- Sundevall
- Medlem ●
- Uppsala
Jag har kommit så pass långt som att jag nu ska testa om KDE fungerar. Jag skriver "kicker" men får bara unknown command, både i terminalen och x11.
Vid nedladdningen stod det i slutet något om vissa småfel med dependencies, kan det ha någon betydelse?
Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag har kommit så pass långt som att jag nu ska testa om KDE fungerar. Jag skriver "kicker" men får bara unknown command, både i terminalen och x11.
Vid nedladdningen stod det i slutet något om vissa småfel med dependencies, kan det ha någon betydelse?
du ska ha x11 öppet när du skriver kicker i terminalen och du måste ha startat om både terminalen och x11 efter du har installerat
Skrevs ursprungligen av Buckner
du ska ha x11 öppet när du skriver kicker i terminalen och du måste ha startat om både terminalen och x11 efter du har installerat
Okej, jag provade det men jag får fortfarande unknown command i terminalen. Är det inget man ska skriva innan "kicker", x11 kicker eller något?
Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Borde man inte kunna installera kOffice och andra applikationer direkt på Apples X11. Det räcker väl med den fönsterhanterare som följer med? Vad ger KDE om man inte vill ha ett nytt "skrivbord"?
KDE är ingen fönsterhanterare, det är en Skrivbordsmiljö (K Desktop Environment). Det är alltså en samling program och kontrollpaneler för att få en komplett desktop. Det ingår även en fönsterhanterare om man vill, men det är mycket bättre att fortsätta köra med Apple's egen Aqua fönsterhanterare.
För att installera KOffice behöver du vissa bibliotek och program som finns med i kde-base paketet. Du behöver alltså inte t.ex. installera alla spel och sånt, men eftersom det tar minimalt extra hårddiskutrymme och inte påverkar prestandan så är det lika bra att installera allting (tycker jag).
Ciryon
Okej, jag provade det men jag får fortfarande unknown command i terminalen. Är det inget man ska skriva innan "kicker", x11 kicker eller något?
Kontrollera att KDE verkligen blev installerat. Det ska finnas en /sw/bin/kicker inne.
Om den finns där har du inte med /sw/bin i din path, vilket troligtvis beror på att raden "source /sw/bin/init.csh" inte finns i ~/.cshrc eller fungerar korrekt.
Ciryon
hur bör jag avsluta kde / x11 ?
senså, program till kde hittas var? fink?
Du går bra att bara stänga ner X11. Jag har iaf inte hittat nåt bättre sätt att stänga ner det.
Program till KDE finns i Fink eller i stor mängd på http://apps.kde.org
Ciryon
Har äntligen fått ned KDE nu, men jag får felmedelandet "KUniqueApplication: Can't determine DISPLAY. Aborting." när jag skriver sökvägen till kicker.
Fel på mitt Xfree86 ?
Låter som om X11 inte är igång, eller så accepterar den inte anslutningar (kom ihåg X11 är en server).
Under X11 Preferences (alltså i X11 menyn) kolla Security fliken och att båda är ikryssade.
Funkar det inte kan du köra:
setenv DISPLAY 'localhost:0.0'
i terminalen innan du startar kicker.
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
För att installera KOffice behöver du vissa bibliotek och program som finns med i kde-base paketet. Du behöver alltså inte t.ex. installera alla spel och sånt, men eftersom det tar minimalt extra hårddiskutrymme och inte påverkar prestandan så är det lika bra att installera allting (tycker jag).
Är det stora skillnader på OpenOffice och kOffice?
Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Är det stora skillnader på OpenOffice och kOffice?
Ja det är två helt olika Office paket. KOffice är inte riktigt lika "kompatibelt" som Open Office (även om man nog inte märker det i dagligt arbete; båda kan öppna Word och Excel dokument t.ex.).
KOffice är snabbare att starta och känns lite snabbare och piggare generellt. Det är dessutom bra mycket snyggare.
Ciryon
Ok, det här verkar intressant, jag råkar ha lite intresse i att kunna köra ett program i x11.
Har dock ett stort problem, jag kommer liksom inte så långt, stannar redan vid:
"Starta terminalen och lägg till raden "source /sw/bin/init.csh" i din .cshrc fil (skapa den om den inte finns) i din hemmamapp."
Jaha, hur skapar man den då? Ja ni förstår kanske vilken nivå jag är på...
Letade efter lösningen i Fink dokumentationen utan att hitta lösningen.
Det kanske är så att jag helt enkelt ska låta bli?
Skrevs ursprungligen av iMats
Jaha, hur skapar man den då?
Bara att använda din favorit-texteditor. BBEdit, emacs, Apple's TextEdit, SimpleText från OS 9 eller vad du vill.
Det viktiga är att filen sparas som .cshrc i din hemmamapp. Filer som börjar med punkt är osynliga för Finder så du måste använda terminalen (eller nåt annat program) för att se filen.
Om du har sparat en fil som heter cshrc i din hemmamapp så kan du i terminalen enkelt byta namn på den (så den får punkt innan) genom att skriva:
mv cshrc .cshrc
Lycka till.
Ciryon
för att starta hela kde får ni skriva "startkde" i x11 eller terminalen.. med "kicker" startas bara "dockan"
senså när jag skulle fixa mitt ljud med esounds (installerat via fink) så började "sound system" krångla _lite_ så fort jag går in på det i kde ( orkar inte dra valsen om vad jag jorde innan det började krångla just nu), tänkte att jag kan slänga preff filen ( gör inget om det är för hela kde)
gissar att den ligger i ~/ men jag vet inte vilken av dessa filer det är (antar att det är fler än en)
(lisar bara filerna jag inte vet vad dom gör)
.gtkrc-kde (gissar att det är minst en av dessa tre :rolleyes: )
.kde
.kderc
.xmms ( vet att denna är till xmms i x11 men är detta bara preff filen?)
tack, klantigt att glömma ett -f efter ls -la
Jahapp, trots att jag tagit bort preffsen till kde och fick göra om allt händer fortfarande samma sak när jag försöker klick på sound system..
*suck*
funderar på att börja om helt
1. hur avinstallerar man kde?
2. hur avinstallerar man fink?
3. hur avinstallerar man programmen (xmms och esound)?
4. hur avinstallerar man x11?
fast undrar om en omstart skulle lösa alla mina problem, känns kanske som det.. hm
Jahapp, trots att jag tagit bort preffsen till kde och fick göra om allt händer fortfarande samma sak när jag försöker klick på sound system..
*suck*
funderar på att börja om helt
1. hur avinstallerar man kde?
2. hur avinstallerar man fink?
3. hur avinstallerar man programmen (xmms och esound)?
4. hur avinstallerar man x11?
fast undrar om en omstart skulle lösa alla mina problem, känns kanske som det.. hm
1: Kör "fink remove bundle-kde" (eller kdebase3 eller vilket paket du nu använt för att installera kde).
2: rm -rf /sw, tar bort precis allt som har med fink att göra.
3: Som med allt annat - kör bara "fink remove paketnamn", där "paketnamn" såklart byts ut mot namnet på det paket du vill ta bort.
4: Borde enklast göras med OS X Package Manager, om det är Apples X11 vi pratar om. OSXPM hittar du i filarkivet på www.osxgnu.org.
Skrevs ursprungligen av Samuel K
1: Kör "fink remove bundle-kde" (eller kdebase3 eller vilket paket du nu använt för att installera kde).
2: rm -rf /sw, tar bort precis allt som har med fink att göra.
3: Som med allt annat - kör bara "fink remove paketnamn", där "paketnamn" såklart byts ut mot namnet på det paket du vill ta bort.
4: Borde enklast göras med OS X Package Manager, om det är Apples X11 vi pratar om. OSXPM hittar du i filarkivet på www.osxgnu.org.
tack, kan vara väldigt bra att veta, men nu efter omstart funkar det att komma in i sound system och jag har inte längre en precess som ligger och tar 100% cpu
hoppas bara jag får till ljudet
inget ljud nehepp
Har problem med fonterna när jag kör fink. Det blir "u" istället för " " (blanksteg) och just nu blinkar hela terminalen och det ser ut som "japanska tecken". :rolleyes:
Har inte ändrat några settings vad jag vet. Var ska man börja leta?
Skrevs ursprungligen av jozza
Har problem med fonterna när jag kör fink. Det blir "u" istället för " " (blanksteg) och just nu blinkar hela terminalen och det ser ut som "japanska tecken". :rolleyes:
Har inte ändrat några settings vad jag vet. Var ska man börja leta?
Ingen aning om vad det kan vara, men prova fråga på Fink's mailinglista.
Ciryon
Ciryon..
Hur får jag fonts i KDE? Det finns ingen text i några menyer.
Hade samma problem - inga fonter alls funkade i kde's menyer och dialogrutor. Testa följande: installerade allt som hade med font att göra mha dselect - detta hjälpte inte.
Sen så installerade jag om X11 (apple programmet) + installerade SDK som jag hittade på Apples X11 sida http://apple.com/macosx/x11 loggade ut och loggade in igen - då lirar fonterna!
Skrevs ursprungligen av eric
Hade samma problem - inga fonter alls funkade i kde's menyer och dialogrutor. Testa följande: installerade allt som hade med font att göra mha dselect - detta hjälpte inte.
Sen så installerade jag om X11 (apple programmet) + installerade SDK som jag hittade på Apples X11 sida http://apple.com/macosx/x11 loggade ut och loggade in igen - då lirar fonterna!
Kan prova ditt tips om dselect..
SDK har jag redan installerat, likaså X11 (naturligtvis), och jag har provat att starta om alltihop..
I värsta fall får jag väl börja om från början