- Skilling
- Medlem ●
- Jönköping
Jo, jag funderar på införskaffa en liten trevlig och helt jävla överstyv bordsynt.
De här två ligger bra till hos mig, men jag är lite osäker på vad jag tycker... så, vad säger ni? OM jag ska ha en av de två, vilken ska jag då ha? Och varför? Eller ska jag ha någon annan?
vs.
På pappret när jag läser specsar om dem så känns blofeld given för pads, keys, och liknande saker högre upp i registret. Dock vet jag ju hur fläskiga Waldorfs grejer kan låta då jag ägt en microQ-key och XT, så den hanterar ju bas riktigt bra också. Om samplingsdelen kommer igång ordentligt också så kommer den säkert bli ännu tuffare.
Mopho känns som en bas-maskin då den är monofon och bara har ett filter. Mopho är dock väldigt rock n' roll på sitt sätt.
Gränsnittsmässigt så känns det som att Blofeld vinner, men det finns ju fin-fina editors till mopho till datorn. Båda går ju att styra med en BCR (eller liknande) utan problem också.
Jag har själv planer på att skaffa båda, eller iaf en blofeld då en mopho är överflödig med Neptune2 i min setup. Känner jag mig väl så blir det båda så fort pengar trillat in.
Jag har väldigt mycket samma tankar som du där, Clase. Kanske inte att Mopho är en ren basmaskin, men bas, lead och seq-grejer... och jag har också lite funderingar på att skaffa bägge, men inte ännu. Det tillåter inte ekonomin, dessutom kan det ju vara så att en av dom stillar begäret efter den andre....
Jag säger Mophon. Det Blofeld gör kan nästan vilken V/A-VST som helst göra, men Mophon låter helt sinnessjukt bra.
Och den är mycket mer mångsidig än man kan tro.
Det finns inget "eller" utan bara ett "både och". Båda är kalasmaskiner och täcker förmodligen det mesta man kan tänka sig.
Jo det gör det. Ekonomin sätter gränser.
I nuläget är Mophons monofoni helt fel, känner jag när jag tänker efter. Jag har tänkt att synten jag köper ska bli lite av min "huvudsynt" ett tag, så jag vill nog allt ha den polyfonisk. Det jag kommer att spela in närmast blir antagligen huvudsakligen med basist, så jag kommer inte att ha så stort behov av bassynt i sommar... så jo, det lutar friskt åt Blofeld.
Att bägge låter väldigt bra, det vet jag redan, så jag behöver inte övertalas.
Antagligen borde man ha bägge. Så småningom.
Blofeld är klcokren, dock så har den inte ljud in som microQ som även har 4ur...
arpegiatorn har jag inte kört nått med, men den ska vara grym, redan i mQ är den cyberbra liksom...
Vem behöver en monofånisk synt utan massa sköna filter, och inte nått multiläge heller.. . tråkigt som fan mao...
Det är samma arpeggiator som i Q fast med färre steg. Den är bäst. Som en 303-sequencer fast mer, liksom. Extra bonuskoolt är att den kan trigga ackord på separata steg om man vill.
Skulle jag bara köpa en av dem och inte redan hade något liknande så hade jag gått på Blofeld. Den synthen borde bli världens mest sålda någonsin, annars är det något fel i systemet. Mer synth per krona går inte att få. I hårdvara alltså.
Men Mopho är inte till att leka med heller. Mest analogsynth per krona, utan konkurrens.
Kanske fundera på Waldorf Largo och en beggad Mopho? Inte så mycket dyrare än Blofeld.
Just ja! Den nya som inte har kommit!
Den är intressant, men jag vill ha en hårdsynt till att skruva på som inte drar cpu och allt det där ni vet. Jag trivs bäst med att i huvudsak använda hårdvarusyntar och sen fylla på med diverse mjuka efter behov. Dessutom kan det vara så att den får vara med live (inte säkert, men den blir ett alternativ i alla fall).
Så nej, i nuläget är det Blofeld som gäller.
Jag ser MoPho som en slags Sequential Pro One för nutiden, en monofon analogsynt med mycket kul funktioner. Dock är den monofon. Som om jag inte sagt det redan.
Men betonar det, som ett slags "smaka på ordet".
Visst kan man ha mycket kul med den, audioinspelning och allt som finns idag - du kör ju Logic. Och grymma basar... frågan är hur mycket du spelar klaviatur versus programmerar.
Är du lite som jag, så att du gillar att spela också så vinner Blofeld "any day", i och med att den är polyfon och dessutom detta med råge. Med den kan du alltså mycket snabbare skapa ett arr, med flera ljud åt gången, som du först sedan "bränner över" till audio i stället för att mickla med att bygga upp något "ton för ton" (eller "spår för spår" då, okej...) som man måste göra med MoPhon.
Det finns goda sidor med bägge alternativ - Yazoo använde en Pro One väldigt mycket och Vince Clarke kunde göra hela arr med den, en multikanalsbandare, synk och en sequencer. Men det är ju extremt mycket jobb innan man är "där".
Jag tror Blofeld är roligare rent generellt. Den låter säkert inte mycket sämre som "monofonsynt" heller om du skulle vilja köra den så. Flexibilitet brukar segra - i alla fall i min värld. Ju mer jag tänker på det inser jag att jag också borde ha en Bloffe.
Problemet är att låta helt unik, då. Plötsligt har alla en egen PPG. Med massor av bra ljud i från början dessutom. Hmm...
Jag programmerar aldrig, förutom arpeggiatorer.
Men jag kan uppskatta monofona syntar också. Jag kan dock inte klara mig bara på det och i det här fallet letar jag efter en synt som är polyfon (vilket jag borde ha tänkt på innan jag startade den här tråden... haha... well, well) .
Problemet är att låta helt unik, då. Plötsligt har alla en egen PPG. Med massor av bra ljud i från början dessutom. Hmm...
Det är jag inte ett dugg rädd för. Det unika sitter inte i instrumenten. Alla som spelar på en Telecaster låter inte lika.
Jag saknar punchen å flesket i mQ i blofeld.. låter inte lika arg heller, mera knas å flerpig...
Är du verkligen säker på det? Jag satt länge och jämförde Blofeld med mina Q och XT och tyckte lite samma som du. Men när jag sedan fortsatte dagen efter och hade kommit över det faktum att Blofeld är pytteliten och de andra jättestora tyckte jag inte att skillnaden var fullt så hörbar. Det kan vara så att Blofeld har bättre hårdvara och mer högupplösta vågtabeller vilket såklart låter lite "tamare".
Det viktigaste av allt är ändå att Blofeld har Waldorfs traditionella randomisator. Det är den mest nedtryckta knappen i min studio, näst efter * i Cubase och A#4 på min G2X.
Är du verkligen säker på det? Jag satt länge och jämförde Blofeld med mina Q och XT och tyckte lite samma som du. Men när jag sedan fortsatte dagen efter och hade kommit över det faktum att Blofeld är pytteliten och de andra jättestora tyckte jag inte att skillnaden var fullt så hörbar. Det kan vara så att Blofeld har bättre hårdvara och mer högupplösta vågtabeller vilket såklart låter lite "tamare".
Det viktigaste av allt är ändå att Blofeld har Waldorfs traditionella randomisator. Det är den mest nedtryckta knappen i min studio, näst efter * i Cubase och A#4 på min G2X.
Tycker faktiskt blofeld kan låta fläskigare än Q. Men det verkar bara vara du och jag Sawtooth som inte låter sig luras av Blofelds pris och storlek.
Tror apan egentligen skulle gilla Pulse bättre än mQ och Q. Den är riktigt fläskig och inte en Wavetable inom synhåll
Orginal MicroWaven är inte heller att förringa
hihihi...
Jag är nog ute efter helt andra grejjer i blofelden än ni, jag köpte den som en live-mQ å det blir inte alls samma sköna skitiga mörs i den lille, långt ifrån... lirar ju på artefakter å vanställda parametrar snarare....
Dock är ju blofeld kung på typ distbasar å liknande, om man vill låta lite fransk dansmusiksaktigt, eller typ elektropop säkert...
Har iaf snart 2mQ så då jäevlar!! ena kommer gå som effekt, filterknas som helvete!! med midilåda till båda sen, då jhävlar!!!
Tänkte inte på det
Fast å andra sidan så kan väl ingen ogilla pulsen
Nä. Det är sant. Jag har två och skulle gärna ha fler, en PolyPulse är drömmen. Det är en ondsint buse med oanade äss i rackärmen.
Telecaster! Bah! Det är mer av "prylarna bygger soundet" på syntsidan, hur programmerbara de än är. Läskigt hur många syntar där ute med fabriksljuden kvar förresten. Eller än värre: Med urkassa ljud, långt sämre än fabriksljuden. Minns med fasa en Oberheim Matrix 12 jag provade på JAM - den hade bara en massa Brass-ljud inlagda, borta var både mastodontliknande körljud och åskljud. Huva.
Säger du A#4 får du säga B#9. Vad händer då?
Om du gillar att slumpa måste du ha en Prophet VS också. Och har du ingen så måste du köpa. Nu.
Oj vilken förvirring. Nu raderade jag mitt fina svar av bara farten. Den där svarta tangenten diagonalt till höger om A4 då, puristofant där! B#9 är givetvis knappen som triggar Jarres laserharpa och bara finns i ett NASA-byggt specialkeyboard, numera begravt i en bunker strax utanför Paris.
Någon VS vill jag inte ha tack. Men allt med slumpknappar är per definition bra.