen märkbar skillnad.
Den har en del fördelar, som t.ex. att de använder compact flash, jag föredrar CF före MS eller SD som Konican använder.
Varför föredrar du CF?
Jag försökte få igång en diskussion om det här, men ingen nappade så jag antog att ingen tyckte det var nån viktig fråga. Det kanske det inte är heller, om man inte investerat i ett par stora minnen av en viss typ och vill ta med dem till nästa. Eller?
CF är lite stora i formatet jämfört med de andra, och jag undrar om man ska lita på de där stiftraderna. Finns det inte en risk att ett stift går av och så är både minne och kamera förstört på en gång? Har det aldrig hänt? Å andra sidan är CF billiga och finns i rejäla storlekar.
Smart Media är lite tunna. Brytbara? MemoryStick är bara Sony och ganska dyra, men känns rätt robusta.
Vad säger ni? Struntsak eller avgörande punkt i kameraval? Jag väger mot struntsak, faktiskt. När minnet väl sitter i kameran så är det inte så petigt vad det är för sort.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Varför föredrar du CF?
Ekonomisk fråga. Om jag köper en ny digitalkamera så är målet att ha 512 MB som storlek på minneskortet. En snabb sökning på Dustin ger detta:
CF: Mellan 1095 kr och 1695 kr exkl moms.
SD: Mellan 2895 kr och 3395 kr exkl moms.
Detta är helt avgörande för mig faktiskt, jag lägger hellre två tusen spänn på digitalkameran istället för på minneskortet.
CF är en gammal teknik som är stor och klumpig och borde ersättas. Men eftersom korten växt (i utrymme) och priserna sjunkit så är det fortfarande väldigt attraktivt. Jag tror dessutom det står sig rätt bra prestandamässigt mot flera andra format.
Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jag har en Ixus 400 och är gryyymt nöjd. Du kan fråga vad du vill om den så ska jag försöka svara.
Bra, då har jag någon jag kan terrorisera med frågor! Fast det räcker rätt långt bara att höra att folk är riktigt nöjda, finns flera stycken bara i den här tråden.
Hur är det med blixten? Alla små kompaktkameror är ju rätt dåliga på blixt inomhus, men vissa är sämre än andra. Jag har upplevt min Nikon CP 2500 som extra dålig, blixten fräter ur på nära håll och når alldeles för kort.
Vad säger ni? Struntsak eller avgörande punkt i kameraval? Jag väger mot struntsak, faktiskt. När minnet väl sitter i kameran så är det inte så petigt vad det är för sort.
Har du köpt din kamera nu, Ingemar? Vad blev det f'nåt?
Hur är det med blixten? Alla små kompaktkameror är ju rätt dåliga på blixt inomhus, men vissa är sämre än andra. Jag har upplevt min Nikon CP 2500 som extra dålig, blixten fräter ur på nära håll och når alldeles för kort.
Jo blixten har inte så jättelång räckvid men det jag inte förväntat mig heller. Det var ändå bättre än vad jag förväntat mig. Men behöver man ordentligt blixt är nog alla kameror i denna storlek olämpliga. Blixten har hittills varit fullt tillräckligt för mig.
En sak som jag gillar är autofokuslampan. Den funkar väl inte alltid så bra som man vill men jag har lyckats fokusera i totalt mörker. Det gäller bara att det finns ordentliga objekt att fokusera på eller starka kontraster. Bara en vägg eller ett papper på ett bord funkar inte.
Skrevs ursprungligen av mondo65
CF-korten är 36 x 42 x 3 mm stora. Det är inte speciellt stort eller klumpigt tycker jag.
Jag tror du förstår vad jag menade. Taget ur sitt sammanhang är det ju väldigt litet, men om man jämför det med konkurrerande kort så är det stort och klumpigt. Om storleken är viktig så blir minneskortets storlek en betydande del. Ta t.ex. Optio S som exempel, där gör det stor skillnad om kortet är SD eller CF.
Jag tror du förstår vad jag menade. Taget ur sitt sammanhang är det ju väldigt litet, men om man jämför det med konkurrerande kort så är det stort och klumpigt. Om storleken är viktig så blir minneskortets storlek en betydande del. Ta t.ex. Optio S som exempel, där gör det stor skillnad om kortet är SD eller CF.
Jo, det är klart: det beror väl på hur stor kameran är. Om du har en bautakamera som Canon G3 eller större spelar det ingen roll om korten är 8 mm bredare, 10 mm längre och 1 mm tjockare. Men även lilla Ixus V3 och Ixus 400 använder CF.
Jo, det är klart: det beror väl på hur stor kameran är. Om du har en bautakamera som Canon G3 eller större spelar det ingen roll om korten är 8 mm bredare, 10 mm längre och 1 mm tjockare. Men även lilla Ixus V3 och Ixus 400 använder CF.
Sant, det är bara för de små kamerorna (och även handdatorer, mobiltelefoner osv) som storleken är så kritisk. Jo, Ixus använder CF, den är en av fördelarna med den, som jag skrev ovan.
Har du köpt din kamera nu, Ingemar? Vad blev det f'nåt?
Inte än. Jag testade toppkandidaten Olympus 5050 och blev inte riktigt jätteimponerad. Det var inte riktigt tillräckligt mycket mer än jag redan har.
Nu har jag blivit riktigt intresserad av Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom i stället, men den har inte kommit i butikerna än. Med en saftig zoom i litet format kan den ha det där lilla extra som jag vill ha.
Risken finns att jag fastnat i "vänta på nästa"-fällan, men å andra sidan är min gamla Kodak ganska hyfsad så länge det är bra ljus.