Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1 eller ESQ-1

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 19:25

Funderar på att skaffa mig nån trevlig digital historia..och kan inte välja mellan Z1an eller ESQ-1...ganska olika men..gillar de analoga filtrena hos ESQ-1n och den låter väldigt skönt..däremot gillar jag de oändliga möjligheterna hos Z1an..just nu lutar det åt en Z1a men har enda sen jag skaffade EPS16+en velat ha en ESQ-1a så de kan få sitta och vara kompisar vid varandra.

Jag har en ESQ-M (ESQ-1 i rack) och är förtjust i den, helt klart. Låter som inget annat. Och den har verkligen möjligheter! Men är inget för den som inte gillar att programmera synthar, det är en sak som är säker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 20:23
Ursprungligen av geminister:

Jag har en ESQ-M (ESQ-1 i rack) och är förtjust i den, helt klart. Låter som inget annat. Och den har verkligen möjligheter! Men är inget för den som inte gillar att programmera synthar, det är en sak som är säker.

ja det är väl något som båda har gemensamt, och ESQ-M hoppas jag verkligen jag hittar en..ideelt skulle jag vilja ha en ESQ-M och en EPS16+ rack faktiskt..såg en EPS16+ rack gå för under tusingen på tradera när jag var luspank...det kändes surt..xD

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-13 20:45

ESQ-m är mycket bökigare att programmera än ESQ-1:an. ESQ-1:an är jättelätt. Ett par timmar bara sedan hittar man rätt knappar utan att titta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 20:59
Ursprungligen av amino:

ESQ-m är mycket bökigare att programmera än ESQ-1:an. ESQ-1:an är jättelätt. Ett par timmar bara sedan hittar man rätt knappar utan att titta.

är det så? hmm..kanske kirrar en ESQ-1a och en EPS16+ rack så sätter jag EPS16+ keyboardet i polarens replokal så slipper jag dra dit nåt när han och jag vill spela tillsammans ibland. xD

Ursprungligen av amino:

Inte via Editors till datorn ...

ESQ-1an måste ha ett av 80-talssyntharnas enklaste, stilrenaste och mest logiska gränssnitt (inte för att det hjälper mig då jag suger på att göra egna ljud )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 21:15

felet man inte kan ändra saker i realtid om man inte sätter det på modulations-hjulet på det väl?

Z1 z1 z1

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-13 22:02

Det som editeras på en ESQ-1/SQ-80 uppdateras när nästa röst triggas. Så rätt så mycket i realtid är det ändå. Inte så att det måste tryckas på någon "render"-knapp eller så. Att tweaka ett ljud är dock något som måste ske med mod-hjulet, sant. Den svarar fint på velocity också kan vara värt att påpeka.

Om du funderar på att skaffa en ESQ-1 så sikta in dig på en SQ-80 istället. Samma maskin och arbetsätt, bara att SQ-80 har fler vågformer och polyfonisk aftertouch.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 00:31
Ursprungligen av Clase:

Det som editeras på en ESQ-1/SQ-80 uppdateras när nästa röst triggas. Så rätt så mycket i realtid är det ändå. Inte så att det måste tryckas på någon "render"-knapp eller så. Att tweaka ett ljud är dock något som måste ske med mod-hjulet, sant. Den svarar fint på velocity också kan vara värt att påpeka.

Om du funderar på att skaffa en ESQ-1 så sikta in dig på en SQ-80 istället. Samma maskin och arbetsätt, bara att SQ-80 har fler vågformer och polyfonisk aftertouch.

Sq-80n är väl lite ovanligare dock?
vet jag sett många ESQ-1or eller..många och många..men ett flertal iaf komma och gå på vendolin..inte lika ofta en SQ-80 dock..eller så är jag blind.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-14 01:50
Ursprungligen av Cable:

Sq-80n är väl lite ovanligare dock?
vet jag sett många ESQ-1or eller..många och många..men ett flertal iaf komma och gå på vendolin..inte lika ofta en SQ-80 dock..eller så är jag blind.

Det var en del bytes-transaktioner med både ESQ-1'or och SQ-80's för något halvår sedan. Då var det ett gäng som bytte ägare. Om ett tag kommer de nog ha tröttnat, och då blir de till salu igen. Men det stämmer: SQ-80 är ovanligare. Jag menade lite mer som att om du ser en SQ-80 så ta den istället. Alla extra vågor i den ger curtis-filtret lite mer att arbeta på, även om många av dem inte låter så mycket till värden för sig själva.

Faktum är att jag skulle nog kunna sälja min SQ-80 åt rätt pris, men då blir jag nog mördad av mina bandkamrater. Alla gillar vi Carpenter-soundet a la Flykten från New York. Så jag behåller den mest för min hälsas skull.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 04:25
Ursprungligen av Clase:

Det var en del bytes-transaktioner med både ESQ-1'or och SQ-80's för något halvår sedan. Då var det ett gäng som bytte ägare. Om ett tag kommer de nog ha tröttnat, och då blir de till salu igen. Men det stämmer: SQ-80 är ovanligare. Jag menade lite mer som att om du ser en SQ-80 så ta den istället. Alla extra vågor i den ger curtis-filtret lite mer att arbeta på, även om många av dem inte låter så mycket till värden för sig själva.

Faktum är att jag skulle nog kunna sälja min SQ-80 åt rätt pris, men då blir jag nog mördad av mina bandkamrater. Alla gillar vi Carpenter-soundet a la Flykten från New York. Så jag behåller den mest för min hälsas skull.

Hehe, jo Carpenter är nice..stor anledning varför jag siktade in mig på EPS16+ när jag köpte mitt första elektroniska instrument för ett år sedan....dock så hade jag inte hittat den för ett så fint pris hade jag väl hittat nåt annat som första instrument..hade vart intressant att se hur allt blivit då..

Men jag gillar de Ensoniq grejer jag hört och prövat väldigt mycket..hoppas att jag hittar nån SQ-80 sen..fast ja..det får man se..allt detta lär vänta tills efter sommar då jag börjar få studie-bidrag igen. xD

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 08:53
Ursprungligen av Clase:

Det som editeras på en ESQ-1/SQ-80 uppdateras när nästa röst triggas. Så rätt så mycket i realtid är det ändå. Inte så att det måste tryckas på någon "render"-knapp eller så. Att tweaka ett ljud är dock något som måste ske med mod-hjulet, sant. Den svarar fint på velocity också kan vara värt att påpeka

Glöm inte bort att det finns en modulationskälla som heter typ XCTRL som går att assigna via CC och därmed tweaka realtid också.

Jag tycker ESQ-1 är hur snabbarbetat som helst, här gör jag om pianopreseten till moogbas på under fem minuter:
http://www.youtube.com/watch?v=1iJagX-P-kk

och här är lite mer överskådligt på skärmen:
http://www.youtube.com/watch?v=OZP1t6VKPkc

Senast redigerat 2009-05-14 09:43
Ursprungligen av kroffe:

Glöm inte bort att det finns en modulationskälla som heter typ CTRL som går att assigna via CC och därmed tweaka realtid också.

Hmm något jag måste kolla upp när jag kommer hem. Har lyckats styra filtret (reso/cutoff) med nrpn-meddelanden via en Behringer bcn44 kontroll men inte utan tangentuppsläpp. Skulle det gå styra filtret via CTRL eller är det bara "tråkiga" parametrar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 06:02
Ursprungligen av kroffe:

Glöm inte bort att det finns en modulationskälla som heter typ XCTRL som går att assigna via CC och därmed tweaka realtid också.

Jag tycker ESQ-1 är hur snabbarbetat som helst, här gör jag om pianopreseten till moogbas på under fem minuter:
http://www.youtube.com/watch?v=1iJagX-P-kk

och här är lite mer överskådligt på skärmen:
http://www.youtube.com/watch?v=OZP1t6VKPkc

Awesome demos.^^

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-15 08:15
Ursprungligen av Cable:

Awesome demos.^^

hehe...tack. Gjorde den här genomgången av lite ESQ-1 ljud och sequencer tidigare:
http://www.youtube.com/watch?v=GERIONILCj8

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 18:26
Ursprungligen av kroffe:

hehe...tack. Gjorde den här genomgången av lite ESQ-1 ljud och sequencer tidigare:
http://www.youtube.com/watch?v=GERIONILCj8

Kärat ner mig i din ESQ-1a..mmmmm

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-16 15:01
Ursprungligen av Cable:

Kärat ner mig i din ESQ-1a..mmmmm

Haha...ESQ-1 hype igen!
http://www.99.se/egen-musik/228934-ensoniq-esq-1-hype.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 22:03

Köp båda. Den du inte gillar kränger du vidare....

Z1. Det är en riktigt bra synth.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 00:29

Z1an kan jag få en rätt bra deal på om min polare har kvar den i höst också..2400 tror jag iaf är rätt bra för den...

Ursprungligen av Cable:

Z1an kan jag få en rätt bra deal på om min polare har kvar den i höst också..2400 tror jag iaf är rätt bra för den...

Ja köper inte du den för 2400 så köper gärna jag den, grym maskin.
Normalpris: 4000-5500

Jag vill nog även tillägga att jag nog egentligen tycker det handlar om vilket sound du gillar mest. Dom låter grymt olika och är inte egentligen på något vis jämförbara. Jag hade personligen aldrig skaffat en Z1 för jag tycker inte den låter som jag vill att synthar skall göra, men jag vet att många fler tycker så om ESQ-1/M/SQ-80.

Skaffa en av dom, eller båda, sälj om du inte gillar. Det är inte troligt att du förlorar några pengar om du bara köper till vettigt pris

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 09:36

alla parametrar som har assignbara modulationskällor...

edit: parametern heter XCTRL och är beskriven på sidan 35 i manualen:
http://memi.de/~buchty/esq1/files/ESQ1-MANUAL_PART1.pdf

Ursprungligen av kroffe:

parametern heter XCTRL och är beskriven på sidan 35 i manualen

Tack för tipset kroffe. Ja det bör ju funka på ett enkelt sätt men samtidigt så blir det som jag ser det bara en kontroller åt gången(?) och då kan man nästan nöja sig med att assigna samma parameter på modulationshjulet. Jag tror nästan man får leva med dessa begränsningar ändå.

ESQ-1 är en fin synth men en annan jag tycker är värd att tipsa om är Kawai K3 (har nyligen köpt en K3m). Väldigt sköna basar och organiskt ljud. Lik ESQ-1 på vissa sätt men inte andra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-14 15:16

Lägg en parameter på modulationen och en på xctrl = 2 realtids parametrar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 05:59

Oj vad mycket trevligt som skrivits medans jag gjort annat.^^

Ja juste..modulations-källor finns det fler trevliga..samma sak på EPSen ju..borde nog skaffa fotpedal också.^^

Känns som jag kommer känna igen mig från EPSen när jag kollar lite i manualen till ESQn också..vilket nog är bra..ja..det hela beror väl på hur ekonomin ser ut efter arvika då helt enkelt..och om det finns nån fin ESQ att hitta när jag har pengar igen..^^

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-15 18:54

Jag har både K3(modulen) och SQ-80(mitt masterklav förresten + scratchpad-seq). Båda är sköna. Skulle jag tvingas välja en skulle jag ta SQ-80. Hur den står sig mot Z1 som är svårt att säga. Z1 är ju mycket mer avancerad på många sätt, riktigt trevlig den också.
Jag skulle nog köpa den där Z1, och komplettera med ESQ-m och/eller K3m.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-16 18:08
Ursprungligen av saddox:

Jag har både K3(modulen) och SQ-80(mitt masterklav förresten + scratchpad-seq). Båda är sköna. Skulle jag tvingas välja en skulle jag ta SQ-80. Hur den står sig mot Z1 som är svårt att säga. Z1 är ju mycket mer avancerad på många sätt, riktigt trevlig den också.
Jag skulle nog köpa den där Z1, och komplettera med ESQ-m och/eller K3m.

ser ut som det bli Z1a om den finns kvar då och sen ESQ-m när/om jag hittar en.

Bevaka tråden