Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blofeld-hjälp önskas

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-24 19:48

En grej som jag retar ihjäl mig på att jag inte fattar och manualen räcker tydligen inte till för mig..

När man ska spara ett eget ljud står det i manualen att man kan skapa egna kategorier, men inte hur man gör det. Hur gör man det?

Ah du har skaffat en Blofeld - coolt! Ser fram mot att höra vad du trollar ihop med den.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 08:26
Ursprungligen av tublenco:

Ah du har skaffat en Blofeld - coolt! Ser fram mot att höra vad du trollar ihop med den.

Ja, jag är mycket nöjd. Det är roligt med nya prylar.

Ursprungligen av Skilling:

Ja, jag är mycket nöjd. Det är roligt med nya prylar.

Absolut! Alltid kul med nya leksaker

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-24 22:08

ingen aning, kör alltid init patch sen bara sparar som init patch...

Så alla dina patchar heter "init patch" ? Tok!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-24 22:51

presic, smidigt som fan, en för varje låt!

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 08:23

Jag vill ju ha en kategori som helt enkelt heter "Fredrik", så man lätt kan bläddra bland sina egna ljud...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-25 09:37

Tror inte man kan göra egen kategori, user fanns väll?

inte kollat, men har för mig att det var så..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 09:55

s. 22 i manualen:

"5. Now you can select the category of your
sound. It is strongly recommended to select an
appropriate category for your sound or to
create a new category
. This helps you finding
your sound later. Use the right display
parameter dial to change the category."

Finns ingen "user" heller...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-25 10:03
Ursprungligen av Skilling:

s. 22 i manualen:

"5. Now you can select the category of your
sound. It is strongly recommended to select an
appropriate category for your sound or to
create a new category
. This helps you finding
your sound later. Use the right display
parameter dial to change the category."

Finns ingen "user" heller...

Det är väll rattarna under skärmen, och den breve i hörnet som man snurrar runt i dom menyerna...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 09:59

Hårdvara, mohahahahaha... (sorry, hehe)

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 10:05

Jo, men jag har inga problem med att välja bland dom kategorierna som redan finns (pad, lead, arp osv). Det är just det där med att "create a new category" som jag inte fattar hur man gör.

Jag vet inget om det här specifika problemet, men man undrar ju varför det ska vara så j**a svårt för många tillverkare av musikutrustning att göra vettiga manualer. Tittar man tex på vissa mjukvarusynthar så är det rent patetiskt. När man köper andra elektroniska manicker av motsvarande komplexitet så får man ju oftast med rejäla luntor.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 17:40

Det handlar säkerligen om ekonomi; elektroniska manicker, om man tänker sig utrustning från t ex Sony, Pioneer, mm, har ju helt andra försäljningsvolymer och marginaler. Waldorf har haft kniven på strupen i några år och Blofeld är ju en nysatsning som säkert krävt en hel del blod, svett och tårar. Det är möjligt att funktionen inte är färdigimplementerad. Jag skulle gissa att den finns bland systeminställningarna möjligtvis.

Jag tycker att Blofeldmanualen är riktigt bra även om just det här inte är så väl beskrivet.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 18:56
Ursprungligen av stryph:

Jag tycker att Blofeldmanualen är riktigt bra även om just det här inte är så väl beskrivet.

Ja, den är bra gjord och Blofeld som maskin är ju helt underbart inspirerande och smart konstruerad. Och jag brukar inte gilla maskiner utan måååånga rattar. Här saknar jag dom inte alls och de som finns är så fina att jag ler när jag ser dom.

Men det finns ett par undantag. Det som jag frågade nyss och sedan en annan sak som jag väntar med att fråga om... jag vet inte om jag är dumihuvudet, så jag ska tjurigt försöka lösa det själv först. Antagligen är det så lätt att fatta att det inte står i manualen... Nåja, det handlar om multimodet i alla fall.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 19:04

Ett par favoritcitat från manualen:

"Don't leave your Blofeld beside children, mothers-in-law or pets. This could lead to critical interactions."

"You can also send your Blofeld to a qualified Waldorf Service Center. But be sure we will retain your synthersizer for almost 3 months and give it not back until we recieve two pounds of chocolate bars from you." (om ett problem som man lätt löser själv. )

Min insikt i mjukvaruvärlden säger: Alltför ofta hyr man in manualskrivarna på slutet av projektet, och eftersom de omöjligt kan hinna sätta sig in i alla funktioner är det enklaste att göra en teknisk uppräkning av menyer, knappar och vad de gör.

Om man istället betraktar skribenter som en del av teamet, som arbetar jämte utvecklare och lär sig förstå varför funktioner skapas, får man manualer skrivna för användare.

Det är väldigt tydligt, jag har upplevt båda varianterna. Ni kan ju dessutom räkna ut vad som händer när man hyr in testare i slutet av projektet, enligt samma formel....

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-25 21:30

kom du på trixet, eller ska jag lura/knixa lite på det i min blodapa???

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-25 22:29

Nä, kommer du på lösningen är du min hjälte-apa! (=bjudöl på 99grill!).

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-26 19:28

hmm... klura på det igår, fatta faan inte.. ska prova igen...

Skriva till Waldorf och fråga? De verkar ju bra på att svara.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-26 20:08

Ett tips är att söka på mailinglistan, t ex med google.

och då hittar man detta:

Ursprungligen av Wolfram Franke:

No, you cannot edit the category. But we might offer further
categories in future OS updates.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-26 23:36

Nåja, jag får använda "Init" som kategori för min egna ljud. Konstigt bara att det står i manualen att man kan ändra.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-31 20:35

Någon som vet om det finns något Blofeld- och/eller Waldorfforum som är bra? Har googlat och hittar egentligen inget mer än ett plottrigt Waldorfforum man får spel på....

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-31 21:35

ingen aning, använder 99an å elektronforumet till allt.... maila supporten om det är nått, holger svarar alltid snabbt!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 23:29

Det är maillistan som gäller. Du får leva med att den är plottrig.

1
Bevaka tråden